Hoj som funkar både till xc och am

Callep

Ny medlem
Hallå mtb-människor!
Jag håller på att spana efter en hoj som både funkar att som xc-hoj+ett långlopp/år och som am-hoj, t ex på bökiga stigar i Kilsbergen. Självklart blir det en kompromiss, men det måste finnas mer eller mindre lyckade kompromisser där ute.Kan t ex Specialized Camber kvala in? Eller kanske Scott genius 920? Eller Cube stereo hpc 120? Har någon lite erfarenhet att dela med sig av?

Jag har kört Camber i år och helt klart bra till bägge två. Kört lite XC-tävlingar, långlopp men också cyklat med kompisar som kör Enduro på väldigt tekniska stigar. Grym cykel.

Jag köpte en Camber Evo, jäkligt fin stigcykel. Rullade i mål på Kolmårdsbiken och där var det inte cykeln som var begränsningen.

Bilagor

• 15652.jpg
    15652.jpg
    197.4 KB · Besök: 29
Tror inte att något blir "perfekt" med kombinationen XC/AM men man kan nog komma ganska nära.
Jag hade letat upp något med 120mm i bak och ställbart i fram. 120-140/150 borde täcka upp geometrin för utförs. Enkelklinga för att hålla ner vikt och lämna utrymme för remote till höj-sänk-stolpe.

Eftersom jag gillar att puffa för mindre märken och aluminiumramar så...

Commencal Meta Trail* i olika prisnivåer
Pyga OneTen (29") eller OneTwenty*
Transition Scout* eller Smuggler (29")

*650b

De har alla fått goda vitsord i media och ska vara kul att böka runt med på skogstigar. De går förstås att cykla långlopp med om du byter däck och justerar fjädringen lite.

Att ha budget för två hjulpar kan ju vara roligt. Ett par lite lättare med slanglöst och lättrullade däck för långlopp är nog inte dumt.

Jag har kört lite långlopp och xc senaste åren. Kört ht Stumpy och nu senast anthem x 29. Till i år ville jag ha något som var roligare på stig typ Hellas osv. Var inne på lite samma som du. Köpte en Saracen Kili Flyer som är väldigt lik Comencal Meta Trail. Har byggt den ganska lätt och skiftar styrstam, däck och plockar av droppern vid tävling. Funkar helt ok för långlopp osv men känns lite annorlunda. Svarar mindre och känns långsammare. Däremot vet jag inte om det går långsammare. Har hållit strax under 25 i snitt på senaste långloppen. Hade jag kört snabbare på en annan cykel? Kanske eller kanske inte. Men det gnager ändå i tävlingshjärtat mellan tävlingarna om det är rätt cykel. Tänk efter själv vad du prioriterar och handla därefter. Efter den här säsongen ska jag ta en ordentlig funderare vad jag prioriterar till nästa år! PM vid intresse:)

2016 Camber är nog precis vad du letar efter. Redan i år har Cambern varit en grym allroundhoj som både går att åka hem XCO SM och Långlopp i gubbklass och även för rejäl hårskörning på stigar. Nästa år med samma framtriangel som nya Stumpy men med annan kortad bakdel bådar gott.

lundatok skrev:
-------------------------------------------------------
> Tror det blir för mycket cykel med en Reign,
> kanske Trance passar bättre?

Även Trance blir för mycket cykel, har en rätt lätt SX och känns trött i vanlig terräng och saknaden av 29" blir rätt tydlig när vanliga stigar får rötter och stenmattor.

I våras tittade jag efter något liknade och valde till slut en Stumpjumper FSR
Testade även Camber och Ibis Ripley och med lite större budget hade det helt klart blivit en Ripley. Stumpjumpern kändes lite lekfullare än Cambern och jag prioriterade det för alla vanliga cykelturer framför lite extra fart på de få mulitsportlopp jag kör (är ofta långloppsterräng)

En kompis köpte samtidigt Cube Stereo 120 och den är också bra. Komponenterna är bra på Cuben men de var lite lattjo monterade med tex reglage för sänkstolpe och gaffel halvvägs in mot styrstammen.

Om du inte är rädd för en cykel som väger en del, men som har en geometri som är strålande på stig och funkar skapligt på platten, så kan jag varmt rekommendera Banshee Phantom. Antar att man vill ha ett lätt hjulset för XC-bruk och ett lite biffigare för brutalare övningar.

