Hör upp, cykel i media-tråden

IMG_2751.webp

Bör inte den som utformat cykelbanan bli dömd för det hela?
En cykelbana så dåligt utformad så man helt enkelt får räkna med lite svinn.

Den där människan gjorde inga efterforskningar innan han skrev det där, gissar jag.
Tråkigt när folk dör, naturligtvis. Men get your facts straight man (menat till Fredrik Falk alltså)

Visa bilaga 798928
Hur långt före korsningen menar du att cykelbanan skulle varit spikrak? Räcker det inte med 20-30 meter? Eller (vilket det uppenbart gör) fritar det bilister från att hålla koll bakåt om sträckan är ”för kort”?
(FF bor och cyklar i Stockholm)

Hur långt före korsningen menar du att cykelbanan skulle varit spikrak? Räcker det inte med 20-30 meter? Eller (vilket det uppenbart gör) fritar det bilister från att hålla koll bakåt om sträckan är ”för kort”?
Ja innan cykelbanan svängt ut igen är det väl ändå ingen som ens börjat kolla efter cyklar för att det är för långt före korsningen? Typ.

Sen håller jag med om att lösningen inte är så bra. Men att det skulle vara så dåligt att man frias från ansvaret att titta innan man svänger…

Så där ser det ut i hela stockholms innerstad. Typ. Det var väl när Stockholmspartiet med Stella Fates var i farten som det målades in cykelbanor överallt. Upp på trottoarer, ut i gatan, hit och dit. Ibland med lite röd färg på marken.

Så där ser det ut i hela stockholms innerstad. Typ. Det var väl när Stockholmspartiet med Stella Fates var i farten som det målades in cykelbanor överallt. Upp på trottoarer, ut i gatan, hit och dit. Ibland med lite röd färg på marken.
Att cykelinfrastrukturen har dålig utformning (och det har den generellt) skulle då fritaga bilister att ägna uppmärksamhet?

Ja inte fan vet jag.
Men olyckor händer alldeles för lätt och ibland håller folk tämligen dåligt avstånd till stora maskiner och har heller ingen känsla för sin egen totala osynlighet i trafiken när man sitter på en cykel. Tyvärr. Med det sagt vet jag inte mycket om fallet i fråga så exakt hur detta utspelade sig och varför det vet jag ej.

Borde det inte med modern kamerateknik gå att se till att cyklister inte blir osynliga för förare av stora fordon?
Alla nya lastbilar och bussar över 2.5 ton måste ha ett system för att upptäcka objekt i döda vinkeln from juli 2024.
Men det borde såklart även gälla äldre lastbilar, om dom skall få tillåtelse att köra i innerstan. Fast det lär ju inte hända i sverige såklart.
Tror att några länder i europa infört krav även på äldre lastbilar. Belgien och Holland om jag inte minns fel.

Alla nya lastbilar och bussar över 2.5 ton måste ha ett system för att upptäcka objekt i döda vinkeln from juli 2024.
Men det borde såklart även gälla äldre lastbilar, om dom skall få tillåtelse att köra i innerstan. Fast det lär ju inte hända i sverige såklart.
Tror att några länder i europa infört krav även på äldre lastbilar. Belgien och Holland om jag inte minns fel.
Ja, vore rätt rimligt att ha det som krav för att få köra inne i stökiga stadsmiljöer, oavsett ålder på fordonet. Kan inte vara speciellt roligt för en förare att ge sig in med ett stort fordon och veta att man inte kan se allt. Å andra sidan gissar jag att det kan vara svårt att säga nej till att köra sådana jobb!? En lagstiftning vore i den aspekten bra.

Någon som vet mer?
Ja, vi var där i lördags när de stängde parken efter olyckan. Enligt den som var först på plats och gav HLR handlade det om att halspulsådern på något sätt rivits upp och blödde kraftigt, men exakt hur det gick till får vi nog aldrig veta.. Det lär ha hänt i eller runt första droppet på Twist Twist vilket väl är exakt samma ställe som olyckan 2020?

Ja, vi var där i lördags när de stängde parken efter olyckan. Enligt den som var först på plats och gav HLR handlade det om att halspulsådern på något sätt rivits upp och blödde kraftigt, men exakt hur det gick till får vi nog aldrig veta.. Det lär ha hänt i eller runt första droppet på Twist Twist vilket väl är exakt samma ställe som olyckan 2020?
Aouch, jag bli så drabbad att läsa om sånt.
det blåste ju mycket i lördags. Det blir sidvind i hoppet då. Lurigt...
Så det fär hoppet/droppet är lurigt då.

Bör inte den som utformat cykelbanan bli dömd för det hela?
En cykelbana så dåligt utformad så man helt enkelt får räkna med lite svinn.
Ja inte fan vet jag.
Men olyckor händer alldeles för lätt och ibland håller folk tämligen dåligt avstånd till stora maskiner och har heller ingen känsla för sin egen totala osynlighet i trafiken när man sitter på en cykel. Tyvärr. Med det sagt vet jag inte mycket om fallet i fråga så exakt hur detta utspelade sig och varför det vet jag ej.
Så utan att ha några "facts" så säger du åt en skribent att ha sina "facts straight". Snyggt.

