Hör upp, cykel i media-tråden

Kommer osökt att tänka på mina forna kollegor i Kalmar. En frågar den andre, när gäller högerregeln?
Alltid svarar den andre, utom i Stockholm.
-Va, gäller den inte i Stockholm?
-Jo, det gör den men alla skiter i den....... :)

Nummer 1 är ju direkt felaktig! 🤬

Man skulle vilja se motsvarande artikel för bilister...

”De flesta vet nog innerst inne att man inte får cykla mot rött och att man behöver kliva av cykeln när man korsar ett övergångsställe.”

Stämmer inte ens. Det är inte förbjudet att cykla över ett övergångsställe. Till och med polisen har koll på detta även om dom formulerar sig som att det vore ett lagbrott ibland.

”– Om du istället cyklar i körbanan har du väjningsplikt och ska stanna för den gående som passerar övergångsstället.”

Inte ens det här stämmer, cyklar har inte stopplikt som bilar har. Väjningsplikt är det. Så att fortsätta cykla men ta en lucka framför/bakom = helt enligt regelboken.

”De flesta vet nog innerst inne att man inte får cykla mot rött och att man behöver kliva av cykeln när man korsar ett övergångsställe.”

Stämmer inte ens. Det är inte förbjudet att cykla över ett övergångsställe. Till och med polisen har koll på detta även om dom formulerar sig som att det vore ett lagbrott ibland.

”– Om du istället cyklar i körbanan har du väjningsplikt och ska stanna för den gående som passerar övergångsstället.”

Inte ens det här stämmer, cyklar har inte stopplikt som bilar har. Väjningsplikt är det. Så att fortsätta cykla men ta en lucka framför/bakom = helt enligt regelboken.
Men ta för h*lvete av dig hjälmen när du går in på affären!!!!

Mycket ska man läsa, men vafan? Märker man inte om man tappar en cykelhållare med två cyklar på? Iofs elcyklar, men ändå…

IMG_3170.webp

Jag tycker det allvarligaste är att man inte oftare klargör skillnaden mellan övergångsställe och kombinerat övergångsställe/cykelpassage. Det verkar vara väldigt många som inte förstår skillnaden. Många fotgängare som i vanliga fall håller sig på gångbanan envisas med att traska över vägen på cykelpassagen, istället för på övergångsstället. Det skulle säkert räcka med ganska enkla kampanjer för att upplysa om det här, men folk på Transportstyrelsen är miffon och sköter inte sina jobb.

De verkar ha uppdaterat artikeln, nu står det att man måste kliva av cykeln för att inte ha väjningsplikt. Hur menar du att det inte är väjningsplikt om du kör i vägbanan och någon skall passera övergångsstället?

Väldigt tragiskt - vila i frid.

Jag spekulerar bara nu men min föraning är att det har hänt vid cykelöverfarten som korsar vägbanan. Cyklat där några gånger och bilar har inte respekterat väjningsplikten som råder för dem vid cykelöverfarten utan endast tolkats som ett övergångställe belägen i en asfaltsöken. Jag kan förstå att det är svårt att se skillnad på skylten för cykelöverfart och övergångställe men det försvarar ingenting.
Utformningen av korsningen är problematisk och jag är inte förvånad om både chaffisen och cyklisten hävdat "sin rätt" här. Som vanligt ska man inte lita på någon där ute...

1747822314169.webp

Väldigt tragiskt - vila i frid.

Jag spekulerar bara nu men min föraning är att det har hänt vid cykelöverfarten som korsar vägbanan. Cyklat där några gånger och bilar har inte respekterat väjningsplikten som råder för dem vid cykelöverfarten utan endast tolkats som ett övergångställe belägen i en asfaltsöken. Jag kan förstå att det är svårt att se skillnad på skylten för cykelöverfart och övergångställe men det försvarar ingenting.
Utformningen av korsningen är problematisk och jag är inte förvånad om både chaffisen och cyklisten hävdat "sin rätt" här. Som vanligt ska man inte lita på någon där ute...

Visa bilaga 770278
En cyklist behöver nog inte ”hävda sin rätt” vid en cykelöverfart, bara missuppfatta en fordonsförares intention som att hen ska släppa förbi cyklisten när föraren saktat in inför vägbulan och inte alls sett cyklisten.

