Hövding 3.0 - Bra eller kalkon?

i morse bevittnade jag att kompisens framhjul med dubbdäck bara bara råkade lite slajda till på en isfläck.

varpå hans hövding exploderade. en himla smäll blev det. fick sedan det tveksamma nöjet att punktera den

3000 sek upp i rök.
Låter ju tyvärr som om hela konceptet blivit fel, även om ambitionen var god. En annan deal breaker är att den inte löser ut om man krockar med något, t ex något som är i vägen i huvudhöjd, utan bara vid fall (om jag har förstått det rätt).

Säljstoppad nu. "Konsumentverket har på fredagen meddelat det svenska företaget Hövding ett beslut om permanent säljstopp och återkallelse av cykelhjälmen Hövding i Sverige."

Börjar med att säga att jag inte gjort väldigt mycket sökning än på denna "hjälm" men blev lite nyfiken på vad ni tror om Hövding 3.0?
Bra sida att läsa: https://www.if-sakerhet.se/cykelhjalm-hovding-3-0-airbag-for-cyklister.html

Det som är riktigt frestande är absolut att man slipper ha något på huvudet. Jag blir lätt varm och föredrar då hellre än passande mössa eller inget på huvudet. Denna skulle ju egentligen då lösa alla problem! (Tycker den är något för dyr just nu men)

Största funderingarna för mig är absolut:
  • Om man åker MTB eller helt enkelt trails/hopp/rejält gubbigt väglag i hög hastighet. Löser hjälmen ut? Någon som vet något om detta?
  • Om man skulle halka lita lätt men inte hamnar på marken. Löser den ut?
    Vad krävs det helt enkelt innan den utlöser? Reklamfilmerna visar ju att man flyger av styret, kastar sig osv.
Hittade att om man skulle ramla och den löser ut så täcker IF kostnaden för en ny Hövding. (Självrisk från hemförsäkringen om man inte betalar 249 kr/år till IF).
Står dock inget om det går att förnya efter 12 månader om man inte skulle ha utlöst den.

"Hövding är godkänd för personer över 15 år med huvudstorlek (omkrets) 52–59 cm (20,5–23,2”) och för halsmått upp till max 45 cm (17,7”) i omkrets."'
Längre batteritid skulle inte vara fel dock.. Står ca 15 timmar!

Även fast denna kanske skulle vara kalkon så tycker jag absolut det är mot rätt håll tekniken går.

Vad tycker ni?

EDIT:
Man ska alltid googla lite mer innan en tråd!
Om någon är nyfiken på ett svar på första frågan så läs denna: (Tack liquid_x)
Länk: https://hovding.com/se/faq/hovding-3/#q2207

Visa bilaga 405420
Frågan har ju fått sitt svar slutgiltigt nu. Produkten räknas inte som hjälm och försäljningsstoppas. Bra

Som jag fattar det handlar det om Hövding 3. Vad gäller säljstopp kanske inte tidigare varianter är så aktuella, men hur är det med återkallelse? Har tidigare versioner samma fel borde väl även de återkallas?

Som jag fattar det handlar det om Hövding 3. Vad gäller säljstopp kanske inte tidigare varianter är så aktuella, men hur är det med återkallelse? Har tidigare versioner samma fel borde väl även de återkallas?
Direkt från DIs artikel som då citerar konsumentverket:

"Konsumentverkets beslut om att säljstoppa och återkalla alla hjälmar av typen Hövding 3 på den svenska marknaden är förenat med ett vite på 3 miljoner kronor.

Enligt Konsumentverket har Hövding 3 allvarliga problem med att lösa ut i hastigheter över 20 kilometer i timmen. Hövding 3 skyddar inte heller mot direktträff från fordon med platt front, som till exempel en buss, menar Konsumentverket som skriver att utredningen visar: ”att användare av Hövding 3 inte kan förlita sig på att huvudskyddet ger nödvändigt skydd mot risker i de vanligt förekommande trafikmiljöer där skyddet är avsett att användas och att det förekommit huvudskador i situationer där Hövding 3 borde ha skyddat sin användare”."

Har bara väntat på det...där jag jobbar har dom ett systerbolag som säljer dom.
Och det finns reklamationer på dom.
Lite skrämmande. Som att köpa en hjälm och oouups den funkade inte ?
Så dags då det ....

Direkt från DIs artikel som då citerar konsumentverket:

"Konsumentverkets beslut om att säljstoppa och återkalla alla hjälmar av typen Hövding 3 på den svenska marknaden är förenat med ett vite på 3 miljoner kronor.

