Hörlurar för cykling.

Largus

Medlem
Hörlurar för cykling.
Till att börja med: jag vet att många anser att man inte ska använda hörlurar vid cykling (pendling) men jag väljer att göra det.

Mina lurar la precis av och nu behöver jag tips på nya. De senaste jag hade var ett par Jabra sport och de var jag inte helt nöjd med. Jag vill ha lurar som täpper till och dämpar vindbruset. (App app, ja vet att man ska höra trafiken osv men där jag cyklar (RV 45) susar bilarna förbi en meter ifrån mig hela tiden så det spelar liksom ingen roll.)

De jag hade innan var ett par Sony MW600 och de tyckte jag bättre om. Det som störde mig var sladdarna som ibland for runt framför ansiktet.

Vad finns det nu för alternativ? Tipsa mig. Prislappen bör väl hamna mellan 5-700:-

Senast ändrad:
Hörlurar för cykling.
Skaffade själv just ett par nya in-ear, Supra Nitro... sticker ut lite för mycket och orsakar därmed nästa lika mycket vindbrus som utan.
Mina gamla Sennheiser cx300 var dock utmärkta och tog bort vindbrus till den grad att jag tyckte mig höra bättre med dem i än utan, även om jag spelade musik på låg volym. Ljudkvaliteten var kanske inte super duper men dög dock till min pendling. Kan tänka mig att Nocs in-ears funkar lika bra med tanke på deras storlek.

Hörlurar för cykling.
Jag har ett par Beyerdynamic DTX101-iE. De är de näst bästa bärbara (=inear) lurar jag någonsin haft. De bästa var någon NuForce-headsetvariant.

Nästan allt handlar dock om passform. Även ljudet.

Hörlurar för cykling.
Vet att dessa är över din prislapp, men Jaybirds Bluebuds X är helt galet bra. I min mening är de värd några kronor extra, de sitter helt perfekt i öronen och det är fantastiskt ljud. 8 timmars batteritid och ingen sladd som börjar glappa förhoppningsvis.

Hörlurar för cykling.
Är själv på jakt efter något likande.
Egentligen är det bara en monolur som jag behöver. Föredrar att ha ena örat fritt och då jag bara lyssnar på tal/poddar när jag cyklar så duger det det bra (fast tips på stereo-lurar är såklart oxå intressant då de är vanligare och oftast funkar det bra att klippa bort den ena luren).

Priset är spelar inte så stor roll. Det viktiga är att lurarna dämpar ut och inte själva genererar så mycket vindbrus.

Jag har testat ett gäng olika men har hittills inte hittat något som är riktigt bra.

//j

Hörlurar för cykling.
Jag "göt" egna "pluppar" till ett par 3-400kr in-ear för ett par år sedan. Helt suveränt. Iaf om man inte vill höra omgivningen men vill få bättre komfort och ljud ur annars lite mediokra lurar.
Sover mest med mina nu för tiden. Sitter kvar hur bra som helst hela natten. Lyssnar först på pod cast och när man somnat ifrån den så funkar dom som hörselproppar resten av natten sen.

Hörlurar för cykling.
magnil skrev:
-------------------------------------------------------
> cookiemonster skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > ett par sony sbh-80 kanske?
> >
> http://www.sonymobile.com/global-en/products/acces
>
> > sories/stereo-bluetooth-headset-sbh80/
>
> +1. Kör med sådana. Dämpar bruset bra men hör
> ändå en del av omgivningen. Bra batteritid.

Och trasselfria!

Hörlurar för cykling.
fhloston skrev:
> magnil skrev:
> -----
> > cookiemonster skrev:
> >
>
> > -----
> > > ett par sony sbh-80 kanske?
> > >
> >
> http://www.sonymobile.com/global-en/products/acces
>
> >
> > > sories/stereo-bluetooth-headset-sbh80/
> >
> > +1. Kör med sådana. Dämpar bruset bra men
> hör
> > ändå en del av omgivningen. Bra batteritid.
>
> Och trasselfria!

+1 kör också sådana. Lysande.