Jag tycker det allvarligaste är att man inte oftare klargör skillnaden mellan övergångsställe och kombinerat övergångsställe/cykelpassage. Det verkar vara väldigt många som inte förstår skillnaden. Många fotgängare som i vanliga fall håller sig på gångbanan envisas med att traska över vägen på cykelpassagen, istället för på övergångsstället. Det skulle säkert räcka med ganska enkla kampanjer för att upplysa om det här, men folk på Transportstyrelsen är miffon och sköter inte sina jobb.
Tyvärr inte förbjudet att gå på cykelbana eller cykelpassage. Det är knappt olagligt att gå någonstans förutom skyddsobjekt och på motorväg. Men det borde vara förbjudet att gå på cykelbana. Med faktiska konsekvenser om man gör det, så det inte blir som att gå mot röd gubbe (olagligt i teorin men du kan inte straffas för det i praktiken).

Varenda cykelbutik online ser jag att samtliga modeller är utsålda också! Eller så finns det ett exemplar i storlek 67 kvar typ. Från cykelkris till cykelbrist på nolltid? Det är goda nyheter? Kanske borde läsa artikeln också iofs, kanske beror på tullar osv och inte bara är positivt..

Edit: Nu har jag läst den rekordkorta artikeln. Det var tydligen en mix av båda. MVH van rubrikscannare.

Fast det står ju å andra sidan i inlägget att bilar har stopplikt och det har de inte heller. Ska man vara stringent får man fan vara det i alla lägen :D
Eftersom du med bil inte får köra i fel körfält och vägar där det finns övergångsställe oftast inte har flera filer blir det i praktiken en stopplikt när någon korsar övergångsstället gående. Du har ingen annanstans att ta vägen. Hoppades att ingen skulle vara så petnoga när jag skrev det här så jag försökte faktiskt smyga in den där, det medger jag. Rätt ska vara rätt. Men i praktiken ingen skillnad, förutom i undantagsfall som vanligt.

Edit:
Intressant sidospår så såg jag nu att det har funnits stopplikt vid övergångsställen men det verkar ha tagits bort efter en motion 2010

Senast ändrad:
Tyvärr inte förbjudet att gå på cykelbana eller cykelpassage. Det är knappt olagligt att gå någonstans förutom skyddsobjekt och på motorväg. Men det borde vara förbjudet att gå på cykelbana. Med faktiska konsekvenser om man gör det, så det inte blir som att gå mot röd gubbe (olagligt i teorin men du kan inte straffas för det i praktiken).
Enda gången det är tillåtet att gå i cykelbanan är när alternativ saknas.

500kr i böter för att gå i cykelbana, dvs lagstiftaren jämställer detta med att cykla i gångbanan om man är över åtta år.

Har någon bötfällts för detta?
Utan att veta på rak arm känns det som något som skulle kunna bli en bot om det skett en olycka och att detta är anledningen till att den skett. Men knappast något polisen ens kommer märka när dom patrullerar eller kör runt i radiobilen och spanar efter pågående brott.

Kan dock vara ett bra argument om någon blir sur över en vänlig uppmaning från undertecknad, a la ”cykelbanaaaa!”.

Q
Har någon bötfällts för detta?
Jag hörde av mig till polisen för några år sedan och de kunde inte hitta något. (Inte heller att någon bötfällts för att ha gått på körbana - exakt lika tillåtet som att gå på cykelbana.)

Jag gissar också att påbudet att använda gångbanan bara spelar roll om en olycka skulle inträffa.

Vilken tur att Polisen upplyser om att cyklar ska stannas och ledas över övergångsställen. För extra trygghet borde även bilister stanna, hoppa ur, och putta sina bilar.

Vilken tur att Polisen upplyser om att cyklar ska stannas och ledas över övergångsställen. För extra trygghet borde även bilister stanna, hoppa ur, och putta sina bilar.
Det är ju lite tragikomiskt att varken Polisen eller Transportstyrelsen klarar att kommunicera tydligt och korrekt kring trafikregler.

Det är ju lite tragikomiskt att varken Polisen eller Transportstyrelsen klarar att kommunicera tydligt och korrekt kring trafikregler.
Nej här verkar Polisen Karlstad helt missat cykelövefarter där andra fordon har väjningsplikt. Eller vill de att motorfordon ska köra på,,, f’’låt… köra före cyklister även på dessa?

Jag tänkte mer på påståendet att man 'ska kliva av'. Som bara förvirrar istället för att klargöra vad som faktiskt gäller.
Sant. Men enligt cyklistbubblan facebook höll ngn på att bli prejad vid Brommaplan på övergångsställe (cykelöverfart) med bilisters väjningsplikt av BMW som skrek att cyklister ska stanna. Så dessa ensidiga mediautspel gör att motorfordonsförare missar vad som gäller vid cykelöverfarter med ännu större risk för påkörning.

Finns det cykelöverfart vid Brommaplan numera? Ett tag sen jag cyklade där men då har jag för mig att det var övergångsställen och cykelpassager.

