Hög arbetspuls

RazDuv

Medlem
Hög arbetspuls
Jag har inte tänkt så mycket på detta förrän min polare såg mina träningsloggar på garmin.connect (och frågade om jag höll på att dö) men jag har en otroligt hög arbetspuls. Vi tog en tur i Hellas med omnejd i torsdags i ett vanligt trevligt tempo men dock med mycket prestige, jag snittade under 2 timmar 184 slag i minuten. Om man går tillbaka till förra året så sprang jag S.t Eriksloppet och snittade på 191 slag/minuten under 1h38min.

Jag känner mig inte mer trött än min kompis och jag hävdar att jag trampar ifrån honom, trots att han ligger på 135 i snittpuls. Håller jag på att dö eller är jag riktigt risigt tränad och kör på ren vilja? Min vilopuls ligger mellan 50-55 vilket jag inte tycker är så högt. Jag uppskattar att jag har en maxpuls på cirka 205 (efter träningserfarenhet, inget riktigt maxtest-pass).

Borde jag ta det lugnare eller ändra min träning för att sänka min arbetspuls?

Hög arbetspuls
Hejsan. Jag har forskat mycket i detta men inte hittat något matnyttigt. Har också mätt upp min maxpuls till 205 på ett rätt så seriöst sätt (uppvärmning 2 km sedan spurt i svag uppförsluta 2 ggr... andra gången kom jag bara upp i 203 innan det i princip svartnade för ögonen) och när jag t.ex åker skidor där hela kroppen används mycket så tenderar pulsen att ligga mellan 170 och 180 hur jag än åker. Man måste ju hålla styrfart iaf. Vid löpning tenderar också pulsen att ligga kring 175 +- några slag beroende på tempo. Pulsmässigt orkar jag hålla det iaf någon timme utan att vara helt död sen. Inte vid löpning dock där jag helt saknar ett löpsteg och det helt enkelt blir för jobbigt för muskler, kanske tack vare mjölksyra. Någon sorts smärta iaf. Vid cykling är det lättare att reglera pulsen men ligger jag och trycker på sticker pulsen upp mot tidigare nämnt spann direkt. Jag kan föra ett hyfsat samtal på puls mellan 170 och 180, sen blir det lite svårare och direkt ansträngt.

Min kondis är väl inte den bästa men jämför jag med kompisar som bör ligga på samma nivå så ser det på kurvorna ut som att jag kör stenhårt på våra återhämtningspass :) Vid en vanlig promenad (visserligen upp på ett brant berg) hade jag 140+ i snittpuls medans kompisen låg kring 100-110. Han har visserligen inte mätt upp sin maxpuls ordentligt men varit upp kring 190 under hård träning.

Har inte hittat någon förklaring till detta, och det är lite irriterande för vanlig pulsträning blir svår att tillämpa. Jag tror ett aktivitustest (el. liknande) skulle vara på sin plats för att reda ut det hela.

Senast redigerad av en moderator:
Hög arbetspuls
Vadaren: Det låter som att vi har samma symptom, att gå ut med soppåsen resulterar i att pulsen tjongar upp till 130 eller nåt. Och även jag känner mig fräsch och kan prata obehindrat med en puls på 180. Jag är inte så orolig var min maxpuls ligger nånstans, den ligger nog över 200 helt enkelt (men inte så långt ifrån), den stora frågan är ju varför min puls drar iväg så mycket från vilopuls vid minsta ansträngning och dessutom behagar ligga så högt även under längre perioder av ansträngning (2h+).

Hög arbetspuls
geologen skrev:
-------------------------------------------------------
> Vanlig pulsträning bör alltid utgå från en
> väl uppmätt maxpuls. Inte nåt som är
> framräknat med nån idiotformel.

+1 Maxpuls kan man bara mäta upp när man är i form, räkna ut den är bara dravel :-) T

Hög arbetspuls
Jag tror att en läkare är bättre på att besvara denna fråga än vad vi är här. Du vet egentligen inget annat än att du har en ovanligt hög puls och hur trött du känner dig jämfört med andra är knappast lätt för dig att känna - dessutom betyder det vadå? Och ja jag vet att det skiljer mycket mellan person till person.

Prata med läkaren och låt honom lyssna på hjärtat och undersöka dig med ekg och studera blodföde/klaffar/ ifall han finner det lämpligt. Vet du ens att ditt hjärta slår på rätt sätt eller det tvingas kompensera med hög frekvens? Har du några sjukdomar i övrigt? Vet du ifall det alltid varit såhär?

Ditt hjärtas skick är viktigare än något annat.

Läkaren för säkerhets skull!

Hög arbetspuls
Om du är orolig gå till läkaren.

Själv har jag uppmätt maxpuls på 183 på Testcykel, men kan i verkligheten pressa upp den till 202 (Snittar 195-200 under tempolopp upp till 1 timme. Så pulsen är individuell och ingen vetenskaplig metod för att utvärdera arbetet.)

