Hör upp, cykel i media-tråden

Jag tror dock att många, inklusive en en hel del poliser, ser cykelstöld som ett dussinbrott där det stulna föremålet har både lågt bruks- och monetärt värde. Man tar då inte i beaktning att cyklar kan kosta mer pengar än en flång ny bil, samt att för många människor så är cykeln det fortskaffningsmedel som möjliggör att ta sig till arbete, skolan, aktiviteter etc. Dvs, förlust av cykel får kännbara konsekvenser utöver själva stölden.

Min känsla är att stöld av en begagnad bil får mer polisiära resurser än stöld av cykel med samma värde. Men, det är ju bara min känsla, som kan vara felaktig.
Jag tror du har helt rätt. I båda dina antaganden (dussinbrott och prioriteringar).

Jag tycker det är väldigt synd, av just de anledningar du för fram. Och jag är övertygad (bland annat baserat på ett och annat samtal med olika poliser) att det skulle finnas ett påtagligt intresse att jobba med problemet (inklusive intern kommunikation och "utbildning" inom polisen) om det funnits resurser till det.

Jag tror du har helt rätt. I båda dina antaganden (dussinbrott och prioriteringar).

Jag tycker det är väldigt synd, av just de anledningar du för fram. Och jag är övertygad (bland annat baserat på ett och annat samtal med olika poliser) att det skulle finnas ett påtagligt intresse att jobba med problemet (inklusive intern kommunikation och "utbildning" inom polisen) om det funnits resurser till det.
Så. Polisen bryr sig inte om cykelstölder: laglöst land, men klagar på att folk gör vad de kan i sammanhanget. Inget någon sagt ovan har fått mig att bli mindre sur på polisen i detta sammanhang.

Så. Polisen bryr sig inte om cykelstölder: laglöst land, men klagar på att folk gör vad de kan i sammanhanget. Inget någon sagt ovan har fått mig att bli mindre sur på polisen i detta sammanhang.
Att polisen inte bryr sig om cykelstölder är en inkorrekt förenkling av verkligheten. (Det är ju inte ens en fråga i klippet.)

Det "folk gör i sammanhanget" innebär att brott och avståndstagande gentemot flera grundläggande premisser för en rättsstat. (Samt rådande lagstiftning.)

Det rimliga är såklart att tillföra polisen mer resurser och kunskap så att de kan göra sitt jobb och prioritera annorlunda än jag. Inte att nedmontera demokratin. Konstruktiva förslag på hur det kan lösas skulle vara intressant att ta del av.

Polisen har fått massor med mer resurser de senaste åren, utan att resultaten förbättrats. Det handlar snarare om prioritering och hur man blir mer effektiv.

Ingångslönerna för poliser har ökat med 50% och medellönerna har ökat med 26% under samma tid. Så jag håller inte med om analysen att det stannat i byråkratin.

Dessutom så har det anställts mer än 7000 personer inom polisen varav ungefär 2000 är poliser.

Vill man göra något åt problemet är nog det enda som fungerar på någorlunda kort sikt att börja jaga köparna stenhårt. De borde ju iaf ha något att förlora på att åka dit.

Jag vet inte vad de säger dig? Att vi har utökat den civila utredningskapaciteten? Att vi har många fler poliser nu än för tio år sedan? Att vi har gjort att polisutbildade inte behöver utföra lika många administrativa sysslor? Att polisen som myndighet varit och verkar fortfarande vara väldigt ineffektiv?

Jag vet inte vad de säger dig? Att vi har utökat den civila utredningskapaciteten? Att vi har många fler poliser nu än för tio år sedan? Att vi har gjort att polisutbildade inte behöver utföra lika många administrativa sysslor? Att polisen som myndighet varit och verkar fortfarande vara väldigt ineffektiv?
Bland annat att en mycket stor del av de medel som tillförs stannar inom det administrativa. Och det är ju inte så att den administrativa personalen tagit över jobb från operativ personal; det har ju tillkommit arbetsuppgifter som tarvar ny (administrativ) personal.

Jag håller med dig om att Polismyndigheten är ineffektiv (givet de mätmetoder som används). Polisen är felorganiserad. Det är absolut det största problemet.

Felorganiserad och ineffektiv löses inte nödvändigtvis med mer resurser. Det görs genom att organisera om och använda de resurser man har mer effektivt.

Kontentan gick hyfsat att läsa ut ändå.

