HT eller FS under 25000

anber

Medlem
HT eller FS under 25000
Funderar på om man ska välja en HT på ca 10-10.5 kg eller en tyngre FS typ specialized Epic comp (rea)eller giant Anthem x för långlopp. Någon med erfarenheter på lätta HT vs lite tyngre FS?

HT eller FS under 25000
Kanske dåligt svar på din fråga men hade en Hyfsat lätt HT den låg på 10.3kg och bytte nyss upp mig till en FS som ligger strax under 12kg och märker typ ingen skillnad alls. Är förvånad över hur lite dämparen "svampar" när man trampar med den i låst läge. Trodde det skulle vara som att åka gunghäst.

HT var en Trek superfly 9.6 och FS är en TREK superfly FS9,8sl

HT eller FS under 25000
Så ni tycker det är bättre att köpa en tyngre fs än en lätt ht. Min nuvarande ht väger 13 kg.....och klarar mig ganska hyfsat på den. Men man vill ju förnya sig lite...... Är specialized Epic comp för 20.000 ett bra köp?

HT eller FS under 25000
anber skrev:
-------------------------------------------------------
> Så ni tycker det är bättre att köpa en tyngre
> fs än en lätt ht. Min nuvarande ht väger 13
> kg.....och klarar mig ganska hyfsat på den. Men
> man vill ju förnya sig lite...... Är specialized
> Epic comp för 20.000 ett bra köp?

Ett riktigt bra köp, enligt mig!
Du får Carbon varianten för ca 24 på Haga Cykel.

HT eller FS under 25000
Jag föredrar att cykla på min Epic comp alla dagar i veckan oavsett underlag framför min Carve (används vid pendling främst) HT, visst de väger väl ungefär lika mycket och carven är en lite sämre cykel komponentmässigt, men epicen är underbar att cykla på.

HT eller FS under 25000
Jag har gjort exakt det bytet nu i höst. Från HT till epic comp och vart riktigt nöjd. Är min första FS så har inget att jämföra med men tror inte jag kunde vara mer nöjd. Har inte hunnit cykla så mycket än då jag lyckades knäcka några revben men ca 15mil har jag hunnit med och är beredd att hålla med Raggamuffin.

/tvåan

HT eller FS under 25000
hört att det inte skiljer så mkt i vikt på epicen alu vs carbon i den billigare prisklassen. Stämmer detta, i så fall kanske det inte är värt dom extra 1000-lapparna för en carbon.....

HT eller FS under 25000
FS kommer hitta mer grepp och göra att du sparar kroppen och kan köra fortare, den fördelen överväger det extra kilo du får släpa på.

Nu kör jag inte långlopp utan stig, men principen bör vara densamma om man prioriterar fart.

HT eller FS under 25000
anber skrev:
> hört att det inte skiljer så mkt i vikt på
> epicen alu vs carbon i den billigare prisklassen.
> Stämmer detta, i så fall kanske det inte är
> värt dom extra 1000-lapparna för en carbon.....

500gr är det jag fick reda på när jag stod och valde mellan alu och carbon, valet blev då väldigt lätt för mig, dvs alu.

HT eller FS under 25000
Tjompan skrev:
> Andra växlar på Carbon, eller växelförare?

Nu vet jag bara hur det är på just 2014 års modell då det är en sån jag har och jämförde med.
Carbonen har shimano växlel bak (XT) och shimano reglage (bortsett främre växelföraren där det är sram) medans alu kör med sram x9 bak och sram reglage. I övrigt så är det samma komponenter vad jag skunnat se, både gaffel och dämpare bak, hjul osv.

Så det som skiljer dom åt är tillverkare av reglage och bakväxel samt 500gr i vikt.

HT eller FS under 25000
jensclaudius skrev:
> Tjompan skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Andra växlar på Carbon, eller växelförare?
>
>
> Nu vet jag bara hur det är på just 2014 års
> modell då det är en sån jag har och jämförde
> med.
> Carbonen har shimano växlel bak (XT) och shimano
> reglage (bortsett främre växelföraren där det
> är sram) medans alu kör med sram x9 bak och sram
> reglage. I övrigt så är det samma komponenter
> vad jag skunnat se, både gaffel och dämpare bak,
> hjul osv.
>
> Så det som skiljer dom åt är tillverkare av
> reglage och bakväxel samt 500gr i vikt.

Ok ja då var det som jag trodde då.
Ja det rör sig ju om 5-6000:- skillnad.

Tillbaka
Topp