Hörlurar för cykling.
När jag cyklar så är inte ljudkvalité högsta prio utan att höra vad som pågår runt omkring mig så jag kör med ett par in-ear som följde med min Samsung-telefon.
I annat fall så kör jag med ett par Shure SE215, de stänger ute det mesta av ljudet och sitter otroligt skönt i örat samt har ett för priset bra ljud.

Hörlurar för cykling.
Lejon skrev:
> Jag är nöjd med mina windfree. Då kan du ha
> vilka hörlurar som helst under.

Jag är lite nyfiken på windfree, funkar de bra?

Hörlurar för cykling.
eketjall skrev:
> Jag "göt" egna "pluppar" till ett par 3-400kr
> in-ear för ett par år sedan. Helt suveränt. Iaf
> om man inte vill höra omgivningen men vill få
> bättre komfort och ljud ur annars lite mediokra
> lurar.
> Sover mest med mina nu för tiden. Sitter kvar hur
> bra som helst hela natten. Lyssnar först på pod
> cast och när man somnat ifrån den så funkar dom
> som hörselproppar resten av natten sen.
>

Oj, var hittar man sådanna pluggar med gjutmassa? Verkar bra för tågpendlarupplevelse!

A

Hörlurar för cykling.
Largus skrev:
> Det blev förresten köp idag. Jag drog till med
> en riktig budgetvariant.
>
> http://www.siba.se/ljud/horlurar/sport-och-traning
> -horlurar/jam-fusion-bt-svart-120625
>
> Jag kan använda dessa tills jag bestämt mig för
> vilka jag verkligen vill ha. Om nån är
> intresserad kan jag ge ett omdöme när jag testat
> dem ett tag.
> Lars
De där har jag till löpning o gymträning och jag tycker de är riktigt bra med helt ok ljud för pengen.
Har inte provat cykla med dem men misstänker att de ger mycket vindbrus.

Hörlurar för cykling.
Lite lustigt; här reagerar ingen när man säger att man ska använda in-ear lurar vid pendling, och i en annan tråd blir folk helt galna av häpnad när man nämner att man inte har hjälm på sig när man cyklar till lokala matbutiken typ :)

Själv använder jag apples "nya" snäckor, de levererar acceptabel ljudkvalité men tillåter samtidigt att man hör trafiken. Mina referenser jag jämför med är Sennheiser HD600 samt en Linn stereo som används hemma.

Hörlurar för cykling.
Jamen vafan, så länge man inte kör med noise cancelling lurar
och har lärt sig hur volymkontrollen funkar så fårstår jag inte
varför folk blir upprörda...

Hörlurar för cykling.
För att öka säkerheten i trafiken tycker jag att ha hörlurar som via hög ljudvolym eller utformning utestänger övriga trafikanters ljud i trafiken borde försvinna.
Jag grundar detta på att jag och personer jag sett varit nära att smälla och har smällt både med cyklister och gångare som plötsligt byter riktning utan reflektera på ljud från övriga trafikanter de rimligtvis borde reagera på.
Dock ger det inte vidare mycket att dryfta denna åsikt då det knappast kommer införas en lag som reglerar frågan.

Hörlurar för cykling.
Fjällpipare skrev:
> Lite lustigt; här reagerar ingen när man säger
> att man ska använda in-ear lurar vid pendling,
> och i en annan tråd blir folk helt galna av
> häpnad när man nämner att man inte har hjälm
> på sig när man cyklar till lokala matbutiken typ
> :)
>
> ...

Just den här tråden är, än så länge, hyfsat fri från den vanliga paniken och utläggningarna om säkerhet som följer när ämnet kommer på tal.
Dock ett undantag. Normalt dyker det upp redan i första svarsposten. Brukar vara lika säkert som att en cykelcross alltid är svaret, oavsett förutsättningarna, på frågor rörande pendlingscykel.

Skall själv undersöka alternativen för formgjutna lurar lite närmare.

//j

Hörlurar för cykling.
Largus skrev:
> Lejon skrev:
> -----
> > Jag är nöjd med mina windfree. Då kan du ha
> > vilka hörlurar som helst under.
>
>
> Jag är lite nyfiken på windfree, funkar de bra?