Ingen cykel på tågen = cykelpendlare såg sig tvungen att köpa bil = kasst för kropp och miljö = tågbolagets fel = i grunden politiskt fel
Ingen cykel på tåget pga stora banarbeten som begränsar antalet tåg som går att köra. Så det är för att folk ska få plats öht, i grunden ett gott syfte.

Huruvida banarbetena hade kunnat göras smartare är utanför min kompetens att avgöra.

Så många frågor.
Vilken del fattades?
Sadeln sitte alltså löst.
Det saknas den del som ska hålla fast.. sadelstolpen?
Nån del som inte syns om man inte tar bort sadelstolpen... så nåt innanför sadelklämman? Som dessutom ska gängas?
Verkstad rekommenderar en helt ny cykel...

Eller är det nån skruv under sadeln som ska hålla fast sadelfästanordningen i stolpen?
Lär väl blandat ihop begreppen lite. Att sadeln sitter fast i sadelstolpen men att sadelstolpen rör sig i ramen.
Har man glömt någon del vid monteringen på en sadelstolpsklämma likt den konstruktionen som finns på bla Grizl och Endurace lär det väl kunna bli lite skador som kanske kräver ett rambyte.
IMG_0573.webp

Lär väl blandat ihop begreppen lite. Att sadeln sitter fast i sadelstolpen men att sadelstolpen rör sig i ramen.
Har man glömt någon del vid monteringen på en sadelstolpsklämma likt den konstruktionen som finns på bla Grizl och Endurace lär det väl kunna bli lite skador som kanske kräver ett rambyte.
Visa bilaga 787395
Verkar som en dålig konstruktion.

Visa bilaga 787395

Men skador kan uppstå med alla konstruktioner där sadelröret inte är rakt och stolpen är tillräckligt lång. Det har inte direkt med skruven att göra.

Men skador kan uppstå med alla konstruktioner där sadelröret inte är rakt och stolpen är tillräckligt lång. Det har inte direkt med skruven att göra.
Glömmer man att montera delar som behövs för konstruktionen kan det nog bli en hel del skada, som cykelköparen verkar ha fått erfara.

Det är ju fullt rimligt att de kan missats montera någon vital del, enligt med hur Weldion beskrev det. Men det är också lite vanskligt att döma sånt här utifrån en tidningsartikel. När det går in på den typen av detaljer, som ändå samtidigt blir vagt beskrivna, finns det en uppsjö av möjligheter till missförstånd mellan vad den intervjuade sagt och vad som kommer i skrift.

Det kanske inte ens handlade om sadelprolem utan problem med styret (jag har varit med om artiklar om saker där jag haft insyn som blivit till större missförstånd än så).

Fy fan. Det är ju knappt man vill åka bil där numera, skulle aldrig våga cykla.
Det var bättre före de gjorde om det till tvåfiligt. Då gick det helt ok cykla, men är väl bra mycket mer trafik nu än vad det var för 30 år sedan

Ingångslönerna för poliser har ökat med 50% och medellönerna har ökat med 26% under samma tid. Så jag håller inte med om analysen att det stannat i byråkratin.

Dessutom så har det anställts mer än 7000 personer inom polisen varav ungefär 2000 är poliser.
De har slutat rätt många under samma tid också.
På min myndighet finns det massor av fd poliser och det lär inte vara unikt.

Fy fan. Det är ju knappt man vill åka bil där numera, skulle aldrig våga cykla.
Det var bättre före de gjorde om det till tvåfiligt. Då gick det helt ok cykla, men är väl bra mycket mer trafik nu än vad det var för 30 år sedan
Det är ju faktiskt helt sjukt att man helt tar bort möjligheten att ta sig över annat än med bil.
Tragikverket i ett nötskal.

De har slutat rätt många under samma tid också.
På min myndighet finns det massor av fd poliser och det lär inte vara unikt.
Det vimlar av före detta poliser på flera av de arbetsplatser, i närliggande men olika branscher, jag jobbat på de senaste 10-15 åren. Merparten har varit relativt nyanställda. Och nöjda med sitt val.

Men utanför sommaren så kan man inte ta lastcyklar, tandems, långa cyklar eller kärror till Öland med annat än att man sköter transporten själv?

Men utanför sommaren så kan man inte ta lastcyklar, tandems, långa cyklar eller kärror till Öland med annat än att man sköter transporten själv?
Lokalbussarna tar med cyklar på cykelhållare i mån av plats. De cyklar du nämner är antagligen svåra att få plats med.

Tillbaka
Topp