Hör upp, cykel i media-tråden

Om man står framför lastbilen i det fallet står man alltså typiskt framför cyklisterna i första bilden och har rimligen max en annan cyklist framför sig. Jag säger att möjligheterna till bra start är mycket goda.

Ska man totalt eliminera riskerna för olyckor p.g.a. en förare av bil, lastbil, buss, etc. missar att se väl synliga saker finns knappast något annat sätt än att totalt separera cyklister och gående från motorfordonen. Det känns som något som inte kommer att inträffa under min livstid i alla fall.
Även med bra start kan ju lastbilen komma med fart precis lagom till omslaget till grönt.
Placering av cyklister direkt till höger om högersvängande fordon måste vara maximalt dåligt. Så fort man snedställer fordonet tappar man överblicken i backspegeln. Ju större korsning desto mer som pockar på uppmärksamhet vilket ökar risken för att något missas.

Riktigt tragiskt med ytterligare dödsfall som liknar tidigare olyckor. Att detta återkommande sker är ett misslyckande.

I många korsningar släpps gående ut några sekunder innan fordonstrafiken får grönt. Detta borde även göras för cyklar för att minska risken att stillastående cyklister förblir osynliga i döda vinkeln.

Dessutom, alla som cyklar mot rött har väl noll risk att bli nermejade av högersvängande trafik.

Riktigt tragiskt med ytterligare dödsfall som liknar tidigare olyckor. Att detta återkommande sker är ett misslyckande.

I många korsningar släpps gående ut några sekunder innan fordonstrafiken får grönt. Detta borde även göras för cyklar för att minska risken att stillastående cyklister förblir osynliga i döda vinkeln.

Dessutom, alla som cyklar mot rött har väl noll risk att bli nermejade av högersvängande trafik.

Och en del vill ha in längre bilar.

Även med bra start kan ju lastbilen komma med fart precis lagom till omslaget till grönt.
Placering av cyklister direkt till höger om högersvängande fordon måste vara maximalt dåligt. Så fort man snedställer fordonet tappar man överblicken i backspegeln. Ju större korsning desto mer som pockar på uppmärksamhet vilket ökar risken för att något missas.
Det jag diskuterar är fallet med stillastående lastbil och stillastående cyklist vid rödljus och där cyklisten står längre fram än lastbilen (tänk precis före övergångsstället i bild 1). Om man då inte står och sover och trampar iväg på rimligt sätt hävdar jag att man kommer att ha kommit förbi området där lastbilen svänger innan lastbilen hunnit dit. Om så är fallet är det faktiskt ointressant om lastbildföraren ser en eller inte. En lastbil är inte speciellt rask att komma iväg från stillastående.

Att ställa sig längsmed sidan av en lastbil och börja rulla fram samtidigt som lastbilen gör det och börjar svänga är däremot naturligtvis riskabelt.

Det jag diskuterar är fallet med stillastående lastbil och stillastående cyklist vid rödljus och där cyklisten står längre fram än lastbilen (tänk precis före övergångsstället i bild 1). Om man då inte står och sover och trampar iväg på rimligt sätt hävdar jag att man kommer att ha kommit förbi området där lastbilen svänger innan lastbilen hunnit dit. Om så är fallet är det faktiskt ointressant om lastbildföraren ser en eller inte. En lastbil är inte speciellt rask att komma iväg från stillastående.

Att ställa sig längsmed sidan av en lastbil och börja rulla fram samtidigt som lastbilen gör det och börjar svänga är däremot naturligtvis riskabelt.
Jag pratar om det generella fallet. En grundläggande strategi med vilken man alltid kan ta sig levande igenom en korsning av detta slag. En grundteknik att falla tillbaka på med automatik när man är trött och inte känner sig på hugget. Något man kan lära en sexåring.

Jag pratar om det generella fallet. En grundläggande strategi med vilken man alltid kan ta sig levande igenom en korsning av detta slag. En grundteknik att falla tillbaka på med automatik när man är trött och inte känner sig på hugget. Något man kan lära en sexåring.
Om du inte känner att du kan ta dig igenom korsningen cyklandes får du väl hoppa av cykeln innan du åter kommer ut på Ringvägen, leda cykeln fram till övergångsstället som korsar Rosenlundsgatan gå över när det blir grönt och sen fortsätta på cykelfältet på andra sidan korsningen.