För övrigt är det kul att som 40 årig gubbe gå till doktorn, och sköterskan tar pulsen flera gånger för att vilopulsen är för låg.

Hög arbetspuls
Högt, men inte extrem-högt. Din snitt-puls på StEriks-loppet ger en hyfsad uppskattning på din mjölksyratröskel (man springer en halvmara på ca 98% av sin tröskel), så har du en tröskel på kanske 193-195 så är 180 under ett längre pass förvisso inget lugnt pass, men det är ju inte döds-tempo heller.

Alla är snabba med att (för säkerhets skull gissningsvis) rekommendera läkarbesök, men om det enda du märkt av detta är att din puls är hög, dvs. ingen konstiga känslor, hjärtklappningar, illamående etc, så skulle iaf JAG inte oroa ihjäl mig.

Hög arbetspuls
Men för helvete, man ska inte springa till läkare för minsta lilla oro man har, när man varken känner sig sjuk eller uppvisar symtom som tyder på sjukdom. En del har hög maxpuls, och det är fullständigt friskt!

Hög arbetspuls
Se där ja, ett icke existerande problem som blivit ett problem "tack vare" pulsklockan :-). Försök till förklaring:

Två individer som utför samma ansträngning har sällan samma hjärtfrekvens. Ett av skälen är att hjärtfrekvensen varierar beroende på hur stort hjärta man har. Ett litet hjärta behöver fler slag för att nå samma cardiac output (den blodvolym hjärtat pumpar varje minut) som ett större hjärta. Min gissning är att skillnaderna i hjärtfrekvens beror på att trådskaparen har ett något mindre hjärta än kompisen.

Hög arbetspuls
geologen skrev:
> Men för helvete, man ska inte springa till
> läkare för minsta lilla oro man har, när man
> varken känner sig sjuk eller uppvisar symtom som
> tyder på sjukdom. En del har hög maxpuls, och
> det är fullständigt friskt!

Läkarskräck ? :-/ T

Hög arbetspuls
"Borde jag ta det lugnare eller ändra min träning för att sänka min arbetspuls?"

OM du i övrigt känner dig fullt frisk så ser jag inget problem eller fara med att du tränar med/på denna nivå.

Det kanske tom är så att du bör öka din intensitet om du vill sänka din arbetspuls.

Själv har jag tex kört ett pass på ca 9mil, på knappt 3 timmar. Då hade jag en Maxpuls:202 slag/min
och en Snittpuls:177 slag/min. Och då medräknat upp och nedcykling, totaltiden blev då 3.5 timmar.

Men varför inte göra ett Maxpulstest, då vet du lite säkrare var du bör träna osv.

Träna på.

Hög arbetspuls
Det där med olika slagvolym, att artär inte leder syrerikt blod, sinusknutan, och annat på gymnasienivå kan jag väl så det behöver inte tas som några argument för eller emot någonting.

Hjärtat är viktigt och det finns mer om hjärtat än vad ni fick lära er i gymnasiet - så behandla det åtminstone lika bra som er cykel och se till att vara säker på att det fungerar bra utan att gissa lite hit och dit.

T r o l i g e n är det inga problem/risker eftersom det är tämligen vanligt vilket vi just upptäckt mha pulsklockor men hur vore det att ha lite mera kött på benen när det gäller sitt eget hjärta?

Folk putsar fan mera på bilen eller cykeln än bryr sig om sig sjäva. Knackar motorn det allra minsta så är det värsta utryckningen till mästermeckaren medan egna hälsan kommer långt ner på listan - DET förstår inte jag!

Hög arbetspuls
Little Stereo skrev:
> geologen skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Men för helvete, man ska inte springa till
> > läkare för minsta lilla oro man har, när man
> > varken känner sig sjuk eller uppvisar symtom
> som
> > tyder på sjukdom. En del har hög maxpuls, och
> > det är fullständigt friskt!
>
>
> Läkarskräck ? :-/ T

Inte det minsta, men jag tycker det är tråkigt när folk som med största sannolikhet är fullt friska tar upp dyrbar läkartid och ytterligare anstränger en redan ansträngd sjukvård.

Jag har själv haft hjärtproblem, så jag tar inte lätt på såna saker, men hög puls vid ansträngning, utan andra symtom, är inget sjukdomstecken.

Hög arbetspuls
Jag tillhör skaran som har en låg vilopuls men vid minsta ansträngning, gå upp i en trappa eller dylikt, sticker pulsen upp i 150 fasr jag är hyffsat vältränad. En observation jag gjort är att på ett 2 timmars pass så ligger pulsen högst den första halvtimmen oavsett belastning. Sen går den ner och resterande 1,5 timme pendlar den mer med den belastning. Pratade med en "gammal räv" om detta och han förklarde det med att det är en kombination av hjärtats kapacitet, lungors syreupptagningsförmnåga,glykogen och mjölksyra. Det finns ett tydligt samband som förklarar det mesta.

