Hör upp, cykel i media-tråden

Möjligt att de skulle kommit på en lite klatschigare slogan så skulle den ju blivit lika viral som den där väggen i Visby ("Lite längre, mycket godare")

http://www.svd.se/fler-ska-ta-cykeln-till-jobbet--men-cyklister-ar-frustrerade/om/sverige

Blev lite fundersam kring punkt 1 i andra bilden i artikeln så jag blev tvungen att kolla om det verkligen stämde och, jo, det gör det. De ska alltså bygga en cykelbana från Fors-avtaget, där nuvarande cykelbana slutar, ner till Årsta havsbad. Motiveringen är

Utbyggnaden av gång- och cykelvägen skapar förutsättningar för att minska biltrafiken i stråket och till badplatsen. Målet för projektet är att öka framkomligheten och trafiksäkerheten för gång- och cykeltrafikanter längs med väg 560.

Jag undrar hur många människor som kommer att gå ner till Årsta havsbad från VH på en GC-bana som är 4 km lång. Om man jämför med GC-banan längs Österhaningevägen så ser jag ytterst sällan några människor gående på den. Vidare finns på större delen av sträckan till Årsta havsbad en skapligt bred vägren och vägen är ärligt talat efter trafikplatsen vid Nynäsvägspåfarten inte speciellt hårt trafikerad. Känns som helt problemfritt att cykla på vägen där.

Min känsla är att det mest blir en åtgärd som tvingar cyklister som är ute och tränar/motionerar att antingen vara olagliga eller att köra på GC-banan. Denna ska f.ö. också byta sida av vägen s.a. man kommer att bli tvungen att korsa denna om man ska följa GC-banan; se http://www.trafikverket.se/contenta...73/planlaggningsbeskrivning_arsta_havsbad.pdf Fascinerande nog anges underlaget till en 18 år gammal förstudie (vilken jag inte hittar).

Om de prompt vill bygga något så vore det vettigare att bygga en smal gångväg än en GC-bana. En GC-bana som ska funka om det är både gående och cyklande på den behöver vara betydligt bredare än en ren gångbana.

Känns nästan som att man skulle mejla Trafikverket och säga vad man tycker om detta vansinne. Inte för att jag tror det har någon effekt, men ...

Det kan vara så att "dom" har ett pensum, x antal byggda cb-km. Då gäller det att hitta ställen där biltrafiken störs så lite som möjligt. Ex. vis där. Och sträckan Älta-Sköndal. Väldigt lite bilar där oxå då motorvägen går bredvid.

Konspirationsteori eller sant?

:-)

GoranS sa:
Jag undrar hur många människor som kommer att gå ner till Årsta havsbad från VH på en GC-bana som är 4 km lång. Om man jämför med GC-banan längs Österhaningevägen så ser jag ytterst sällan några människor gående på den. Vidare finns på större delen av sträckan till Årsta havsbad en skapligt bred vägren och vägen är ärligt talat efter trafikplatsen vid Nynäsvägspåfarten inte speciellt hårt trafikerad. Känns som helt problemfritt att cykla på vägen där.
Problemfritt även för en 12åring som vill till badet med polarna och tar cykeln för att morsan inte har tid och ork att starta upp SUVen?

tmp_8742-20160418_080117-542672727.jpg

Lokaltidningen i Täby och Vallentuna.

eketjall sa:
GoranS sa:
Problemfritt även för en 12åring som vill till badet med polarna och tar cykeln för att morsan inte har tid och ork att starta upp SUVen?

Om de har fått lära sig grundläggande trafikvett så tycker jag inte det borde vara något större problem. Dessutom undrar jag hur många dessa potentiella 12-åringar är som cyklar närmare en mil (räknat fram och tillbaka) för ett bad.

Framför allt är dock min invändning att det finns mängder av åtgärder som med all säkerhet ger mycket bättre bang-for-the-buck. Att bygga en cykelbana om få kommer att utnyttja den bara för att man har "en vision" känns i min värld fel. Det bör åtminstone finnas ett ordentligt underlag som tyder på att det man bygger faktiskt kommer att utnyttjas i en utsträckning som motiverar kostnaden. Nu kan det visserligen stå något i förstudien från 1998, men till dess att jag ser det förhåller jag mig tveksam. Jag tycker det hela luktar "prestigeprojekt" av den typen som en del verkar alldeles för förtjusta i och som stjäl resurser från enklare åtgärder som faktiskt har en påtaglig praktisk betydelse.

GoranS sa:
eketjall sa:
GoranS sa:

Om de har fått lära sig grundläggande trafikvett så tycker jag inte det borde vara något större problem. Dessutom undrar jag hur många dessa potentiella 12-åringar är som cyklar närmare en mil (räknat fram och tillbaka) för ett bad.

