Hör upp, cykel i media-tråden

geologen skrev:
-------------------------------------------------------

> 10 meter är ju långt bort från tåget också.
> Så långt bort är det nog orealistiskt att dra
> en parallellväg. Snarare 2-3 meter. Men 10 meter
> bort är ljudet åtminstone inget problem. En stor
> del av befolkningen utsätter sina öron för
> långt mycket värre ljudstyrkor i timmar varje
> dag med hjälp av modern elektronik.

Ska man skapa ett cykelvägnät bredvid järnvägsnätet kommer det tyvärr inte kunna ske "utan extra kostnad" om man vill följa de regler man själva har satt upp. Det vill man säkert inte.

Eftersom jag dagligen cyklar över Marieholmsbron med bromsande godståg ca 2-3 m från öronen vet jag hur det låter.

Avståndet till en gång- och cykelväg är ca 10 m från spårmitt vid en banhastighet på över 100 km/h. Underhållsvägar byggs sannolikt till lägsta kostnad. Ingen rejäl underbyggnad som pallar lika mycket som under rälsen om det inte behövs. Den tunga transporten går ju på räls. Fast det räcker för cyklar förståss.

Så underhållsvägar slingrar sig fram vackert i landskapet. Det är ju precics så politikerna och tjänstemännen vill se cyklandet. Ett litet trevligt rassel och pling i lagom trall-fart. Dessutom är de inte alltid genomgående utan slutar i blindo ute vid ett signalskåp. Sedan är det 7 km till nästa, och den nås från ett annat håll.

Men att majoriteten frivilligt förstör sin hörsel är inget argument för att jag ska behöva ha min hörsel förstörd. :-)

Man snöröjer inte underhållsvägarna annat än när det behövs. Sannolikt kommer man inte göra det för oss cyklister. Vi behövs ju inte.

Känns som något en politiker hittat på för att det lät jävligt bra i valtider, men när det sedan ska realiseras faller det.

ensamvarg skrev:
> Känns som något en politiker hittat på för att
> det lät jävligt bra i valtider, men när det
> sedan ska realiseras faller det.

Nej, det är någonting Krister Isaksson hittat på - långt innan valtider. Han är ju känd för sin cykelfientlighet ... eller inte. Idén har sedan nått Elmsäter-Svärd via bland annat Twitter.

bojsänke skrev:
> ensamvarg skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Känns som något en politiker hittat på för
> att
> > det lät jävligt bra i valtider, men när det
> > sedan ska realiseras faller det.
>
> Nej, det är någonting Krister Isaksson hittat
> på - långt innan valtider. Han är ju känd för
> sin cykelfientlighet ... eller inte. Idén har
> sedan nått Elmsäter-Svärd via bland annat
> Twitter.

Han är väl känd om ngt, för att procykeltankar skulle ge honom en helig retorisk räkmacka där han inte behöver vare sig föra resonemang logiskt eller med fakta, just eftersom han anser sig ha de rätta åsikterna per definition.

Just faktaunderstödda resonemang är tvärt om hans paradgren. Tyvärr har debattartiklarna en tendens sväva ut i en massa genusrelaterat snömos...
Blogen och Twitterkontot är bättre.

bojsänke skrev:
> ensamvarg skrev:
> -----
> > Känns som något en politiker hittat på för
> att
> > det lät jävligt bra i valtider, men när det
> > sedan ska realiseras faller det.
>
> Nej, det är någonting Krister Isaksson hittat
> på - långt innan valtider. Han är ju känd för
> sin cykelfientlighet ... eller inte. Idén har
> sedan nått Elmsäter-Svärd via bland annat
> Twitter.

Ah, DEN Krister Isaksson. My bad. Jo, men ändå, tyvärr. Jag ska villigt erkänna att jag tycker det är en bra idé, men jag är högst osäker på genomförandet. Om regering & riksdag lagstiftar och skjuter till pengar ... men det tror jag när jag ser det.

bojsänke skrev:
> Just faktaunderstödda resonemang är tvärt om
> hans paradgren. Tyvärr har debattartiklarna en
> tendens sväva ut i en massa genusrelaterat
> snömos...
> Blogen och Twitterkontot är bättre.

Här är det direkta uttalandet som fick mig att sluta läsa Krister och även Kadens. Han anser sig ha rätten att sprida sina fördomar hej vilt, i detta fall om män som grupp. Känns som han försöker att hitta den heliga positionen som just nu råder, och rida på den i sitt åsiktsspridande. PK men förkastligt resonerat och faktiskt könsdiskriminerande. Tyvärr är han så raljerande, och försöker vara lite spydigt obehaglig, att hans ideér blir dolda därbakom.