Hög arbetspuls
När jag tränar ligger jag också på 180 vid vanlig uthållighetsträning, 1-2 timmar är inget problem. Jag börjar flåsa vid 185 och det flimrar i ögonen över 195. Jag ser inga problem i det. Högsta uppmätta puls på mig är 205, så det kommer jag anta är nära nog min maxpuls.

Hög arbetspuls
Tack för omtanken men läkarbesök kommer inte att bli aktuellt i detta ärende :). Jag känner mig kärnfrisk och dessutom i tidernas kränkarform. Jag har alltid haft det på detta sätt men inte relaterat till andras pulskurvor under exakt samma träningspass (vilket jag tycker som ovan, egentligen är fel), den stora frågan är ju varför min puls stiger till 180-190 medan mina medcyklisters puls ligger på 140, trots att våra max ligger på ungefär samma. Det kanske är så enkelt att mitt hjärta inte har kapacitet med de andras, bittert värre.

Imorgon skall jag ut och testa maxpuls, det blir skoj med lite yrsel, illamående, spya och syra :)

Hög arbetspuls
geologen skrev:
> Little Stereo skrev:
> > geologen skrev:
> > -----
> > > Men för helvete, man ska inte springa till
> > > läkare för minsta lilla oro man har, när
> man
> > > varken känner sig sjuk eller uppvisar symtom
> > som
> > > tyder på sjukdom. En del har hög maxpuls,
> och
> > > det är fullständigt friskt!
> >
> >
> > Läkarskräck ? :-/ T
>
> Inte det minsta, men jag tycker det är tråkigt
> när folk som med största sannolikhet är fullt
> friska tar upp dyrbar läkartid och ytterligare
> anstränger en redan ansträngd sjukvård.
>
> Jag har själv haft hjärtproblem, så jag tar
> inte lätt på såna saker, men hög puls vid
> ansträngning, utan andra symtom, är inget
> sjukdomstecken.

Ibland är du mer än lovligt korkad. Hur fan kan du sitta och ställa diagnos via ett Internet-forum. Är du läkare och Saida i ett eller? Klart man skall gå till läkare om man känner sig orolig.

Hög arbetspuls
s skrev:
> Ibland är du mer än lovligt korkad. Hur fan kan
> du sitta och ställa diagnos via ett
> Internet-forum. Är du läkare och Saida i ett
> eller? Klart man skall gå till läkare om man
> känner sig orolig.

Jag sitter inte och ställer diagnos. Jag bara går på vad trådskaparen själv skriver. Han kände sig inte sjuk, men reflekterade över att han hade högre puls än sin kompis. Det finns inget i det som är rimliga skäl för att rekommendera kontakt med sjukvården, eftersom trådskaparen inte ens själv var orolig.

Detta drällande till läkare som folk gör för minsta snuva är korkat och kostar samhället miljarder. I första hand, när man verkligen är orolig, bör man kontakta sjukvårdsupplysningen. Där sitter personer som har sjukvårdskompetens nog för att bedöma om det verkar allvarligt eller om det är nåt ofarligt. Ett sånt samtal belastar inte vården nämnvärt. Men läkarbesök utan ens misstänkt sjukdom, det är oförsvarligt, anser jag!

Hög arbetspuls
Jag har självfallet räknat kallt på vad det kostar att ha RazDuv drällande hos läkare i onödan och jag kom fram till att det är bättre för Sveriges sjukvård att han kontrollerar sitt hjärta så att han fortsättningsvis kan träna och hålla sig frisk så som vältränade människor i allmänhet gör.

Vad som är bättre för honom själv och inte går att mäta kallt behöver jag inte ens räkna på.

Då jag räknade på samma sak och för någon med betydligt mindre träningsdos så kom jag fram till att det var bättre/billigare att denne någon stannade hemma eftersom den personen inte var lika potentiellt gynnsam att hålla frisk.

'Break even' går precis vid 38,457 mil i veckan i Stockholms län.

Sjukvårdsupplysningen var väl ett bra och trevligt förslag och jag gissar på att de har bättre koll än många här.

Själva har jag en apelsinstor blödandeknöl bakom högra örat men eftersom jag inte är orolig så tänker jag inte kontrollera saken på något sätt och i förra veckan svor jag åt någon som rådde mig att kolla upp saken - jag är faaan inte orolig jue så det ska man inte kolla upp skrek jag och skallade honom på samma gång.

Hög arbetspuls
Utan att ha läst igenom alla svar så kommer några spontana tankar från mig...

Du har kanske mycket högre maxpuls än din kompis.
Din kompis kanske tränar mer än dig (och har därmed större blodvolym).
Din kompis har kanske bättre teknik än dig och därmed tar sig fram mer effektivt.
Din kompis kanske har svalare klädsel än du.

Hög arbetspuls
Jag ringde sjukvårdsupplysningen en gång. Dom sa att det var ingen fara med mig, köp några pepcid duo och stressa mindre. 3 dagar senare låg jag på akuten med hjärtmuskelinflammation.

Fast jag tror dom är en guldgruva att hålla oroliga småbarnföräldrar borta från sjukhusens väntrum.

Tillbaka
Topp