Hövding 3.0 - Bra eller kalkon?

jo det finns som sagt mycket intressant och riktigt att läsa.

finns ett par poster om cykelhjälmar. ett fyndigt inpass från en meningsmotståndare han sedan på sedvanligt sätt brutalt försöker mosa ner; är om man skulle föredra att ha hjälm om man låter en tegelsten falla mot huvudet från 4 fots höjd:)

brandt konstaterar utifrån refererade studier att det förefaller väletablerat att cykelhjälm vid en krasch som medför besök på akutmottagning minskar risken för död med en tredjedel, risken för allvarlig neurokirurgisk skada med två tredjedelar. men som vi också hört från annat håll att det varit svårt att skala upp detta i populationsstudier.

det citeras rapporter om hur hjälmlagar i t ex australien inte påverkat statistiken. däremot har cyklisternas antal minskat.

han drar därför baklänges slutsatsen att det för den enskilde är så liten risk att det inte lönar sig att använda hjälm i statistisk mening. utom som han säger; vid mountainbiking.

synd för honom att det nog hade varit lönt med hjälm i hans eget fall. särskilt med tanke på den uppenbart riskabla cykling han ägnade sig åt.

ett stort hål i osten där.

Är det verkligen Jobst Brandt som skrivit i de trådarna?

I den första länken ser jag:
Ett svar från Dave Blake till Andrew Albright
Ett svar från Lee Green till Frank Krygowski

I den andra länken ser jag:
Svar från Lee Green till Bastian Wimmer, Thomas H. Kunich, R.D. Auchterlounie, Steve Lusky, Avery Burdett, och Cliff Weisgerber
Svar från Charles Bruce Musgrave till Thomas H. Kunich

Eller använde Jobst Brandt "alias" så att det är han som skrivit inläggen trots att det står andra namn?

det är faktiskt lite svårt ibland att se vem som sagt vad, och i vilken ordning. men brandt har sin omisskännliga mästrande stil villet gör det möjligt att sas komma i fas.

han debatterar i vissa trådar med sheldon brown, och det är extra läsvärt.

Tycker i så fall att personen som sammanställt det hela med länkar gjort ett lite konstigt jobb. Vad betyder namnen efter länkarna? På en mkt klar majoritet står Brandts namn men inte på dessa två. Varför?

1702971534675.png

1702971556136.png

Om Brandt skrivit svaren, eller delar av svaren, i dessa länkar och syftet är att samla Brandts inlägg hade jag tyckt det varit rätt naturligt att på något sätt indikera vad Brandts skrivit resp. vad ev. Blake, Green och Musgrave skrivit.

Ja, och back in the days ville en del inte ha hjälm på mc eftersom det var bättre att dö än bli förlamad.

Jag tvivlar fortfarande på att någon vid pendling dragit på sig en bit frigolit högst upp på huvudet och kännt en sådan trygghet sänka sig att man tagit mycket större risker.
Det förutsätter i så fall att du kände dig väldigt otrygg utan hjälm - men ändå käftar du emot?
I call bullshit.

Ja, och back in the days ville en del inte ha hjälm på mc eftersom det var bättre att dö än bli förlamad.

Jag tvivlar fortfarande på att någon vid pendling dragit på sig en bit frigolit högst upp på huvudet och kännt en sådan trygghet sänka sig att man tagit mycket större risker.
Det förutsätter i så fall att du kände dig väldigt otrygg utan hjälm - men ändå käftar du emot?
I call bullshit.
Jag minns argument mot säkerhetsbälten i bil därför att om man hamnade i vattnet kunde man inte ta sig loss. Ett mycket vanligt scenario även på den tiden.

Jag minns argument mot säkerhetsbälten i bil därför att om man hamnade i vattnet kunde man inte ta sig loss. Ett mycket vanligt scenario även på den tiden.
Just det. En bekants kompis farsa överlevde tack vare att han inte hade bälte och därför slungades ut genom framrutan till säkerhet medan bilen brann upp. Så kan det gå!

Jag körde själv mycket utan bälte när det begav sig. Vill påstå att det var mer trots än säkerhetstänk.

Jag har för mig att ca 5 % av alla bilister som dör i trafikolyckor har drunkning som direkt dödsorsak. Att skippa säkerhetsbältet vore förmodligen en sämre idé än att förbättra vägräckena vid vattendrag.

Nu när hövding är borta från försäljning, vilka är tipsen på riktigt välventilerade hjälmar? Jag tänkte minimera gångerna då jag väljer att ta av mig hjälmen, och det är när jag tycker att det blir för varmt.

