Hör upp, cykel i media-tråden

...

Bilagor

• 2017-06-29 06_24_56-Rekordmånga spårarbeten påverkar stockholmstrafiken i sommar _ Aftonbladet.png
    2017-06-29 06_24_56-Rekordmånga spårarbeten påverkar stockholmstrafiken i sommar _ Aftonbladet.png
    76.7 KB · Besök: 95
NLC sa:
fhloston sa:

Intressant att vi plötsligt fått "cykelvägar" och inte gemensamma GC-banor.

Det är ett problem i trafikplaneringen att det inte finns ett ord för cykelbana eller cykelväg utan att all infrastruktur som kan cyklas på kallas så i dagligt tal, och i 99 % av fallen så är det en GC-bana som avses. Inte ens "separat cykelbana" duger, får då avses en GC-bana som är skild från bilvägen (vilket ju är en tautologi, för om den inte är skild, hur kan det då vara en GC-bana?). Man måste använda en hel mening för att beskriva att man menar en cykelbana som bara är en cykelbana och inte en GC-bana och då börjar det bli lite svårt för folk att ta in, för utanför de centrala delarna av en handfull av våra största städer är det där med att separera gående och cyklister rena häxkonsterna. Ett nästan helt okänt koncept som man har svårt att föreställa sig. Inte blir det bättre av att när det handlar om att planera eller bygga en cykelförbindelse någonstans så kallas den konsekvent för "gång- och cykelbana" även i de fall då gång är helt irrelevant, t.ex. när gatan redan har gångbanor eller när förbindelsen går mellan två tätorter ute i skogen där ingen bor.

Och vad man inte kan tala om, därom måste man tiga.

NAnders sa:
NLC sa:
fhloston sa:

Det är ett problem i trafikplaneringen att det inte finns ett ord för cykelbana eller cykelväg utan att all infrastruktur som kan cyklas på kallas så i dagligt tal, och i 99 % av fallen så är det en GC-bana som avses. Inte ens "separat cykelbana" duger, får då avses en GC-bana som är skild från bilvägen (vilket ju är en tautologi, för om den inte är skild, hur kan det då vara en GC-bana?). Man måste använda en hel mening för att beskriva att man menar en cykelbana som bara är en cykelbana och inte en GC-bana och då börjar det bli lite svårt för folk att ta in, för utanför de centrala delarna av en handfull av våra största städer är det där med att separera gående och cyklister rena häxkonsterna. Ett nästan helt okänt koncept som man har svårt att föreställa sig. Inte blir det bättre av att när det handlar om att planera eller bygga en cykelförbindelse någonstans så kallas den konsekvent för "gång- och cykelbana" även i de fall då gång är helt irrelevant, t.ex. när gatan redan har gångbanor eller när förbindelsen går mellan två tätorter ute i skogen där ingen bor.

+1. Eller som när jag påtalade för kommunen att en sträcka var skyltad cykelbana åt ena hållet och gemensam GC-bana åt andra, svaret var ungefär "men vad är skillnaden?"

NLC sa:
NAnders sa:
NLC sa:
fhloston sa:

+1. Eller som när jag påtalade för kommunen att en sträcka var skyltad cykelbana åt ena hållet och gemensam GC-bana åt andra, svaret var ungefär "men vad är skillnaden?"

Ja, precis. Vad är skillnaden? Klart att det är skillnad, annars hade det inte varit olika vägmärken.

NAnders sa:
NLC sa:
NAnders sa:
NLC sa:
fhloston sa:

Ja, precis. Vad är skillnaden? Klart att det är skillnad, annars hade det inte varit olika vägmärken.

Grundproblemet är ju att cykel inte ses som ett riktigt transportmedel, det är något man trampar runt lite lugnt på med en fikakorg. Trots att politikerna säger att de vill öka cykelpendlande.

Jag kopierar mitt inlägg från pendlingstråden. Om det som skrivs stämmer, så är det 111000 bilister som tar bilen, fast de bara har en kvart med cykel. Delvis häpnadsväckande. Jag har en kollega som gör så. Hon har gissningsvis 20 minuter med cykel, men tar bilen. Anledning? Det blir billigare att parkera på jobbet än på gatan, hon har inte boendeparkering eftersom lägenheten är övernattningslägenhet, så hon är inte skriven där.

Oavsett den problematiken så skulle troligen cyklandet kunna öka om infrastruktur blev bättre.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=406&artikel=6729430

"Många i Stockholm skulle kunna ställa bilen för att ta cykeln och ändå bara få 30 minuters pendlingstid. Det skulle minska utsläppen kraftigt, visar en studie.

Forskarna har med hjälp av statistik sett hur många av de 350 000 bilpendlare i Stockholm som skulle kunna ta cykeln i stället – och ändå ta sig till jobbet på 30 minuter.

Resultatet blev att 111 000 bilister skulle kunna byta bilen till cykel. I snitt skulle de få en cykeltur på en kvart."