Finns det cykelöverfart vid Brommaplan numera? Ett tag sen jag cyklade där men då har jag för mig att det var övergångsställen och cykelpassager.
Grejen är att när man svänger ut från cirkulationsplats så har man väjningsplikt mot all trafik på den nya vägen. Detta oavsett om trafiken kommer på cykelpassage, cykelöverfart eller övergångsställe. Vid brommaplan så har dessutom kommunen skyltat för väjningsplikt innan övergångsställe och cykelpassage både för trafik som ska köra in i, och för de som ska ut ur cirkulationsplatsen. Dvs väldigt tydligt.

Var får bilförarna deras tankeläsarutrustning? Om någon tror att de är kungar i trafiken är det väl bilisterna som inte vill dela vägen med andra fordon och trafikanter eller göra det säkert för cyklister?

Visa bilaga 770686

Med reservation för att jag missförstod platsen, ej stockholmare
Ok, som sagt ett tag sen jag cyklade vid Brommaplan. Dessutom har jag ytterst sällan cyklat på den sidan. Har mer hållit mig på södra sidan Drottningholmsvägen och antingen dragit ut mot Ekerö/Färingsö eller fortsatt längsmed södra sidan av Bergslagsvägen.

Sen, är det inte där lite tveksamt om det är en cykelöverfart? Om man kollar Transportstyrelsens definition av cykelöverfart ("De har vägmarkering och vägmärken för cykelöverfart samt en utformning som säkrar att fordon inte förs med högre hastighet än 30 kilometer i timmen.") så är väl hajtänderna i sin ordning medan vägmärke och utformning inte känns klockrena.

Det är då själva fan att det alltid ska behöva bli ett sånt förbannat hårklyveri när cyklisters framfart diskuteras. Som om det skulle spela någon roll i ett större perspektiv.

Ok, som sagt ett tag sen jag cyklade vid Brommaplan. Dessutom har jag ytterst sällan cyklat på den sidan. Har mer hållit mig på södra sidan Drottningholmsvägen och antingen dragit ut mot Ekerö/Färingsö eller fortsatt längsmed södra sidan av Bergslagsvägen.

Sen, är det inte där lite tveksamt om det är en cykelöverfart? Om man kollar Transportstyrelsens definition av cykelöverfart ("De har vägmarkering och vägmärken för cykelöverfart samt en utformning som säkrar att fordon inte förs med högre hastighet än 30 kilometer i timmen.") så är väl hajtänderna i sin ordning medan vägmärke och utformning inte känns klockrena.
Nej, det är en cykelpassage där det råder ömsesidig väjningsplikt, men där åklagarmyndigheten i sitt rätts-pm resonerar att det är bilistens väjningsplikt som är den primära då den är specifik medan cyklistens är generellt gällande.

Nej, det är en cykelpassage där det råder ömsesidig väjningsplikt, men där åklagarmyndigheten i sitt rätts-pm resonerar att det är bilistens väjningsplikt som är den primära då den är specifik medan cyklistens är generellt gällande.

Jag skulle nog hur som helst (som cyklist) vara rätt försiktig där. Känns som en klen tröst att bilisten har "primär väjningsplikt" om man ligger på backen.

Och som bilist skulle jag också vara väldigt försiktig i en så där "knölig situation". Har ingen lust att köra på en cyklist oavsett väjningsplikter.

Jag skulle nog hur som helst (som cyklist) vara rätt försiktig där. Känns som en klen tröst att bilisten har "primär väjningsplikt" om man ligger på backen.

Och som bilist skulle jag också vara väldigt försiktig i en så där "knölig situation". Har ingen lust att köra på en cyklist oavsett väjningsplikter.
Jag cyklar där ett par dagar i veckan, och jo det gäller att vara försiktig.

Det är då själva fan att det alltid ska behöva bli ett sånt förbannat hårklyveri när cyklisters framfart diskuteras. Som om det skulle spela någon roll i ett större perspektiv.
Jag tycker inte det är så konstigt att man som cyklist (och kanske även bilist) är intresserad av att veta vad som gäller. Och vad som gäller är väl en juridisk frågeställning och då är det inte så oväntat att det blir hårklyverier.

Jag tycker inte det är så konstigt att man som cyklist (och kanske även bilist) är intresserad av att veta vad som gäller. Och vad som gäller är väl en juridisk frågeställning och då är det inte så oväntat att det blir hårklyverier.
Jag börjar misstänka att det är en slags fälla vi går i, gång efter gång. En diskussion som skrämmer vanligt folk från att börja cykla, eftersom det verkar så svårt med reglerna. En fälla gillrad av SD:s trollfabrik och dess följare.

Tillbaka
Topp