Hör upp, cykel i media-tråden

Vet inte om detta är den lämpligaste tråden, men har du köpt beg cykel hos en i msm icke namngiven cykelhandlare i centrala Lund, eller för den delen fått din cykel stulen i den trakten, så kan du ju hålla koll på detta:

Man behöver inte anstränga sig jättemycket för att googla fram vilken butik det med mkt stor sannolikhet gäller.
Som sagt har du köpt en hoj i den butiken kan det vara stöldgods. Eller med lite tur kan din stulna hoj finnas bland de av polisen beslagtagna cyklarna.

Senast ändrad:
Ingen smygreklan i SVT, Scott loggan maskerad. Är han toppsponsrad? 😄
IMG_3678.webp

Jag har alltid undrat över SVTs reklampolicy btw. Alla logoer mm är alltid blurrade i alla program.
Utom sport. Där exponeras allt väldigt framträdande. Går inte att undvika.
(Cykel är inte sport gissar jag)
Njae, det är väl där om nånstans det är blurrat eller övertejpat. Det är iaf bara där jag reagerat på det. Hur många sportintervjuer har man inte sett där den intervjuade har en stor tejpbit på bröstet? Nu under VM blev det ju ett j-a liv när Glenn Strömberg råkade visas i bild i pikétröja av eget märke som inte tejpats.

Dom pratar om att arbetsgivaren kan göra mycket för att uppmuntra cykling. Men varför skulle en arbetsgivare i vanliga knegaryrken, där fysiskt arbete är vanligare, vilja att personalen cyklar mer? Det saknas incitament för dom. Om personalen cyklar ökar bara risken att dom halkar och slår sig på vinterhalvåret, eller riskerar att kanske komma sent speciellt om det är långt till jobbet. Tror inte ”miljöperspektiv” och ”friskare personal”-argument biter på dom. Krävs tyngre artilleri, typ någon skattesubvention eller nåt. Avdrag, whatever.

För kontorsarbetare går det att jobba hemma om man blir snuvig av en blöt höstpendling och HR blir helt till sig över att bygga ett varumärke som arbetsgivare och företag som arbetar för miljön och friska medarbetare. Där är det mer självklart att cykelrum, torkskåp osv finns. Plus att personalen kanske oftare har kortare att cykla till kontoret eller att det inte spelar så stor roll om Pelle flexar 20 minuter för att duscha eller kommer in till kontoret alls.

Säger detta som barn till en arbetarmamma som ofta skjutsade mig till dagis bak på cykeln tidigt på morgonen innan hon stack vidare till jobbet inom vården. Det var väldigt mysigt. När jag blev äldre fick jag egen cykel och kämpade för egen kula till skolan. Men då bodde vi också i en liten småstad/tätort där distansen inte var lika stor som för någon som kanske bor i söderförort utanför Stockholm och ska pendla till jobbet i Järfälla.
Kan svara för knegar delen å en om jag tjänar mer än fler på kontoren på åkerierna :0) ja de flesta vill iog bara att man stressar å bryr sig Väldigt lite om hälsan , jag menar kolla hur de flesta långtradare chaufförer ser ut 80% har större buk än shamu å har aldrig klättrat upp på ett flak å säkrat gods .
Jag tillhör en skara som faktiskt håller igång kroppen å aktiverar den å "tränar" , arbetsgivarna vill bara att man stressar å struntar i säkerheten har jag märkt å det speglas i utseendet Fruktansvärt mycket .

Jag har nog aldrig bott nära en arbetsplats Förutom när jag satt i tatueringsstudios runt om i Sverige , jag flyttade till stan jag jobbade i cyklade åkte inlines promenerade men som nu att ta sin mtb å plöja 4-12 mil å vara framme kl 05:00 är uteslutet , int ens om jag får 10,000kr i friskvårdsbidrag för jag det .

Så jag om en arbetar i en stad så cyklade det nog mera än på landsbygden å jag kan nog säga att jag har säkert sett 2 Chaffisar nej tillomed 4a som cyklat fast elcykel å her cykel .

Nästa gång jag flyttar dvs nu i höst till ängelholm så blir det att cykla mera sen om jag ids cykla till Helsingborg mjaaa kanske inte men men .

”Högintensiv träning” och ”promenad” i samma mening hör fan inte ihop.

Förmodligen (förhoppningsvis?) är det någon forskare som är oerhört försiktig i sin beskrivning av högintensiv träning och drar exemplen för hur individuellt det kan vara för långt. Fattar att tex en väldigt sjuk eller enormt överviktig (tänk lyftkran-tjock) person kan få upp pulsen nog mycket av promenad för att vara högintensiv träning kanske. Men dom får det att låta som att det gäller generellt.

Mycket av forskningen kring hälsa, träning osv i Sverige är så enormt ”lagom är bäst”-infekterad. Det ska alltid vara så ”promenad 5 minuter i veckan kan stärka hjärtat”, liksom no shit? Om du är sängliggande kanske? Ingen vågar riktigt säga (förutom Anders Hansen?) att riktigt högintensiv träning flera gånger i veckan ger mycket bättre effekt. Och att du blir ännu friskare om du rör på dig ännu längre och oftare än så. Ingen Svensson där ute som läser Aftonbladet plus vill höra det såklart även om det är sant. Det är heller inget råd man kan ge till en stor population. Men jag tycker inte man ska hymla med det och föreslå lätt promenad hela tiden. Det slår också fel och riskerar att göra att folk som kan och vill träna mer tro att dom inte behöver det och redan ligger på optimal nivå.
De menar nog att gemene man/kvinna är lata å att det är för att de ska få känna sig duktiga , vilket inte är helt fel . Att höja "Nöjjet" å statusen för många är helt i rätt Riktning för att fler ska ha ett :) än ett :( på ansiktet . Fler som Ler å Befolkningen Blir gladare i statistiken .

Jag kan hålla med att om en promenad är Hög intensitet mjaaaaaa vad är då de som cyklar ? .

Mycket i media hade skjutits ner om de hade vart ärliga ..

Tillbaka
Topp