Som jag ser det är problemet om man hamnar på insidan av en bil, buss, lastbil eller dylikt när den svänger höger. Personligen tycker jag inte det känns omöjligt att undgå med uppmärksamhet och viss försiktighet samt att inte hoppas att eller förlita sig på att förare ser en utan att ha marginaler. Känns som att högersvängar i korsningar/vid avtag till höger generellt skulle vara problematiska om man upplever denna korsning som omöjlig att ta sig igenom säkert på cykel. Och ska man undvika alla korsningar med avtag åt höger lär man bli väldigt begränsad i sitt cyklande.

Senast ändrad:
På måndagsförmiddagen inträffade en allvarlig trafikolycka i korsningen mellan Ringvägen och Rosenlundsgatan på Södermalm i Stockholm. En kvinna i 20-årsåldern på cykel dog, efter att ha hamnat under en lastbil.

För bara tre år sedan inträffade en dödsolycka drygt 50 meter bort. Betsy Carling, 46, cyklade på Rosenlundsgatan och blev påkörd av en lastbilsförare. Betsy avled och lastbilsföraren, en man i 50-årsåldern, dömdes för vållande till annans död till villkorlig dom och dagsböter.

Åklagaren yrkar på 6800 kr. I dödsolyckan för tre år sedan nämnd ovan detta inlägg där en lastbil dödade en cyklist och visade sig ha felinställda speglar och höger blinkers ur funktion dömdes föraren endast till 4000 kr.

Nu är väl beloppet inte nödvändigtvis en indikator på hur hårt straffet är. I alla fall i fallet för tre år sen var det ju dagsböter (80 st á 50 kronor). Om cyklisten också åkte på dagsböter men var en höginkomsttagare kan det ha varit färre dagsböter i det fallet.

Därmed inget sagt om rimligheten i 80 dagsböter som straff och inte garanterat indraget körkort för att ha orsakat en annan människas död.

Nu är väl beloppet inte nödvändigtvis en indikator på hur hårt straffet är. I alla fall i fallet för tre år sen var det ju dagsböter (80 st á 50 kronor). Om cyklisten också åkte på dagsböter men var en höginkomsttagare kan det ha varit färre dagsböter i det fallet.

Därmed inget sagt om rimligheten i 80 dagsböter som straff och inte garanterat indraget körkort för att ha orsakat en annan människas död.
Det säger något om förutsättningarna för lastbilschaufförer. Förutsättningar som i sin tur påverkar bland annat hur de framför sina fordon.

Vi får, som alltid, vad vi betalar för. Och många av oss förefaller tycka det "skall vara fri frakt".

För normala människor är vetskapen om att man har orsakat en annans död straff nog. Sen borde det ju vara större skadestånd på att döda någon än att repa en bil...

Gissar att bilen svängde och att det var därför båda hade grönt.

Låter ju väldigt märkligt att det både kunnat vara gult och grönt i två riktningar som står i konflikt mot varandra. Låter ju mer som det borde varit tvär-rött för cyklisten?
Ja jag fattar inte heller det. Farbrorn på cykel måste ju ha cyklat väääldigt långsamt för att det ska ha hunnit bli grönt för den korsande bilisten och denne sedan ska hunnit starta och köra iväg.

I cyklistens fall är det inte böter utan skadestånd till bilägaren, pengar som försäkringsbolaget betalat om det funnits trafikförsäkring på cyklar.

Ang allvarlighet så finns det ju i ena fallet uppsåt (att medvetet köra mot gult/rött), medan jag har svårt att se att nån lastbilschaffis medvetet kör över en cyklist, dvs där är det en olycka. Sedan blir ju konsekvensen väldigt olika, men det är en annan fråga.

Ang allvarlighet så finns det ju i ena fallet uppsåt (att medvetet köra mot gult/rött), medan jag har svårt att se att nån lastbilschaffis medvetet kör över en cyklist, dvs där är det en olycka. Sedan blir ju konsekvensen väldigt olika, men det är en annan fråga.
Cyklisten verkar inte ha fått något straff, bara krav på skadestånd.

Cyklisten verkar inte ha fått något straff, bara krav på skadestånd.
Ja, och det är ju lite underligt. För skadestånd krävs ju uppsåt eller grov försumlighet, och att köra mot gult/rött är rimligtvis uppsåt så det borde också medföra straffpåföljd. Speciellt som en åklagare verkar vara inblandad. Frågan är om journalisten beskrivit det hela korrekt.

