hub på dc++ med cykelfilmer?

bara för att det ligger på dc++ behöver det inte vara upphovsrättskyddat material. Men en väldigt stor chans.

många plöjjer faktiskt hem kopior av filmer som de redan köpt på VHS/dvd..

sen är jag lite kluven hur man skall resonera om man köpt en VHS film och tar ner filmen i ett bättre format.. det är väl fortfarande samma film.. eller ?

<:

svampbob skrev:
-------------------------------------------------------
> ärdet inte mot reglerna att posta nåt som har
> att göra med upphovsrätts skyddat matrial?

Står det något sådant i reglerna? I stort är det sveriges rikes lag vi följer här, dvs det som är lagligt att prata om på fikarasten är inte olagligt här heller. Däremot är var och en i slutänden ansvarig för det de postar och vi som administratörer är skyldiga att vid anmodan "skyndsamt" ta bort inlägg som kan anses vara olagliga.

Ta hem Limewire istället. Det tar alla Dc hubbar i sökningen och ven vissa torrent sajter om jag inte har fel. Lätt och smidigt.

yasheeve skrev:
> sen är jag lite kluven hur man skall resonera om
> man köpt en VHS film och tar ner filmen i ett
> bättre format.. det är väl fortfarande samma
> film.. eller ?

Om du redan äger en Volvo V70 av 1996 års modell, ger det dig då rätten att stjäla en V70 av 2006 års modell? Det är ju fortfarande samma bilmodell.. eller?

JT skrev:
> yasheeve skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > sen är jag lite kluven hur man skall resonera
> om
> > man köpt en VHS film och tar ner filmen i ett
> > bättre format.. det är väl fortfarande
> samma
> > film.. eller ?
>
> Om du redan äger en Volvo V70 av 1996 års
> modell, ger det dig då rätten att stjäla en V70
> av 2006 års modell? Det är ju fortfarande samma
> bilmodell.. eller?

När man snor V70:n så förlorar ägaren den, vilket inte sker vid nerladdningen av filmen.

Yes! Snart är evighetsdiskussionen igång.

Glöm inte att göra liknelser som passar ditt syfte, det går alltid att hitta en!

jomper skrev:
> Yes! Snart är evighetsdiskussionen igång.
>
> Glöm inte att göra liknelser som passar ditt
> syfte, det går alltid att hitta en!

Tänkte den tanken när jag skrev inlägget ;-) :-)

Engström skrev:
> När man snor V70:n så förlorar ägaren den,
> vilket inte sker vid nerladdningen av filmen.

Du snor den direkt från Volvos leveransparkering.

JT skrev:
> Engström skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > När man snor V70:n så förlorar ägaren den,
> > vilket inte sker vid nerladdningen av filmen.
>
> Du snor den direkt från Volvos leveransparkering.

Ah! Bra idé, man vill ju liksom inte sno från enskilda individer. :-)

Engström skrev:
> Ah! Bra idé, man vill ju liksom inte sno från
> enskilda individer. :-)

Nej, då kanske dom blir ledsna i ögat.

En hjälmlag hade löst alla problem.

Du köper en bok i en bokhandel.
Du glömmer den hemma när du reser iväg för att träffa en polare.

Är det okey att låna polarens bok och läsa den på vägen hem?

Är det okey att kopiera polarens exemplar för att du vill läsa klart den på vägen hem?
(Du förstör givetvis kopian efter du läst klart.)

Är det okey att göra en kopia av ljudboken från biblioteket av exakt samma bok?
Nu är vi ute och cyklar på hal is.. (utan dubbisar)

Vi snackar om information som vi på något sätt betalt för att ta del av.
Det kan alltså inte liknas med stöld av bilar osv som är fysiska ting.

Att informationen kommer levererat på ett fysiskt media har varit ett måste fram tills dessa dagar. Nu kan vi köpa ex en låt via nätet och därefter lyssna på den i datorn, mp3-spelaren osv.

Låt oss säga att vi köper en låt i mp3-format.
Gör vi då en olaglig handling när vi för över låten till vår lite äldre Sony mp3-spelare?
Låten konverteras ju faktiskt till sonys egna ljud-format när vi för över den till "MP3-spelaren".

Vad är skillnaden mellan detta och kopiera min mp3:a till vanligt kasettband? Jag använder givetvis min vattentäta walkman i badhuset.

Får jag exempelvis digitalisera min VHS-video film och titta på den på min dator?

Vad är skillnaden på detta och att enkelt tanka ner en färdig kopia av exakt samma information?

Man måste tydligt skilja på att ladda ner och att dela ut upphovsrättskyddat material.
Att göra en kopia för privat bruk är lagligt och i vissa fall helt nödvändigt.
Att dela ut material som är skyddat är olagligt, om man inte vet att alla som laddar ner har betalt och gjort rätt för sig. Och detta är ju idag helt omöjligt att veta.

Vi betalar för att obegränsat många gånger kunna ta del av ett "verk" som någon gjort/komponerat.

Om kopiering av information på det sätt som beskriv ovan, skall vara olaglig, så måste vi börja betala för varje gång vi lyssnar eller ser ett verk. Detta gör vi generellt inte med musik och film.