Framför allt är dock min invändning att det finns mängder av åtgärder som med all säkerhet ger mycket bättre bang-for-the-buck. Att bygga en cykelbana om få kommer att utnyttja den bara för att man har "en vision" känns i min värld fel. Det bör åtminstone finnas ett ordentligt underlag som tyder på att det man bygger faktiskt kommer att utnyttjas i en utsträckning som motiverar kostnaden. Nu kan det visserligen stå något i förstudien från 1998, men till dess att jag ser det förhåller jag mig tveksam. Jag tycker det hela luktar "prestigeprojekt" av den typen som en del verkar alldeles för förtjusta i och som stjäl resurser från enklare åtgärder som faktiskt har en påtaglig praktisk betydelse.
Haha, tolvåringa och trafikvett? Det är ju liksom något som går emot naturkrafterna. När dom rör sig i flock alltså. Med rätt upplärning så är dom annars ofta exemplariska enskilt.
Men jag håller med dig om att det troligtvis går att hitta ganska många andra projekt som skulle göra mer för cyklismen.
Alla som på något sätt har insyn till hur saker beslutas inom kommunalverksamhet vet dock att det sällan är logic och analys som ligger bakom beslut.
Det är snarare den senaste riktlinjen från politiskt håll som styr även om det finns andra som fortfarande gäller.

Bara som ett exempel helt taget ur luften:
Det beslutas att man ska satsa på att göra fritidsområden tillgängliga med cykel.
Man projekterar därför att bygga cykelbana till en badplats.
Att det beslutades något annat tidigare som borde gå före är inte så viktigt eftersom det bara räknas om man som tjänsteman kan visa att man gjort något när man utvärderar.
Att projektet inte blir av pga någon liten missad detalj är en annan sak. För det vet man först efter att det visats att man gjorde något.
Om någon sen frågar varför projektet inte blev av så sitter det nya tjänstemän på posterna som inget vet eller som skyller på att "det fallit mellan stolarna" osv , och nu har vi viktigare saker att prioritera.
Så där rullar det vidare.

Tyvärr tror jag du har alldeles för rätt eketjall, det är inte alltid reella behov styr var GC-snuttarna hamnar och definitivt allt för sällan en genomtänkt och sammanhållen plan för god cykelinfra.

staine sa:
Aliide sa:

Ja det krävs ju en oerhörd fantasi för att komma på att snegla lite på vårt närmaste grannland för att få idéer.

Eller att ha suttit med på den här föreläsningen (alt sett inspelningen)

Rekommenderas för den som ej gjort det.

http://urskola.se/Produkter/185490-...sdagen-2014-Den-urbana-cykelstaden#Se-program

Lite ledsamt att det är VTI och inte Staden själv som ställer sig och observerar, de som bygger infra... Tex ställer sig frågan om varför bränner 15% av cyklisterna det här rödjuset, vad kan vi göra för att det ska bli 0% som cyklar mot rött? Osv osv. Behovslinjer.

Aliide sa:
Eller att ha suttit med på den här föreläsningen (alt sett inspelningen)

Rekommenderas för den som ej gjort det.

http://urskola.se/Produkter/185490-...sdagen-2014-Den-urbana-cykelstaden#Se-program

Lite ledsamt att det är VTI och inte Staden själv som ställer sig och observerar, de som bygger infra... Tex ställer sig frågan om varför bränner 15% av cyklisterna det här rödjuset, vad kan vi göra för att det ska bli 0% som cyklar mot rött? Osv osv. Behovslinjer.

Tack för tipset, hade inte sett den tidigare. Rätt intressant.
Och känns som om Stockholm har en hel del att lära...

staine sa:
Mr Orange sa:

Men det kommer att gå jättebra ändå för dom bor inte i Sverige.
Har dock hört från säkra källor att Regeringen funderar på kalla hem sin ambassadör för visa sitt missnöje.

Vice statsminister Romson liknade prinsessans Marys underlåtenhet att ha hjälm på barnen med doktor Mengeles experiment på tvillingar.

Streamade ifatt lite cykel i media.

Klas Elm (Opinon Live 24:20) och Lars Strömgren (Gomorron Sverige 07:15) fick kämpa för att hålla disskutionerna där dom hör hemma, men dom lyckades bra tycker jag. Bra med saklig debatt (från deras håll iaf) i rikstäckande media.

eketjall sa:

Klas Elm (Opinon Live 24:20) och Lars Strömgren (Gomorron Sverige 07:15) fick kämpa för att hålla disskutionerna där dom hör hemma, men dom lyckades bra tycker jag. Bra med saklig debatt (från deras håll iaf) i rikstäckande media.

Nu såg jag bara Klas Elm - men jag håller med. Det är inget snack om att jag är biased i den här frågan men jag tycker ändå att det är konstigt att beskylla cykelsidan för att inte ha någon humor när det i praktiken bara underblåser de fördomar som jag vet att många inklusive mig försöker arbeta bort genom att köra så korrekt som möjligt i stan. Jag tyckte Klas gjorde det bra som förde resonemanget om det givna utrymmet mellan byggnaderna i stan och att det aldrig kommer att vara friktionslöst att ändra på hur man allokerar den. Det upplever jag är den stora frågan och innan något görs där kommer cyklisterna nog inte att kunna vinna en pajkastningstävling eftersom vi är the new guys som vill ta av majoriteten som trivs rätt bra med hur det är just nu.

