Vad jag kan bedöma av beskrivningen var cyklisten inte vållande och hundägaren inser t o m sitt ansvar för att ha utsatt cyklisten/cyklister för fara. I det läget finns det faktiskt goda skäl att som motionscyklist iklädd "fel" klädsel inte stanna och "prata" om saken, nämligen det utbredda cyklisthatet, som gör att både bilister och gående skyller på cyklister när de själva bryter mot lagen och/eller orsakar olyckor och farliga situationer.
Det kanske var fel av honom att inte stanna enligt lag eller moral, men kan ändå ha varit det enda rimliga med tanke på risken att han kunde fått en inskränkt och aggressiv hundägare vevande mot sig om han stannat kvar.
Jag var själv nyligen med om en olycka, när jag transportcyklade genom staden efter (NB!) en motionsrunda iklädd "fel" kläder. En kvinna slängde ut en barnvagn tvärs över cykelbanan ca. 3 meter framför mig, vilket tvingade mig att väja rakt in i faderns/partnerns mellangärde med styret, då jag ville undvika att skada barnet.
Mannen försökte genast skylla på mig och att jag hade kört för fort, vilket troligen var en fördom betingad av min klädsel och övriga utrustning, eftersom han – och partnern – haft ryggen emot mig fram till tiondelen före krocken och inte kunde ha en aning om hur fort jag körde. När jag tillrättavisade honom övergick han till att hänvisa till att de haft företräde på övergångsstället, vilket i o f s stämmer, men då de ändå bröt mot Trafikförordningens (7 kap. 4§) krav att se sig för innan man går ut på ett övergångsställe, var de tydligt vållande. När jag förklarat det här för dem, medan jag kontrollerade skador på mig och cykeln, avvek paret från platsen, medan jag skrek efter dom att stanna kvar och ta ansvar för att ha utsatt andra för fara och ev. skada genom sin vårdslöshet.
Med tanke på att den gående tycks ha varit vållande, och med hänsyn tagen till det närmast patologiska cyklisthatet bland trafikanter inom andra trafikslag, så finns det faktiskt goda skäl att som motionscyklist inte stanna vid en sådan här incident. Okunnigheten om trafikreglerna bland gående och bilister är nämligen monumental och de har därför en benägenhet att skylla ifrån sig på samhällets hatobjekt och vanliga syndabock. (Många gående hänvisar till en lagparagraf de tror finns, som säger att "Cyklister ska cykla runt".)
Så döm inte den här cyklisten, som troligen är offret, enbart på andras beskrivning av vad som hänt. Han vill troligen bara slippa det patologiska cyklisthatet och kommer sannolikt inte att ge sig till känna och ge sin version av incidenten.