[HNS] Mer info kring cykelförbudet i Hellas

JLarsson skrev:
-------------------------------------------------------
> Woland... du verkar *väldigt* insatt... har vi
> månne en "deep throat" här? En mullvad i
> "fiendelägret"?

He, he, det är alltid kul med konspirationsteorier... Men tyvärr, är bara en enkel naturvetare som vill veta vilka ingredienser som skall tas bort i den här beska soppan. För att fårstå detta får man läsa kokboken dvs. beslutsunderlag och sammanträdesprotokoll. Är det ingen annan som gjort det??

Per skrev:
>
> För mig, som statsvetare, är detta utomordentligt
> egendomligt, och helt i strid med demokratins
> spelregler: i o m att förslaget avslogs, så
> uttryckte fullmäktige en tydlig politisk vilja,
> nämligen att det tilltänkta förbudet ej skulle
> genomföras. Fullmäktige, som är kommunens högsta
> organ, har alltså tagit ställning till cykelförbud
> (och avslagit det), fullmäkte har sagt sitt, och
> härvid är det fullmäktiges beslut som gäller.

Jag har tyvärr inte uppfattat det så utifrån fullmäktiges protokoll (på Nacka kommuns hemsida). Det som står under punkt C6 i ordningsföreskrifterna är att det är förbjudet för allmänheten att: "cykla inom området, förutom på anlagd väg och stig, dock ej elljusspår," och är det som fullmäktige fattade ett majoritetsbeslut om. Det jag citerar som von Malmborg yrkade var det som avslogs (som jag tolkar vara en mildare men inte acceptabel formulering). Det är alltså formuleringen ovan som, vad jag förstår, HNS och några privatpersoner överklagat efter konstens alla regler. Cykelförbudet har inte tillkommit efter fullmäktiges beslut.

Det jag ville visa i mitt förra inlägg var att cykelfrågan tagits upp under fullmäktiges sammanträde. Jag tycker det är märkligt att Mats Granath därför verkade helt oventande om att det gäller cykling på stig och inte rakt ut i spenaten.

Per, du som statsvetare. Om nu överklagandet från HNS eller någon privatperson gillas, vad händer då?

woland skrev:
> "cykla inom området, förutom på
> anlagd väg och stig, dock ej elljusspår," och är
> det som fullmäktige fattade ett majoritetsbeslut
> om.

En möjlig exeges, är att det inte är förbjudet att cykla på väg och stig, att anlagd bestämmer väg. Men visst är det öppet för andra tolkningar.

> Jag tycker det är märkligt att Mats
> Granath därför verkade helt oventande om att det
> gäller cykling på stig och inte rakt ut i
> spenaten.

Med exgesen ovan framstår det som högst rimligt.

> Per, du som statsvetare. Om nu överklagandet från
> HNS eller någon privatperson gillas, vad händer
> då?

Det kan jag inte svara säkert på. Det finns flera möjligheter: en variant är att man helt enkelt följer Oskars (OXRs) hemställan och ändrar föreskriften, en annan variant är att man återförvisar ärendet till kommunen för fortsatt handläggning. Kan finnas andra varianter också.

Idag skulle jag tro, att Länsstyrelsen låter kommunen yttra sig om överklagandena, innan den avgör ärendet. I dagsläget bör man bevaka detta noga, och eventuellt skriva till kommunen och hävda att cykling inte nöter mer än fötter, är förskräckligt nyttigt och inte stör andra nyttjare, etc, etc.

Du pratar så konstigt Per, ja man skulle nästan tro att du gått i bibelskola :) Nåväl jag drar till med en eiseges istället och tolkar det numera så berömda stycket

"cykla inom området, förutom på
anlagd väg och stig, dock ej elljusspår,"

som att naturstigar ej räknas som anlagda. Kriteriet på anlagd stig? Tja, jag eisegerar vidare: Det måste finnas elljusledningar ovanför mitt huvud alternativt kolstybb under fötterna. Problem solved !