Enligt Konsumentverket har Hövding 3 allvarliga problem med att lösa ut i hastigheter över 20 kilometer i timmen. Hövding 3 skyddar inte heller mot direktträff från fordon med platt front, som till exempel en buss, menar Konsumentverket som skriver att utredningen visar: ”att användare av Hövding 3 inte kan förlita sig på att huvudskyddet ger nödvändigt skydd mot risker i de vanligt förekommande trafikmiljöer där skyddet är avsett att användas och att det förekommit huvudskador i situationer där Hövding 3 borde ha skyddat sin användare”."
Ja, jag fattade att Hövding 3 är säljstoppad och kommer att återkallas. Det jag funderar på är om samma problem finns i tidigare versioner av Hövding eller om det är något som tillkommit i version 3.

Ja, jag fattade att Hövding 3 är säljstoppad och kommer att återkallas. Det jag funderar på är om samma problem finns i tidigare versioner av Hövding eller om det är något som tillkommit i version 3.
Utlåtandet omfattar bara Hövding 3, gäller bara Hövding 3. Huruvida om det finns samma problem i tidigare modeller eller ej kan jag inte uttala mig om. Möjligen inte heller något konsumentverket har tittat på för de säljs väl inte längre?

Från förra vackans cykeltur till kontoret. Vet inte vad som skett tidigare på morgonen. Men varken cykel eller cyklist ser ut att ha åkt i backen.

1000011533.jpg

Utlåtandet omfattar bara Hövding 3, gäller bara Hövding 3. Huruvida om det finns samma problem i tidigare modeller eller ej kan jag inte uttala mig om. Möjligen inte heller något konsumentverket har tittat på för de säljs väl inte längre?
Låter för mig lite konstigt om man återkallar en version p.g.a. den är farlig men inte behöver följa upp om tidigare versioner av produkten innehåller samma fel. Att produkten inte längre säljs innebär ju inte att den inte används.

Har bara väntat på det...där jag jobbar har dom ett systerbolag som säljer dom.
Och det finns reklamationer på dom.
Lite skrämmande. Som att köpa en hjälm och oouups den funkade inte ?
Så dags då det ....
Om vi säger såhär... flertalet vanliga hjälmar som säljs används felaktigt så "ooouuups den funkade inte" går att applicera även där.
Det är tjocka mössor under hjälmarna, hjälmar bakåfram, hjälmar i cykelkorgen, remmar som är slappare än en pung i högsommarvärme, osv osv. För att inte tala om att det används hjälmar som är 10 år+ gamla. Eller som har tappats, krockats eller i värsta fall både och.
Jag cyklar dagligen genom Stockholm och förfasas över alla horribla hjälmföringar som visas upp.

Om vi säger såhär... flertalet vanliga hjälmar som säljs används felaktigt så "ooouuups den funkade inte" går att applicera även där.
Det är tjocka mössor under hjälmarna, hjälmar bakåfram, hjälmar i cykelkorgen, remmar som är slappare än en pung i högsommarvärme, osv osv. För att inte tala om att det används hjälmar som är 10 år+ gamla. Eller som har tappats, krockats eller i värsta fall både och.
Jag cyklar dagligen genom Stockholm och förfasas över alla horribla hjälmföringar som visas upp.
Rätt stor skillnad på en produkt som vid korrekt användning inte fungerar som avsetts jämfört med att man kan få en produkt att inte fungera som avsetts om man använder den på ett felaktigt sätt.

Det är nog bättre med Hövding än inget alls, men man bör beakta risken att cyklister som kan tänka sig att använda cykelhjälm använder hövding istället.

2022 hade bolaget en omsättning på knappt 100 miljoner och redovisade en förlust på nästan 70 miljoner! Totalt uppgår förlusten under de senaste fyra åren till nästan 200 miljoner kronor - där har bränts mycket pengar. Säljstopp eller ej, bolaget lär inte kunnat fortsätta länge till med sådana siffror i vilket fall.

Källa. Merinfo och Hövding Sverige AB

Men... den vanliga hjälmen funkar ju då, uppenbarligen, inte heller. Eller?
Att en produkt inte funkar om man inte använder den på korrekt sätt tycker jag inte är så relevant.

Om man tar ditt exempel med att en vanlig hjälm som läggs i cykelkorgen inte fungerar så vore en analogi att lägga säkerhetsbältet i bakluckan och tycka att det faktum att det då inte fungerar skulle vara ett argument mot säkerhetsbältet.

