Hund påkörd av cyklist, smitning, på Säröbanan

Kristoffer R

Aktiv medlem
En lycra-cyklist körde på en hund på Säröbanan igår. Hunden bröt benet. Cyklisten stannade dock inte för att kolla läget.

Facebookgruppen flödar givetvis av hat och högafflar mot cyklister samt krav på fartbegränsning och - hör och häpna - önskemål om att man skall cykla på vägarna isf GC-bana.

IMG_2208.PNG

Senast ändrad:
Oklart hur det gick till "hållit undan hunden bättre". Svängde hunden ut på en cykelbana eller cyklade cyklisten på vanlig trottoar?

Synd om hunden. MEMILS och andra lycrasvetton är farliga dom!

Lillgammal sa:
Oklart hur det gick till "hållit undan hunden bättre". Svängde hunden ut på en cykelbana eller cyklade cyklisten på vanlig trottoar?
Spelar det nån roll hur olyckan gick till? Stannar gör man oavsett, annars är man ett kräk.

ooms sa:
Spelar det nån roll hur olyckan gick till? Stannar gör man oavsett, annars är man ett kräk.

+1, eller ja inte på kräk kanske, men stannar gör man oavsett vid en olycka, fattar inte varför så många ska "hålla på sin rätt", lite ödmjukhet i trafiken har ingen dött av.

ooms sa:
Lillgammal sa:
Ja, att inte stanna är riktigt dåligt.

Generellt sett tycker jag att det är en bra tumregel att betrakta barn och hundar som bedrivande slumpvandring, d.v.s. är helt omöjliga att prediktera vad de ska hitta på så där bör man både av omtanke om dessa och ren självbevarelsedrift ta det väldigt lugnt.

Hade det varit en bil som kommit förmodar jag att de hållit bättre reda på valpen.

EDIT:
Självklart dåligt att inte stanna. Men det här med att dom flesta (iaf där jag brukar cykla) inte gör speciellt mycket för att hålla ordning på hundar/barn är faktiskt ganska irriterande. Jo jag saktar ner, självklart, men irriterande är det.

Möter t.ex. ofta någon med hund på GC-bana. Nästan alltid har dom koppel så dom enkelt skulle kunna springa framför mig. Ska man alltid ner till krypfart då för att hunden ev. kan ta ett språng? Jag har slutat med det, släpper lite på farten och håller bromsberedskap. Dom som går med hund verkar ha lite prestige i att de inte behöver korta ner kopplet, deras hund är ju så duktig. Men det är väldigt svårt att veta om den man möter är just den som inte har koll, eller om hunden får ett ryck ändå. Nej, det är hundförarens uppgift att se till att hunden inte kommer i vägen!

Senast ändrad:
Hur har det gått till egentligen?
Hundar har man till vänster när man går på GC-banor. Man går själv på vänster sida mot cyklisterna. Hunden är kopplad.

Jag editerade i mitt inlägg ovan, jag kan inte uttala mig om det specifika fallet, bara rent allmänt om egoistiska barn/hundförare (det betyder alltså INTE att alla är egoistiska, men många är det). Och ibland när jag blir riktigt trött på det så filosoferar jag över varför dom här människorna inte lullar runt ute på bilvägen, kan det kanske vara någon form av självbevarelsedrift?

Och självklart skall man stanna. Men i så fall anbefaller jag att man behåller hjälmen på. Skulden kommer i dessa fall att uteslutande skyllas på cyklisten som kört i 70km/h - och har lycra!

Alltså... det där lilla barnet som cyklade rätt ut framför mig så jag vurpade och spräckte skallen stannade inte heller och föräldrarna till den ska vi väl inte ens nämna. Hur gör man i ett sådant fall? Cyklisthatet växer och kan ta helt oväntade uttryck...

Vad jag kan bedöma av beskrivningen var cyklisten inte vållande och hundägaren inser t o m sitt ansvar för att ha utsatt cyklisten/cyklister för fara. I det läget finns det faktiskt goda skäl att som motionscyklist iklädd "fel" klädsel inte stanna och "prata" om saken, nämligen det utbredda cyklisthatet, som gör att både bilister och gående skyller på cyklister när de själva bryter mot lagen och/eller orsakar olyckor och farliga situationer.
Det kanske var fel av honom att inte stanna enligt lag eller moral, men kan ändå ha varit det enda rimliga med tanke på risken att han kunde fått en inskränkt och aggressiv hundägare vevande mot sig om han stannat kvar.