Ja, och det är ju lite underligt. För skadestånd krävs ju uppsåt eller grov försumlighet, och att köra mot gult/rött är rimligtvis uppsåt så det borde också medföra straffpåföljd. Speciellt som en åklagare verkar vara inblandad. Frågan är om journalisten beskrivit det hela korrekt.
Bortsett från en åtalad som starkt erkänner att de avsiktligt, medvetet kört mot rött så lyckas de nog inte bevisa uppsåt i det fallet.

Det är väl "lika svårt" att missa att se ett trafikljus som att se en cyklist, så att att inte se gult/rött kräver lika lite uppsåt som att inte se en cyklist man sen mosar när man svänger höger över cykelfält.

Det finns väl inget rent objektivt mått på vad som är allvarligast? Visst, om två handlingar av likartad natur begåtts och den ena var med uppsåt och den andra utan uppsåt så är rimligen den med uppsåt allvarligare.

Om man jämför två olika brott tycker jag dock att det inte är gjutet att det avsiktliga är allvarligare. Extremexempel: Jag tycker att ett uppsåtligt gående mot röd gubbe är mindre allvarligt än ett brott som anses som grovt vållande till annans död och som leder till flerårigt fängelsestraff.

Eller med andra ord, uppsåt är försvårande men inte allena avgörande kring huruvida jag anser ett brott allvarligare än ett annat.

Åhå, lite passiv victim blaming, eller? Det är naturligtvis riskabelt att stå längs med ett (tyngre) fordon. Hur ska man göra om man står som tredje eller fjärde cyklist och inte först? Och motorfordonet rullar upp jämsides i efterhand, hur hanterar du det när det slår om till grönt? Om det inte är fritt, kan och får fordonet inte svänga. Ingen skulle chansa vid en vänstersväng och hoppas att blinkersen är tillräcklig utan att först se att det är fritt.

För att lätta upp stämningen lite. Inte konstigt att ingen kan rita cyklar, när inte ens de som ska lära ut det kan.

Edit: stava kan de inte heller.
1000034477.webp

Åhå, lite passiv victim blaming, eller? Det är naturligtvis riskabelt att stå längs med ett (tyngre) fordon. Hur ska man göra om man står som tredje eller fjärde cyklist och inte först? Och motorfordonet rullar upp jämsides i efterhand, hur hanterar du det när det slår om till grönt? Om det inte är fritt, kan och får fordonet inte svänga. Ingen skulle chansa vid en vänstersväng och hoppas att blinkersen är tillräcklig utan att först se att det är fritt.
Nej, det hela hade inget med skuldbeläggande att göra utan var tänkt som en ren riskanalys. Låt mig korrigera det hela då så att min avsikt förhoppningsvis inte kan missförstås:

Jag tror att sannolikheten att som cyklist hamna i en olycka med fordon i samband med högersväng är högre om man befinner sig vid sidan av fordonet än om man befinner sig framför eller bakom fordonet men samtidigt på samma avstånd från en tänkt oändlig linje som går genom mittpunkterna på fordonets hjulaxlar och på samma sida om denna linje som om man står på höger sida fordonet.

Så mycket car-centric bs. "Rekommendationer": funkar ända till verklighetens körschema läggs.
"Bara på 2 filiga vägar + anslutande": funkar ända tills speditören räknar på omlastnings-kostnader.
"Sänka farten rejält": se 1.

Systemet är enbart till för att öka vägtransporter, och ytterligare ett bevis på hur ihåligt politikernas snack om att flytta om transporter från vägar till järnväg och fartyg är.

Vad som *kanske skulle kunna* funka är en årlig "risk-utbildning" för chaufförer för att få framföra htc-fordon, inkl cykling där chaffisen blir omkörd av det fordon hen ska köra i olika farter. Och inga *slap on the wrist* -straff för när de orsakar skador på andra.

Senast ändrad:
Nej, det hela hade inget med skuldbeläggande att göra utan var tänkt som en ren riskanalys. Låt mig korrigera det hela då så att min avsikt förhoppningsvis inte kan missförstås:

