Hör upp, cykel i media-tråden

Mm, var en väldigt bra cykeldag i Kalmar, avstängda vägar för motortrafik, folk som gick och cyklade fritt i stan utan konflikter. Jag var så pass avis på att man fick cykla över bron att jag nästan själv skulle kunnna betala den ohyggliga startavgiften för att få cykla där.

Tjena!

Jag satt ju i en bil i ungefär 12 timmar istället. Fast det är förbannat roligt just den dagen, speciellt när man lyckas lösa ett stort problem så att någon kan ta sig runt.
Fick singelfiera en tjejs cykel nere i Södra Möckleby, fick bli tredje tyngsta växeln. Men räddade hennes dag, hon tog sig runt.

Det reagerade jag också på. Intressant frågeställning men för litet urval för en jämförelse. 20 gångers skillnad i storlek på dataset känns inte som en bra grund för säkra slutsatser.
35 olyckor på 290'000 km på hyrelcykel jämfört med 686 olyckor på 28'600'000 km elspark tycker jag känns tillräckligt för att dra hyffsat välgrundade slutsatser.

Edit: Rättade räknemissar.

Senast ändrad:
35 olyckor på 29'000 km på hyrelcykel jämfört med 686 olyckor på 2'640'000 km elspark tycker jag känns tillräckligt för att dra hyffsat välgrundade slutsatser.
3000 mil är inte mycket att dra slutsatser på. Visst kan det ge en indikation men datasetet för elsparkar lär ge en betydligt mer komplett och nyanserad bild av användandet.

3000 mil är inte mycket att dra slutsatser på. Visst kan det ge en indikation men datasetet för elsparkar lär ge en betydligt mer komplett och nyanserad bild av användandet.

35 olyckor räcker bra för att säga att risken är mycket större på en elcykel än på en sparkcykel. Man kan dock inte säga om risken är 6, 8 eller 10 gånger större.

35 olyckor räcker bra för att säga att risken är mycket större på en elcykel än på en sparkcykel. Man kan dock inte säga om risken är 6, 8 eller 10 gånger större.
inom aktuellt dataset, absolut. Men slutsatsen för olyckor med elsparkar är rimligen mycket säkrare med hundra gånger fler körda km som underlag.

inom aktuellt dataset, absolut. Men slutsatsen för olyckor med elsparkar är rimligen mycket säkrare med hundra gånger fler körda km som underlag.

Såklart är mer statistik bättre. Körda km är inte viktigt, det är antalat olyckor som är viktigt. Om data är representativt så räcker det till slutsatsen.

Jag tycker att representativitet är ett större problem. Nya användare, som jag skrev, ålder, som nån skrev. Är städerna representativt? Kör man ungefär samma sträckor/områden med elsparkcykel och elcykel?

Det blev fel i farten med all omräkning, 30000 mil ska det vara. Tillräckligt för att säga att hyrelcyklar är kraftigt överrepresenterade.

Det kan ju så klart bero på att elcykel i innerstad för en ovan cyklist är en dålig idé.

Analyser av olyckor brukar väl annars i Sverige gå via sjukvården som för register över sånt? Kanske dock svårt att få en procentsiffra på olyckor relativt körd sträcka eller tid, då sådan data kräver att all körning loggas, och där är väl hyrbolagen väldigt lämpliga.

Analyser av olyckor brukar väl annars i Sverige gå via sjukvården som för register över sånt? Kanske dock svårt att få en procentsiffra på olyckor relativt körd sträcka eller tid, då sådan data kräver att all körning loggas, och där är väl hyrbolagen väldigt lämpliga.

I Nederländerna har man en bra uppskattning av totala antalet km på cykel i hela landet och av alla skador som kommer till sjukhuset. Jag minns dock inte om de har både kategoriserad på vanlig/elcykel.

Polis och sjukvård rapporterar till Strada. Men det finns ett enormt mörkertal på olyckor som inte passerar varken eller och därför inte rapporteras, särskilt för oskyddade trafikanter. Ex cyklade jag i ett spårvagnsspår i morse på vägen till jobbet men slog mig inte så det kommer inte registreras nånstans.

Det blev fel i farten med all omräkning, 30000 mil ska det vara. Tillräckligt för att säga att hyrelcyklar är kraftigt överrepresenterade.

Det kan ju så klart bero på att elcykel i innerstad för en ovan cyklist är en dålig idé.
Ja då känns det plötsligt lite rimligare.

Hade varit intressant med en djupare analys om orsakerna.

Såklart är mer statistik bättre. Körda km är inte viktigt, det är antalat olyckor som är viktigt. Om data är representativt så räcker det till slutsatsen.

