Som bilist ser jag övergångsställena som platser där jag kan göra illa nån (inte en möjlighet utan som en risk).
Jag struntar faktiskt i om det är lagligt okej att köra på en cyklist som cyklar på ett överGÅNGsställe.
Gör jag det för enkelt för mig (anklagar inte de som nagelfar det lagliga)?
Är det för komplicerat att betrakta alla oskyddade trafikanter som oskyddade trafikanter (och för naivt att tro att andra bilister ska kunna tänka på samma sätt)?
Eller hur? När man tar körkort lär man sig att man inte ska lita på någon som går eller cyklar, eller kör bil för den delen. Man ska alltid ha uppsikt på gående och cyklister på trottoaren även om det inte finns övergångsställe i närheten. Även kopplade hundar ska man ha koll på. För man vet aldrig vad som händer här näst. Någon kan ramla ut i körbanan, tappa en keps med vinden och av ren reflex hoppa ut i vägen efter den, bara gå rakt ut eller vad som helst.
Förstår inte varför polisen trycker så mycket på att det är ”väjningsplikt” om man cyklar men inte när man går. Vad betyder det för dom? För mig betyder det att jag saktar ner, observerar, etablerar kontakt, i princip ”får tillåtelse” att korsa vägen från övrig trafik på huvudleden. Oavsett om jag går eller framför ett fordon. För polisen verkar det betyda ”du får inte cykla över ett övergångsställe”. Det får man såklart, men man ska ”väja”. Även gående har väjningsplikt och kan inte gå rakt ut. Alla har väjningsplikt konstant hela tiden i trafiken.
Vad ska man som bilist göra menar polisen? Låtsas som att cyklisten inte finns eller har tänkt korsa? Inte sakta ner för att personen sitter på en sadel och närmar sig övergångsstället? Förlåt men det är ju bara att komplicera hela situationen. Ingen ska slänga sig ut på övergångsstället oavsett om man går eller cyklar, men bilar borde stanna oavsett om man cyklar eller inte om man är tydlig med att man tänker korsa. Självklart ska cyklisten/den gående etablera kontakt med bilen och bilen ska svara med att sakta ned/stanna, sen ska man göra något slags tecken för ”tack” och gå/cykla/rulla över. Alltså ”väja”. Då blir det tydligt att jag har tänkt korsa vägen nu.
Alltså även om det INTE finns ett övergångsställe så hade jag stannat för någon som korsade en väg på fot eller cykel eller till och med en bil som gör en u-sväng. Det är så enormt kopplat till common sense för mig. Det behövs ingen lag för det. Skiter i om jag hade fått rätt. Jag vill inte skada varken mig själv eller någon annan, så jag stannar.
Men gällande när det finns övergångsställe så chansar bilister fortfarande när jag går, så jag har börjat låtsas inte ha koll när jag går över och går snabbt mot övergångsstället så att det blir tydligt för bilisten att här kan det bli krock om dom inte saktar ner. Sen går jag normal takt över stället och tackar såklart. Jag hade aldrig kastat mig ut men jag låtsas att jag är på väg att göra det för att tvinga bilister att stanna. Låtsas liksom inte se dom eller ”kollar i mobilen”, men har full koll ändå såklart. Men det vet inte dom. När jag är precis vid kanten så tar jag ett sista steg och liksom lutar mig ut som att jag är på väg och ”häver” mig fram, men egentligen är det mitt ”stanna”-steg, och jag står stabilt kvar. Är det halkigt gör jag det inte nära kanten och är beredd att hålla i stången om jag skulle ramla.
Detta funkar VÄLDIGT bra och mycket bättre än att inte fula sig såhär, jag har testat båda. Men det är inte sällan en bil kör förbi övergångsstället ändå i fel körfält eller försöker chansa och gasar på. Ofta blir det då så extremt tydligt att dom egentligen inte hann. Det är exakt därför jag gör det. Dom skiter även i gående.
Jag vägrar låta bilarna fula sig mot mig och andra gående genom att låtsas som att dom inte kommer stanna. Jag gör exakt likadant tillbaka istället. Djungelns lag. Gör dock inte detta på cykel av förklarliga skäl, det är mycket svårare för mig att stanna på cykel. När jag korsar en cykelpassage eller överfart kollar jag först bakåt/åt sidan på trafiken och kanske signalerar genom att peka på passagen/överfarten, och när jag är på väg över så håller jag ögonkontakt och ”tackar”. Peppar peppar så har det funkat hittills men man vet aldrig om det är någon som lyssnat för mycket på polisen och bara gasar på…
Det många inte vet eller har glömt är att man som bilist TYDLIGT ska signalera genom att i princip stanna helt framför övergångsstället. Inte bara sakta ner lite och sen gasa på när den gående är halvvägs över. Speciellt på vintern känns det alltid livsfarligt när man får en bil 0,2 meter bakom ryggen när man går över halva vägen bara för att dom inte vill förlora 1 sekund på vägen till affären. Jag hade kunnat halka och hamna på rygg/åka baklänges in framför bilen. Dom ska inte köra igen förrän jag är över egentligen (obs, vanlig väg alltså, på en superbred boulevard behöver man inte vänta hela sträckan såklart). Men dom stannar nästan aldrig utan försöker bara sakta in. Det är därför jag går över långsammare så att dom tvingas stanna ändå, och för att öka chansen att personerna bakom mig också kommer över utan att behöva springa.
Önskar som sagt att fler var som dig!