Idag cyklar jag med en Giro Agilis, så en relativt billig landsvägshjälm. Blir det bättre om jag går upp i pris när det gäller ventilationen?

Nu när hövding är borta från försäljning, vilka är tipsen på riktigt välventilerade hjälmar? Jag tänkte minimera gångerna då jag väljer att ta av mig hjälmen, och det är när jag tycker att det blir för varmt.

Idag cyklar jag med en Giro Agilis, så en relativt billig landsvägshjälm. Blir det bättre om jag går upp i pris när det gäller ventilationen?
Kylning i fyra dimensioner.

Kylning i fyra dimensioner.
Ja, säljsnacket låter fint (lite oklart hur det fungerar dock) ? Och priset är trots allt inte hutlöst som för S-works Prevail 3. Den får vara med på listan över möjliga val, tack för tipset.

Jag hade velat se ett fokus på hur bilister beter sig, genom upplysning men också med lagkrav på t.ex. hur stort vägutrymme som måste lämnas.

Jag kan säga att det behövs åtminstone 30 cm, mättit från trottoarkanten. Fallet vid högsta hastigheten jag har haft var när en bil prejade mig motvilligt från gatan vid 30 km/h. Jag hade dock ingen hjälm vid den tiden. Skadan var ett skavsår, skav på styrlindran och sadel och några hål i dyra vintrrcykelkläder som jag just hade köpt.

Men den historien bekräftar bara att hjälm inte behövs vid cykling.

Jag har för mig att ca 5 % av alla bilister som dör i trafikolyckor har drunkning som direkt dödsorsak. Att skippa säkerhetsbältet vore förmodligen en sämre idé än att förbättra vägräckena vid vattendrag.
5 procent.?
Kanske dags att göra som flygbolagen, placera en flytväst under sätet inklusive visselpipa.

Nja, man behöver en hammare i denna situation.

Jag ser dock inte hur bilbältet skulle ger problem.
Det finns de som förespråkar att nödhammare ska tillhöra standardutrustningen i en bil. Fast då duger det ju inte att den ligger med varningstriangeln och förstahjälpenlådan i bagaget, den måste finnas lättillgänglig i kupén.

men mer än önskvärt tyvärr åt charlatanhållet. och personangreppen ständigt återkommande,
Du tänker på hans bok om cykelhjulet? Jag har dock stor förståelse för om en sakkunnig lackar ur när han möts av det ena enfaldiga motargumentet efter det andra av folk som inte har nån koll alls. För på nätet är det sällan den som kan mest som vinner, utan istället den som är mest uthållig eller tex mest flyhänt på retoriska figurer. Titta på vilken ordväxling som helst här där tex Makten är den ena parten, för illustrativa exempel på detta. Motparten brukar ge upp efter en stund av pur utmattning.

Du tänker på hans bok om cykelhjulet? Jag har dock stor förståelse för om en sakkunnig lackar ur när han möts av det ena enfaldiga motargumentet efter det andra av folk som inte har nån koll alls. För på nätet är det sällan den som kan mest som vinner, utan istället den som är mest uthållig eller tex mest flyhänt på retoriska figurer. Titta på vilken ordväxling som helst här där tex Makten är den ena parten, för illustrativa exempel på detta. Motparten brukar ge upp efter en stund av pur utmattning.
mjaxmi1mntlhnmewmzayothmyjjm.png

Hade en bekant som hade hammare och bältes-avskärare i fickan på insidan dörren i bilen. Äger ingen bil men tänkt sedan dess att det låter vettigt.

Ang. Hjälm. Cyklade inte med hjälm i staden. Tog genomsnittlig risk. Träffade en tjej som tvingade mig ha hjälm. Fortsatte cykla genomsnittligt. Efter några månader skulle jag cykla utan hjälm. Fan vad läskigt det var! Och härligt! Tog mycket mindre risk.

Tre saker är lätt att glömma. Jag tänker det är erfarenheter jag har som bör kunna generaliseras:
1. Vana. Vi vänjer oss vid hjälm eller inte hjälm. Fösta gången på cykel med typ noll broms - jätteförsiktig. Efter ett par månader ”det funkar ju bra ändå”.
2. Förändring märks mer än status quo.
3. Även om jag har en hjälm som garanterar att jag inte blir lam om jag ramlar är jag jävligt osugen på att bli överkörd av en buss eller krossa ansiktet mot en trottoar. Där påverkar hjälm inte alls.

nej jag tänker på hans sätt att förolämpande behandla meningsmotståndare i internetvärlden.

inte precis enligt bamses princip.

det är ganska vanligt att folk har noll koll. passar tillfället deklarerar man sin egen uppfattning. att skjuta på budbäraren försvårar bara.