Jag var själv nyligen med om en olycka, när jag transportcyklade genom staden efter (NB!) en motionsrunda iklädd "fel" kläder. En kvinna slängde ut en barnvagn tvärs över cykelbanan ca. 3 meter framför mig, vilket tvingade mig att väja rakt in i faderns/partnerns mellangärde med styret, då jag ville undvika att skada barnet.
Mannen försökte genast skylla på mig och att jag hade kört för fort, vilket troligen var en fördom betingad av min klädsel och övriga utrustning, eftersom han – och partnern – haft ryggen emot mig fram till tiondelen före krocken och inte kunde ha en aning om hur fort jag körde. När jag tillrättavisade honom övergick han till att hänvisa till att de haft företräde på övergångsstället, vilket i o f s stämmer, men då de ändå bröt mot Trafikförordningens (7 kap. 4§) krav att se sig för innan man går ut på ett övergångsställe, var de tydligt vållande. När jag förklarat det här för dem, medan jag kontrollerade skador på mig och cykeln, avvek paret från platsen, medan jag skrek efter dom att stanna kvar och ta ansvar för att ha utsatt andra för fara och ev. skada genom sin vårdslöshet.

Med tanke på att den gående tycks ha varit vållande, och med hänsyn tagen till det närmast patologiska cyklisthatet bland trafikanter inom andra trafikslag, så finns det faktiskt goda skäl att som motionscyklist inte stanna vid en sådan här incident. Okunnigheten om trafikreglerna bland gående och bilister är nämligen monumental och de har därför en benägenhet att skylla ifrån sig på samhällets hatobjekt och vanliga syndabock. (Många gående hänvisar till en lagparagraf de tror finns, som säger att "Cyklister ska cykla runt".)

Så döm inte den här cyklisten, som troligen är offret, enbart på andras beskrivning av vad som hänt. Han vill troligen bara slippa det patologiska cyklisthatet och kommer sannolikt inte att ge sig till känna och ge sin version av incidenten.

Cyklot B sa:
Vad jag kan bedöma av beskrivningen var cyklisten inte vållande och hundägaren inser t o m sitt ansvar för att ha utsatt cyklisten/cyklister för fara. I det läget finns det faktiskt goda skäl att som motionscyklist iklädd "fel" klädsel inte stanna och "prata" om saken, nämligen det utbredda cyklisthatet, som gör att både bilister och gående skyller på cyklister när de själva bryter mot lagen och/eller orsakar olyckor och farliga situationer.
Det kanske var fel av honom att inte stanna enligt lag eller moral, men kan ändå ha varit det enda rimliga med tanke på risken att han kunde fått en inskränkt och aggressiv hundägare vevande mot sig om han stannat kvar.

Jag var själv nyligen med om en olycka, när jag transportcyklade genom staden efter (NB!) en motionsrunda iklädd "fel" kläder. En kvinna slängde ut en barnvagn tvärs över cykelbanan ca. 3 meter framför mig, vilket tvingade mig att väja rakt in i faderns/partnerns mellangärde med styret, då jag ville undvika att skada barnet.
Mannen försökte genast skylla på mig och att jag hade kört för fort, vilket troligen var en fördom betingad av min klädsel och övriga utrustning, eftersom han – och partnern – haft ryggen emot mig fram till tiondelen före krocken och inte kunde ha en aning om hur fort jag körde. När jag tillrättavisade honom övergick han till att hänvisa till att de haft företräde på övergångsstället, vilket i o f s stämmer, men då de ändå bröt mot Trafikförordningens (7 kap. 4§) krav att se sig för innan man går ut på ett övergångsställe, var de tydligt vållande. När jag förklarat det här för dem, medan jag kontrollerade skador på mig och cykeln, avvek paret från platsen, medan jag skrek efter dom att stanna kvar och ta ansvar för att ha utsatt andra för fara och ev. skada genom sin vårdslöshet.

Med tanke på att den gående tycks ha varit vållande, och med hänsyn tagen till det närmast patologiska cyklisthatet bland trafikanter inom andra trafikslag, så finns det faktiskt goda skäl att som motionscyklist inte stanna vid en sådan här incident. Okunnigheten om trafikreglerna bland gående och bilister är nämligen monumental och de har därför en benägenhet att skylla ifrån sig på samhällets hatobjekt och vanliga syndabock. (Många gående hänvisar till en lagparagraf de tror finns, som säger att "Cyklister ska cykla runt".)

Så döm inte den här cyklisten, som troligen är offret, enbart på andras beskrivning av vad som hänt. Han vill troligen bara slippa det patologiska cyklisthatet och kommer sannolikt inte att ge sig till känna och ge sin version av incidenten.

+1 på rubbet.

