Högt vilolaktat/justera lt1/2.

Besv

Aktiv medlem
Köpte mig en laktatmätare för att se vad min tröskel/zon 2 etc ligger.

Har dock väldigt högt laktat från start ligger i princip runt 1.8-2 vid vila/sitta i soffan....

Så i princip när jag cyklar så har jag närmare 4 direkt när jag börjar röra benen.

Jag ligger på ca 300 i ftp men redan vid 160 w har jag 3.8-4 mmol enligt mätaren.

Mätaren är även testad på andra som får mer normala vilovärden.

Borde min lt1 ligga på runt 4 mmol och 6 mmol för lt2 el hur justerar man för högt vilolaktat?

Gränsen 4 mmol för anaerob tröskel är nästan lika tillförlitlig som maxpulsberäkningar baserat på ålder.
En mer kunnig person får helt enkelt studera din laktatkurva för att avgöra var lt1 resp 2 skall sättas.

Som Lingon skriver - det intressanta är kurvan, inte de absoluta värdena.
Eftersom du har en egen mätare hade jag gjort lite självtester.
Kör 4-5 minuter på 160w - mät
Öka till 180 w i 4-5 minuter - mät
öka med +20 w och fortsätt så uppåt tills du ser att det börjar sticka upp mer dramatiskt.

OM du har en verklig ftp på 300w så bör du kunna hålla den effekten 40-60 minuter - dvs. ditt laktat *borde* ligga hyfsat stabilt.
Då är det ju rätt enkelt att också testa vad händer på 300w, kör fem minuter mät, kör fem minuter till, mät och så gör du det över 20 minuter och ser vad som händer.

Så kan du skapa dig en bild av hur det ser ut. Viktigt att ha med att trösklarna är liksom inte skarpa gränser utan flytande "områden" så det är i ärlighetens namn inte så noga att du ligger rätt på watten - det viktiga är att hitta ett ungefärligt zon-spann.

Och dina trösklar ändras också från dag till dag beroende på hur sliten man är osv.

Min kurva blev inte direkt bra haha.

160:4.0
180:5.1
200:3.9
220:6.4
240:19.9...!?
260:4.5
280:6.3
300:7.9
320:9.4

Men spontant borde lt1 ligga på ca 200 och lt2 280-290 möjligen.

Verkar rimligt, nu kan du ju vid tillfälle om du t.ex. kör 3*15 på 280w mäta efter andra intervallen och jämföra.

Tänker vi oss att du har 300w i ftp så blir ju 200w ca 66% av ftp vilket är rätt rimligt.

Så nånstans 190-220w för din aeroba träning.
Sen för din lt2 / tröskel träning nånstans 270-310w beroende på dagsform mm.

Kombinera det med RPE och känn efter, hur känns en 12 minutare på t.ex. 280 watt? Finns det marginal uppåt?

Fintrimma utifrån presterad effekt och upplevd ansträngning. Här är det fint att köra standardiserade pass en längre period t.ex. om du kör ett 3-4 veckors block tröskel så du kan jämföra samma pass över tid.

Jag får köra ngt mer test och se hur väl det överensstämmer med förra testet.

Generellt tycker jag min uppskattade ftp känns hög i Zwift. Men detta är både stående och sittande medans när man gör sina intervaller blir det statiska sittande så blir väl en annan belastning.

Får se hur det utvecklar sig helt enkelt, tack för input 👍

För egen del överskattar apparna i regel min ftp så det är lite olika från person till person.

Ett rätt smidigt testprotokoll är CTS 2*8 minuters test:

Det är lite lättare att få in i ett träningsblock och inte lika krävande avseende pacing som de längre protokollen.

Prova ett sånt och jämför med dina andra värden :)

Tillbaka
Topp