hörlurar...

squarepusher

Aktiv medlem
hörlurar...
har någon tips på bra hörlurar man kan ha om man ska cykla? jag föredrar dom med bygel men är undrande till om det finns någon modell som funkar ihop med hjälmen... koss sporta pro kanske? någon som är mer bevandrad i ämnet?

hörlurar...
Lösningen för mig var kosspluggar. Såna där som man kilar IN i öronen. Teknikmagasinet 200 spänn. Tror tom. att dom har skaffat alternativa pluggar nu så att det ska passa alla örontyper.
Och jag kan bara tillägga att det är fantastiskt! Vindbruset är lika med noll. Vilket även innebär att man knappt hör någonting annat än musiken. Det tycker jag själv dock bara är fördelaktigt så länge man inte är i trafiken.

hörlurar...
squarepusher skrev:
-------------------------------------------------------
> finns för 79 kr om man söker på pricerunner.com
> ... + frakt ifs

hmmm det ser ut att vara vara 149+ frakt
för 75+frakt får man dessa
6303171s.jpg

http://se.pricerunner.com/sound-and-vision/sound/headphones/139083/prices

hörlurar...
Koss The Plug kan jag rekommendera starkt, och då är jag musiker också och vääldigt kräsen ;)

lite för- och nackdelar:

+ Väldigt bra ljud. Bästa jag hört i den storleken. Och större storlekar också. Oslagbart, skulle jag säga..
+ Låter utmärkt med platt kurva ut från ljudkällan. Ingen eq, basförstärkning eller nånting behövs. Låter bra direkt, underbart.
+ Lättdrivna, vad jag har märkt iaf (stora hörlurar behöver mer kraft för att drivas, bärbara saker har inte så mycket kraft i hörlursförstärkaren) men det borde dom också vara med tanke på den storleken..
+ Billiga, numera (tror dom kostade runt 500-600 kr när jag först hörde talas om dom, nu är dom tydligen nere på runt ~200kr?)
+ Totalt isolerande, stänger ute allt annat än musiken
- Totalt isolerande, stänger ute allt annat än musiken ;)
- Svåra att få in rätt i öronen så dom sitter bra och ger bra ljud. Tar tid att sätta in också. Fungerar på samma sätt som såna där gula hörselskydd, vrid och kläm ihop, för in i örat, håll på plats när den expanderar.
- Kan ge lite väääl mycket bas ibland. Löses oftast genom att pilla ut dom lite mer ur öronen, men vid musik med på tok för mycket bas så blir det uttröttande.
- Jag har vid enstaka tillfällen fått ont i hörselgången av dom, pga att dom sitter så tight
- Lite farligt med nånting så långt in i öronen, se till att inte ha för stora pluggar på dom. Vill inte veta hur det skulle gå om man ramlar på dom så dom trycks djupare in i öronen..

Jag fick iaf med ett gäng olika pluggar av olika form och storlek, men dom enda som passade mig var dom minsta. Man kan tydligen köpa till bättre pluggar också om man vill, som Johrn visade.

Ser kanske ut på min lista ovanför som det är mycket dåligt med dom, men jag kan lugnt säga att det är den bästa öronplugg jag nånsin hört.

Första gången jag hörde talas om The Plug var i samband med en av våra livespelningar, det var det billigaste in-ear-monitor-system som fanns och fungerar alltså utmärkt i dessa förhållanden (extremt mycket bröt men ändå lyckas förmedla en bra ljudbild). Jag _tror_ att The Plug först lanserades som monitor-hörlur men sen blev populär för andra bruk också.

Var bara beredd på att du inte hör nånting annat än musiken.

Senast redigerad av en moderator:
hörlurar...
Shure E2c är lösningen på dina problem,absolut noll vindbrus och ett bra ljud rätt in i skallen
köpte mina på Ebay för 650:- förra veckan och är mycket nöjd/Sidekick

hörlurar...
Att säga att the plug låter bra måste vara årets lögn. Visst det är massor med bas, men bra låter de definitivt inte. Ja, detta är min åsikt....

hörlurar...
fox skrev:

> + Väldigt bra ljud. Bästa jag hört i den
> storleken. Och större storlekar också. Oslagbart,
> skulle jag säga..
> + Låter utmärkt med platt kurva ut från
> ljudkällan. Ingen eq, basförstärkning eller
> nånting behövs. Låter bra direkt, underbart.

Håller inte med dig alls. Absolut ingen platt kurva som du menar (jag får väldigt lite diskant och nästan bara bas). Jag köpte mina olyssnade på tips. Tyvärr tycker jag att de förvrider ljudet så mycket så jag hellre inte lyssnar alls än med dem...

