ooms sa:
Hur många är det som upplevt det här utbredda hatet mot cyklister i samhället? Jag själv måste säga att jag inte gjort det, trots åtskilliga mil på vägarna. Men så ser jag till att inte hamna i riskabla situationer heller, genom att undvika att cykla snabbt på GC-banor jag vet frekventeras av gående, tar det väldigt lugnt när jag rullar genom stan, cyklar inte i bredd på landsvägar, osv. Dvs undvika/minimera de situationer som ofta retar upp andra trafikanter och kan innebära incidenter. Däremot läser jag en hel del om det, och i de flesta fall verkar det bottna i olika incidenter av ovanstående slag.
Jag tror helt enkelt att genom att visa sunt förnuft och att inte alltid benhårt hålla på sin rätt så mår alla bättre!
Visst är det så! En kvinna som är lydig mot sin man, håller sig i hemmet, inte pratar med främmande män och städar och servar sin snälle make och är kåt, glad och tacksam blir aldrig misshandlad av sin snälle make. Det är förstås bara kvinnor som inte undviker/minimerar de situationer som ofta retar upp partnern som blir misshandlade av honom och om alla kvinnor bara visade "sunt förnuft" i relationen så skulle ingen kvinna någonsin bli misshandlad. :)
På samma sätt är det med våldtäkt. Kvinnor som använder "sunt förnuft" när de väljer kläder och väg hem på natten blir aldrig våldtagna, utan det är bara kvinnor som inte ser till att inte hamna i riskabla situationer som blir våldtagna.
Eller m a o och i klarspråk: Du ägnar dig åt avancerad
victim blaming där det är en psykologiskt besvärande tanke att man kan drabbas helt oförskyllt av otrevligheter och t o m brottslighet, där ens undermedvetna därför gärna bestämmer att bara den som gjort sig förtjänt av det kan drabbas, medan man själv kan klara sig så länge man använder "sunt förnuft", "ser till att inte hamna i riskabla situationer" och "undviker/minimerar de situationer som retar upp".
Men man kan drabbas helt oförskyllt av andras vårdslöshet och för den delen hat, vilket exemplen ovan med våldtäkt och kvinnomisshandel ska belysa, där det är lite svårare att i dagens klimat skylla på offret på minsta sätt. Men med den grupp av syndabockar vi har i dagens samhälle – motionscyklister – går det bra att skylla på offret och vid varje incident hävda att han/hon skulle ha anpassat sitt beteende för att slippa bli hatad, t.ex. genom att cykla långsammare, någon annanstans, längre ut på vägkanten, inte tillsammans med andra eller bara i andra kläder.
Du försöker också, för att undvika att få exempel på det patologiska cyklisthatet i dagens Sverige, bara efterfråga detta hat när det yttrar sig på vägen och i den vanliga trafiken. Cyklisthatet visar sig inte främst och mest flagrant i trafiksituationer, utan i diskussioner – på nätet eller i TV:s morgonsoffor – i debattartiklar och krönikor i tidningar, i samtal i lunchrummet på jobbet. Hatet visar sig också när man inte flyttar på sig och accepterar sin underordnade ställning i trafiken, utan påtalar att andra begår brott som man helt orimligt tvingas anpassa sig efter som cyklist. Som tidigare nämnt tillämpar både bilister och gående en regel när de blockerar cykelbanan att "Cyklist ska cykla runt!", som alltså inte finns i lagstiftningen. Inte heller finns den andra regeln att "Cyklist ska alltid cykla långsammare!" (för att slippa hat) som de också gärna tillämpar.
Men det är klart att så länge man använder "sunt förnuft" och "undviker/minimerar de situationer som ofta retar upp" genom att underdånigt rätta sig efter regler andra hittat på, så slipper man hatet. Det är så mobbning fungerar.