Ja, vore rätt rimligt att ha det som krav för att få köra inne i stökiga stadsmiljöer, oavsett ålder på fordonet.
I åtminstone Sthlm har man åtminstone delvis löst det indirekt genom avgaskrav på tyngre fordon som i praktiken enbart uppfylls av nyare fordon. Det finns även ett krav på maxlängd som gör att man slipper de största lastbilarna.

I åtminstone Sthlm har man åtminstone delvis löst det indirekt genom avgaskrav på tyngre fordon som i praktiken enbart uppfylls av nyare fordon. Det finns även ett krav på maxlängd som gör att man slipper de största lastbilarna.
Innebär det att föraren i den aktuella lastbilen hade möjlighet att se allt runt lastbilen och att det var rent slarv att hen inte noterade cyklisten?

Innebär det att föraren i den aktuella lastbilen hade möjlighet att se allt runt lastbilen och att det var rent slarv att hen inte noterade cyklisten?

I artikeln står "Lastbilen hade fått dispens för att köra med det släp och den vikt den hade inne i stan." Så vanligtvis får såna lastbil inte köra i stan.

Jag ser dock inte av de "Väldigt många olyckliga omständigheter" var som åklagaren syftar på. Jag tycker att korsningar är utformat bättre än genomsnittet i Stockholm. Jag ser inget om att det skulle vara mörkt (30e juni) eller dåligt väder. Enda "olyckliga omständighet" jag kan komma på är att cyklisten var bredvid lastbilen när den svängde. Om det inte finns fler omständigheter kan det hända varsomhelst, även med högre chans på många korsningar som jag passerar.

Nu skulle jag aldrig välja att står/cykla bredvid en lastbil som har blinkarna på. Men även om man skulle göra det borde man inte kunna blir påkörd av "omständigheter".

Det intressanta i detta fall är i så fall alltså inte vikten eller släpet utan snarare att lastbilen fick dispens att köra inne i stan utan möjlighet att ha full uppsikt kring fordonet. Om man nu vill ge dispens för sådant, skulle man inte kunna tidsbegränsa dispensen till tider med väldigt få människor ute? För visst var det så att denna händelse inträffade dagtid?

Det intressanta i detta fall är i så fall alltså inte vikten eller släpet utan snarare att lastbilen fick dispens att köra inne i stan utan möjlighet att ha full uppsikt kring fordonet. Om man nu vill ge dispens för sådant, skulle man inte kunna tidsbegränsa dispensen till tider med väldigt få människor ute? För visst var det så att denna händelse inträffade dagtid?

Eller villkorat med uppsikt. Antingen kameror, eller flaggvakter.

Tyvärr saknas det många viktiga detaljer. Om cyklisten stöd bredvid lastbilen inför rödljus skulle jag anser att föraren var fel. Om cyklisten hamnade bredvid släppet när framdelen av lastbilen redan svängde kan jag förstår att det skulle vara nästan omöjligt att ser cyklisten.

I senaste avsnitet av GCN Show (avsnitt 666 dessutom) nämns både Jenny Rissveds rekordseger och Dangerholms byggen.

Rissveds i segmentet om MTB som börjar 14:34 och Dangerholm strax efter 16:03.

Märkligt sätt att mäta (skadade per 100k invånare). Jag har bott i Umeå och upplever stan som väldigt säker för cykling, mycket säkrare än Stockholm där jag bor nu.
Kan det vara så att väldigt många cyklar i Umeå och Skellefteå och därför är skadefrekvensen högre?

Det jag tror att de egentligen har mätt är inrapporteringsgraden hos sjukvården och polisen i olika län.

Det är alltså inte sannolikare att man ramlar och slår sig i Västerbotten, däremot är det sannolikare att om man ramlar och slår sig i Västerbotten så registreras det hos Transportstyrelsen.

Märkligt sätt att mäta (skadade per 100k invånare). Jag har bott i Umeå och upplever stan som väldigt säker för cykling, mycket säkrare än Stockholm där jag bor nu.
Kan det vara så att väldigt många cyklar i Umeå och Skellefteå och därför är skadefrekvensen högre?

Misstänker att det kan vara så, även min uppfattning om Skellefteå är att det inte är speciellt många som cyklar.
Sen vet jag inte om jag skulle kalla de centrala delarna av schtaan speciellt cykelvänliga... (men det är en helt annan diskussion)

Andra dödsolyckan i parken. i År?
Jag har bara hört om nybörjaren som bromsade sig ner för squirrel-catchern i början av Twist twist för några år sedan som dödsolycka där överhuvudtaget.

Enorm skillnad är nästan en underdrift om man jämför nuvarande gamla Nynäsvägen före och efter motorvägens tillkomst. Vet att jag cyklade ner till Nynäshamn någon/några gånger när jag började cykla racer i början av 2000-talet, men övergav snabbt "Dödens väg" p.g.a. trafiken. Efter motorvägens tillkomst har jag nyttjat den en del, främst ner till Ösmo.

Tillbaka
Topp