Högkvalitativ golvpump, vad köpa?

Startgas

Aktiv medlem
Tänkte köpa mig en golvpump och vill ha bra kvalitet. Kan ni rekommendera någon?
Har sett att en del finns med luftkammare för att få slanglösa däck på plats, nån som har någon sådan?

Rennkompressor lämpar sig för lvg och track, får man förmoda. Men manometern hade gärna fått sluta vid 9 bar. Vem som behöver 16 bar är fortfarande efter 30 år höljt i dunkel.

Jag har lezyne digital overdrive och topeak joeblow booster.
Behöver dock sällan boostern, lezyne pumpen räcker för det mesta att sätta tubeless med.

jonja sa:
Rennkompressor lämpar sig för lvg och track, får man förmoda. Men manometern hade gärna fått sluta vid 9 bar. Vem som behöver 16 bar är fortfarande efter 30 år höljt i dunkel.

Fast vemodrom cykel med 19mm däck kan behöva över 10 bar för tyngre piltoter.

Bengt-re sa:
jonja sa:

Utan att vara sarkastisk så måste jag ändå erkänna att jag tycker det är viss humor i att HåkanC som länge förespråkat bredare däck och lägre tryck på LVG håller fast vid att rekommendera en pump modell som designats för att uppfylla kraven för 19 mm tuber. =)

Startgas sa:
Tänkte köpa mig en golvpump och vill ha bra kvalitet. Kan ni rekommendera någon?
Har sett att en del finns med luftkammare för att få slanglösa däck på plats, nån som har någon sådan?
Jag kör med Topeak Joe Blow Mountain som har lite grövre och längre luftkammare än den för många så heliga Rennkompressorn.

Behövs inte många pumptag för att fylla ett MTB-däck. Funkar fint även till Plus-däck. Borde funka fint även till tubeless.

Exempel på inköpsställe med bra pris -> http://www.chainreactioncycles.com/se/en/topeak-joe-blow-mountain-pump/rp-prod74895

NLC sa:
Bengt-re sa:
jonja sa:

Utan att vara sarkastisk så måste jag ändå erkänna att jag tycker det är viss humor i att HåkanC som länge förespråkat bredare däck och lägre tryck på LVG håller fast vid att rekommendera en pump modell som designats för att uppfylla kraven för 19 mm tuber. =)

Absolut!

Dock kan man byta till en bättre manometer på gamle SKS rennkompressen med ett område som passar bättre till dagens lite normalare tryck och även då få lite bättre upplösning och repeterbarhet.

Btw så har jag en gammal biltema golvpump som fungerar pinsamt bra. Det har dessutom bättre fötter så SKS pumpen bor på jobbet numera. Skönt att ha en bra pump med manometer där också.

Dock återigen. Högst troligen finns det bra golvpumpar som det inte står SKS på och som har manometer och kolvdiameter bättre lämpad för dagens cyklar.

Jag har en Rennkompressor som jag ägt sen början av 1990-talet som fortfarande fungerar felfritt. Härket de köpte till cykelrummet på jobbet höll väl typ ett halvår.

Silca verkar ju ha blivit ett lifestyleföretag numera, men den Silcapump jag köpte på ECI för många år sen bara funkade. Bytte gummi i munstycket några gånger. Sen blev den överkörd och knäckt. Nu kör jag SKS. Med rätt munstycke.

JTF sa:
Startgas sa:
Jag kör med Topeak Joe Blow Mountain som har lite grövre och längre luftkammare än den för många så heliga Rennkompressorn.

Behövs inte många pumptag för att fylla ett MTB-däck. Funkar fint även till Plus-däck. Borde funka fint även till tubeless.

Exempel på inköpsställe med bra pris -> http://www.chainreactioncycles.com/se/en/topeak-joe-blow-mountain-pump/rp-prod74895

Storleken har ingen betydelse kära du ;)

Bengt-re sa:
NLC sa:
Bengt-re sa:
jonja sa:

Absolut!

Dock kan man byta till en bättre manometer på gamle SKS rennkompressen med ett område som passar bättre till dagens lite normalare tryck och även då få lite bättre upplösning och repeterbarhet.

Btw så har jag en gammal biltema golvpump som fungerar pinsamt bra. Det har dessutom bättre fötter så SKS pumpen bor på jobbet numera. Skönt att ha en bra pump med manometer där också.

Dock återigen. Högst troligen finns det bra golvpumpar som det inte står SKS på och som har manometer och kolvdiameter bättre lämpad för dagens cyklar.

Jag kompletterade min Rennkompressor med en Airchecker men finner den ändå vara mindre än optimal när det kommer till att pumpa däck med volym.