Ja. De tar bort en del sus, mer än jag förväntat mig. Det finns en windfree-tråd.

Hörlurar för cykling.
katten skrev:
> eketjall skrev:
> -----
> > Jag "göt" egna "pluppar" till ett par 3-400kr
> > in-ear för ett par år sedan. Helt suveränt.
> Iaf
> > om man inte vill höra omgivningen men vill få
> > bättre komfort och ljud ur annars lite
> mediokra
> > lurar.
> > Sover mest med mina nu för tiden. Sitter kvar
> hur
> > bra som helst hela natten. Lyssnar först på
> pod
> > cast och när man somnat ifrån den så funkar
> dom
> > som hörselproppar resten av natten sen.
> >
>
> Oj, var hittar man sådanna pluggar med gjutmassa?
> Verkar bra för tågpendlarupplevelse!
>
> A

Naturligtvis där man hittar allt annat "småkrafs", http://www.ebay.co.uk/bhp/moulded-ear-plugs

Hörlurar för cykling.
jag har (alla bluetooth och inget sladdtrassel)
http://www.dx.com/p/115055
trivs fantastiskt med dom, bäst med pannband på, och man hör omgivningen. Perfetkta till löpning med mindre vindbrus, då behövs inget pannband

http://www.dx.com/p/293517
kasn sitta litet hårt. krävs vindtätt pannband edy. Sitter mycket bra.

http://www.dx.com/p/330011
bäst för cykling, ungefär som koss pluggen. inget brus. jag gillar dock inte den lösa sladden, lite sladdrig. Men de är bra.

alla från kina. inget om du vill ha ett känt märke alltså.

har också köpt
http://www.dx.com/p/297912
och
http://www.dx.com/p/54320

men inte hunnit prova.

Hörlurar för cykling.
belio skrev:
> Köp öppna lurar som inte stänger ute
> omgivningsljudet, för din egen och andras
> säkerhet i trafiken.

För din och andras säkerhet: använd ögonen i trafiken. Jag har aldrig förstått det där med att höra när man cyklar. Förutom om cykeln låter konstigt då. Det finns elbilar i städerna nu. De låter ingenting. Använd dina nackmuskler och vrid på huvudet innan du svänger. Runt ögongloberna sitter det på de flesta människor muskler som kan föra dessa åt olika riktningar. Testa. Det är riktigt välfungerande!

Hörlurar för cykling.
Jag skulle aldrig våga cykla med hörlurar som stänger ute allt ljud och ni som gör det hoppas jag verkligen att det smäller för någongång, idioter.

Jag menar att en lur som Bose Sie2 lr deras nya variant bör funka bra till cykling. Man hör trafik runt omkring sig och de kan spela riktigt högt utan att öronen blir trötta jämfört med billigare lurar. Är vindbrus ett problem skaffa ett pannband.

Hörlurar för cykling.
Awen79 skrev:
> Jag skulle aldrig våga cykla med hörlurar som
> stänger ute allt ljud och ni som gör det hoppas
> jag verkligen att det smäller för någongång,
> idioter.

Hoppas du att det smäller för alla bilister som inte kör cab också? Du tänker fel kompis. Att du dessutom behöver önska dina cykelkompisar död och olycka samt kalla dessa idioter tyder på att du kanske inte är så nöjd med din nuvarande livssituation. Mindfullness kanske vore något?

Hörlurar för cykling.
Akoa skrev:
> Awen79 skrev:
> -----
> > Jag skulle aldrig våga cykla med hörlurar som
> > stänger ute allt ljud och ni som gör det
> hoppas
> > jag verkligen att det smäller för
> någongång,
> > idioter.
>
>
> Hoppas du att det smäller för alla bilister som
> inte kör cab också? Du tänker fel kompis. Att
> du dessutom behöver önska dina cykelkompisar
> död och olycka samt kalla dessa idioter tyder på
> att du kanske inte är så nöjd med din nuvarande
> livssituation. Mindfullness kanske vore något?

