Hör upp, cykel i media-tråden

Är mätningarna gjorda bara inne i "stadsmiljö" eller även på t.ex. cykelbanor längs cykelstråk in mot/ut från städerna?

Jag kan ha fel men jag inbillar mig att det kan vara lättare att släppa på om man har en glest trafikerad cykelbana i en förort än t.ex. nerför Västerbron med en massa andra cyklister.
Alla miljöer.

VTI-rapport 943, se t.ex. figur 21 på sida 40.

Jag har nog faktiskt inte sett en bromsrelaterad incident jag kan minnas, och då har jag ändå cyklat i stan sen typ 1993 (om vi inte räknar den där svinhala eftermiddagen för en tre år sedan eller något men det var inte så mycket otb som var på tapeten den gång utan snarare lowsider pga bristande friktion. Det gav iofs mig en klar ögonöppnare hur mycket avstånd som krävs när det börjar bli halt.
Nä, otroligt många cyklar där ute har ju fortfarande fotbroms. Om vi nu snackar vardagscyklar alltså. Sen lär sig folk att frambromsen ska man vara försiktig med och många undviker den till och med helt. Så bara för att det är farligt betyder det inte att jättemånga råkar ut för olyckor, precis som med allt annat här i världen. Skulle dock sätta pengar på att det är en bidragande orsak till att folk inte alltid signalerar om man tvingas släppa ena handen och bara har frambromsen som alternativ, vilket är där diskussionen började.

En bekant hade skaffat ny cykel och vi var ett gäng som skulle iväg på utflykt. Vi inleder med att rulla ner för Eklandabacken (lång och brant, och svänger) i Göteborg. Väl nere väntar vi på den med sin nya cykel som inte dyker upp. Det visar sig att frambromsen var avsevärt mer effektiv på den nya cykeln jämfört med dennes tidigare cyklar, vilket resulterat i en hemsk krasch en bit upp i backen.
Exakt så!

Tillbaka
Topp