Jag tycker att representativitet är ett större problem. Nya användare, som jag skrev, ålder, som nån skrev. Är städerna representativt? Kör man ungefär samma sträckor/områden med elsparkcykel och elcykel?
Ett större dataset ökar chansen att det är representativt tänker jag. Men visst har du exakt rätt data redan spelar det så klart ingen roll.

En annan intressant fråga är orsak. Är det dålig infrastruktur som är den enskilt största som för vanliga cyklar?
Konsekvens och frekvens av olyckor ökar rimligen om fler rör sig fortare på infrastruktur som är för dålig redan i lägre hastigheter.

En annan intressant fråga är orsak. Är det dålig infrastruktur som är den enskilt största som för vanliga cyklar?
Konsekvens och frekvens av olyckor ökar rimligen om fler rör sig fortare på infrastruktur som är för dålig redan i lägre hastigheter.

Det berör på vilken typ av olyckor man tittar på. Jag skulle tänka att dålig infra och dålig uppmärksamhet vid cyklister står för de flesta lindriga skador. Allvarliga skador eller död händer ofta när bilar, buss eller lastbil är inblandade. I Nederländerna ser man att elcyklister inte har större chans att dör i trafiken än vanliga cyklister, men skadorna är mycket värre.

Intressant. Det skrivs "När vi tog hänsyn till alla dessa faktorer", men de tog inte hänsyn till hyr/ägd. Jag tror att det spelar en stor roll. I Nederländerna är det många, framförallt äldre, cyklister som får allvarliga skador i krasch med elcyklar för att det är lätt att cykla snabbt och bromsarna är mycket starkare än man är van med. Jag kan tänka mig att samma händer när folk hyr en elcykel för första gången. Däremot skulle jag tänka att en elsparkcykel känns instabil och ovan och folk kör lugnare första gångerna.

Det behövs en studie som också tittar på ägda elcyklar. I Nederländerna är det klart att elcyklar, och framförallt "fatbikes", ledar till mycket fler och allvarligare skador än vanlig cykling. Jag har dock aldrig sett en studie som jämför vanlig cykel och elspark.
Jag har noterat många elcyklister som inte ser speciellt cykelvana ut som tar kurvor i alldeles för höga hastigheter (utifrån underlag, sikt och annan trafik). När det är lätt att få upp farten går det lätt snabbt.
Exempelvis kan alla accelerera en mc till 200 på ett par sekunder. Svårare att bromsa från 200.

Jag

Studien verkar inte ha tagit ålder på cyklist/sparkcyklist med i beräkningarna. Jag gissar att många äldre väljer elcykel istället för sparkcykel då det känns mer bekant och tryggare. Jag vill minnas att äldre är överrepresenterade bland elcykelolyckor generellt och det borde väl gälla även här.
Min notering av elcyklar är att det är yngre (än äldre) som har "elcyklar' som gör +50 och som tar mer risker. Pensionärerna cyklar som pensionärer cyklar, även med elcykel. Mina observationer som inte är statistiskt nedtecknade.

8,8km/h i snitt låter extremt lågt? Beror de många olyckorna på att cyklisterna cyklar så långsamt att de välter?
Det har väl tidigare konstaterats att VOI-sparkar och liknande inte ersätter kollektivtrafik utan snarare ersätter promenadsträckor. Uppenbarligen till rätt låg tidsvinst också. Men man kommer fram ren och fräsch. Och får kompensera med timmar på gym sen.

Jag antar att det är inklusive stopp vid rödljus (som folk kanske respekterar i andra länder).
Jag har en tidigare spaning där jag spekulerar i att laglydiga cyklister löper högre risk att skadas i trafiken än andra. Att inte cykla på trotoarer och att stanna vid rött är inte bara långsammare utan farligare också.

Det är lite min tolkning av rapporten

Jag har en tidigare spaning där jag spekulerar i att laglydiga cyklister löper högre risk att skadas i trafiken än andra. Att inte cykla på trotoarer och att stanna vid rött är inte bara långsammare utan farligare också.

Det är lite min tolkning av rapporten

Hmm, det berör mycket på landet. I UK kan jag hålla med. I Nederländerna klart inte, men Nederländerna var inte med i den här studien.

Hmm, det berör mycket på landet. I UK kan jag hålla med. I Nederländerna klart inte, men Nederländerna var inte med i den här studien.
Underlaget är väl lite begränsat eftersom de bara kunnat jämföra de ställen där det både finns spark och vanlig cykel att hyra?