"Jag har ingenting emot cyklister – inte på något vis. Däremot kan jag ha något mot
vissa cyklister. Det är ungefär som att jag inte har något mot bilar, men väl mot vissa
typer av bilister.
Nåja, tillbaka till cyklisterna. Häromdagen råkade jag ut för en något märklig tra-
fiksituation. Dels för att jag var fotgängare och dels för att situationen blev just tämligen märklig och faktiskt lite förunderlig.
Cykel- och gångvägar är som bilvägar i miniatyr. Det finns kurvor, raksträckor och
naturligtvis korsningar. Just den här händelsen inträffade vid det senare – en korsning.
Min färdväg, till fots, var rakt över korsningen på den anbefallda promenadvägen.
Plötsligt hördes ett ilsket plingande bakom mig och ögonblicket efter dök en cyklist
upp på min vänstra sida i en brant högersväng framför mig.
Det hela slutade i en cyklist stod på bromsarna och stapplade med sin cykel
framför mig. Bakom cykeln var en tvåhjulig barnvagn kopplad som var millimetrar från
att slå undan benen för mig.
Situationen – för mig – var närmast komisk och jag frågade lite glatt – Och vem
har företräde här då? Svaret blev: Jag vet inte, men jag plingade ju ...
Det komiska försvann lika snabbt som tanken först dök upp. Istället dök en annan,
lätt pedagogisk tanke upp.
Så, riposten blev:
Om du istället hade kört en bil med släpvagn och kommit till
en fyrvägskorsning, hade du då först tutat
på mig som ligger i innerfilen och därefter svängt höger framför mig? Och efter
krocken försvarat dig med: Jag tutade ju?
Det kändes som en lagom pedagogisk jämförelse – inte alls svår att förstå.
Jag tänker inte påstå att det då plötsligt tändes något ljus av konsensus mellan oss
(ömsesidig förståelse) i just det ögonblicket.
Det vore att handskas närmast ovarsamt med sanningen.
Däremot, hoppas jag, att händelsen kanske blev något av ett uppvaknande – i alla
fall hos just den här cyklisten – att ingen är suveränt ensam på vägen, oavsett färdmedel.
Vi delar på den och det kräver både ömsesidig kunskap och respekt."

Stewe sa:
"Elisabet Höglund kan inget om cykling"

http://www.expressen.se/sport/elisabet-hoglunds-ilska-efter-kritiken-forlojligad/

Helt underbart, folk tycker inte att EH ska uttala sig om cykling som hon inte förstår sig på...

Vad tusan skriver de?

"I veckan gav sig Höglund återigen in i hetluften, när svenske friidrottsstjärnan Michel Tornéus hoppade 8.44 under en tävling i Spanien."

Det där var ju ett år sen. Är det någon som misslyckats med klipp-och-klistra-journalistiken?

GoranS sa:
Vad tusan skriver de?

"I veckan gav sig Höglund återigen in i hetluften, när svenske friidrottsstjärnan Michel Tornéus hoppade 8.44 under en tävling i Spanien."

Det där var ju ett år sen. Är det någon som misslyckats med klipp-och-klistra-journalistiken?

Ja, han hoppade 8.30 i år.

NLC sa:
JT sa:
GoranS sa:
Vad tusan skriver de?

Ja, han hoppade 8.30 i år.

Se https://elisabethoglund.se/blogg/ för bättre skrivna texter

Skulle någon som tidigare tävlat på hög nivå verkligen köpa en svenne-spec? Verkar skumt.

Om man med krock menar den fysiska kontakten mellan två objekt är det förmodligen en helt korrekt beskrivning att det var bilen och cyklisten som krockade. Om man läser SAOB förekom "Bil och buss i svår krock." redan 1929, så det är i alla fall ingen ny företeelse i det svenska språket.

Liten ytterst ovetenskaplig undersökning av medias rapportering kring cyklister i form av en sökning på DNs sajt på ordet cyklist gav följande träffar i ordning:

Därför blir stockholmare så irriterade på cyklister
Cyklist död efter att ha blivit påkörd
Cyklist död efter att ha blivit påkörd av lastbil
Förare smet efter att ha kört på cyklist
Påkörd cyklist avled
Stockholms cyklister har inte ökat farten
Läsarreaktioner på cykelserien: Krav på poliser och utbildning
Cyklist allvarligt skadad i trafikolycka
Taxi smet efter att kört på cyklist
Cyklist påkörd - livshotande skadad
Cyklist körde omkull - dog
Cyklist vägrar flytta sig för lastbil - orsakar trafikstockning
Cyklist svårt skadad i Arvika
Cyklist ber om ursäkt efter skandalintervju
Cyklist död i krock med buss
Cyklist allvarligt skadad i olycka i Umeå
Cyklist avstängd efter rasistisk kränkning
Cyklist omkom i trafikolycka på Hisingen
Kritik mot cyklister på 50-väg
:

Inte så mycket positiva rubriker direkt.

