Hörlur att cykla med. Så jag slipper höra bilar.

carl-pedal

Aktiv medlem
Jag letar efter lurar som funkar bra att cykla med både till jobbet och i skogen.
Viktigt är att dom dämpar ljud från vind och inte trillar ur så lätt.

Jag har använt Sony Ericssons lurar som smiter in i örat och Koss Spark Plug men tycker inte att någon av dem dämpar vindbrus tillräckligt och då har jag tejpat för hålen på baksidan av Kossarna.

Äre någon som har nåt fint tips? Det finns ju en miljard dämpande lurar fast jag tycker det är lite drygt att åka till affären för att köpa nya varje dag bara för att testa...

Några borde ju sticka ut från mängden för cykling!

Det med att slippa höra bilarna, mena jag att om jag slipper höra vindbruset så är det lättare att höra trafik och jag slipper höja volymen i lurarna med.

Dom där earbagsen med inbyggd hörlur.
Eller vad vet jag..
Där jag bor så finns det inga bilar. Bara fågelkvitter å annat mys. Sånt som man gärna cyklar runt till.

Koss the plug tror jag dom heter. Det enda du hör utöver musiken är dina andetag... Grymt ljud dessutom! (asså inte andningen ;-)

http://www.dustinhome.se/pd_5010129937.aspx

ska du förstås ha om du inte vill höra omgivningen. De tar bort störande ljud mha en mikrofon.
Nackdelen är att de nog tar bort ljudet från bilar oxå, så jag skulle inte vilja cykla med såna, men jag cyklar å andra sidan inte med hörlurar i trafik överhuvudtaget.
Men på t ex flyget är de grymma.

på massa teknik sidor har man ju sett hörlurar som skapar ljudet genom ens skallben, är det bara prototyper eller finns det nå sånna att köpa?

sorry för trådkapningen

Läste precis nyligen i runners world om några hörlurar som isolerar bakgrundsljud.
<http://www.jays.se/products.aspx?sub=qjays> vet inte om det är nåt .Tyvärr inte provat själv.

Är en fördel att höra bilarna, sålänge man inte gillar att ligga under dom :) Men då brukar man få ta en tripp till farbror doktor.

Yoserman skrev:
-------------------------------------------------------
> Nice reduction funkar inte optimalt. Jag tycker
> tom att det blir lite obehagligt...

Det säger väl sig självt att det är obehagligt? Eller åtminstone mindre behagligt.

shure's lurar ska vara riktigt bra har jag hört från säkra källor, tror jag ska köpa Shure SE420.

TBone skrev:
>
> Det säger väl sig självt att det är
> obehagligt? Eller åtminstone mindre behagligt.

Det är inte att du inte hör trafiken som är obehagligt utan att det blir en obehaglig ljudbild. Skit i trafiken, jag använder the plug i dh-backen och jag hör inte ens slammret från cykeln, typ.

Yoserman skrev:
>
> Det är inte att du inte hör trafiken som är
> obehagligt bla bla bla

Eftersom det tydligen var för diskret så är jag tydligen tvungen att vara pinsamt uppenbar. Here we go:

Yoserman skrev:
> Nice reduction funkar inte optimalt. Jag tycker
> tom att det blir lite obehagligt...

English entry word: nice
Swedish translation: skön, angenäm, tilltalande, fin, trevlig (adjektiv)
Example
the cake tastes really nice---kakan var verkligen god
the weather is nice today---det är fint väder i dag
we had a very nice day---vi hade en mycket angenäm dag

håller med welle, en hel hög här på forumet snackade så mkt om att det var så skönt o pendla med mp3spelaren så jag provade. jag vart ju helt livrädd, man hörde ju inte bilarna o hade ingen koll på saker omkring sig, så efter att ha provat fram o tillbaks en gång aldrig mer mp3 när man pendlar! Jag tycker att man tapapde minst 50% av "kollen" på trafiken omkring sig, men man är ju alla olika.

TBone skrev:
>
> English entry word: nice
> Swedish translation: skön, angenäm, tilltalande,
> fin, trevlig (adjektiv)
> Example
> the cake tastes really nice---kakan var verkligen
> god
> the weather is nice today---det är fint väder i
> dag
> we had a very nice day---vi hade en mycket
> angenäm dag

Haha funny gay! (btw så vet jag att det stavas guy men den HÄR gången var stavfelet med mening)

meh va fan, killen vill ha ett par hörlurar till pendling/cykling punkt Har ni inget att komma med starta en egen tråd i det ämnet. Jag är tämligen övertygad om att han INTE är intresserad av moral kakor över hur idiotiskt livsfarligt och korkat det är att cykla med musik. Vi är alla olika och man får faktiskt sjunga precis som man själv vill.