Hövding 3 skyddar inte heller mot direktträff från fordon med platt front, som till exempel en buss, menar Konsumentverket som skriver att utredningen visar: ”att användare av Hövding 3 inte kan förlita sig på att huvudskyddet ger nödvändigt skydd mot risker i de vanligt förekommande trafikmiljöer där skyddet är avsett att användas och att det förekommit huvudskador i situationer där Hövding 3 borde ha skyddat sin användare”."
Haha, jag bråkade järnet med hövding 2018 på FB för att få dem att erkänna det där med direktträff, det var rätt uppenbart att det var en öm punkt... :)

"Johan Sandström Berättar ni nån stans i er kommunikation att Hövding inte hjälper om man krockar med annan cyklist eller fast föremål? (förutom sekundärt, när man faller till marken förstås) Jag förstår att det är en ovanlig olyckstyp men tror samtidigt att många inte tänker på hur Hövding funkar vid en krock. Gillar er produkt men väljer själv vanlig hjälm på min snirkliga pendlingsväg med backar, mötande cyklister och skymda kurvor.
Skicka meddelande
GillaVisa fler reaktioner · Svara · 21 tim
Hantera
Hövding
Hövding Hej Johan, tack för din fråga och intresse i Hövding.
Hövding är konstruerad så att när Hövding är aktiverad jämför den ditt rörelsemönster med algoritmen 200 gånger per sekund. Det är gjort över 3000 tester på hur cykelmönstret ser ut och rörelsemönster som ligger utanför det normala cykelmönstret, kan Hövding tolka som en olycka och blåser då upp för att skydda dig. Hövding kan inte på förhand veta om du kommer slå i huvudet eller ej och tar alltid det säkra före det osäkra vilket betyder att kolliderar du med en cykel eller fast föremål kommer Hövding alltså lösa ut även om du inte slår huvudet i marken.

Ha en fin dag och cykla säkert.
Med vänlig hälsing/Hövding
GillaVisa fler reaktioner · Svara · 1 tim
Hantera
Johan Sandström
Johan Sandström Tack för svaret, tyvärr blev det ett yxskaft. Min frågan handlar om er kommunikation kring att Hövding inte skyddar vid krock. Ser ut som att ni klistrat in ett standardsvar om felutlösningar.
Hantera
Hövding
Hövding Hej igen Johan, nej det var inget standardsvar utan mer en förklaring hur Hövding är konstruerad och fungerar vid krock och vad det är som gör att Hövding vet när den ska lösa ut.
Med vänlig hälsning/Hövding
Hantera
Johan Sandström
Johan Sandström Ok, men ni är förhindrade att erkänna i text att Hövding inte gör nån nytta vid första smällen om man tex frontalkrockar med annan cyklist eller kör in i en balk vid ett bygge?
GillaVisa fler reaktioner · Svara · 32 min
Hantera
Hövding
Hövding Hej igen Johan, Hövding löser ut på 0.1 sekund så det du nämner är inget vi behöver erkänna eftersom Hövding skyddar även vid ovan nämnda scenario och är en av våra vanligaste registrerade olyckor.
Allt gott och cykla lugnt.
Med vänlig hälsning/Hövding
GillaVisa fler reaktioner · Svara · 14 min
Hantera
Johan Sandström
Johan Sandström Ok, det är inte sant förstås. Utan radar eller liknande är det omöjligt för Hövding med endast rörelsesensorer att lösa ut för en smäll som saknar förvarning. Men jag skulle köpa om ni argumenterade för att det är en ovanlig olyckstyp. Undrar lite om ni inte förstår frågan eller låtsas att inte förstå.
GillaVisa fler reaktioner · Svara · 9 min
Hantera
Hövding
Hövding Med Hänsyn till så kallad direktträff om det är det du menar så står det i vår användarmanual på sidan 78 såhär:

"Det krävs en onormal rörelse i cyklisten vid en olycka för att Hövding ska kunna reagera och blåsa upp. Airbagen i Hövding är fullt uppblåst på ca en tiondels sekund (0,1 sekund). Huvudislag som inträffar innan Hövding har reagerat och är fullt uppblåst, kallas för direktträff.
Exempel på direktträff kan vara en istapp som faller uppifrån, rakt ner på cyklistens huvud, eller om cyklisten cyklar in i en trädgren i huvudhöjd. Direktträff är dock en mycket ovanlig cykelolyckskategori.
Ingen cykelhjälm kan skydda dig mot alla typer av cykelolyckor. I en kollision med motorfordon är påkörningshastigheten alltid en begränsande faktor för vilket skydd en cykelhjälm kan erbjuda. Vid högre hastigheter ökar risken för direktträff samt att cyklisten får andra inre skador – skador som en cykelhjälm inte kan skydda mot."

