Hund påkörd av cyklist, smitning, på Säröbanan

patten sa:
geologen sa:
Mike8 sa:
Tycker som några andra här att säröbanan är rätt så stökig att cykla med många flanörer de dagar då det är hyfsat bra väder. Vilka bättre och fina alternativa vägar finns om man vill cykla söderut från gbg mot Kungsbacka?

De realistiska alternativen är "innervägen" genom Askim, Hovås, Skintebo och ner till Billdal (stora vägen som löper hyfsat parallellt med 158:an). Eller efter Hovås in via Lyckhem och ner mot Årekärr och antingen förbi Letsegården eller söder förbi kyrkogården, så man kommer ut vid rondellen intill Lindåssmotet. Är man mer skogsbetonad i sin cykling finns det säkert småvägar, grusvägar och stigar för att forcera samma sträcka. Men alla nämnda alternativ ovan är längre, mer kuperade och tar normalt längre eller mycket längre tid (samt i fallet med stora vägen: är även kraftigt trafikerad under pendlingstider), även efter att man fått bromsa några gånger för skymda korsningar, lösspringande byrackor, irrande flanörer och brackor i jättesuvar.

Annars går det att cykla Mölndal, Kållered och Lindome, vidare mot Kungsbacka.

Visst, man kan även ta väg 156 genom Hällingsjö och Skene. Men det är liksom inte ens i närheten av att vara ett ruttalternativ till Säröbanan. Nån antydan till geografisk närhet får man nog avkräva det.

Senast ändrad:
patten sa:
Och från kållereds centrum (eller möldalsbro om man vill köra via gärdsjön :-) ) går det cykla mindre trafikerade (och jobbigare) asfaltvägar än gamla riksvägen :-)

geologen sa:
patten sa:
geologen sa:
Mike8 sa:
Tycker som några andra här att säröbanan är rätt så stökig att cykla med många flanörer de dagar då det är hyfsat bra väder. Vilka bättre och fina alternativa vägar finns om man vill cykla söderut från gbg mot Kungsbacka?

De realistiska alternativen är "innervägen" genom Askim, Hovås, Skintebo och ner till Billdal (stora vägen som löper hyfsat parallellt med 158:an). Eller efter Hovås in via Lyckhem och ner mot Årekärr och antingen förbi Letsegården eller söder förbi kyrkogården, så man kommer ut vid rondellen intill Lindåssmotet. Är man mer skogsbetonad i sin cykling finns det säkert småvägar, grusvägar och stigar för att forcera samma sträcka. Men alla nämnda alternativ ovan är längre, mer kuperade och tar normalt längre eller mycket längre tid (samt i fallet med stora vägen: är även kraftigt trafikerad under pendlingstider), även efter att man fått bromsa några gånger för skymda korsningar, lösspringande byrackor, irrande flanörer och brackor i jättesuvar.

Visst, man kan även ta väg 156 genom Hällingsjö och Skene. Men det är liksom inte ens i närheten av att vara ett ruttalternativ till Säröbanan. Nån antydan till geografisk närhet får man nog avkräva det.

Ska man från göteborg och söder ut mot kings hill så är det väl det som är det viktiga?

Befinner man sig i västra delarna av Göteborg och ska till t ex Särö eller Kungsbacka, så innebär vägen genom Mölndal, Kållered och Lindome en rejäl omväg, förutom att man måste ta sig igenom stan och Mölndal, med kass cykelinfrastruktur. Massa stopp, korsningar, och en extrem mängd andra trafikanter. Förstår inte hur man kan se det som i närheten av ett alternativ. Tätbebyggda delar av Göteborg är en katastrof att ta sig fram i på cykel om man vill röra sig snabbare än 16-18 km/h.

Cyklister kör hädanefter via benareby medan rullskidsåkare kör över Härskogen och joggare följer Pepparedsleden. Har inte bestämt mig vart stavgångare ska ta vägen.

geologen sa:
Befinner man sig i västra delarna av Göteborg och ska till t ex Särö eller Kungsbacka, så innebär vägen genom Mölndal, Kållered och Lindome en rejäl omväg, förutom att man måste ta sig igenom stan och Mölndal, med kass cykelinfrastruktur. Massa stopp, korsningar, och en extrem mängd andra trafikanter. Förstår inte hur man kan se det som i närheten av ett alternativ. Tätbebyggda delar av Göteborg är en katastrof att ta sig fram i på cykel om man vill röra sig snabbare än 16-18 km/h.

Ursäkta då att du har mycket bättre koll på vart 'Mike8' utgår ifrån än oss vanliga dödliga.
(Och från grevgården till hede - som exempel - skiljer det inte många procent i längd : för oss andra då.)

geologen sa:

Den rejäla omvägen är ju säkert 5km.

Hjälp!

Konkret sa:
geologen sa:

Den rejäla omvägen är ju säkert 5km.

Hjälp!

Och dessutom är sträckan från högsbo upp till balltorp riktigt fin att sträcka ut på.
Om man vågar släppar rinksargen och avvika från säröleden...

På den lokala cykelleden har jag fått känslan att gående och gående med hundar har börjat försvåra passage för cyklister. Fattar inte varför, hade jag haft hund i koppel hade jag hållt det stramt när det kommer cyklister. Ett par gånger förra rundan fick jag göra tecken med handen att göra mer fri väg för passage.
Nu kör ju vissa som fan på den rundan om man kollar på loggar så det kan ju vara i konfliktsyfte. Själv är jag en snäll pojke när jag cyklar, men ibland blir det fel ändå(då är det ju bara att be om ursäkt) Hade jag kört på någon/något hade jag givetvis stannat.

Undrar hur många hundar som varje år dödas/skadas genom bilisters framfart och hur många hätska Fejsbock-inlägg det genererar?

Holmis sa:
Undrar hur många hundar som varje år dödas/skadas genom bilisters framfart och hur många hätska Fejsbock-inlägg det genererar?
Nu kommer vi lång OT, men frågan får mig att tänka på konflikten jägare vs vargar. Agrias statistik om deras kunder säger ca 500 trafikdödade jakthundar per år, vargdödade hundar är ca 5-10 st. https://www.agria.se/pressrum/stati...lsa/vad-sager-statistiken-om-skador-vid-jakt/
Förenklad slutsats: vargar och cyklister är onödiga och ondskefulla, bilismen är god och nödvändig :-)

Senast ändrad:
Cyklade regelbundet på Säröbanan när jag bodde i Göteborg. Fantastiskt fint när vädret var rätt, fostrande andra dagar.

Vid sämre väder kunde man köra hela utan att se någon annan person, men vid fint väder kunde det ibland vara som att försöka cykla på Kiviks marknad.

En fin dag fick man helt enkelt lägga alla snittfarter och rekordtider åt sidan (pre-strava-era), och se den biten som transportcykling. I någon slags hypotetisk värld där alla medtrafikanter är förutsägbara, rationella och följer alla regler, skrivna och oskrivna, skulle ju inte det behövas men sådan är ju inte verkligheten.

Att läsa den här tråden gör mig lite besviken. Skygglapparna är tydliga hos alltför många.

Tillbaka
Topp