Jag tror att sannolikheten att som cyklist hamna i en olycka med fordon i samband med högersväng är högre om man befinner sig vid sidan av fordonet än om man befinner sig framför eller bakom fordonet men samtidigt på samma avstånd från en tänkt oändlig linje som går genom mittpunkterna på fordonets hjulaxlar och på samma sida om denna linje som om man står på höger sida fordonet.
Håller inte med dig. Bakom lastbilen är det naturligtvis ofarligt att vara. Vid sidan av lastbilen kan man snegla på blinkers samt hur framhjulen ställs och anpassa sig efter det. Precis till höger framför lastbilen är det däremot farligt. Inte säkert att chaffisen ser cyklister där, samt att det är svårt att som cyklist ha bevakning bakåt på eventuellt svängande lastbilar samtidigt som man ska cykla iväg framåt på grönt. I korsningen vi diskuterar inbjuds dessutom cyklister till att rulla fram och ställa sig precis där övergångsstället och trafikljus-stolpen är, vilket perfekt matchar en av lastbilens omtalade blinda områden.
Man skulle i mitt tycke kunna hjälpa cyklisterna här genom att måla en stopplinje i höjd med övriga filers stopplinjer.

Håller inte med dig. Bakom lastbilen är det naturligtvis ofarligt att vara. Vid sidan av lastbilen kan man snegla på blinkers samt hur framhjulen ställs och anpassa sig efter det. Precis till höger framför lastbilen är det däremot farligt. Inte säkert att chaffisen ser cyklister där, samt att det är svårt att som cyklist ha bevakning bakåt på eventuellt svängande lastbilar samtidigt som man ska cykla iväg framåt på grönt. I korsningen vi diskuterar inbjuds dessutom cyklister till att rulla fram och ställa sig precis där övergångsstället och trafikljus-stolpen är, vilket perfekt matchar en av lastbilens omtalade blinda områden.
Man skulle i mitt tycke kunna hjälpa cyklisterna här genom att måla en stopplinje i höjd med övriga filers stopplinjer.
Som cyklist hinner i alla fall jag iväg från det farliga området innan lastbilen hunnit dit om jag står så långt fram.

Jag tror att många i praktiken cyklar när framförvarande cyklar och då kommer de som står vid sidan av lastbilen typiskt att cykla in i det farliga området.

Är förstås gissningar då jag inte har någon statistik kring var de som drabbats av denna typ av olyckor befunnit sig i relation till lastbil (eller buss eller bil) före olyckan inträffat.

Är det inte bättre att skapa ett samhälle som inte främjar privat kapitalförflyttning? Hårda straff minskar inte brottslighet. Och hämnd som grundpelare i ett samhällsbygge framstår som minst sagt olämpligt.

Personligen blir jag lite sugen på att flytta skribentens cykel lite då och då...

Är det inte bättre att skapa ett samhälle som inte främjar privat kapitalförflyttning? Hårda straff minskar inte brottslighet. Och hämnd som grundpelare i ett samhällsbygge framstår som minst sagt olämpligt.

Personligen blir jag lite sugen på att flytta skribentens cykel lite då och då...
Nu kan jag inte läsa krönikan men generellt har jag svårt för folk som skall se just sin nich som den viktigaste av alla. Cykelstölder ÄR inte sammhällsomstörtande hur mycket vi än skriker det. Och det ÄR inte rimligt med hårdare straff för det än för andra stölder med motsvarande värde.

Ett kåseri är en underhållande kortare text i tidning eller tidskrift. Termen kommer från franskans causer (samtala).

Kåseri är avsett att ibland framföras muntligt och skall därför vara talspråkligt. Det kan innehålla högt som lågt, överdrifter och underdrifter. Själva poängen är att stora, allvarliga ämnen kan avhandlas i en sorglös ton. De finns ofta i dagstidningar.

Ett kåseri skrivs huvudsakligen i humoristisk, lättsam ton. Att tänka alltför djupa tankar om ett kåseri är inte nödvändigt.

Det kan vara lite överdrivet, roligt, smidigt och kan förstås vara underhållande, vilket det ska vara. Språket bör vara lättsamt och enkelt. Ska man använda talspråk, svordomar och slanguttryck ska inte detta användas hur som helst. Kåseriet ska belysa skribentens resonemang från egna erfarenheter. Om det till exempel är underhållande eller överraskande så är det positiv

Jag vet vad ett kåseri är (jag är trogen Snedtänkt-lyssnare och njöt av Namn och Nytt när jag en gång i tiden prenumererade på DN). Det betyder inte att det prompt skall stå oemotsagt. Snarare tvärtom.

För att lätta upp stämningen lite. Inte konstigt att ingen kan rita cyklar, när inte ens de som ska lära ut det kan.

Edit: stava kan de inte heller.
Visa bilaga 777632
Här är en som bygger cyklar som folk ritar. Nu är jag ingen expert men misstänker att de eventuellt fungerar som bäst rakt fram.

Tillbaka
Topp