Dock finns "pay per view" liknande system. Här brukar man dock göra en olaglig handling om man ex spelar in det man får "streamat"/skickat till sig. Här har man köpt information för just ett tillfälle (oftast till ett starkt reducerat pris gentemot traditionella inköp) och man har ingått ett avtal. (även om detta kanske inte är något man tänker på alla gånger).

Ja ni fattar. verkligheten kommer snart att komma i kapp verkligheten..
Va du, jag och skivbolagen/filmbranshen gör just då återstår att se...

Sen har vi fortsättningen med att polaren gör dig en kopia av mp3:an han köpte igår..
hmm...

Ähh. nu orkar jag inte skriva mer.. Ligger i soffan och dricker JULMUST (yeah.. kör hårt.. jag vet att det är november... ) :)

Nu är det dax att göra något vettigt... typ räkna ut ekerlängder..

Forum ÄR kul (o:

Men det fanns la en happy server på DC++ ett tag har jag för mig? Men det e inte så checkt o snacka om att man laddar ner en massa saker, speciellt inte här på Happy. Ni erkänner att ni laddar ner, det e inte alls svårt för polisen o komma o plocka upp er, ni(jag) Alla som skriver inägg här på Happy har en IP addres. Samtidigt ni skickar Inlägg skickar ni er IP addres & den registreras av happy servern. På så sett kan polisen plocka in er.

Alla datorer har en IP addres, just för att kunna komunicera med andra datorer. Annars så funkar det inte att surfa på internet eller ladda ner saker.

Kom ihåg, Ni är inte osynliga på nätet!

//Hansen

Mjukvara (Direct Connect, Bittorrent.)liksom hårdvara (snabba linor, mp3-spelare m.m.)kan användas för att dela med sig av upphovsrättsskyddat material men även material som är lagligt. Av någon märklig anledning har det enbart uppstått diskussion kring mjukvaran. Varför är det sådan obalans i kritiken?

Fast att happyserver var på väg att få åka polisbil hade inget med några diskussioner här att göra som tur var utan mest pga överdrivet nitiska poliser som tömde hela serverhallar för säkerhets skull.

Mx_Hansen skrev:

---
Ni erkänner att ni laddar ner,
> det e inte alls svårt för polisen o komma o
> plocka upp er, ni(jag)

---

> //Hansen

Förvisso inte, men nu har ju politikerna börjat förstå vidden av den lag de skapat; Nästan en miljon människor ägnar sig åt fildelning varje dygn enligt beräkningar från i våras. Det går inte att kriminalisera en miljon människor, hur skulle det se ut? Vem ska tillhandahålla resurser för att hålla reda på en miljon ip-adresser? Vi skattebetalare? Det är helt orealisiskt.

Av den anledningen kommer lagen ändras markant eller tas bort. Förmodligen kommer det - liksom med kassetterna på 70-talet - bli en lag på avgift på hårdvaran som har till syfte att distribuera och lagra delat material. Tror du inte det?

edit: Ändrade från "skatt" till "avgift"

Senast redigerad av en moderator:
hf_homeTaping.gif ht=300

Mx_Hansen skrev:
> Men det fanns la en happy server på DC++ ett tag
> har jag för mig?
>
> Men det e inte så checkt o snacka om
> att man laddar ner en massa saker, speciellt inte
> här på Happy. Ni erkänner att ni laddar ner,
> det e inte alls svårt för polisen o komma o
> plocka upp er, ni(jag) Alla som skriver inägg
> här på Happy har en IP addres. Samtidigt ni
> skickar Inlägg skickar ni er IP addres & den
> registreras av happy servern. På så sett kan
> polisen plocka in er.
>
> Alla datorer har en IP addres, just för att kunna
> komunicera med andra datorer. Annars så funkar
> det inte att surfa på internet eller ladda ner
> saker.
>
> Kom ihåg, Ni är inte osynliga på nätet!
>
> //Hansen

Man kan säga (nästan) vad man vill utan att bli åtalad. Jag har VÄLDIGT svårt att tro att polisen kommer stormande för att de läst ett inlägg på ett cukelforum om att nån laddat ner en film. Tror inte ens Stasi jobbade på så lösa grunder.
Visst, surfande lämnar spår... Sen beror det på om admin slagit på lagring av IP eller inte. Förutsatt att det är påslaget kan sen polisen, efter att ha begärt ut de listorna få fram vilken internetleverantör du har. Men där tar det stopp hos de allra flesta leverantörer så länge det inte rör sig om brott där straffet är fängelse.

Är man rädd för storebror kan man dessutom väldigt lätt använda falska ip-adresser, surfa genom nån anon-proxy eller liknande. Sen kan polisen åka plocka nån cyberrymdhöna och slänga i grytan om de vill.

Mx_Hansen skrev:
> Men det fanns la en happy server på DC++ ett tag
> har jag för mig?
> //Hansen

Stämmer bra det, och det var jag som hade en hubb uppe. Lade ned projektet eftersom det var jobbigt att ha igång datorn 24/7...lika så 12/7. Kan titta över mina resurser och se om jag kan lösa problemet. Kanske är någon annan som vill deligera Ynhub programet på sin dator?

Nu är jag så där allmänt seg och efter igen.. Men, vad var det för skatt man lade på lagringsmedia senast? Var det inte på cd/dvd och hårddiskar? Vad var den skatten bra för?

Kassettskatten och är till för att täcka tillåten privatkopiering. Man får kopiera till nära vänner och familj. Köper jag en DVD eller CD så får jag göra kopior till mina vänner helt lagligt.
Då gäller det bara musik och film. Programvara för dator gäller inte här och det är inte sällan som man inte får kopiera för eget bruk(säkerhetskopia). Det är licensavtalen som gäller.
När det gäller musik och film så finns en hake. Du får inte knäcka kopieringsskyddet.
LP och kassett är inga problem, VHS kan vara skyddade (t.ex. Macrovision), de flesta CD är ok, DVD är det väldigt få som går att kopiera utan att kringgå kopieringsskydd.

Så du måste betala för rätten att kopiera oavsett du ska kopiera eller ej (back-up av egna foto) och om du ska kopiera (t.ex. till vänner enligt lagen) så kan du inte det pga kopieringsskyddet.

Konstigt att folk laddar ner filmer. Man måste betala för något man har rätt till men inte kan göra lagligt. Gör man det så bryter man mot lagen.

Kort rättelse. Kassettskatten har inget med eget bruk att göra. Det är en "skatt" krävd av upphovsrättsorganisationerna som ett "skydd" för de förluster ett medie som underlättar främjar. "Skatten" samlas in av en privat organisation och vi som betalar "skatten" vet inte vad den går till.

För övrigt är jag skeptisk till att det är olagligt att kringgå ett kopieringsskydd. Bl.a. DVDJon har stämts för detta utan framgång. Du brtyer ett licensavtal som du ingår när du köper produkten men därifrån till att begå ett lagbrott är steget ganska långt.

DVDjon var innan lagen trädde i kraft. Det var ganska mycket kryptografiforskning som blev olaglig över en natt, men varken polis eller politiker förstår sig på sånt.

Det är inte många som fattar varför upphovsrätt finns, den saken är iaf klar. Debatten slutar alltid med att folk ska millimeterprecisera var gränsen går för själva brottshandlingen istället för att försöka lösa problemet. Man kan älta hur länge som helst vem man får kopiera skivor till, men det är ju inte det som är problemet. Problemet är att det finns människor som lever på att komponera/framföra/distribuera musik/film/konst. En del av dessa sysslar med välgörenhet, men långt ifrån alla. Ändå behandlas denna yrkeskår som en ren välgörenhetsinrättning av en del.

Jag tror inte det ruinerar någon. Snarare jämnar det nog ut konst/film/musikmarknaden. Det är jävligt hippt och fräckt att tanka hem film och musik. Många tycker anarki är häftigt när dom vet att dom inte kan åka fast.

Men det som jag tycker är irriterande är hur oerhört oförstående allmänheten är över varför upphovsrätt finns. Jag tror dom allra flesta vet hur patent fungerar och troligen även inte har något emot detta. Varför är det då så svårt att begripa och acceptera upphovsrätten?

Varför är rättigheten/tillgången till film och musik så oerhört viktig för folk? Den är uppenbarligen viktigare än de lagar som samhället satt upp. Vill man t ex hellre ha gratis musik än gratis sjukvård?

JT skrev:
> inte har något emot detta. Varför är det då
> så svårt att begripa och acceptera
> upphovsrätten?
>

Jag tror att det mångt och mycket bottnar i att de stora distributörerna från början satte sig på tvären mot att teknikutvecklingen erbjöd nya distributionsformer. Hade de från början anammat ny teknik istället för att tro att de kan styra världen så hade debatten sett helt annorlunda ut idag.

Ett förakt för kunderna gör inte kunderna välvilligt inställda till "producenterna".

Tbone är det hela på spåren.

*Dålig analogi on* Om alla haft en CNC-fräs i vardagsrummet och en tig-svets i källaren men det enda som gick att köpa i cykelväg var en Crescent med torpedo-växel. hur länge hade det varat? Hade det blivit bättre om Crescent stämt alla andra tillverkare med motiveringen att de förlorar pengar om andra bygger cyklar i sina källare? *Dålig analogi off*

Jag laddar hem filmer och musik för att utbudet är enormt mycket större och tillgängligheten enormt mycket bättre än vad någon komersiell aktör kan erbjuda. De vaknade för sent och lät ett användarmönster som inte alls gynande dem etableras, de motarbetade iställe för att själva se möjligheterna.

Jag förstår precis varför upphovsrätt och patent finns. Frågan är varför lagarna stiftades från början och om de fortfarande är applicerbara..

Men Hur ska polisen veta att det e just du som har suttit bakom just den datorn & just klickat på den filen du ville ladda ner=P Hur ska dem bevisa det??

Men länge leve Sverige för sina lagar som byggs med luft som grund=)

//Hansen

Tillbaka
Topp