Hör upp, cykel i media-tråden

Hör upp, cykel i media-tråden
Seriöst, vad gafflar du om? Det svenska ”samhället” bygger inte bort möjligheten till att cykla.

Och föräldrar födda på 80-talet är ju dom som totalt skiter i om deras ungar rör på sig sett till att deras kids åker elscooter överallt.
Varje gång vi prioriterar infrastruktur för bil framför infrastruktur för kollektivtrafik och/eller cykel, så att det blir mer attraktivt att köra bil, bygger vi indirekt bort en möjlighet att cykla.

Många människor är lata och bekväma - de måste på något sätt tvingas att välja andra färdsätt, annars kör de vidare på sin egotripp. Det kommer alltid finnas mer eller mindre usla anledningar att sätta sig i bilen.

Ett mjukare sätt att tvinga fram förändring är att exempelvis flytta investeringar från bilväg till spårväg och cykelväg.

Cykelkultur och cykelkultur, jag vet inte.. Det beror på vad man menar med kultur. Cykeln behöver inte någon direkt ”kultur” för att vara ett attraktivt transportmedel - den behöver bara rätt förutsättningar. Bilen har inneburit en enorm frihet för löntagarna, och det är bra, men det var också den ökade levnadsstandarden som dödade cykeln som transportmedel, plus en gigantisk utbyggnad av vägnätet för att tillgodose kraven från alla nya bilister. Så visst är det en politisk fråga.
 
Senast ändrad:
Hör upp, cykel i media-tråden
Kul.

Jag orkar inte gå in på en historielektion varför svenskar valde bilen efter andra världskriget men det finns en anledning.

Bilismen är inte en fiende till cykling, det är bara att svensken tydligt valde bilen framför cykeln och bussen/spårvagnen och alla styrande institutioner såg till att tillgodose majoriteten.
Jo, kom igen; jag är säker på att det finns fler än jag som är intresserade.
 
Hör upp, cykel i media-tråden
Försöker man skilja på kultur och politik, då behöver man läsa på, minst sagt.
Nej, för femtioelfte jävla gången, ni har ingen cykelkultur. ”Aaa, aa-aaa men Fåglum bröderna ’rå!” som tycks vara det enda argumentet (där inte en jävel vet vilka dom är utanför en 40 årig cykelnörd) för svensk cykelkultur håller ju inte.

Landsvägscykling till mountainbiking är universellt hatat och är sporter som bägge har skottpengar på sig från norr till söder.

Du löser inte den skiten genom anarkister som Karin Pleijel och Daniel Hellden, man bara spär på konflikten.

Lösningen? Det finns ingen. Antalet nya ”cyklister” är folk på elcyklar som har noll koll på absolut allt och lyckas irritera såväl cyklister som bilister och bara spär på hatet :)
 
Hör upp, cykel i media-tråden
Nej, för femtioelfte jävla gången, ni har ingen cykelkultur. ”Aaa, aa-aaa men Fåglum bröderna ’rå!” som tycks vara det enda argumentet (där inte en jävel vet vilka dom är utanför en 40 årig cykelnörd) för svensk cykelkultur håller ju inte.

Landsvägscykling till mountainbiking är universellt hatat och är sporter som bägge har skottpengar på sig från norr till söder.

Du löser inte den skiten genom anarkister som Karin Pleijel och Daniel Hellden, man bara spär på konflikten.

Lösningen? Det finns ingen. Antalet nya ”cyklister” är folk på elcyklar som har noll koll på absolut allt och lyckas irritera såväl cyklister som bilister och bara spär på hatet :)
Vänta nu, har jag sagt nåt sånt? Knappast. Och jag skulle aldrig dra upp några gamla tävlingscyklister. Men Varberg har haft cykelkultur, antar att andra städer där cykelfabriken var en av de största arbetsplatserna också hade nån form av cykelkultur. Då det speglar den politik som såväl företagsledning som lokalpolitiker ville ha.
Och det är jag som är anarkist, det där är två socialliberaler.
Innan du börjar yra om storstadsbo och akademiker, så är jag arbetarklass från Norrland. Och mountainbikehatare hittar du inte utanför den vanliga gruppen av stövelslickande smygfascister bland hund- och skogsägare, där dom är en minoritet, och kommer så att förbli.
 
Hör upp, cykel i media-tråden
Nej, för femtioelfte jävla gången, ni har ingen cykelkultur. ”Aaa, aa-aaa men Fåglum bröderna ’rå!” som tycks vara det enda argumentet (där inte en jävel vet vilka dom är utanför en 40 årig cykelnörd) för svensk cykelkultur håller ju inte.

Landsvägscykling till mountainbiking är universellt hatat och är sporter som bägge har skottpengar på sig från norr till söder.

Du löser inte den skiten genom anarkister som Karin Pleijel och Daniel Hellden, man bara spär på konflikten.

Lösningen? Det finns ingen. Antalet nya ”cyklister” är folk på elcyklar som har noll koll på absolut allt och lyckas irritera såväl cyklister som bilister och bara spär på hatet :)
Du som är så historiskt kunnig måste väl ändå ha god koll på den stora och i många fall centrala plats cyklar, cykling, jobbpendling på cykel och lvg-tävlingar har haft runt om i Sverige.
 
Hör upp, cykel i media-tråden
Vänta nu, har jag sagt nåt sånt? Knappast. Och jag skulle aldrig dra upp några gamla tävlingscyklister. Men Varberg har haft cykelkultur, antar att andra städer där cykelfabriken var en av de största arbetsplatserna också hade nån form av cykelkultur. Då det speglar den politik som såväl företagsledning som lokalpolitiker ville ha.
Och det är jag som är anarkist, det där är två socialliberaler.
Innan du börjar yra om storstadsbo och akademiker, så är jag arbetarklass från Norrland. Och mountainbikehatare hittar du inte utanför den vanliga gruppen av stövelslickande smygfascister bland hund- och skogsägare, där dom är en minoritet, och kommer så att förbli.

Är man vänster, anarkist och arbetarklass så är det ju bingo sett till artikelen som vi började diskutera i från.

Du som är så historiskt kunnig måste väl ändå ha god koll på den stora och i många fall centrala plats cyklar, cykling, jobbpendling på cykel och lvg-tävlingar har haft runt om i Sverige.

Jag hajar att du är dryg för sakens skull nu, men nä, i så fall får du fråga han snubben på Cyklistbubblan eller vad det heter.
 
Hör upp, cykel i media-tråden
Är man vänster, anarkist och arbetarklass så är det ju bingo sett till artikelen som vi började diskutera i från.
Du missade mitt första inlägg?
 
Tillbaka
Topp