+1 Inte ens testat och ändå idiotförklara. Skön attityd. Sen är det inte alla som pendlar i stadstrafik.

Hörlurar för cykling.
gggg.png
gggg.png
gggg.png

Har kört igenom minst 5 riktiga billiga för 150kr och nu IDAG hände det som brukar hända, hörlurarna slant och de åkte in i bakdäcket sedan var det adjö med dem. Denna gången kostade de 300 kr. Höll några månader. Vårdslöst!

Dessutom gick min kabel under bakstänkskärmen till min baklampa sönder, hur fan det gick till vet jag inte. Det där tänker jag kontakta Ortler för. Som det är nu har jag fram och baklampa och generator fram men trasiga kablar..
Skandal

HURSOMHELST.

Man får vad man betalar för och ljudet i billiga hörlurar är ju helt enkelt inte det bästa. Så googlade runt lite och är extremist av naturen så hittade det bästa av det bästa.
Shure 535 för 4000 kr sägs ha ett ljud som får en att glömma att man är både sjuk och har abstinens från diverse.

Hur bra exakt är sådana här dyra lurar? Gillar ju musik

Senast ändrad:
Hörlurar för cykling.
De är bra men ställer krav på musikspelaren också.
En vanlig mobil gör dem inte rättvisa utan då ska du ha en separat dac/förstärkare kopplad till mobilen eller ha en dedikerad spelare och inte använda dåliga mp3-filer utan flac eller liknande.
Bortkastade pengar om du inte satsar på spelaren och filerna samtidigt, köp något lite billigare istället.
Mina lurar för knappt tvåtusen låter hyfsat bra direkt från mobilen men det beror på vilken mobil man har också, men låter bättre med en Audioquest Dragonfly inkopplad mellan mobil och lurar.

Hörlurar för cykling.
Lyktstoplemedhjul sa:
Har kört igenom minst 5 riktiga billiga för 150kr och nu IDAG hände det som brukar hända, hörlurarna slant och de åkte in i bakdäcket sedan var det adjö med dem. Denna gången kostade de 300 kr. Höll några månader. Vårdslöst!

Dessutom gick min kabel under bakstänkskärmen till min baklampa sönder, hur fan det gick till vet jag inte. Det där tänker jag kontakta Ortler för. Som det är nu har jag fram och baklampa och generator fram men trasiga kablar..
Skandal

HURSOMHELST.

Man får vad man betalar för och ljudet i billiga hörlurar är ju helt enkelt inte det bästa. Så googlade runt lite och är extremist av naturen så hittade det bästa av det bästa.
Shure 535 för 4000 kr sägs ha ett ljud som får en att glömma att man är både sjuk och har abstinens från diverse.

Vänta nu här! Du fick inte dina hörlurar i bakdäcket, och det var inte första gången?

Hörlurar för cykling.
D
marr sa:
Lyktstoplemedhjul sa:

Skandal

HURSOMHELST.

Vänta nu här! Du fick inte dina hörlurar i bakdäcket, och det var inte första gången?

Nein nein nein. Så här var det: jag cyklade och kom cyklande, var på väg hem och började känna mig lätt utmattad pga dehydration. Dessutom hade jag precis urinerat i skogen, så hade denna naturnära upplevelsen i minnet. Rätt som det var slingrade sig sladden in i bakhjulet och då åker ju själva hörlurarna från sladden. Hänt ett antal gånger, normalt sett brukar hörlurna bara sluta fungera.
Men de här isport billiga modellen fungerade i flera månader och satt bra. Ljudet var dock ingen höjdare inte ens i början, kommer ihåg att basen var lite övertydlig.
Nu är det inte som att jag har några bra högtalare överhuvdtaget, så nästan glömt bort hur bra ljud låter. Mina revolutionerande inlägg här skrivs från laptop med kassa högtalare.
Men jag kommer ju ihåg någonstans Deep down hur bra bra ljud kan vara.

Det ni säger om att musikspelaren är viktig har jag också läst på nätet när jag googlade runt om dessa hörlurar. Allmänt sett anses de vara helt fantastiska.

