Hope Pro 2 problem

Rabbit

Medlem
Hope Pro 2 problem
Jag tänkte att jag skulle ge mig på att serva mitt baknav, ett Hope pro 2, det ska ju vara en ganska enkel procedur och det finns en bra guide med bilder under läsvärt.

Tyvärr har jag kört med en sram 970 kassett som ätit sig in i bodyn.
Det var inte helt lätt att få av kassetten men efter ett tag gick det.
Nu ser det ut så här
PICT0002_8x6.jpg ht=544

Tyvärr var det inte allt heller.
2 av dom 4 små metallplattorna som håller ut klaffarna var trasiga.
PICT0008_8x6.jpg ht=544

Så nu undrar jag om nån har några tips.
Ett alternativ skulle ju vara att köpa en ny body, en bättre kassett och en ny kedja för att matcha den nya kassetten.
chainreactioncycles har den i sortimentet men har ingen hemma
http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=25986

Är det någon som vet var man kan hitta en sån på ganska kort tid.
Jag har en resa till Spanien bokad om 2 veckor och cykeln skulle följa med.

Kan man ignorera att bara 2 av 4 klaffar funkar och köra spanien-resan med gamla grejerna?
Känns egentligen inte bra att göra det.
Finns det reserv-fjäderplattor att få tag i?

Hope Pro 2 problem
Att bodyn ser ut som den gör spelar ingen som helst roll. Men att dra till spanien utan 2 av 4 klackar skulle jag nog inte göra. Ta och maila hope och fråga vad dom tycker att du ska göra. Dom verkar ha bra kundsupport.

Hope Pro 2 problem
Det ska finnas reservfjädrar att få tag i! Hope pro 2 kräver nästan en kasset som sitter på en spindel, typ Shimano XT. Du behöver dock inte byta bodyn bara för att den har märken i sig.

Angående 2 av 4 klackar så lär det fungera. Mitt deetraks bakhjul har bara två klackar och färre poe än hope pro 2 vilket borde öka belastningen. Kanske ta det lite extra lugnt vid igångdrag bara.

Hope Pro 2 problem
Letar du lite så hittar du att de brustna fjädrarna är helt normalt för Hope2, de håller helt enkelt inte så länge. Chainreaction har dem som reservdel, har själv bytat, så nu är det bara att räkna ner till nästa byte, ligger man på frihjul, trtrtrtrtrtrtrtrtrtrt, så hör man hur Hope själv räknar ner...

Hope Pro 2 problem
Precis som naturmupp säger så är detta vanligt för hope. Att byta bodyn till stainless kan vara ett alternativ i framtiden men inget du behöver göra så som din ser ut. Man ska tydligen akta sig för "alloy-varianten" som ska vara lika dyr o tung som stainless men lika mjuk som alu enligt vad jag hittat. Nya pawl springs finns hos crc för knappa 200 sek har jag för mig. Men hör med Hope, de har sjukt snabb respons (jag hade en maildiskussion och fick svar på alla mina 3 mail. Konversationen var över på < 2 h för några veckor sedan).

Hope Pro 2 problem
Jag släpper precis som i bromstipstråden loss min fantasi...

Som jag har förstått det är det så här det ligger till med bodymaterial:

Stål:
+hållbart
+billigt
-tungt

Aluminium:
+lätt
+billigt
-slits fort

Titan:
+lätt
+hållbart
+exotiskt :-)
-dyrt

Jag har lösningen... Vi får övertala alla tillverkare som vill ha en lätt body som ändå håller och är billig att använda en kombination av de två första. Det som är rödmålat i bilden är ett stålinlägg, aluminiumbody för vikten, stål för slitaget där det behövs.

Vad tror ni?
PICT0002_8x6.jpg ht=544

/Johan

Hope Pro 2 problem
joohan skrev:
-------------------------------------------------------
>
> Vad tror ni?
>
>
>
> /Johan

Att det blir dyrt.

Industry Nine har en Alu legering som de påstår never been damaged men min har allt två små jack, om än mil ifrån vad Hope pro 2 brukar få.

Hope Pro 2 problem
Tyvärr har inte chainreaction fjädrarna heller hemma, får försöka hitta nån som har.
Har mailat Hope, hoppas dom är så snabba som ni säger.

Nu ska jag beställa en XT kassett så att bodyn inte förstörs mer.

Kan man förresten köra srams kedjelås på shimanos kedjor?
Antar att shimanos kedjor funkar bäst till shimanos kassetter, eller det spelar kanske ingen roll?

Hope Pro 2 problem
Jacken kvittar. Byt fjädrarna och klackarna bara, finns som reservdel på CRC: http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=18780

Nästa gång du byter kassett, köp en XT kassett med alu-spindel, då blir det inga mer jack i bodyn.

Har kört med ett Pro 2 baknav, i två vintrar nu. Mina fjädrar till klackarna har hållit bra än så länge. Däremot tog lagren slut i navet efter drygt en vinter.

Ett annat Pro 2 "problem" som man kanske kan råka ut för är detta, då bodyn är av aluminium så kan klackarna gräva ner sig av vridmomentet... Så här ser min body ut, alla fyra klackarna har deformerat bodyn lite grann:
2050.jpg ht=544

/Leo

Senast redigerad av en moderator:
Hope Pro 2 problem
Köper man ett löst Hope II nav så står det faktiskt på kartongen vilka Kassetter dem rekommenderar!! Man behöver inte uppfinna något alls....

De skall då vara sådana med Carrier, dvs XT el XTR samt SRAM X0 tror jag.
Det är värre för Leo som har för starka ben..... Det kanske här hänt i samband med hopp eller liknande?

Jag har inte haft några problem med brustna fjädrar och inte hört talas om detta? -Har det möjligtvis rostat/korroderat lite?

Hope Pro 2 problem
Ingen rost alls. Allt såg fint ut. 2 av fjädrarna hade bara gått av.

Jag pratade med Hope om båda sakerna, dom sa att jag borde byta kassett och att dom skickar ett par nya fjädrar till mig utan kostnad.
Det är mycket bättre service än jag räknade med.

Men eftersom jag har lite bråttom så ringde jag cykelcity i göteborg som hade såna fjädrar i lager, dom skickade 4 nya fjädrar till mig och igår fick jag ihop allt igen.

Tack för tipsen.

Hope Pro 2 problem
Pinsamt Hope, samma sak hände på mitt Pro2 Trials/SS efter något halvår. En tankevurpa med de där bockade bladfjädrarna kanske.

Bulb däremot dominerar år efter år med sina spiralfjädrar. Det var bättre förr (men fippligare att serva)!

Edit: händer det igen så flytta runt fjädrarna så att du har två diametralt motsatta "pawls" fungerande och ta bort de två andra helt och hållet. Trials kör alltid bara två pawls i taget, så det är okej.

Om du har snedbelastningar i frihjulet kan det börja skippa. Mitt trials blev direkt oanvändbart när en fjäder stack, varannan gång högg den ju med en ensam pawl och då släppte det. Då käkar den snabbt upp klackar och sabbar allting om man fortsätter köra.

Edit: missade ju att fjädrarna var på plats...

Senast redigerad av en moderator:
Tillbaka
Topp