Någon som vet en bra och seriös affär med många hörlurar/öronpluggar att testa? I Stockholm eller Göteborg?

f

hörlurar...
feffemannen: som jag skrev så tycker jag att man kan få för mycket bas i dom. oftast beror det mest på (i mitt fall iaf) att dom sitter för långt in i öronen. hur som helst på beror ljudet mycket på hur bra man får in dom och hur bra pluggarna passar i ens öron.

jag sa inte att hörlurarna har platt kurva, jag sa att man kan ha det UT från sin ljudkälla utan att det låter dåligt. jag har haft många plugg-hörlurar innan (halvseriösa saker, ingen budgetskit) som verkligen behöver hjälp med att få upp basen för att man ska få någorlunda vettigt ljud. många saker (cd-spelare, mp3-spelare?) ar bara enkla bass boost-funktioner som kanske inte alls nödvändigtvis förstärker den delev av ljudspektrat som behöver förstärkas.

det jag tycker är jobbigast med the plug är böket att få in dom korrekt i öronen, till den nivån att jag (för att citera dig) hellre inte lyssnar alls än med dem. dessutom tycker jag som sagt man kan bli trött i öronen av dom, men ljudkvalitén klagar jag inte på, inte för den storleken. visst är det kanske liite för lite diskant, men hellre för lite än för mycket, det gör bara ont.

så.. ärligt talat är jag fortfarande skeptisk till dom. =) jag tänker testa att köpa såna där andra pluggar till dom och se om jag kan få dom att passa bättre.

zam: så om det är din åsikt så säg inte att jag ljuger. JAG tycker dom låter bra. massor av bas är inte "bra". lagom bas är bra. för lite bas är inte heller bra. men vi behöver väl inte bidra till den lilla dåliga stämningen som verkar vara här just nu? =)

men som sagt så tror jag the plug är ytterst personlig. hur bra den är beror på hur den passar i ens öronkanaler.

hörlurar...
feffemannen, jag köpte ett par koss (stora lurar) på "Ljudman" (tror jag dom heter?) i göteborg. dom var nån "seriös" ljudaffär som hade en hel del hörlurar i butiken som man kunde provlyssna, men jag rekommenderar det INTE. människan i butiken var helkonstig.

jag skulle köpa ett par lurar för 600kr (vilket inte kanske är jättemycket, men medelmycket) och ville bara provlyssna på dom först. jag fick ett par, tyckte att "det här låter bedrövligt, låter som ena luren är sprängd" och mycket riktigt var det så. jag tyckte att han skulle byta ut dom mot ett par nya, men han sa att han inte kunde göra det utan var tvungen att skicka in dom och det kunde ta lång tid. enda sättet jag kunde provlyssna ett par var om jag bestämde mig för att köpa dom innan jag provlyssnade, för då kunde han bryta förpackningen och låta mig provlyssna, men det är ju meninglöst! ;)

kan ju iaf bara uttrycka en varning om stället.. mycket möjligt att det dock var en engångsföretéelse, så kolla upp dom iaf? vet inte vilka märken mer än koss som dom säljer dock, minns inte det..

hörlurar...
Jag tror att Koss THE PLUG är på väg ut.

Quote:
" Koss SPARK PLUG, Snäckmodell
Öronpluggen med världsrekord i basåtergivning. Tack vare sin unika konstruktion med öronpropp av ett specialmaterial, som utvidgar sig i öronkanalen, sluter den tätt, sitter bekvämt och ger ett enastående ljud som aldrig tidigare funnits i öronsnäckor.

TEKNISKA SPECIFIKATIONER:
Frekvensområde: 10-20 000 Hz, Kabel: 1.2 M, Kontakt: 3.5 mm, Vikt: 7 g, Känslighet: 112 dB SPL/1 mW, Impedans: 16 Ohm

EXTRA TILLBEHÖR:
Pro Eartip - Öronkuddar i latexgummi för Koss Spark Plug. Denna öronpropp är avsedd för musiker som använder Koss Spark Plug som monitorlyssning. Man slipper momentet med att krama ihop originalproppen och hålla den på plats tills den sväller fast. Pro Eartip passar även till övrig användning och är bäst för dem som har smala öronkanaler, vilka har svårt att få plats med originalkudden.

(ersättare till Koss THE PLUG)"

hörlurar...
aha, intressant, så dom har uppdaterat den lite.. kanske ska ta o handla ett par såna, dom verkar inte vara så dyra =)

dom extra tillbehören låter också intressant, det är ju det jag har mest problem med just nu..

hörlurar...
Ächhh lyssna på naturen iställe... fåglar som kvittrar nån volvo 142 med trasigt avgasrör, lägenhetsbråk, nån som rånar en värdetransport o sånna nartuliga ljud uti vår hage.....

hörlurar...
De här har bra ljud... man vill inte ha Koss efteråt, men Etymotic ligger tyvärr högre i pris än de flesta andra "öronpluggar".