Nåväl......jag följer denna tråd då jag också är intresserad av ett par små lurat, "in ear" som går in under skid, cykelhjälm med fin fint ljud.
Skier? De där sony lurarna du länkade till bygger de på att du altid har din spelenhet runt halsen? Eller funkar det med sladd till en ficka tex?

Kung stalle blev länkad till ett par Denon lurar på HiFi klubben. Någon som har erfarenhet av denon?

Ursäkta trådkap men jag är som sagt också på jakt efter ett par.

Pat

Cuprinol skrev:
> sennheiser cx300. Funkar bra, och svårslaget ljud/pris.

Ja, de är bra för sin peng.

Koss The Plug och liknande måste vara det sämsta skit som någonsin gjorts i lurväg, men folk som inte begriper sig på ljudkvalité tycker nog det är jättehäftigt att det enda man hör är basljud och med lite tur lite, lite mellanregister.

Folk som inte begriper sig på trafikvett ger sig ut i trafiken med lurar i öronen, ser det alltmer på folk som kör bil också. I D O T E R !

I trafiken tar man inte bara ansvar för sitt eget liv utan även andras, man behöver de sinnen man har.

Snabbgoogling på hörlurar bilkörning:

Använd endast hörlurar vid moderat ljudnivå för att undvika att öronen tar skada. Använd inte hörlurar vid bilkörning eller vid cykling, eftersom det kan

Använd inte hörlurar vid bilkörning eller vid cykling, eftersom det kan orsaka trafikolyckor.

Använd inte hörlurar/öronmusslor vid bilkörning, cykling eller vid manövrering av något fordon. Det kan framkalla trafikfara och kan vara olagligt inom

Att använda iPod och hörlurar (även om det bara gäller ett öra) vid bilkörning är inte att rekommendera och är till och med olagligt i

...

själv skulle ja vilja ha dessa för trafik körning:
morito05.jpg

bone conducting, alltså vibrationer genom skallbener.lämnar hörselgångarna fria, så man fortfarande kan höra omgivningen, men levererar klart ljud ändå, va ja hört. ska dessutom vara skonsamt mot trumhinnorna, alltså kan man inte spela för högt

Senast redigerad av en moderator:
Jo, det är så att de jag har är Koss the plug.

Och sedan är jag faktiskt ute efter att dämpa vindbruset för att kunna lyssna på LÄGRE radioprat/ musik vilket ger större chans att höra trafik. Jag håller mest till på landsvägar när jag har trafik nära mig.

Jag anser att det är svårare att höra trafik utan lurar, då jag störs av vinden som skriker, än med lurar som dämpar. Sen kan det inte vara bra för öronen i längden.

Det verkar som att det inte finns så mycket erfarenhet i ämnet.. Men ska kika på sennheiserlurarna.

Bara för att förtydliga om lurar i trafiken: Jag dör hellre av att en bil kör på mig (som kanske hade rammat mig även utan lurar...), än att sitta och feta till mig i en tråkig bil.

carl-pedal skrev:
> är jag faktiskt ute efter ... större chans att höra trafik.

Trådrubrik: Så jag slipper höra bilar.

> Men ska kika på sennheiserlurarna.

De ger också en massa vindsus, tror bästa lurarna vore utanpå-örat-lurar men de kan bli luriga (!) att få in under hjälmen.

the_TnT skrev:
> carl-pedal skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > är jag faktiskt ute efter ... större chans att
> höra trafik.
>
> Trådrubrik: Så jag slipper höra bilar.

ja,ja, jag vet... Det var för att på Metrovis "skapa rubrik" till något som inte menas... Eller ironi kanske. Jag vet inte.

Men det vore skönt att få höra mindre av däck och dubbslammer, och sånt sitter ju på bil. Alltså menade jag vad rubriken innehåller, åtminstånde delvis...

Utanpåliggande lurar går bort helt. Måste kunna köra i skogen också. Och ha hjälm så klart.
Men bra att du sa att Sennheiser också brusar, så slipper jag lägga stålar på dem. 600:-

Ingen som har andra idéer på bra lurisar?

Jag kör med Sennheiser PMX-70, bygel bakom nacken och får plats under hjälmen. Blir lite vindbrus, men det går ändå

/jvb

Vanliga mjuka hörselskyd att stoppa in i öronen, funkar bra till Kosslurarna. Bara gör ett hål igenom
hörselskyddet och trä på den istället för dom pluggar som följer med.

errepe1 skrev:
> Vanliga mjuka hörselskyd att stoppa in i öronen,
> funkar bra till Kosslurarna. Bara gör ett hål
> igenom
> hörselskyddet och trä på den istället för dom
> pluggar som följer med.

Aha!

Har funderat på nåt i den stilen. Ska testas! tack för tipset!

Tillbaka
Topp