DSC00450.jpg

Jag har en anthem x adv 2015 och jag är ingen trenduronisse men det är absolut en hoj som man kan vinna lopp med samtidigt som den är riktigt bra på stigar. Absolut inte en AM men vet inte om du med AM menar det som jag menar när jag säger stig.

KJS skrev:
> lundatok skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Tror det blir för mycket cykel med en Reign,
> > kanske Trance passar bättre?
>
>
> Även Trance blir för mycket cykel, har en rätt
> lätt SX och känns trött i vanlig terräng och
> saknaden av 29" blir rätt tydlig när vanliga
> stigar får rötter och stenmattor.

Trance 29 känns som gränsfall för XC, har haft en och det är en jättebra stigcykel men med lycra på kände jag mig malplacerad. Delvis pga rätt slack styrvinkel och riktigt skön bakfjädring får man inte direkt den nerviga och villiga känslan när man vill trampa på.

Kanske om den är byggd med nån magisk bakdämpare och superlätta hjul.

Anthem tror jag mer på då. Mer XC men med gott om reserver.

Det roliga är att för sådär 15 år sen hade ingen förstått frågan. Mtb var mtb punkt, vadå AM/XC?

Jag hade precis samma önskemål som du och det slutade med en Stumpjumper FSR och jag kunde inte varit nöjdare.

Testade en väldans många olika cyklar och övervägde väl även Cambern och Scott genius ett tag. Cambern föll bort för att jag tyckte att den var lite väl kort i slaglängden. Nu kommer den i 120 mm-utförande och då kan det bli min nästa hoj.

Jag bytte från en 140 mm Banshee Prime till en 120 mm Camber Evo och jag är riktigt nöjd.

Tror jag hade varit nöjd med en 110 mm Camber också men 140 mm var definitivt för mycket för att vara skojigt på långlopp. Allt gungade hela tiden.

Men var och en till sitt så klart, jag cyklar ändå mest stig i exempelvis Hellas.

Kristoffer R skrev:

>
> Trance 29 känns som gränsfall för XC, har haft
> en och det är en jättebra stigcykel men med
> lycra på kände jag mig malplacerad. Delvis pga
> rätt slack styrvinkel och riktigt skön
> bakfjädring får man inte direkt den nerviga och
> villiga känslan när man vill trampa på.
>
> Kanske om den är byggd med nån magisk
> bakdämpare och superlätta hjul.
>
> Anthem tror jag mer på då. Mer XC men med gott
> om reserver.
>
> Det roliga är att för sådär 15 år sen hade
> ingen förstått frågan. Mtb var mtb punkt, vadå
> AM/XC?

Trance 29:an är ju en felbyggd hoj, känns nästan som man hamnar sittandes rakt ovanför bakaxeln. =) Sedan är den precis som du säger inte alls lika bra tramp-känsla som andra modeller med Maestro-länkaget. Gaffelvinkeln enkom var nog väldigt lite av problemet, andra cyklar kan kännas livliga och smidiga även i trixig XC-terräng, men just Trance 29:an kunde jag aldrig bli vän med. Nu fungerar ju Anthem 29:an så pass bra även i stökigare terräng och är otroligt tramp-effektiv så man behöver aldrig fundera på någon annan modell ifall man vill hålla sig till Giant. En 120mm-gaffel och man är hemma.

Är det nån som kan ge input på hur en rose ground control skulle funka till stig,xc och lätt AM typ delsjön, änggården

Jag håller med Geekstremist, finns mkt mindre märken som gör sjukt kul/mångsidiga cyklar som blir bortglömda i "mainsteamdjungeln".

Jag ville ha en alltiallo kan juh säga att xc kanske inte är min grej men det skulle absolut gå att trampa platt, köra enduro och även kunna rejsa lite bmx bana om det skulle falla mig in.

Blidde då en Transition Scout och det lilla jag varit ute så är den helt fantstisk! Giddyup är grymt, cykeln känns som en "stor" cykel när den ska vara det och en liten cykeln när det passar stilen bättre.

Även smugglern Verkar riktigt grym med 115/130 typ iställer för 125/140.. Blir juh lite mera race i den så kanske men de känns som att det finns mer slag än vad man har.