Mvh/Hövding
GillaVisa fler reaktioner · Svara · 9 min
Hantera
Johan Sandström
Johan Sandström Topp, tack! :)"

Jag har inte hängt med i all utveckling av Hövding. Men är det något i marknadsföringen som ändrats? T.ex. "räddar liv", har det varit med i tidigare versioner?
Jag tänker då på att KV inte tagit i så hårt mot dom tidigare versionerna av Hövding.

Enligt Kristofer Johannesson, biträdande Konsumentombudsman, lever Hövding 3 på flera olika sätt inte upp till lagstiftningen om personlig skyddsutrustning.
Hövding måste alltså själva klassa det som "personlig skyddsutrustning", annars skulle dom ju inte få bakläxa på det. Så varför har detta inte hänt ned tidigare versioner? Annan klassning? Tidigare versioner klarade testerna bättre?

Jag undrar om risktagandet verkligen ökar bara för att man har en hövding runt halsen. Säkert är att en hövding som löser ut vid rätt tillfälle skyddar bättre än ingenting.
Nu är ju grejen att den inte funkar som den ska. Och gällande risktagande så är jag helt övertygad om att risktagandet ökar om man har hjälm på sig, liksom det omvända att man cyklar försiktigare om man inte har hjälm.

Nu är ju grejen att den inte funkar som den ska. Och gällande risktagande så är jag helt övertygad om att risktagandet ökar om man har hjälm på sig, liksom det omvända att man cyklar försiktigare om man inte har hjälm.
Jag hänger inte med i din övertygelse. Varför skulle risktagandet öka med hjälm? Åtminstone får du ange i vilka situationer du själv skulle ta ökad risk.
Själv tänker jag öht inte på hjälmen när den sitter på huvudet, den är lika självklar som hjulen på cykeln.

Edit, för egen del kör jag vanlig hjälm. Inte hövding. Bara för undvikande av missförstånd.

Senast ändrad:
Nu är ju grejen att den inte funkar som den ska.
Vilket inte är samma sak som att den aldrig skyddar.
Och gällande risktagande så är jag helt övertygad om att risktagandet ökar om man har hjälm på sig, liksom det omvända att man cyklar försiktigare om man inte har hjälm.
Jag är inte övertygad om det, men det ligger något i det du skriver: Betalar man 3000:- för en hövding så tror man nog att man är säker.

Jag tror man behöver skilja på olika saker när man pratar risktagande och hjälmanvändning.

Om man normalt alltid använder hjälm och tar av sig den tror jag att de flesta tar det mer försiktigt. Åtminstone initialt. Om personen dock vistades i en miljö där ingen annan använde hjälm och personen själv fortsatte cykla utan hjälm skulle jag kunna tänka mig att risktagandet skulle öka vartefter, i alla fall så länge personen inte vurpar. Om risknivån går upp till det den var när personen cyklade med hjälm är väl oklart. Dock brukar många människor vara rätt bra på att "lura" sig själv att något nog inte är så farligt om man gjort det en massa gånger utan att något hänt.

Om man tar en person som motionscyklat och kanske tävlat och alltid gjort det utan hjälm tycker jag inte det känns givet att den personen skulle börja ta större risker, ffa om cyklandet utan hjälm gjorts i en miljö där få/ingen annan haft hjälm.

Jag skulle tro att allt som ger en känsla av ökad säkerhet ökar risktagandet, sen hur mycket är en annan sak.

Det håller jag inte helt med om. När jag började att använda hjälm på cykeln kände jag att cyklingen hade högre risk än innan. Hjälmen påminde mig om riskarna. Fortfarande påminner hjälmen mig då och då om risken. Men kanske framförallt för att jag har cyklat hälften av min liv utan hjälm.

hur mycket risker tar en vuxen karl på cykel i trafiken? Jag har inte hjälm den lilla transportcykling jag gör och självklart skulle hjälm inte påverka mitt beteende.