Om man lyfter blicken ännu lite mer så har jag verkligen problem med att förstå den nästan perversa förtjusningen i att håna MEMILs. Jag ställer inte upp på - men förstår ändå - resonemanget bakom att generalisera kring medelålders män, men att attributen träningskläder och cykel som i de flesta andra sammanhang är något socialt creddigt kan ha motsatt effekt i fallet medelålders män är för mig obegripligt. Är det så att ryggmärgsassociationerna kopplade till "medelålders män" är såpass starka att det slår ut förmågan att ta till sig hälso- och miljöaspekten som brukar vara dimensioner som används för att förmildra de mest dåraktiga av idéer/budskap?

cykelpaddan sa:
eketjall sa:

Nu såg jag bara Klas Elm - men jag håller med. Det är inget snack om att jag är biased i den här frågan men jag tycker ändå att det är konstigt att beskylla cykelsidan för att inte ha någon humor när det i praktiken bara underblåser de fördomar som jag vet att många inklusive mig försöker arbeta bort genom att köra så korrekt som möjligt i stan. Jag tyckte Klas gjorde det bra som förde resonemanget om det givna utrymmet mellan byggnaderna i stan och att det aldrig kommer att vara friktionslöst att ändra på hur man allokerar den. Det upplever jag är den stora frågan och innan något görs där kommer cyklisterna nog inte att kunna vinna en pajkastningstävling eftersom vi är the new guys som vill ta av majoriteten som trivs rätt bra med hur det är just nu.

Om man lyfter blicken ännu lite mer så har jag verkligen problem med att förstå den nästan perversa förtjusningen i att håna MEMILs. Jag ställer inte upp på - men förstår ändå - resonemanget bakom att generalisera kring medelålders män, men att attributen träningskläder och cykel som i de flesta andra sammanhang är något socialt creddigt kan ha motsatt effekt i fallet medelålders män är för mig obegripligt. Är det så att ryggmärgsassociationerna kopplade till "medelålders män" är såpass starka att det slår ut förmågan att ta till sig hälso- och miljöaspekten som brukar vara dimensioner som används för att förmildra de mest dåraktiga av idéer/budskap?

En liten pik om att "cyklister kommer från ingenstans" kanske beror på att man som bilist, eller fotgängare för den delen, inte ser sig för ordentligt hade kanske varit på sin plats. Det hade dock lätt kunnat sluta i "skyttegravskrig" så det kanske var lika bra att det argumentet uteblev. Han fick ju iaf med det absurda med att 30km/h skulle vara "jättesnabbt" på cykel när dom flesta anser att det knappt går att köra så sakta med bil.

Är det verkligen socialt creddigt med träning och vardagsmotion? Min spaning är att det inte är det om man inte är överviktig och tagit ett aktivt beslut om att försöka ändra på det. För i det fallet är det jättecreddigt. Man det räcker inte med att vara fysiologiskt överviktig. Man behöver vara socialt överviktig för att det ska vara creddigt med träning.

eketjall sa:
Är det verkligen socialt creddigt med träning och vardagsmotion? Min spaning är att det inte är det om man inte är överviktig och tagit ett aktivt beslut om att försöka ändra på det. För i det fallet är det jättecreddigt. Man det räcker inte med att vara fysiologiskt överviktig. Man behöver vara socialt överviktig för att det ska vara creddigt med träning.

Bra spaning. Det är riktigt lurigt att försöka nysta den snåriga relativismen för att kunna se mönster, men jag håller nog med om att graden av creddighet varierar med utövaren av träningen.

Men om man är konservativ och säger att dimensionerna träning och miljö tar ut varandra så att man är kvar på "medelålders män" så tänker jag att det är intressant att fundera kring vilka saker man hade kunnat lägga till för att få en positiv association. Medelålders män med SL-kort? Medelålders män med SUV? Det känns svårt att spinna "medelåders män" hur man än vrider och vänder på det, men jag kan inte se varför medelålders män i lycra är såna free frags. Medelålders män i SUV borde ju vara öppet mål!

Lyckligtvis är har jag inte uppnått medelåldern än, så det fungerar inte att säga att jag är en kränkt medelålders man.

cykelpaddan sa:

Det finns inte mer logik än att artiklarna genererar klick och annonsintäkter.
Den dagen det är mer lönsamt att producera artiklar som istället beskriver cykelpendlarna som exempelvis:
"separatistiska rum som i utmanande sittställningar och tajta, ofta queera kläder ifrågasätter heteronormativitet och vem som har tillträde till det allmänna rummet, där skyltspurtar och avhängningar är ett allegoriskt uttryck för dagens politiska och ekonomiska maktstrukturer som en social konstruktion o.s.v." så kommer man producera sådant.

En artikel som bara krasst konstaterar att folk behöver ta sig till jobbet, kanske få lite frisk luft, solljus och röra på sig tror jag får mindre klick.

Tillbaka
Topp