Beror ju på vad man prioriterar...vill man satsa på loppen och ha kul på stigar när man tränar så är ju 100-110 mm perfekt såsom anthem epic camber etc bra köp. Om mwn inte jagar minutrar på loppen utan vill satsa på stigcyklandet så kanske något mera långslagigt funkar bättre. Men min uppfattning är att de flesta där kring 100-120 mm funkar utmärkt till både och.

bobbyheinrich skrev:
> Jag håller med Geekstremist, finns mkt mindre
> märken som gör sjukt kul/mångsidiga cyklar som
> blir bortglömda i "mainsteamdjungeln".
>
> Jag ville ha en alltiallo kan juh säga att xc
> kanske inte är min grej men det skulle absolut
> gå att trampa platt, köra enduro och även kunna
> rejsa lite bmx bana om det skulle falla mig in.
>
> Blidde då en Transition Scout och det lilla jag
> varit ute så är den helt fantstisk! Giddyup är
> grymt, cykeln känns som en "stor" cykel när den
> ska vara det och en liten cykeln när det passar
> stilen bättre.
>
> Även smugglern Verkar riktigt grym med 115/130
> typ iställer för 125/140.. Blir juh lite mera
> race i den så kanske men de känns som att det
> finns mer slag än vad man har.

+1 Själv hade jag inte budget för någon av dom nämnda, utan det blev en OEM-variant av Kona/Spech dito'n...

För TS behov hade jag gått på antingen nya Ibis Ripley'n eller BMC Speedfox, är priset en faktor vore Pyga OneTen29 intressant.
Standard geo om race'andet är prio och med lite flackare gaffelvinkel mha ett AngleSet om det är stigskoj som prioriteras...

Alltså det där med småtillverkare är nog skitball på pappret, efter en Turner 5-spot och en Banshee Prime så vet jag själv hur det är.

Baksidan med en mindre tillverkare är att de ofta överbygger ramar för att inte få så mycket reklamationer och/eller använder standardrör så i alla fall ramen väger som ett as.

@ lundatok

Så du menar att det är bättre att välja mainstream märken som reducerar vikten på ramarna till den grad att det uppstår risk för reklamationer? Eller hade du inte undersökt vad de ramarna vägde innan du köpte dem och därav besvikelsen?

Ingendera av Commencal, Pyga, Transition eller Turner är nybörjare i gemet och de bygger främst ramar som ska hålla för tuffa tag i skogen, inte för att de ska vara lätta för den sakens skull.

Om man sållar igenom många, mer eller mindre objektiva, tester kan man snart avgöra om det märke man är intresserad av är en seriös, om än småskalig, tillverkare. Jag skaffade en Liteville 301 för dryga 7 år sedan och det var innan de blev upphaussade av internationella pressen, iofs hade de ju redan skapat "hysteri" i de tyska mtb kretsarna...

Jag som bor i Danmark och cyklar "trail" i Gbg skulle gå på en relativ lätt cykel. (säger jag som har en tung ram nu) Mest för att det är stor skillnad på 11 vs. 14,5 kg när man cyklar mest XC.

Men ser ut som Radon släpper en lätt Trailcykel när som helst. Den kan vara värd att vänta på.

Geekstremist skrev:
> @ lundatok
>
> Så du menar att det är bättre att välja
> mainstream märken som reducerar vikten på
> ramarna till den grad att det uppstår risk för
> reklamationer? Eller hade du inte undersökt vad
> de ramarna vägde innan du köpte dem och därav
> besvikelsen?
När uppstår reklamationer som ett resultat av reducerad vikt?

> Ingendera av Commencal, Pyga, Transition eller
> Turner är nybörjare i gemet och de bygger
> främst ramar som ska hålla för tuffa tag i
> skogen, inte för att de ska vara lätta för den
> sakens skull.
Att vara lätt är väl nästan aldrig den enda egenskapen på en cykelram? Jag vet inte riktigt vad du vill säga?

> Om man sållar igenom många, mer eller mindre
> objektiva, tester kan man snart avgöra om det
> märke man är intresserad av är en seriös, om
> än småskalig, tillverkare. Jag skaffade en
> Liteville 301 för dryga 7 år sedan och det var
> innan de blev upphaussade av internationella
> pressen, iofs hade de ju redan skapat "hysteri" i
> de tyska mtb kretsarna...
Ja, det är ju ett bra exempel på en liten tillverkare som gör bra grejer. Den spelar väl å andra sidan lite i sin egen liga? Var den inte länge enda produkten/modellen de gjorde?

Tillbaka
Topp