Ska du nämna @Makten som ett negativt exempel tycker Jag iaf att du ska ha mage att tagga honom.

Det blir liiiite mindre sunkigt beteende då :)

För att gå tillbaks till topic. Finns det inga studier/siffror på faktiska olycksfall där cyklisten använt en Hövding och ändå råkat ut för skador av typen X. Jag antar att man på sjukhusen samlar in information från trafikolyckor eller?

För att gå tillbaks till topic. Finns det inga studier/siffror på faktiska olycksfall där cyklisten använt en Hövding och ändå råkat ut för skador av typen X. Jag antar att man på sjukhusen samlar in information från trafikolyckor eller?
Det finns uppenbart inget gemensamt system för insamlandet av olyckor och de kan dessutom klassificeras olika beroende på vilket landsting (ja, jag vet) som har hand om skukstugan (ja, det vet jag också)
Kärnan i säljförbudet handlar om dels plötsligt batteribortfall och dels att hjälmen i princip enbart skyddar när cyklisten ramlar omkull, dvs den löser inte ut om man hamnar i fronten på en buss, en vägg eller en lågt hängande gren. I korthet. Och det försöker Hövding friskriva sig ifrån i bifogade anvisning. Vilket inte godtas av Konsumentverket då man menar det avviker från den stndard som gäller för cykelhjälm.
-vilket i sin tur känns rätt rimligt.

men då är det väl bara att sälja den som nåt annat än hjälm - vilket också är rimligt eftersom det inte är en hjälm.
(Jag kan rekommendera att sälja som djurmat lex Dörröd)

Det finns uppenbart inget gemensamt system för insamlandet av olyckor och de kan dessutom klassificeras olika beroende på vilket landsting (ja, jag vet) som har hand om skukstugan (ja, det vet jag också)
Kärnan i säljförbudet handlar om dels plötsligt batteribortfall och dels att hjälmen i princip enbart skyddar när cyklisten ramlar omkull, dvs den löser inte ut om man hamnar i fronten på en buss, en vägg eller en lågt hängande gren. I korthet. Och det försöker Hövding friskriva sig ifrån i bifogade anvisning. Vilket inte godtas av Konsumentverket då man menar det avviker från den stndard som gäller för cykelhjälm.
-vilket i sin tur känns rätt rimligt.
Jo precis att de stoppar den på rent "teoretiska principer" vet jag, men oavsett hade det ju varit intressant om det fanns några faktiska fakta från sjukstugorna. Hövding i olika versioner har ju varit på marknaden ett tag nu så en och annan olycka borde de varit inblandade i. Så man tycker ju att oavsett om man vill hjälpa eller stjälpa dom så borde någon varit intresserad av att söka fram data. Men ja, är det inte samordnat hur man registrerar den här typen av data så är det ju svårt.

Artikeln som jag länkade till tidigare ger statistik från olyckor med och utan hjälm från bla Danmark. Jag vet inte om såna statistik finns i Sverige. Men även om det finns skulle det förvåna mig om den registrerade Hövding som (sub-)kategori.

Dessutom är cyklister som använder Hövding troligtvis inte samma när det gäller risk, så det blir svårt att jämföra. Samma gäller väl hjälm i en land som Sverige där nästan alla lvgcyklister bär hjälm, men inte alla som cyklar i stan.

Detta formulär får människor som söker akutvård efter olycka i trafiken i handen, på de platser jag jobbat på inom västra Götalandsregionen. Med tanke på att strada är Transportstyrelsens databas bör det vara nationellt. Data om hjälm samlas in men ingen skillnad görs vad för typ av hjälm.

Bilagor

• Screenshot_20231220-121226.png
    Screenshot_20231220-121226.png
    183.9 KB · Besök: 61
Detta formulär får människor som söker akutvård efter olycka i trafiken i handen, på de platser jag jobbat på inom västra Götalandsregionen. Med tanke på att strada är Transportstyrelsens databas bör det vara nationellt. Data om hjälm samlas in men ingen skillnad görs vad för typ av hjälm.
Trafikskadejournal STRAVA

Frågan är ju om man kan kalla Hövding för hjälm?

Tillbaka
Topp