Rippa skrev:

> "cykla inom området, förutom på
> anlagd väg och stig, dock ej elljusspår,"
>
> som att naturstigar ej räknas som anlagda.
> Kriteriet på anlagd stig? Tja, jag eisegerar
> vidare: Det måste finnas elljusledningar ovanför
> mitt huvud alternativt kolstybb under fötterna.
> Problem solved !

Man får alltså hoja på anlagd väg och stig som ej är elljusspår. Däremot får man inte hoja på icke-anlagd väg.

"cykla inom området,
förutom på
anlagd väg
och stig,
dock ej elljusspår,"

Efter som det per definition inte finns några vägar som är icke-anlagda så kan alltså formuleringen innebära , precis som du är inne på Per, att de ställen man får cykla på inom området är:

Anlagda vägar förutom de som är elljusspår
Stigar förutom de som är elljusspår

Det står ju faktiskt inte något om att stigen måste vara anlagd, vilket även om det var författarens mening, är en ytterst tveksam formulering. Vad innebär anlagd stig? Det är ju det som är skillnaden på en väg och en stig. Vägen är anlagd, medan stigen inte är det. ( även om vissa stigar har inslag av anläggningsarbeten t. ex. spänger, vägvisningsskyltar )

Är det någon som frågat Roger Grönwall, Mats Granat eller annan vad som egentligen avses med "anlagd stig"? Och vad skillnaden mot "naturstig" är? Det verkar ju vara den centrala frågan.

Det är inte upp till dem att avgöra, det blir åklagarens sak att utröna i samband med den första polisanmälan för misstänkt brott mot reservatsföreskrifterna. Om nu formuleringen håller.

SuperApe skrev:
> Åklagaren lägger nog inte ner så mycket krut i frågan.

Säg inte det... De mest ointressanta frågor har drivits ända till HD för att skapa prejudikat, dvs om det är den första polisanmälan i sitt slag i det här landet.

Jag ska inte be dig ta fram för rättväsendet mer ointressanta frågor än en polisanmäld stigcyklist. Jag menar, du kanske har rätt! :-O

smurfrox skrev:
> SuperApe skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Åklagaren lägger nog inte ner så mycket krut
> i frågan.
>
> Säg inte det... De mest ointressanta frågor har
> drivits ända till HD för att skapa prejudikat, dvs
> om det är den första polisanmälan i sitt slag i
> det här landet.

smurfrox skrev:

> Säg inte det... De mest ointressanta frågor har
> drivits ända till HD för att skapa prejudikat, dvs
> om det är den första polisanmälan i sitt slag i
> det här landet.

I vilket fall HDs dom blir vägledande. Vinner plattfötterna i Nacka blir prejudikatet snart rättspraxis och sedan lär det inte dröja förrän det blir cykelförbud i alla möjliga skogar.

Nu fattas bara att någon plattfot tipsar Mitt i Nacka om den herostratiske Lagombras idiotiska byggen och gör ett uppslag om vad cyklister håller på med i naturreservat. Har han fortfarande inte rivit skiten?

Ja det var verkligen på tiden att vi fick med north shore byggena i den här tråden igen men det är väl fortfarande inte ett naturreservat?

Då bör vi gå steget längre som i USA Ett naturreservat är för att skydda naturen från människan vistelse där är mycket restriktivt inte någon rekreationsplats för människor. Människor som går i de svenska reservaten har ofta med sig skräp som ofta hamnar på platser de ej hör hemma, de som cyklar passerar i regel utan att skräpa ned, och hur är det med hästar får de rida i nacka?
Människan går och trampar ned på nya stigar och bör således förstöra mer än en cyklist som har svårigheter att cykla på andra stigar än de befintliga. så argumentet förstör mer måste vara vansinnigt.
Däremot fara fram plötsligt kan vara problem , men krav om ringklocka och sunt trafikmedvetande är bra.

Helt nya tankegångar i ämnet. Kul. Tidigare har mest molotow-coctails och klusterbomber varit på tapeten. Hästar är också människor. Jak er snel hest.

Vad händer med ärendet? Är det under beredning i Rosenbad? Eller? Det har länge varit helt tyst om saken.

Tillbaka
Topp