Hör upp, cykel i media-tråden

Fast i slutet av krönikan så beskriver han hur han själv skulle välja de, i hans ögon, coolaste kläderna och sedan avslutar han med ett retoriskt "Gissa vilken av dessa utstyrslar som vore pinsammast."

(Min gissning är att det inte är motionärernas funktionskläder han tänker på.)

Förefaller utopiskt att aldrig behöva blanda cykel och gångbanor. Då får hon nog bygga bort biltrafiken först.

Inte alls. Det här GC som vi har hållit på med de senaste 40 åren är ett blindspår. Ju fortare vi lämnar det desto bättre.

För DN? Och sponsra galenskaperna?
Människor som inte läser en dagstidning. Är det dgt att vara stolt över?
Här finns ju riktiga skribenter. Alla möjliga vinklingar på saker o ting.
Jag håller inte med om allt som skrivs - men det är bra att läsa om sådant oxå.
Bengt Ohlssons krönika tex var pinsam. Nästan liga pinsamt som att inte ha prenumeration på en dagstidning.
Den dagen vi inte längre läser dagstidningar och har övergått till "sociala medier" - då är det bye-bye till vår demokrati.

Människor som inte läser en dagstidning. Är det dgt att vara stolt över?
Här finns ju riktiga skribenter. Alla möjliga vinklingar på saker o ting.
Jag håller inte med om allt som skrivs - men det är bra att läsa om sådant oxå.
Bengt Ohlssons krönika tex var pinsam. Nästan liga pinsamt som att inte ha prenumeration på en dagstidning.
Den dagen vi inte längre läser dagstidningar och har övergått till "sociala medier" - då är det bye-bye till vår demokrati.
Fast det finns ju såväl SVT som SR för att få till sig sina nyheter. DN är väl oberoende liberal?

För de utan lokalkännedom så bör det sägas att Hornsgatan är en gata där cykelbanan om vartannat övergår i körbanan. Gatan är fyra körfält bred varav två är bussfiler. Sannolikt har alltså den spottande cyklisten cyklat i bussfilen när skribenten fick för sig att hänga på tutan.

edit: förtydligande bild
Vilket borde innebär att hon också låg i bussfilen.

Det tror jag inte vi får diskutera, men som sagts ovan kan det vara klokt att hämta sin information från flera olika källor, använder man DN, SVT och SR som sina enda källor blir det ganska ensidigt skulle jag säga.
Så länge det finns en ansvarig utgivare såklart.

Gigantiska sociala-medie plattformar som sprider lögner, hat o desinformation - utan att ta ansvar. Det måste få ett stopp.

Så länge det finns en ansvarig utgivare såklart.

Gigantiska sociala-medie plattformar som sprider lögner, hat o desinformation - utan att ta ansvar. Det måste få ett stopp.
Problemet med cencur är att vem drar gränsen mellan samhällskritik och lögner? De som styr? Välkommen Ryssland!

Problemet med cencur är att vem drar gränsen mellan samhällskritik och lögner? De som styr? Välkommen Ryssland!
Det ska den ansvariga utgivaren göra.

Det är utgivaren som är ensamt ansvarig om något yttrandefrihetsbrott publiceras. Tex hets mot folkgrupp, förtal eller förolämpning.

Stora plattformar som tillhandahåller fri publicering av allsköns dynga och lögner - utan att någon hålls ansvarig - det hör helt enkelt inte hemma i en demokrati.

Det finns andra dagstidningar att läsa. Rätt hög tröskel att betala för en stockholmstidning bara för att någon tok skriver en dålig krönika.
Såklart.
Vem har påstått att man måste prenumerera på en STHLMs tidning?

Jag fann det dock rätt märkligt att kokettera att man inte har tillgång till en dagstidning överhuvudtaget.

Inget att vara stolt över enligt mig. Tvärtom lite små-trashigt.

Dåligt med icke Stockholmstidningar värda namnet numera. Jag är tveksam att idka välgörenhet när de inte kan ta fram en rimlig produkt. Jag håller med om att det är ett problem men står själv utan prenumeration sedan ett par dagar och vet i fan. Så långt som till att testa DN är jag tveksam att gå.

Det ska den ansvariga utgivaren göra.

Det är utgivaren som är ensamt ansvarig om något yttrandefrihetsbrott publiceras. Tex hets mot folkgrupp, förtal eller förolämpning.

Stora plattformar som tillhandahåller fri publicering av allsköns dynga och lögner - utan att någon hålls ansvarig - det hör helt enkelt inte hemma i en demokrati.
Problemet är att identifiera vad som är en lögn. Och är det verkligen alltid förbjudet att ljuga i offentliga rummet? Jag tror och tycker nog inte det för det är ett redskap som kan användas sekektivt för att åstakomma cencur. Vi måste nog acceptera rätten att framföra åsikter vi inte gillar. Förr eller senare är det "de goda" som står på fel sida av det tveeggade svärdet.

Problemet är att identifiera vad som är en lögn. Och är det verkligen alltid förbjudet att ljuga i offentliga rummet? Jag tror och tycker nog inte det för det är ett redskap som kan användas sekektivt för att åstakomma cencur. Vi måste nog acceptera rätten att framföra åsikter vi inte gillar. Förr eller senare är det "de goda" som står på fel sida av det tveeggade svärdet.
Inom "minstream media" har det funnits en tradition av ansvariga utgivare så länge media har funnits.
Sen har det utgivits hela det politiska spektrat av olika alster.
Det som skett med sociala medier är att man kullkastat denna balans och gett fritt spelrum (och oerhört mycket mer makt) åt anti-demokrater, troll, lögnare och diktatorer.
Detta är inget vi på något sätt ska rycka på axlarna åt och acceptera.
Såsom sociala medier plattformarna får härja utan tyglar idag är definitivt ett hot mot alla demokratier.
Jag hoppas väst-världen ska vakna upp någon dag.

Inom "minstream media" har det funnits en tradition av ansvariga utgivare så länge media har funnits.
Det som skett med sociala medier är att man kullkastat denna balans och gett fritt spelrum (och oerhört mycket mer makt) åt anti-demokrater, troll, lögnare och diktatorer.
Såsom sociala medier plattformarna får härja utan tyglar idag är definitivt ett hot mot alla demokratier.
Snälla, sluta. Du pratar politik och det får vi inte. Frånvaron av svar på det du skriver tror jag beror på det.

Jag anser att du har fel, men lämnar diskutionen då den börjar bli väl ilsken och politisk. Jag tror starkt på demokrati och yttrandefrihet - det får vara mitt sista uttalade i ämnet.

Tillbaka
Topp