+1 för Lezyne Over Drive (min är faktiskt före versionen Dirt Drive och funkar fortfarande lika bra som när den köptes).

Håller Rennkompressor lika bra när den får bara stå längst bak i förrådet för att den inte passade för ändamålet? ;)

pnkcow sa:
+1 för Lezyne Over Drive (min är faktiskt före versionen Dirt Drive och funkar fortfarande lika bra som när den köptes).

Håller Rennkompressor lika bra när den får bara stå längst bak i förrådet för att den inte passade för ändamålet? ;)
En pump som används så är nog outslitlig. Inte undra på det goda ryktet i det avseendet ;-)

Rennkompressor är inte den snyggaste, omedelbart mest intagande pumpen, men en arbetshäst, en bit historia, en klassiker med en appeal som inte alltid är så lätt att förmedla till den nytillkomne.

Visst är tex Lezyne elegantare, men är den bättre i 30 år? Svaret på det är så svävande att det är svårt att med gott samvete slänga en gammal rennkompressor bara för att den är gammal. En ny packning, ett nytt munstycke och den är redo för nya äventyr.

...haha. Verkligen. Schwalbe har ju nån luftkammargrunka så man kan fylla tubeless med vilken pump som helst. Verkar fiffigt.

Har två pumpar jag, till olika ändamål. En Topeak Joeblow Fat och en Clas Ohlsson med nytt munstycke för LVG. Väldigt nöjd med båda ?

Henrik_E sa:
JTF sa:
marr sa:
Rennkompressor är inte bra till mtb, så är det bara. Sen kvittar det hur länge den håller.
+1

Många som missat att läsa startinlägget...
Tillverkar inte BACHO någon pump?
Nej, men BAHCO gör det!

5659977451112.png

Senast ändrad:
Startgas sa:
Vill man ha allt-i-ett eller tre separara delar som kan användas var för sig? Båda har sina för- och nackdelar. Fördel med lösa delar är att de är mindre/smidigare per styck, kan bytas ut individuellt om någon av dem pajar, lös tryckmätare kan tas med i fält, ibland (ofta) behöver man bara pumpa utan att använda luftkammare etc. Kostnader.

Del 1. Pump med hög volym per slag:
290 kr SKS 29er https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=160912
570 kr Pro HV https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=188170
570 kr Lezye Classic HV https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=235382
m.fl

Del 2. Luftkammare för TL (laddas via valfri ev. befintliga pump):
630 kr PRO Team Kompressor https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=188073
PRO_tank.jpg

Del 3. Digital tryckmätare:
280 kr Topeak D2 https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=13754
TopeakD2.png

1-2-i-ett:
1250 kr Lezyne https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=235357
Lez-2in1.jpg

1-2-3-i-ett:
1470 kr Lezyne https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=196604

Senast ändrad:
Min Rennkompressor har använts använts frekvent sen 1981, den pumpar som om den vore ny! Även mtb-däck, men upplösningen på manometern är inte optimal för under 2 kg...

johan44 sa:
Min Rennkompressor har använts använts frekvent sen 1981, den pumpar som om den vore ny! Även mtb-däck, men upplösningen på manometern är inte optimal för under 2 kg...

Går det bra att sätta tubeless på plats med? Som efterfrågas.

En sak att tänka på är att sådana allt-i-ett pumpar med luftkammare måste oftast 'fyllas' först för att kunna pumpa något (detta baseras på mina erfarenheter av Bontrager Flash Charger och Joe Blow Booster så det kan finnas andra, bättre). Av den anledningen valde jag hellre en bra pump och en airshot för de tillfällen när pumpen inte räcker.

pnkcow sa:
En sak att tänka på är att sådana allt-i-ett pumpar med luftkammare måste oftast 'fyllas' först för att kunna pumpa något (detta baseras på mina erfarenheter av Bontrager Flash Charger och Joe Blow Booster så det kan finnas andra, bättre). Av den anledningen valde jag hellre en bra pump och en airshot för de tillfällen när pumpen inte räcker.
Jaså? I de flesta produktbeskrivningarna står att de ska gå att använda som vanligt också. Har dock inte provat någon själv.

pnkcow sa:

Min joe blow fungerar utmärkt som en vanlig pump med. Du måste göra fel.

marr sa:
pnkcow sa:

Min joe blow fungerar utmärkt som en vanlig pump med. Du måste göra fel.
Hur snabbt släpper den trycket? Jag har bara tittat på när en snarlik pump användes och den kändes som att luftflödet var ganska hårt strypt, inget riktig "pop" som med en petflaska :-)
Minns tyvärr inte märke men alla åskådare upplevde den som lite antiklimaktisk.

Tillbaka
Topp