Det är i bikepark ni ska cykla utan hjälm. Gärna naken. Det sänker tempot ordentligt

Det håller jag inte helt med om. När jag började att använda hjälm på cykeln kände jag att cyklingen hade högre risk än innan. Hjälmen påminde mig om riskarna. Fortfarande påminner hjälmen mig då och då om risken. Men kanske framförallt för att jag har cyklat hälften av min liv utan hjälm.
Jo, i en del fall skulle det nog kunna bli så att hjälmen får en att börja tänka på vilka risker det finns med cykling, fast det är lite vid sidan om vad jag menade (tror jag).

Direkt slag mot panna, hjässa eller bakhuvud utan föregående fall, är det ens en olyckstyp som existerar?

"Volvo tvingas nu återkalla 900 000 bilar eftersom de inte skyddar mot meteoritnedslag i taket."

hur mycket risker tar en vuxen karl på cykel i trafiken? Jag har inte hjälm den lilla transportcykling jag gör och självklart skulle hjälm inte påverka mitt beteende.

Det är i bikepark ni ska cykla utan hjälm. Gärna naken. Det sänker tempot ordentligt
Kan ärligen säga att hjälm eller inte skulle för min del inte spela ett dugg roll i en bikepark. Jag skulle hoppa av cykeln och gå oavsett vad jag hade på huvudet. ?

Om man normalt alltid använder hjälm och tar av sig den tror jag att de flesta tar det mer försiktigt.
Helt klart. Väldigt olustig känsla att rulla iväg på cykeln utan hjälm när man är van vid det.

Däremot så verkar det fungera att ha lite vad som helst på huvudet. Har råkat cykla iväg iförd keps ett par gånger och fått vända hem igen när jag upptäckt det.

Samt högre hastighet än 20 km/h läste jag.
Ifall cykelhjälmar ska klara en kollision i högre hastighet än 20 km/h så borde väl EU ändra i sina krav och testmetoder. Enligt EN 1078 så ska nämligen en cykelhjälm klara 5.42-5.52 m/s (~20 km/h).
The standard's key features are:[1]
  • Test anvils: Flat and kerbstone
  • Drop apparatus: Guided free fall
  • Impact velocity, energy or drop height flat anvil: 5.42–5.52 m/s
  • Impact energy criteria: < 250g
  • Roll-off test: Yes
  • Retention system strength: Force applied dynamically. Helmet supported on headform.

Ifall cykelhjälmar ska klara en kollision i högre hastighet än 20 km/h så borde väl EU ändra i sina krav och testmetoder. Enligt EN 1078 så ska nämligen en cykelhjälm klara 5.42-5.52 m/s (~20 km/h).

Jag tror inte standarden förutsatt en konstruktion som innebär 0 skydd om hastigheten överskrider 20 km/h. Med det sagt finns det säkert poänger med att förtydliga standarden.

Direkt slag mot panna, hjässa eller bakhuvud utan föregående fall, är det ens en olyckstyp som existerar?

"Volvo tvingas nu återkalla 900 000 bilar eftersom de inte skyddar mot meteoritnedslag i taket."
Tja. Du kan ju råka köra in i eller bli påkörd av ett fordon tex. Däremot är det kanske inte supervanligt med balkar i huvudhöjd men även det är väl en tänkbar incident.

Ska du dra bilparalleller kanske mer relevant vore: "Eftersom högsta tillåtna gräns på vägarna i Sverige är 120 km/h behöver inte airbagen hinna lösa ut om man krockar i högre fart än så.".

Låter för mig lite konstigt om man återkallar en version p.g.a. den är farlig men inte behöver följa upp om tidigare versioner av produkten innehåller samma fel. Att produkten inte längre säljs innebär ju inte att den inte används.
Tror man får vara pragmatisk och se det som att uttalandet endast berör det som uttalandet nämner. Jag tror både du och jag kan gissa bäst vi kan gällande huruvida Konsumentverket kollat på tidigare modeller. Men med det sagt då Hövding 2 har samma mekanism och design så lär felet finnas där med med största sannolikhet. Det är en kvalificerad gissning från mig, random dude på nätet.

Tror man får vara pragmatisk och se det som att uttalandet endast berör det som uttalandet nämner. Jag tror både du och jag kan gissa bäst vi kan gällande huruvida Konsumentverket kollat på tidigare modeller. Men med det sagt då Hövding 2 har samma mekanism och design så lär felet finnas där med med största sannolikhet. Det är en kvalificerad gissning från mig, random dude på nätet.
Det fanns farliga kontruktionsfel på manglar som såldes 1954 också. De blev inte heller åtekallade när saken uppdagades på sent 80-tal....

Tillbaka
Topp