Det hade varit kul att se demografisiffror på de två grupperna. Om de hade grupperat på de siffrorna tror jag rubriken hade varit "Medelålders, laglydiga cyklister löper högre risk att skadas i trafiken" typ

Dum fråga: Ingår elscotrarna i statistiken om cykelolyckor?
Jag, som har tillgång till Strada i tjänsten, har fått intrycket att det varierar lite. Ibland cykel, ibland "övrig olycka" eller "övrigt fordon". Ibland är det noterat i klartext i polis- eller sjukhusrapporten att det var en elsparkcykel (och då kan man fritextsöka på elsparkcykel), ibland vet jag det bara för att det stod om olyckan i tidningen.

Mopeder (klass 1, klass 2) och motorcyklar (lätt, tung) hamnar också ofta i fel kategori.

Strada är ökänt för sitt stora bortfall p.g.a. underrapportering från framför allt sjukvården men när det gäller elsparkcyklar så är det nog så att massor av olyckor döljer sig i knapphändiga rapporter och det är omöjligt att i efterhand ta reda på exakt vilken typ av fordon det var.

Som vanligt mycket varmluft från ansvarigt håll

(Bonnier-inloggning)

Det enda dom gjort som skiljer den från innan den var super, är en cykelöverfart vid Lidl i Lomma och lite ny asfalt där den korsar Mariedalsvägen. Nä det där får dom göra göra om och bättre.

IMG_0660.webp

Det enda dom gjort som skiljer den från innan den var super, är en cykelöverfart vid Lidl i Lomma och lite ny asfalt där den korsar Mariedalsvägen. Nä det där får dom göra göra om och bättre.

Visa bilaga 793129
Eloge till journalisten som faktiskt hängde med hela vägen i stället för att bara titta på en karta. Och som också lyckas få enhetschefen att erkänna att man har ljugit:

”Genom höga förväntningar på våra viktigaste pendlingsvägar bygger vi upp den press som krävs för kontinuerliga förbättringar. Namnet ’supercykelväg’ är provocerande med flit – vi vill skapa de förväntningar som följer med namnet, även om vi inte når dit dag ett.
Namnet "nyskick" är provocerande med flit. Jag vill skapa de förväntningar hos köparen som följer med namnet, även om cykeln jag säljer har sprickor i ramen. O.s.v....

Äsch, cykelvägarnas viktigaste funktion är väl att erbjuda möjlighet att få lägga ner mer kraftkablar, fjärrvärmerör, avlopp, osv, i marken. Kanske går det att tjäna en hacka på att samtidigt få avverka en skogsdunge. Att cyklisterna blir "nöjda" är bara en liten bonus i sammanhanget. Man behöver inte ens fråga dem. Rubriker i lokalpressen om byggda cykelbanor ses som positiva för kommunen.

Någon med GP som sitter på pdf av denna artikel?
Sammanfattning då bara posta en PDF bryter mot upphovsrätten.

GP:s kartläggning av cykelolyckor i Göteborg mellan 2021 och augusti 2025, baserat på Transportstyrelsens Strada-data.
  • Omfattning: Drygt 3 000 olyckor med personskador där cykel, elcykel eller elsparkcykel varit inblandade.
  • Mest olycksdrabbade platser: Drottningtorget (37 olyckor), Brunnsparken (27), samt Järntorget, Vasagatan, Korsvägen och Ullevi. Även Nya Allén/Avenyn sticker ut.
  • Mönster: Olyckorna koncentreras till centrala knutpunkter där många trafikslag möts och där infrastrukturen är fragmenterad eller trång.
  • Olyckstyper: Singelolyckor dominerar – ofta kopplade till spårvagnsspår, kanter eller dålig beläggning. Korsningar upplevs särskilt riskfyllda.
  • Skador: I Västra Götaland 2021–2024 skadades över 8 000 personer, varav drygt 300 svårt. 21 personer omkom. Nationellt dog 524 cyklister under samma period.
  • Cyklistbeteende: Många cyklar mot rött, stressar eller kör över sin förmåga. Samtidigt upplever vissa pendlare elsparkcykel som tryggare än bil.
  • Stadens syn: Göteborgs stad medger att infrastrukturen i centrum är bristfällig och fragmenterad. Problem är trånga banor, avbrutna stråk och störningar av byggprojekt. Lösningar som diskuteras är bredare cykelbanor, begränsad biltrafik, bättre underhåll och långsiktiga ombyggnader.
Kärnan: Göteborg har ett växande cyklande men infrastrukturen hänger inte med, vilket gör centrala platser som Drottningtorget till de farligaste områdena att cykla i.

Tillbaka
Topp