<http://www.etymotic.com/>

<http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=142>

ER-4 kostar 2900 kr + frakt som lägsta pris i Sverige (Komplett.se) men kan fås nya i riktig box på eBay för under 1800 kr inkl frakt hem om man *host* slipper undan tullen.

Se nedan för olika annonser...

<http://cgi.ebay.com/ETYMOTIC-ER4-P-er4p-EARPHONES-NIB_W0QQitemZ5796044756QQcategoryZ73841QQrdZ1QQcmdZViewItem>

<http://cgi.ebay.com/ETYMOTIC-ER6-ER-6-EARPHONES-FOR-MP3-BRAND-NEW_W0QQitemZ5795991378QQcategoryZ73841QQrdZ1QQcmdZViewItem>

<http://cgi.ebay.com/NEW-ETYMOTIC-ER-4p-ER4P-EARPHONES-FREE-SHIPPING_W0QQitemZ5795966410QQcategoryZ73841QQrdZ1QQcmdZViewItem>

Någon har testat ett par ER-4P.

<http://www.ipod.se/forum/showthread.php?t=44139&page=1&pp=15>

En amerikansk dealer nedan som, enligt en på ovanstående forum, fixar hem ett par Ety ER-4P till Sverige inkl frakt och allt för endast 205 dollar (under 1600 kr). Ett par ER6i kostar bara 100 dollar därifrån (1500 kr + frakt från Komplett).

<http://www.discountheadphones.com/index.html>

ER6i verkar vara mest lämplig till bärbara spelare, de har mycket högre känslighet (108 dB) än ER4P och ER4S (102 respektive 90 dB).

hörlurar...
Shure gör också såna svindyra proppar, säljs av musikbörsen men verkar vara tänkta att ha till mp3-spelare och sånt och mindre till musiker..

http://www.musikborsen.se/frameset.aspx?id=24159&artno=146802&fm=1
http://www.musikborsen.se/frameset.aspx?id=24997&artno=146803&fm=1

men vem har råd med det? ;)

jag tror snarare personen är ute efter något _billigt_. hur som helst så skulle jag inte använda så isolerande proppar till cykling, för man missar alla ljud runtom, bilar i stan och älgar i skogen.. som Mr.Skalman säger ;)

hörlurar...
Jo jag vet ju inte vilken prisnivå squarepusher hade tänkt sig. Det är ju en viss skillnad mellan Koss 200 kr pluggar mot Etymotics eller Shures grejer (antagligen kvalitets/ljudmässigt också). Men då en del andra förslag här hamnade kring 5-600 kr så tänkte jag slänga in ER6i för en "Benjamin" + frakt skeppat från US.

hörlurar...
> jag har haft många
> plugg-hörlurar innan (halvseriösa saker, ingen
> budgetskit) som verkligen behöver hjälp med att få
> upp basen för att man ska få någorlunda vettigt
> ljud.

Jag tror vi har lite olika mål med ljudet. ;) Jag vill ha min kurva så platt som det bara är möjligt.

f

hörlurar...
feffemannen: jo, det är ju vad man önskar, men många små öronproppar har av fysikaliska anledningar en ganska skön drop i amplitud i basregistret.. tröttnade på att knappt höra nånting alls i dom, framförallt med bullriga bussar och spårvagnar där den lilla bas som fanns totalt släcktes ut..

jag vill också ha så bra återgivning som möjligt, jag har ett par akg k240 studio-lurar (referenshörlur) som jag använder flitigt när jag jobbar med musik.. bästa rena ljud jag nånsin hört, men så är dom förbannat stora också.. ;) (för att inte tala om att man behöver ett mindre kärnkraftverk för att driva dom)

hörlurar...
iMats skrev:
> Har läst runt lite på nätet nu och många verkar
> väldigt nöjda med Sony MDR-EX71SL som kostar från
> ca. 400:- och uppåt:
> Hur dom funkar när man cyklar vet jag inte men
> folk påstår i alla fall att dom sitter bra.
>
> Ett OT i ämnesraden kanske... ;)
>
>
> -------------------------------------------
segnäl
> kab rä nerutangis räh ned

Kan bara hålla med, dessa sitter otroligt skönt, och till skillnad från Koss så sticker de inte ut ur örat, följer med 3par olika proppar, har bara cyklat korta sträckor då jag inte är alltför förtjust ac att vara döv för omgivningen när jag trampar.

Tillbaka
Topp