Miss Lycka sa:

Istället för att diskutera formulering tycker jag det intressanta här är hur det verkar vara ok att ha så liten marginal att cyklisten inte kan vingla till lite.
Jag är också nyfiken på hur vägen ser ut vid olyckan och var det en lvg-cyklist eller gubbe med frack och hatt?
Vidare tycker jag egentligen inte in att göra enskilda individer till syndabockar. Det fel som gjordes och det resonemang som följde är snarare en produkt av den kultur som råder i samhället... Det hjälper inte att ge denna stackare livstidsstraff. Viktigare att det är en väckarklocka till myndigheter och politiker.

Vad är det som får dig att tycka synd om personen som körde på cyklisten, i synnerhet när du, vad det förefaller, inte vet hur det hela gick till?

Att inte automatiskt utse en syndabock behöver väl inte vara samma sak som att tycka synd om bilisten. Utöver det så håller jag helt och hållet med Edarion att den fråga som borde diskuteras är "hur det verkar vara ok att ha så liten marginal att cyklisten inte kan vingla till lite." (alt väja för ett potthål, skräp eller annat hinder i vägkanten)

Och eftersom jag själv cyklat just denna sträcka är det inte utan att man undrar hur det verkligen gick till.

Skriver man "Det hjälper inte att ge denna stackare livstidsstraff." tolkar i alla fall jag ordet stackare som att det finns ett element av tycka-synd-om i det hela.

Sen tycker jag att det vore utmärkt om Sverige införde någon slags regel om vad som är minsta tillåtna avstånd när man ska köra om. I Spanien stöter man ju emellanåt på skyltar som tydligt visar att det ska vara 1,5 meter i sidled.

GoranS sa:
Skriver man "Det hjälper inte att ge denna stackare livstidsstraff." tolkar i alla fall jag ordet stackare som att det finns ett element av tycka-synd-om i det hela.

Varför skulle det inte vara stund om honom? Hur skulle du själv känna om du gjorde bort dig på ett sätt så det skadar någon annan för livet? Om han gjort fel ändrar det inte det faktum att det är synd även om bilisten. Enda undantaget är om han med flit kört på cyklisten, men då borde det ingått en smitning, så det tvivlar jag på.

Jag säger inte att det inte är synd om honom. Jag säger att innan man vet hur det gått till tycker jag det är lite konstigt att tycka något alls. Om det t.ex. är en person som demonstrativt kört förbi med alldeles för litet avstånd i sidled i syfte att "uppfostra" cyklisten så tycker jag inte synd om personen även om syftet inte var att köra på cyklisten. Sådana personer är tyvärr inte helt ovanliga i trafiken.

Dessvärre avled cyklisten av sina skador :-( http://www.expressen.se/kvallsposten/cyklist-pakord-av-bil-dog/

"Nu uppger Smålandsposten att mannen dött till följd av sina skador.
Polisen uppger att mannen var en utländsk turist.
Bilföraren är inledningsvis misstänkt för vållande till annans kroppsskada.
– Det är den tills vidare, men det kan mycket väl komma att ändras, säger kommunpolis Pär-Axel Tobiazon till Smålandsposten."

Senast ändrad:
NLC sa:
Att inte automatiskt utse en syndabock behöver väl inte vara samma sak som att tycka synd om bilisten. Utöver det så håller jag helt och hållet med Edarion att den fråga som borde diskuteras är "hur det verkar vara ok att ha så liten marginal att cyklisten inte kan vingla till lite." (alt väja för ett potthål, skräp eller annat hinder i vägkanten)

Och eftersom jag själv cyklat just denna sträcka är det inte utan att man undrar hur det verkligen gick till.

Såg en påkörningkrock (bil bil) nyligen. Rattsurfande var utan tvekan orsaken där. Kan det vara samma sak här också?

GoranS sa:
Sen tycker jag att det vore utmärkt om Sverige införde någon slags regel om vad som är minsta tillåtna avstånd när man ska köra om. I Spanien stöter man ju emellanåt på skyltar som tydligt visar att det ska vara 1,5 meter i sidled.

I landet där det inte är förbjudet att SMSa när man kör, där det inte införs mobilförbud under lektioner?

Däremot såg jag någon notis om att konsertarrangörer pratar om att störa ut mobiltelefoner p.g.a att det är störande med folk som pratar i telefon :/

Fy fasicken vad sorgligt, komma till Sverige som turist och bli ihjälkörd på en väg i Småland.

Men, om nu cyklisten, som det påstås, blev påkörd bakifrån, hur bar sig bilisten åt innan? Solen i ögonen eller okoncentration, kanske i form av mobilsurf?

me.I.am sa:
GoranS sa:

I landet där det inte är förbjudet att SMSa när man kör, där det inte införs mobilförbud under lektioner?

Däremot såg jag någon notis om att konsertarrangörer pratar om att störa ut mobiltelefoner p.g.a att det är störande med folk som pratar i telefon :/
Nej, jag är inte heller speciellt hoppfull om att det blir verklighet, i alla fall så länge vi har människor som kör bilarna. Men man kan väl få drömma!? ;-)

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp