hub på dc++ med cykelfilmer?

Mx_Hansen skrev:
-------------------------------------------------------
> Men Hur ska polisen veta att det e just du som har
> suttit bakom just den datorn & just klickat på
> den filen du ville ladda ner=P Hur ska dem bevisa
> det??

Det är en av de saker som de typiskt har svårt att bevisa.

Jag slutade köpa CD-skivor när de steg över 180kr styck. Kändes fullständigt omotiverat att betala de summorna för 10 låtar eller vad det är på en skiva. Det var väl sådär 5 år sedan.

Har väl laddat ner en och annan låt sen dess, och skivbolagen påstår därför att de låtar jag laddat ner är utebliven inkomst för dem... Vad de inte förstår är att jag absolut inte skulle köpt dessa låtar om jag inte laddat ner dem, jag skulle helt enkelt bara struntat i det och glatt fortsatt lyssna på radion (och spelat in musik från radion till datorn, som man gjort hela sitt liv, fast till kassetband)...

Vad som dock är intressant är att jag via fildelning av olika slag funnit otroligt mycket ny musik som jag lärt mig uppskatta, många band som jag troligen aldrig skulle kommit i kontakt med annars, eftersom man inte direkt "chansar" och köper en skiva för 180kr som man inte vet vad den innehåller. Däremot tror jag att jag såfort jag har en inkomst som är större än 2/3 av vad som klassas som existensminimum i det här landet kommer börja handla en och annan skiva som jag med säkerhet vet är bra, dvs av artister som jag lärt mig uppskatta via fildelning.

De som förlorar på sånt här är one-hit-wonders, men jag skulle inte direkt sörja om vi inte får en möjlighet att lyssna på kulturella mästerverk som "call on me" i framtiden pga att de blir utkonkurrerade av internet.

Tjena!

Jag köper glatt filmer och skivor.. När jag är i Norge (friserv till Markus F här..)
Där kostar en ny skiva 130:- och en nya DVD 180:- helt ok alltså..

på microsofts nya mp3 spelare, så ligger det en avgift inbakad i priset, som går direkt till Universal, som gör musik, de ämnar att försöka tvinga apple att ha likadant.

hur ska man tolka det? att om man köper en sådan spelare, så har jag ju faktiskt betalt en avgift till dem och har rätt att ladda musik som de "äger"? annars ser jag inte varför JAG ska betala nått till dem, om jag heller inte laddar nått från dem. jag menar, de kan ju inte utgå från att jag piratladdar, eller?

tråkigt nog är det ena riktigt stora giriga bolagschefer som ska suga blodet ur en, som inte tycker det räcker me de hutlösa priserna de tar ut på skivor. som inte fattat varför folk laddar. har svårt att känna nån sympati för bolag som år efter år drar in flera miljarder i vinst. om nu artisterna drabbas, ta men ta då några av de där mmiljarderna o ge det till artisterna så var det löst. vrkar nästan som om laddandet dras av artisternas arvode och inte av bolagets vinst. att vinsterna för bolagen ä lika stor, men artisterna får mindre

Tillbaka
Topp