Hope PRO 4 eller dt swiss 240

Hope PRO 4 eller dt swiss 240
Tjena alla cykeltokar!

Jag är inne på att bygga nya hjul till min DH-båge men vet inte om jag ska satsa på dt swiss 240 eller Hope PRO 4 nav, någon som har erfarenhet av dessa ? Jag har tidigare kört på hope pro 2 evo och tycker de är fina, både lätta att serva och rullar fint.
 
Hope PRO 4 eller dt swiss 240
Äger båda. Nya 240s där man kan byta lager utan att behöva specialverktyg hade varit det bästa. Jag föredrar tystheten och att man kan köra 18t för lägre friktion vid frihjul.

Det som gjorde att jag köpte Pro 4 var stålbody och att jag ville pröva ett nav som låter.

Båda är ju lika lätta att serva.
 
Hope PRO 4 eller dt swiss 240
BjornR sa:
Äger båda. Nya 240s där man kan byta lager utan att behöva specialverktyg hade varit det bästa. Jag föredrar tystheten och att man kan köra 18t för lägre friktion vid frihjul.
Det som gjorde att jag köpte Pro 4 var stålbody och att jag ville pröva ett nav som låter.
Båda är ju lika lätta att serva.

+1 Fast DT kräver ju ett specialverktyg för mittenlagret i baknavet. Aldrig bytt det själv och tror inte det kommer att behöva bytas då det sitter en bit in i navroppen = svårt för naturens krafter att komma åt...
Även DT har stålbody om så önskas: http://www.jensonusa.com/DT-Swiss-Steel-Mountain-Freehub-Body
Men Hope tror jag anses kralligare, åtminstone har jag set fler DH-världscupshojar med Hope nav än DT...
 
Hope PRO 4 eller dt swiss 240
Det där med alu/stål-body spelar väl bara roll om man kör SRAM 10-delat eller Shimano 10/11-delat?
SRAM 11-delat har väl annan utformning som inte alls lider av samma problem med att dreven äter sig in i bodyn?

Till TS: Vad kommer du köra för kassett?
 
Hope PRO 4 eller dt swiss 240
larsaw sa:
BjornR sa:
Äger båda. Nya 240s där man kan byta lager utan att behöva specialverktyg hade varit det bästa. Jag föredrar tystheten och att man kan köra 18t för lägre friktion vid frihjul.
Det som gjorde att jag köpte Pro 4 var stålbody och att jag ville pröva ett nav som låter.
Båda är ju lika lätta att serva.

+1 Fast DT kräver ju ett specialverktyg för mittenlagret i baknavet. Aldrig bytt det själv och tror inte det kommer att behöva bytas då det

Inte dom nya 240/350. DT Swiss har krympt lagret så att det går att få ut lagret utan specialverktyg.
 
Hope PRO 4 eller dt swiss 240
BjornR sa:
larsaw sa:
BjornR sa:
Äger båda. Nya 240s där man kan byta lager utan att behöva specialverktyg hade varit det bästa. Jag föredrar tystheten och att man kan köra 18t för lägre friktion vid frihjul.
Det som gjorde att jag köpte Pro 4 var stålbody och att jag ville pröva ett nav som låter.
Båda är ju lika lätta att serva.

+1 Fast DT kräver ju ett specialverktyg för mittenlagret i baknavet. Aldrig bytt det själv och tror inte det kommer att behöva bytas då det

Inte dom nya 240/350. DT Swiss har krympt lagret så att det går att få ut lagret utan specialverktyg.

Att slippa special verktyg är ju trevligt. Men vet inte om mindre lager är en positiv lösning på det hela.
 
Hope PRO 4 eller dt swiss 240
Eveningstar sa:
Det där med alu/stål-body spelar väl bara roll om man kör SRAM 10-delat eller Shimano 10/11-delat?
SRAM 11-delat har väl annan utformning som inte alls lider av samma problem med att dreven äter sig in i bodyn?

Till TS: Vad kommer du köra för kassett?

En shimano 10- delad blir det!
 
Hope PRO 4 eller dt swiss 240
Pro4 för färgernas skull. Hade DT funnits i lika många fina färger hade jag hellre tagit det. Lättare och, tror jag, bättre tätat. Inte imponerad av Pro2 tätnings/slitagemässigt efter att ha haft två i flera år. Gamla Bulb däremot var ju kliniskt rent inuti efter 2-3 år på bara olja. Så Hope kan det där egentligen. Får se hur Pro4 står sig.

Men DT, åtminstone med POE-ratchetupgrade, låter ju ÄNNU mer än Pro4?

Jag skulle gärna ha ett tystare.
 
Hope PRO 4 eller dt swiss 240
erik h sa:
Pro4 för färgernas skull. Hade DT funnits i lika många fina färger hade jag hellre tagit det. Lättare och, tror jag, bättre tätat. Inte imponerad av Pro2 tätnings/slitagemässigt efter att ha haft två i flera år. Gamla Bulb däremot var ju kliniskt rent inuti efter 2-3 år på bara olja. Så Hope kan det där egentligen. Får se hur Pro4 står sig.

Men DT, åtminstone med POE-ratchetupgrade, låter ju ÄNNU mer än Pro4?

Jag skulle gärna ha ett tystare.

Mitt Pro 4 såg skitigare ut vid frihjulet efter 50h än mitt 240s efter 500h(? Köpte navet Sommar 2014, servade det först i Hösten 2016). Fick dessutom byta lager på Pro 4 efter drivsidans lager packat ihop efter troligen 20-30h. Känns som Hope har lite skiftande kvalité från sin lagerleverantör.

DTS 36t är väldigt tyst i jämförelse med Hope 44t.
 
Senast ändrad:
Hope PRO 4 eller dt swiss 240
Jag hade kört DT för enkel service utan verktyg.

Mitt senaste Pro 2 evo behöver byta lager efter 2 år där jag cyklat väldigt lite och än mindre i dåligt väder. När jag plockade loss body / sidoplopparna var det rent men likväl har lagren börjat kärva.
Har haft Hope på andra cyklar som gått betydligt längre och hårdare utan att haft problem med utslitna lager.
 
Tillbaka
Topp