Jag tror jag ska köpa mig ett par för 1-2kronor sportmodell som sitter. Tills dess får det bli musikfri träning, på något sätt tycker jag man känner sig mer förankrad i cykeln om man inte har musik.

Senast ändrad:
Hörlurar för cykling.
Köpte Shure 215 för 1000kr. Sitter jättehårt och jättebra. Och ljudet ju det är ju bättre. Nu har jag iofs en mycket dålig mobil och en lika dålig laptop så inte testat med en hightech producer så att säga. Men ljudet är najs.

Nu får jag dopaminkickar av musik igen.

En sak till, de dämpar ljud utifrån extremt bra, vilket är viktig tför mig i dagens samhälle med alla vårdslösa decibelskapare

Senast ändrad:
Hörlurar för cykling.
Nej jag bara menar att de sitter jävligt bra alltså, men tar tid att sätta i så blir att dra ur från datorn/mobilen istället för i öronen.

Men ja de dämpar ljud utifrån jävligt bra, 37 decibel säger tillverkarna, det kan nog stämma, nu har jag iofs haft hörlurar som säger sig dämpa runt 30decibel men dessa dämpar bättre än något annat jag testat. Öronproppar m.m.

I trafiken är jag alltid väldigt försiktig, jag vaskar vid rödljus och tar igen det på raksträckorna
#wattageispower

Edit: kanske ska tillägga att 40decibel (runt där) är vad man max kan dämpa med skydd. Därför är det alltid vårdslöst att skjuta med vapen, för om ett vapen skapar 150decibel så får man fortfarande 110decibel på hörselcellerna.

Senast ändrad:
Hörlurar för cykling.
Aha du menar så nej jag menar alla idioter* som tycker det är status med att skapa höga decibel just för laughs.
Motorcyklar, epatraktorer, fyrverkerismällare, ambulanser (ja jag vet de behövs), gashornstutare och nu i Usa är det coolt att åka omkring med tågtuta i bilen och "pranka människor". Det är inte prank det är bara idiot.
Ett prank är inte bara vara en idiot det ska utföras med finess.

Hörlurar för cykling.
Glad1 sa:
För att öka säkerheten i trafiken tycker jag att ha hörlurar som via hög ljudvolym eller utformning utestänger övriga trafikanters ljud i trafiken borde försvinna.
Jag grundar detta på att jag och personer jag sett varit nära att smälla och har smällt både med cyklister och gångare som plötsligt byter riktning utan reflektera på ljud från övriga trafikanter de rimligtvis borde reagera på.
Dock ger det inte vidare mycket att dryfta denna åsikt då det knappast kommer införas en lag som reglerar frågan.
Var inte så säker på det, ett par västerländska länder/städer år på väg, eller utreder i alla fall. London är ett exempel. Där gav en studie gjord 2011 resultat som visade att det var negativt med hörlurar. Nu ska du utreda igen och eftersom brexit-folket håller i det så lär det förbjudas eftersom de redan är negativt inställda till det, muppen BJ är det i alla fall.

Hörlurar för cykling.
Jag kör (ibland) med ett par Aftershokz Titanium Bone conductor lurar. Länkat en bit upp i tråden men kommer här igen: https://aftershokz.com/collections/wireless/products/trekz-titanium

De är grymma. Inte den bästa ljudkvaliteten och inte så grym bas direkt. Men helt perfekt eftersom jag hör allt som händer runt omkring, men ändå kunna hämta lite musik i bakgrunden.
Körde de på CV90 i år. Klockrent. Hörde när nån kom bakom och kunde prata med folk ohindrat.

Svett-tåliga som ett par träningslurar ska vara...

Hörlurar för cykling.
På tal om att höra omgivningen, är ni inne på det spåret borde ni VERKLIGEN i stort sett förespråka en lag på att alla ska ha windfree på sig, tar bort vindbruset helt och hållet och du hör omgivningen.

Själv har jag hörlurar och windfree när jag cyklar, alltid så orolig att jag ska bli utsatt för en vårdslösing och windfree tar bort vindbrus vilket både minskar stressen och vindbruset gör ändå NOLL nytta så.

Tillbaka
Topp