Nota bene, hans mansvinkel är enligt honom själv hans egen fördom, och han kommer till slutsatsen att just den fördomen lämpar sig för spridning i känd tidning. Ja, med den logiken tappar man läsare tyvärr.

Utöver det är hans smutskastande av moderater meddelst anekdotisk bevisföring rätt tröttsam, i många av de fall han tar upp är det frågor på tjänstemannanivå som diskuteras, men jag misstänker att han använder sin cyklistblogg till sina allmänpolitiska åsikter, samt till att promota de ideér som han sedan säljer i sitt konsultbolag.

Läs honom med en nypa salt.

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    80.7 KB · Besök: 122
Senast ändrad:
Sjuåring cyklar till Berlin

KALMAR. Att cykla 37 mil är en bedrift när man bara är 7 år. Edvin Blomdahl i Kalmar har gjort det. På sin 18-växlade racerhoj cyklade han hela vägen från Rostock till Berlin, rapporterar Östran.
Efteråt har han bloggat om cykelfärden.
Förra året cyklade han med familjen från Kalmar till Böda på Öland, en resa på tio mil som tog tre dagar. Årets Berlintur tog fyra dagar, det blev nästan tio mil om dagen.
– När vi bokade resan kändes det som en halvt galen idé. Men det var bra cykelvägar, många lekplatser utmed vägen och ett kuperat och omväxlande landskap, berättar Edvins mamma Linda Blomdahl Petersson.

Från http://www.aftonbladet.se/senastenytt/ttnyheter/inrikes/article19265387.ab

"Club cykel" visas i kväll 20:30 - 21:00 på TV12.

Cykelmagasin från 2014. Club Cykel innehåller allt för en cykelintresserad, från intressanta köp- och mektips till E-bikes och mountainbikes, spännande möten med elitcyklister och cykelpendlare samt intressanta människor som älskar att ta sig fram på cykel. Programledare: journalisten och cykelentusiasten Thomas Ritter.

perzzon skrev:
> Får lov att tipsa om podcastsen Husky som pratade
> en hel del intressant cykling i senaste avsnittet.
>
>
> Utställning kring cyklism i sthlm till oktober.
> Snabbrundor på onsdagsmorgonen och
> pendlingsproblematik.
> Simona blev intervjuad och Cykelcafé Le Mond
> tipsade om.
>
> http://huskypodcast.com/2014/08/11/avsnitt-fyrtion
> io-cykelavsnittet/

Jag uppmuntrar folk till att skapa poddar, men Huskys var inte bra. Försökte lyssna igenom den med Jenny Rissveds men det gick bara inte.. dassigt ljud, sega frågor och lite halvdant styrt. Synd, för han har ju spännande gäster.

HåkanB skrev:
> Strax är Göteborgs cykelpolis på P4Göteborg
> igen...

Men va fan... Vad krävs för att media ska sluta ge utrymme åt den lallande dåren?

bojsänke skrev:
> HåkanB skrev:
> -----
> > Strax är Göteborgs cykelpolis på P4Göteborg
> > igen...
>
> Men va fan... Vad krävs för att media ska sluta
> ge utrymme åt den lallande dåren?

Varför skulle de sluta att ge honom utrymme?
Han säger ju vad de vill höra, enkla svar och oneliners samtidigt som han bekräftar fördomen om den regelbrytande snabbcyklaren som orsak till olyckor.

Inbrott i cykelaffär i Borås

Oklart vad som stulits. Anmälan om brott upprättad.

En förbipasserande ser, vid tretiden natt till fredag, hur det står ett par nya cyklar ute på gatan intill en cykelaffär på Verkstadsgatan i Borås.

Vittnet kan även konstatera att ett fönster står öppet in till butiken, men enligt uppgifter verkar det inte som några personer finns kvar inne i lokalen.

När polispatrull anländer kan man konstatera att kassaapparaten har fått påhälsning.

– Det är ännu oklart hur mycket pengar som stulits, säger Christer Fuxborg, polisens presstaleman.

Ingen är gripen, men en anmälan om inbrott är upprättad.

http://www.gp.se/nyheter/vastsverige/1.2513595-inbrott-i-cykelaffar-i-boras

garfunkah skrev:
> Labanos skrev:
> -----------------------------------------------------
> >
> http://www.dagenssamhalle.se/kronika/cyklister-lever-tio-ganger-farligare-aen-vad-man-trott-11388
>
> Tyckte det var kul att första (och enda
> kommentaren) läxar upp honom :)

Det verkar vara den tiden på året igen där krönikörer & ledarskribenter har för lite att tycka till om. Sista meningen
Jag möter dagligen horder av stressade cyklister med dåliga bromsar på väg i hög fart.
får mig att fundera på om han aldrig stått utanför en (för)skola straxt och sett "horder av stressade föräldrar med mobilen tryckt i örat på väg i full fart".

Tillbaka
Topp