Koss The Plug kan jag rekommendera starkt, och då är jag musiker också och vääldigt kräsen ;)
lite för- och nackdelar:
+ Väldigt bra ljud. Bästa jag hört i den storleken. Och större storlekar också. Oslagbart, skulle jag säga..
+ Låter utmärkt med platt kurva ut från ljudkällan. Ingen eq, basförstärkning eller nånting behövs. Låter bra direkt, underbart.
+ Lättdrivna, vad jag har märkt iaf (stora hörlurar behöver mer kraft för att drivas, bärbara saker har inte så mycket kraft i hörlursförstärkaren) men det borde dom också vara med tanke på den storleken..
+ Billiga, numera (tror dom kostade runt 500-600 kr när jag först hörde talas om dom, nu är dom tydligen nere på runt ~200kr?)
+ Totalt isolerande, stänger ute allt annat än musiken
- Totalt isolerande, stänger ute allt annat än musiken ;)
- Svåra att få in rätt i öronen så dom sitter bra och ger bra ljud. Tar tid att sätta in också. Fungerar på samma sätt som såna där gula hörselskydd, vrid och kläm ihop, för in i örat, håll på plats när den expanderar.
- Kan ge lite väääl mycket bas ibland. Löses oftast genom att pilla ut dom lite mer ur öronen, men vid musik med på tok för mycket bas så blir det uttröttande.
- Jag har vid enstaka tillfällen fått ont i hörselgången av dom, pga att dom sitter så tight
- Lite farligt med nånting så långt in i öronen, se till att inte ha för stora pluggar på dom. Vill inte veta hur det skulle gå om man ramlar på dom så dom trycks djupare in i öronen..
Jag fick iaf med ett gäng olika pluggar av olika form och storlek, men dom enda som passade mig var dom minsta. Man kan tydligen köpa till bättre pluggar också om man vill, som Johrn visade.
Ser kanske ut på min lista ovanför som det är mycket dåligt med dom, men jag kan lugnt säga att det är den bästa öronplugg jag nånsin hört.
Första gången jag hörde talas om The Plug var i samband med en av våra livespelningar, det var det billigaste in-ear-monitor-system som fanns och fungerar alltså utmärkt i dessa förhållanden (extremt mycket bröt men ändå lyckas förmedla en bra ljudbild). Jag _tror_ att The Plug först lanserades som monitor-hörlur men sen blev populär för andra bruk också.
Var bara beredd på att du inte hör nånting annat än musiken.