Att inte stanna är ett brott som kallas smitning. Dvs utöver det uppenbart moraliskt förkastliga är det även juridiskt ett brott.
Att folk kan tycka det är ok att begå detta brott, är ju helt bisarrt.

Senast ändrad:
ooms sa:
Att inte stanna är ett brott som kallas smitning. Dvs utöver det uppenbart moraliskt förkastliga är det även juridiskt ett brott.

Det är inget brott att köra på en hund som springer ut i vägen, det kan räknas som skadegörelse om du kör på hunden med vilje.
Bara om du kört på visst vilt måste du anmäla det till polisen och märka ut platsen, du behöver inte stanna.

ooms sa:

Nej, du får nog uppdatera dina kunskaper i denna frågan.

Att motionenera på säröbanan borde i sig vara straffbart. Mindre lämpligt motionsstråk får en leta efter, motorväg framstår i sammanhanget som ett mycket bättre alternativ.

staine sa:
Vad är säröbanan? I en skog, en park, ett samhälle, asfalt grus, hur är sikten, etc?
Nyfiken.
Säröbanan är tydligen ett riktigt r-vh-l trafikmässig – för såväl gående som cyklister och andra.
Har inte åkt där själv, men läste det här: http://www.goteborgdirekt.se/nyhete...tgarder-kravs/lgcymim!fV6oUtm154ptLKcJ2CpUbw/

När det gäller de djur som Spacekitty tar upp, så gäller anmälningsplikten djur med hovar som blir påkörda. Grävlingar, rävar och harar bryr sig polisen inte om, utan kråkor och maskar får ta hand om dem.
Jag har sett en del döda djur längs vägen på mina cykelturer och ringt in till polisen några gånger.

Om jag inte helt missuppfattat det är följande lagtexten som handlar om smitning:

5 § Om en vägtrafikant, som med eller utan skuld haft del i uppkomsten av en trafikolycka, genom att avlägsna sig från olycksplatsen undandrar sig att i mån av förmåga medverka till de åtgärder, vartill olyckan skäligen bör föranleda, eller om han undandrar sig att uppge namn och hemvist eller att lämna upplysningar om händelsen, döms till böter eller fängelse i högst sex månader.
Är brottet med hänsyn till omständigheterna att anse som grovt, döms till fängelse i högst ett år.

https://lagen.nu/1951:649#P5S1

Vilka implikationer det har på det aktuella fallet överlåter jag till någon som kan tolka sådana texter att uttala sig om.

patten sa:
Att motionenera på säröbanan borde i sig vara straffbart. Mindre lämpligt motionsstråk får en leta efter, motorväg framstår i sammanhanget som ett mycket bättre alternativ.

Struntprat. 95 procent av tiden.är det glest eller ingen trafik alls där. Bara lediga dagar med fint väder är det ibland för tjockt för att rulla obehindrat. Även då har man oftast hundratals meter mellan "trafikstockningarna".

Spacekitty sa:
Cyklot B sa:
När det gäller de djur som Spacekitty tar upp, så gäller anmälningsplikten djur med hovar som blir påkörda. .

Björn, varg, järv, lodjur, älg, kronhjort, dovhjort, rådjur, utter, vildsvin, mufflonfår och örn.
Jag skulle nog skilja på viltolycka och kollision med kopplad hund på promenad...

geologen sa:
patten sa:

Struntprat. 95 procent av tiden.är det glest eller ingen trafik alls där. Bara lediga dagar med fint väder är det ibland för tjockt för att rulla obehindrat. Även då har man oftast hundratals meter mellan "trafikstockningarna".

Spelar väl inte så stor roll att det inte är mycket folk eller inte, över hela sträckan. Det är korsande vägar till förbannelse och jag anser då att träning inte är lämpligt, kanske som transportsträcka i 20 km/h rullandes. Om det varit en lämplig sträcka att trampa på så hade folk inte blivit upprörda eller sett snett på cyklister...det är inte enbart denna incident som skapat de känslorna.

Med tanke på hästincidenten för några år sedan skulle säkert cyklisten kunna få ersättning av hundägaren för olyckan även om den moraliska rätten så klart ligger hos hundvalpen.

ooms sa:
Jag skulle nog skilja på viltolycka och kollision med kopplad hund på promenad...

Kopplet var för långt om hunden kunde springa ut i cykeln vägbana, hundägarens ansvar.

Jag tycker att cyklisten borde ha stannat för att kolla vad som hänt. Men det som sagt inget brottsligt han gjort.

patten sa:
geologen sa:
patten sa:

Spelar väl inte så stor roll att det inte är mycket folk eller inte, över hela sträckan. Det är korsande vägar till förbannelse och jag anser då att träning inte är lämpligt, kanske som transportsträcka i 20 km/h rullandes. Om det varit en lämplig sträcka att trampa på så hade folk inte blivit upprörda eller sett snett på cyklister...det är inte enbart denna incident som skapat de känslorna.

