Höjdmeter mtb vasan ?

numse1964

Ny medlem
Höjdmeter mtb vasan ?
Hej
Skall köra mtb vasan för första gång. Undra om någon vet antal höjdmeter ?
Mitt första mtb lopp. Har kört lite road lopp för vår höjdmeter är med till att avgöra min hastighets ambition ?

M.V.H. Henrik

Höjdmeter mtb vasan ?
Några år gamla siffror och de har dragit om lite sedan dess, men jag tror höjdmetrarna stämmer rätt bra. Min Garmin påstår:
838 m stigning
1018 m höjdminskning

Höjdmeter mtb vasan ?
Lite underligt skrivet i första inlägget, men var inte orolig! Relativt platt lopp med hög fart. Målgång är ju en bit nedanför starten så att säga.

Höjdmeter mtb vasan ?
Och om man vill göra så det låter lite enklare kan man säga som så att 800 höjdmeter på 9 mil, är knappt 1cm per meter, alltså ungefär samma lutning som golvet i duschen, och sen tillkommer alla nerförsbackar på det :D

Höjdmeter mtb vasan ?
cykelthomas sa:
Och om man vill göra så det låter lite enklare kan man säga som så att 800 höjdmeter på 9 mil, är knappt 1cm per meter, alltså ungefär samma lutning som golvet i duschen, och sen tillkommer alla nerförsbackar på det :D

Liten tankevurpa bara... Det är om det bara går uppför. Nu blir det, generaliserat, 2 cm (%) per meter uppför i 4mil och 2 % nerför i 5 mil.

Höjdmeter mtb vasan ?
Jag tyckte att vissa backar var långa, branta och jobbiga. Bor iofs i Skåne.
Första backen vet jag dock inte varför det snackas så mycket om.
Handlar väl kanske också om man har kört full gas från början eller om man har myst lite och stannat i depåer osv.

Höjdmeter mtb vasan ?
Det finns en del backar efter Risberg som är jobbiga om man är sliten, sedan så skall vi ju inte glömma Lundbäcksbacken och Oxbergsbacken. Backarna i sig är inte branta eller alltför långa men man skall tänka på att man cyklat rätt länge och i högt tempo så jag tycker iaf att dom brukar kännas. Men det är ju lättcyklade backar. En nyhet för 2019 är att man kommer att lägga lite bättre underlag efter Lundbäcksbackarna. Så att den sugande barken kommer man märka mindre av.

Tillbaka
Topp