Hoppande kedja

Hoppande kedja
Efter byte av kedja på både min pendlarhoj och racer så har jag fått precis samma problem med båda cyklarna ... kedjan hoppar på krans 4-5 (där 1 är den minsta) när jag tar i hårt... varför?

Kan det verkligen vara så att jag har två kassetter som är slitna, samtidigt? det ser inte så ut... kan kedjan vara för lång och därmed för slapp... tack på förhand!

Hoppande kedja
Har du kvar de gamla kedjorna kan du mäta och jämföra så du fått till rätt längd på de nya.
Annars är det väl rätt troligt att kassetterna är slitna, kedjor och kassetter slits in tillsammans. Har man kört ett antal mil så kan det bli svårt att byta den ena utan att byta den andre också.

Hoppande kedja
tomashermansson skrev:
-------------------------------------------------------
> Efter byte av kedja på både min pendlarhoj och
> racer så har jag fått precis samma problem med
> båda cyklarna ... kedjan hoppar på krans 4-5
> (där 1 är den minsta) när jag tar i hårt...
> varför?

Byte av kedja utan att byta kassett är alltid en chansning - om man inte har koll på grejerna och antingen byter TIDIGT, eller mäter den gamla kedjan först. Om växlen där den hoppar är en som du använder ofta är saken avgjord.

tomashermansson skrev:
> Kan det verkligen vara så att jag har två
> kassetter som är slitna, samtidigt?

Javisst - fast utan att veta hur långt du kört på dem så blir det ju rätt mycket av en gissning.

tomashermansson skrev:
> det ser inte
> så ut...

Moderna kassetter har så mycket finurliga ramper och former för sig att det är svårt att se med blotta ögat, FFA om man inte har ngn referens tillgänglig. LIte lättare blir det om man lägger på kedjan och tittar efter glapp mellan kedja och tänder.

tomashermansson skrev:
>... kan kedjan vara för lång och därmed
> för slapp

Nej. Är kedja/drev OK så ska det räcka med i stort sett kedjans egenvikt för att den ska ligga kvar i ingrepp.

Tja, kedjan kan förstås vara för lång OCKSÅ, men det brukar främst märkas genom att bakväxeln viker ihop sig och går emot kassetten.

Senast ändrad:
Hoppande kedja
Jag kan nästan med 100% sannolikhet säga att du måste byta kassetterna. Jag hade samma problem efter ett kedjebyte och nya kassetter samt mellanklinga fram löste min rappande kedja.
Lycka till!

Hoppande kedja
Tack för snabba inlägg, jag blir imponerad!

Slilten kassett är naturligtvis min första gissning också, jag bytte först på pendelhojjen och där är kassetten rätt sliten, den har rullat ca 200 mil nu över vintern och det är väl kanske max en enklare (HG50) kassett fixar... jag chansde på att den skulle hålla lite längre...

när det gäller racern så är jag lite mer osäker då det rör sig om en i princip ny Dura Ace 7900-kassett och en ny Ultegra 6700-kedja... jag tänkte att det skulle fungera bra. Det var/är tänkt att vara setuppen för årets vätternrunda... men blev rätt besviken under gårdagens intervallträning när kedjan hoppar/rappar vid hård belastning... :(

Hoppande kedja
tomashermansson skrev:
I Shimanovärlden så är finare/dyrare långt ifrån alltid ett tecken på längre livslängd/bättre slitstyrka - snarare tvärtom.

200 mil är väl lite kort, men inte omöjligt. Vintern jag experimenterade med paraffinolja till kedjan så var den hopplöst utsliten efter ungefär den sträckan.

D-A och Ultegra har jag ingen erfarenhet av.

Hoppande kedja
Uppdatering på rappande kedjor.

Racern, där var orskaen enkel, jag hade helt enkelt en får lång kedja. Efter att kortat kedjan och idag cyklade 150 km så kan jag konstatera att orskaen var en för lång kedja. :)

Hoppande kedja
Ett trick vi använder oss i verkstan är att ta wtt skjutmått och ställa in den på 132mm.
för in piggarna på valfritt ställe mellan länkarna på kedjan och dra isär tills den stannar och läs av.
Om skjutmåttet stannar på:
132-133: ny kedja fungerar, och kommer inte bli problem för kassett eller drev
133-134: Om kedjan byts måste kassett också bytas, annars börjar kedjan hoppas när du trampar hårt.
134+: Ny kedja, ny kassett och de 2 största dreven fram.

Funkar alltid!

Tillbaka
Topp