Stort plus ett!

Allt sunt förnuft i samhället verkar ju ha försvunnit i samband med att Ulf Adelsohn lämnade politiken på 80-talet.

Spacekitty sa:
ooms sa:

Kopplet var för långt om hunden kunde springa ut i cykeln vägbana, hundägarens ansvar.

Jag tycker att cyklisten borde ha stannat för att kolla vad som hänt. Men det som sagt inget brottsligt han gjort.
Ok. Du som verkar ha koll på juridiken, var går gränsen då? Vad mer får jag som cyklist köra på utan att stanna och kolla hur det gick? Barnvagn? Människa? De var inte heller uppräknade i listan ovan över vad man måste stanna för...

Spacekitty sa:
1888 sa:
Miss Lycka sa:
Hundägare har strikt ansvar så hela situationen är ju hundägarens ansvar.

Helt rätt, men du får likförbenat inte avvika från olycksplatsen.

https://www.hd.se/2013-07-06/inget-brott-kora-ihjal-hund

"Men från polisens sida finns inte mycket att göra. Det är nämligen inte något brott att köra ihjäl en hund och inte stanna."

"Men om bilföraren anmäler det till polisen så kan man säga att han eller hon fullgjort sin plikt, säger Fredrik Bjerkeborn, informationsansvarig på polisen i NV-Skåne."

1888 sa:
Spacekitty sa:
1888 sa:
Miss Lycka sa:
Hundägare har strikt ansvar så hela situationen är ju hundägarens ansvar.

Helt rätt, men du får likförbenat inte avvika från olycksplatsen.

https://www.hd.se/2013-07-06/inget-brott-kora-ihjal-hund

"Men från polisens sida finns inte mycket att göra. Det är nämligen inte något brott att köra ihjäl en hund och inte stanna."

"Men om bilföraren anmäler det till polisen så kan man säga att han eller hon fullgjort sin plikt, säger Fredrik Bjerkeborn, informationsansvarig på polisen i NV-Skåne."
+1. Man ska alltid läsa allt när nån rycker loss ett citat...

Notera hundägarens fula försök att skuldbelägga cyklisten, som når sitt crescendo i det avslutande mobbandet av en person han kan räkna med att ingen kommer att försvara (p g a klädseln):

– "Du har inte många kompisar ikväll!"

Här har vi att göra med någon som har lite svårt att ta eget ansvar, utan istället letar efter en orsak att klaga på nästan, vilket inte alls är särskilt ovanligt i dagens Sverige då curling-generationen nått "vuxen" ålder.

Miss Lycka sa:
Hur har det gått till egentligen?
Hundar har man till vänster när man går på GC-banor. Man går själv på vänster sida mot cyklisterna. Hunden är kopplad.

Som hundägare, cyklist och löpare kan jag både hålla med dig och samtidigt inte...
Man har hunden till vänster, men det är det många puckon som inte fattar vilket ffa leder till uppfuckade hundmöten på smala vägar.
Man går på vänster sida på gc-banan. Jag håller med dig helt men detta är inte reglerat i lag. Eller var det iaf inte för några år sedan, vilket ledde till en enormt infekterad debatt på jogg.se där vissa ansåg att fotgängare självklart håller till vänster och andra att fotgängare självklart håller till höger... Tyvärr har det brett ut sig mer och mer att gå på höger sida även på bilväg. Var är Anita och Televinken när man behöver dem som mest?
Hunden är kopplad. Ja, när koppeltvång råder. Min hund går betydligt finare lös än kopplad.

patten sa:
geologen sa:
patten sa:

Pratar vi verkligen om samma sträcka? Det finns tre ställen där det är skymda korsningar där man behöver sakta ner och hålla extra uppsikt, över en sträcka på närmare en halvmil. Jämfört med de flesta cykelbanor där mycket mer skymda och mer trafikerade vägar finns med hundrametersmellanrum.

Att folk blir upprörda där beror nog mest på rikemansfolket som har hus längs sträckan och som anser att det är deras privata promenadstråk.

Håller med, Säröbanan är en katastrof - att cykla snabbt på vissa tider, undvik eller kör försiktigt.

Ni som säger att man inte ska stanna pga "cyklisthatet" så tror jag faktiskt att ni bara bygger på det genom att inte stanna, om inte annat så hjälper ni till att få över en hel bunt till "andra sidan"....

Ledsamt oavsett vem som är vållande...

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp