Hund påkörd av cyklist, smitning, på Säröbanan

ooms sa:
Hur många är det som upplevt det här utbredda hatet mot cyklister i samhället? Jag själv måste säga att jag inte gjort det, trots åtskilliga mil på vägarna. Men så ser jag till att inte hamna i riskabla situationer heller, genom att undvika att cykla snabbt på GC-banor jag vet frekventeras av gående, tar det väldigt lugnt när jag rullar genom stan, cyklar inte i bredd på landsvägar, osv. Dvs undvika/minimera de situationer som ofta retar upp andra trafikanter och kan innebära incidenter. Däremot läser jag en hel del om det, och i de flesta fall verkar det bottna i olika incidenter av ovanstående slag.
Jag tror helt enkelt att genom att visa sunt förnuft och att inte alltid benhårt hålla på sin rätt så mår alla bättre!

Varje träningspass.

För 5-7 år sen: nån gång per år, främst från bussförare. Senaste 1-2 åren, vartannat träningspass. Jag uppträder inte annorlunda.

Om det är så ofta, kan ni ge exempel på hur hatet yttrar sig? Typ av väg, omkringliggande miljö, med eller utan sällskap, densitet av andra trafikslag, och vad som hände (dvs hur yttrade sig hatet)?

Någon som vilken plats det var mer exakt? Finns det ett stravasegment på sträckan med topplistor från gårdagen?

Riktigt trist att man bara kör vidare... det är dåligt!

Men folk är ju som dom är, idag kom jag rullande sakta, kom verkligen inte fort alls, tre gubbar står & snackar mitt på GC banan, dom tittar på mig & jag på dom så vi har ögonkontakt men flyttar sig inte... då ökade jag farten bara för att, svischade förbi dom precis så jag inte slog emot & sa att det hade kanske varit läge med varsitt steg bakåt, dom rörde sig inte... det är också dåligt!

Hade det dock stått en hund där så hade jag garanterat inte gjort så, dom tänker inte som en vuxen "bör" göra!

Kostar det verkligen 45k för ett benbrott på en hund!? Vet det kostar att gå till veterinär men kom igen, 45k vem fan vågar ha en hund då, eller dom saknade försäkring, det låter fan så dyrt!

Börne sa:
Men folk är ju som dom är, idag kom jag rullande sakta, kom verkligen inte fort alls, tre gubbar står & snackar mitt på GC banan, dom tittar på mig & jag på dom så vi har ögonkontakt men flyttar sig inte... då ökade jag farten bara för att, svischade förbi dom precis så jag inte slog emot & sa att det hade kanske varit läge med varsitt steg bakåt, dom rörde sig inte... det är också dåligt!

Sånt där har jag också råkat ut för. Även med halvkaxiga småbarnsmammor med varsin barnvagn som är ute och flanerar i bredd, och verkligen nonchalerar in i det längsta att ge plats. Men en tänkbar teori kanske kan vara att många av misstag tror att vissa GC-banor är rena gångbanor.

Senast ändrad:
Det som kostar är väl framförallt eftervården, dvs den tid hunden behöver ligga kvar på djursjukhuset (1-2 veckor). Kan säkert vara 1-2000 kr per dygn. Själva operationen kanske är 5-10000 (gissning). Personalkostnaderna lär ju vara minst lika höga som inom vanlig sjukvård, men djursjukvården är ju inte skattefinansierad på samma sätt.

Senast ändrad:
ooms sa:
Om det är så ofta, kan ni ge exempel på hur hatet yttrar sig? Typ av väg, omkringliggande miljö, med eller utan sällskap, densitet av andra trafikslag, och vad som hände (dvs hur yttrade sig hatet)?

Bra att du gräver i det här, lögnerna om cyklisthat måste få ett slut!

me.I.am sa:
ooms sa:

Att hatet existerar säger jag inget om, jag vill mer förstå varför/var/hur det uppstår och varför vissa cyklister verkar vara mer utsatta än andra...

JTF sa:
Börne sa:

Sånt där har jag också råkat ut för. Även med halvkaxiga småbarnsmammor med varsin barnvagn som är ute och flanerar i bredd, och verkligen nonchalerar in i det längsta att ge plats. Men en tänkbar teori kanske kan vara att många av misstag tror att vissa GC-banor är rena gångbanor.

Tänk lite utanför cyklistens vardag, hur kul är det för två småbarnsmammor att gå på ett led så vi cyklister snabbt kan komma förbi,
jag menar, två led med cyklister på landsvägen.....Träningscyklister skall inte vara på GC banor. Hoppas nya lagen går igenom snart.

ooms sa:
Hur många är det som upplevt det här utbredda hatet mot cyklister i samhället? Jag själv måste säga att jag inte gjort det, trots åtskilliga mil på vägarna. Men så ser jag till att inte hamna i riskabla situationer heller, genom att undvika att cykla snabbt på GC-banor jag vet frekventeras av gående, tar det väldigt lugnt när jag rullar genom stan, cyklar inte i bredd på landsvägar, osv. Dvs undvika/minimera de situationer som ofta retar upp andra trafikanter och kan innebära incidenter. Däremot läser jag en hel del om det, och i de flesta fall verkar det bottna i olika incidenter av ovanstående slag.
Jag tror helt enkelt att genom att visa sunt förnuft och att inte alltid benhårt hålla på sin rätt så mår alla bättre!
Visst är det så! En kvinna som är lydig mot sin man, håller sig i hemmet, inte pratar med främmande män och städar och servar sin snälle make och är kåt, glad och tacksam blir aldrig misshandlad av sin snälle make. Det är förstås bara kvinnor som inte undviker/minimerar de situationer som ofta retar upp partnern som blir misshandlade av honom och om alla kvinnor bara visade "sunt förnuft" i relationen så skulle ingen kvinna någonsin bli misshandlad. :)

På samma sätt är det med våldtäkt. Kvinnor som använder "sunt förnuft" när de väljer kläder och väg hem på natten blir aldrig våldtagna, utan det är bara kvinnor som inte ser till att inte hamna i riskabla situationer som blir våldtagna.

Eller m a o och i klarspråk: Du ägnar dig åt avancerad victim blaming där det är en psykologiskt besvärande tanke att man kan drabbas helt oförskyllt av otrevligheter och t o m brottslighet, där ens undermedvetna därför gärna bestämmer att bara den som gjort sig förtjänt av det kan drabbas, medan man själv kan klara sig så länge man använder "sunt förnuft", "ser till att inte hamna i riskabla situationer" och "undviker/minimerar de situationer som retar upp".
Men man kan drabbas helt oförskyllt av andras vårdslöshet och för den delen hat, vilket exemplen ovan med våldtäkt och kvinnomisshandel ska belysa, där det är lite svårare att i dagens klimat skylla på offret på minsta sätt. Men med den grupp av syndabockar vi har i dagens samhälle – motionscyklister – går det bra att skylla på offret och vid varje incident hävda att han/hon skulle ha anpassat sitt beteende för att slippa bli hatad, t.ex. genom att cykla långsammare, någon annanstans, längre ut på vägkanten, inte tillsammans med andra eller bara i andra kläder.

Du försöker också, för att undvika att få exempel på det patologiska cyklisthatet i dagens Sverige, bara efterfråga detta hat när det yttrar sig på vägen och i den vanliga trafiken. Cyklisthatet visar sig inte främst och mest flagrant i trafiksituationer, utan i diskussioner – på nätet eller i TV:s morgonsoffor – i debattartiklar och krönikor i tidningar, i samtal i lunchrummet på jobbet. Hatet visar sig också när man inte flyttar på sig och accepterar sin underordnade ställning i trafiken, utan påtalar att andra begår brott som man helt orimligt tvingas anpassa sig efter som cyklist. Som tidigare nämnt tillämpar både bilister och gående en regel när de blockerar cykelbanan att "Cyklist ska cykla runt!", som alltså inte finns i lagstiftningen. Inte heller finns den andra regeln att "Cyklist ska alltid cykla långsammare!" (för att slippa hat) som de också gärna tillämpar.

Men det är klart att så länge man använder "sunt förnuft" och "undviker/minimerar de situationer som ofta retar upp" genom att underdånigt rätta sig efter regler andra hittat på, så slipper man hatet. Det är så mobbning fungerar.

Senast ändrad:
1888 sa:
Tänk lite utanför cyklistens vardag, hur kul är det för två småbarnsmammor att gå på ett led så vi cyklister snabbt kan komma förbi,
jag menar, två led med cyklister på landsvägen.....

Säkert inte kul. Dom får gärna gå i bredd för min del, grejen är att dom gärna kunde få vara vänliga att lägga sig på led bara dom få sekunder det tar att köra förbi. Sen kan dom återgå till breddgången och Facebook-andet...

1888 sa:
Träningscyklister skall inte vara på GC banor. Hoppas nya lagen går igenom snart.

+1!

Smitning är inte okay, men däremot är jag inte förvånad. Har sett lösspringande hundar, lokalboende som stått mitt på GC:n och pratat med hundar i koppel i båda vägkanterna, folk på var sin sida med hundar i koppel nosandes på varandra mitt på GC:n. Plus gott om cyklar i väldigt varierande fart och placering/styrsel.
Smitning är inte okay, men på något sätt känns det bra med elliptiska aeroekrar i starkt rostfritt...

me.I.am sa:
ooms sa:

Ja, visst är det bra att någon insatt och objektiv reder ut begreppen. :)

Jag skulle säga att cyklisthatet yttrar sig främst när en omogen och primitiv cyklisthatare möter en annan lika primitiv och omogen cyklisthatare i ett samtal, där de hatar för må bättre – oavsett om det är i trafiken eller inte.
Annars kan det också komma till uttryck när en ensam cyklisthatare känner sig kjänkt [sic] helt oavsett vad andra trafikanter – inklusive cyklister – har gjort.

Men vad vet jag?

JTF sa:
1888 sa:
jag menar, två led med cyklister på landsvägen.....

Säkert inte kul. Dom får gärna gå i bredd för min del, grejen är att dom gärna kunde få vara vänliga att lägga sig på led bara dom få sekunder det tar att köra förbi. Sen kan dom återgå till breddgången och Facebook-andet...

1888 sa:
Träningscyklister skall inte vara på GC banor. Hoppas nya lagen går igenom snart.

+1!

Har haft hund själv, har nu ibland honom. Försöker titta över axeln så ofta jag kan.
Men på 20 sekunder hinner cyklister ikapp oss utan att jag har en chans.
Det går inte att hålla en hund strikt efter benet, dom måste få lukta o uppleva lite liv dom oxå.
Därför återigen, separera gående o cyklister.

Är det helt uteslutet att cyklisten inte förstod att denne orsakat en olycka. Den lilla hunden kom väldigt nära, gnydde till.. Inte ens säkert att det var pga påkörning utan jag antar att det kan varit pga att den hoppade undan och landade tokigt. Skulle man stanna och kontrollera läget varje gång en hund gläfsat lite mot en skulle passen iaf bli bra fartlekar.

Cyklister är goda.
Bilister är onda.
Gångare är onda.
Hundägare är onda.
Ryttare är onda.
Svampplockare är onda,
men som sagt, cyklister är goda.

Börne sa:
Riktigt trist att man bara kör vidare... det är dåligt!

Hade det dock stått en hund där så hade jag garanterat inte gjort så, dom tänker inte som en vuxen "bör" göra!

Kostar det verkligen 45k för ett benbrott på en hund!? Vet det kostar att gå till veterinär men kom igen, 45k vem fan vågar ha en hund då, eller dom saknade försäkring, det låter fan så dyrt!

En 22lr är inte dyr.
Plus en ny hund.
15000kr så är saken klar.

AX3L sa:
Är det helt uteslutet att cyklisten inte förstod att denne orsakat en olycka. Den lilla hunden kom väldigt nära, gnydde till.. Inte ens säkert att det var pga påkörning utan jag antar att det kan varit pga att den hoppade undan och landade tokigt. Skulle man stanna och kontrollera läget varje gång en hund gläfsat lite mot en skulle passen iaf bli bra fartlekar.

Det är inte helt orimligt, har också tänkt att det är en möjlighet. Men det passar dåligt in i en polariserad debatt.

ooms sa:
Vad jag nu läst mig till, är att det visst råder anmälningsplikt när man kört på husdjur. Här är t.ex. polisens åsikt i frågan:
https://m.facebook.com/comment/repl...20852261522964&gfid=AQDZLbJfxkyPiVF8&__tn__=R

Polisens åsikt, ja, men inget mer.
Att polisen (en viss polisanställd) tycker det betyder inte att det råder anmälningsplikt.
Fast det kan ju råda anmälningsplikt, jag har ingen aning, precis som de flesta andra här
och på andra ställen.

/Fedde

Har inte vägar av katt och hund strikt ansvar för sina djur?
Dvs uppstår det någon skada på cykel eller cyklist så är hund/katt -föraren ersättningsskyldig.
Hur som haver skall plats för olyckan märkas ut och polisen meddelas så snart som är lämpligt, samt om djuret i fråga är märkt skall kontaktpersonen på märkningen meddelas så snart som lämpligt.
Men glöm inte kolla upp eventuella skador på zipphjulen om ni råkar köra på någon jycke - för det är ju synd att behöva stå för den kostnaden själv när det inte behövs...

fedde sa:
ooms sa:
Vad jag nu läst mig till, är att det visst råder anmälningsplikt när man kört på husdjur. Här är t.ex. polisens åsikt i frågan:
https://m.facebook.com/comment/repl...20852261522964&gfid=AQDZLbJfxkyPiVF8&__tn__=R

Polisens åsikt, ja, men inget mer.
Att polisen (en viss polisanställd) tycker det betyder inte att det råder anmälningsplikt.
Fast det kan ju råda anmälningsplikt, jag har ingen aning, precis som de flesta andra här
och på andra ställen.
Ja, nu kollade ju jag upp flera källor, bl.a. flera försäkringsbolag etc, men valde att bara länka vad polisen sagt. Jag brukar försöka ta reda på info, istället för att bara tycka... Men, hur som helst, här rapporteras även om ett färskt rättsfall där föraren dömts för smitning efter att ha kört på hund utan att stanna:
http://www.dt.se/dalarna/falun/hund-fick-avlivas-efter-trafikolycka-foraren-doms-for-smitning
Så det är nog rätt säkert att anmälningsplikt råder. Det som jag däremot är osäker på är om det bara gäller motorfordon, eller alla fordon (dvs även cyklar).

me.I.am sa:
Luthman Photography sa:
Om man råkar köra av benet på en 2åring, hur ser debatten ut då?
Eller om man mejat ner ett dagiståg med 20 barn, hur hade diskussionen varit då?
Eller om man råkar cykla på en jättestor atombomb i centrala new york city så den smäller och fyra milioner amerikaner dör och hela staden blir radiakskadad i decennier, hur ser debatten ut då?

För katten!

Undrar vad som händer med mej nuförtiden...
Nu har jag hållit med Miss Lycka och även försvarat
honom (?) de senaste dagarna, vart är världen på väg? ;)

emmer sa:
me.I.am sa:
Luthman Photography sa:
Eller om man mejat ner ett dagiståg med 20 barn, hur hade diskussionen varit då?
Eller om man råkar cykla på en jättestor atombomb i centrala new york city så den smäller och fyra milioner amerikaner dör och hela staden blir radiakskadad i decennier, hur ser debatten ut då?

Polariserad

Bengt-re sa:
emmer sa:
me.I.am sa:
Luthman Photography sa:
Polariserad
Mmm.

Eller om man cyklat på en kotte så den skvätte ut över en strandbank och spred sina frön så det där växte upp tre tallar som med tiden kom att växa upp och skymma sikten över vrångö från en egendom som då tappade 25.000 i värde. Hur ser debatten ut då?

Tycker som några andra här att säröbanan är rätt så stökig att cykla med många flanörer de dagar då det är hyfsat bra väder. Vilka bättre och fina alternativa vägar finns om man vill cykla söderut från gbg mot Kungsbacka?

canyon_logo.jpg

Mike8 sa:
Tycker som några andra här att säröbanan är rätt så stökig att cykla med många flanörer de dagar då det är hyfsat bra väder. Vilka bättre och fina alternativa vägar finns om man vill cykla söderut från gbg mot Kungsbacka?

De realistiska alternativen är "innervägen" genom Askim, Hovås, Skintebo och ner till Billdal (stora vägen som löper hyfsat parallellt med 158:an). Eller efter Hovås in via Lyckhem och ner mot Årekärr och antingen förbi Letsegården eller söder förbi kyrkogården, så man kommer ut vid rondellen intill Lindåssmotet. Är man mer skogsbetonad i sin cykling finns det säkert småvägar, grusvägar och stigar för att forcera samma sträcka. Men alla nämnda alternativ ovan är längre, mer kuperade och tar normalt längre eller mycket längre tid (samt i fallet med stora vägen: är även kraftigt trafikerad under pendlingstider), även efter att man fått bromsa några gånger för skymda korsningar, lösspringande byrackor, irrande flanörer och brackor i jättesuvar.

Som kuriosa kan jag nämna den extremt breda vägsträckan vid Ambjörnhagen som man passerar om man tar kyrkogårdsvägen. Den är som en tvåfilig motorväg eller en mindre landningsbana för flygplan. Helt random mitt ute i skogen. För kort för att vara tänkt som landsvägsbas för militären, så nån måste ha haft några hundra ton asfalt över...

Senast ändrad:
Mike8 sa:
Över pilgården, gamla särövägen förbi askims kyrka, klåvavägen, arekärrsvägen, genom billdals kyrkgård, letsegårdsvägen, ner till snipen, gamla särövägen upp till särömotet och sedan via släp och gröningevägen som vanligt.
Förvisso lättare trafik (utom i pendlingstrafik givetvis :-) ) men inte massa gamla rediga gubbar och tjärringar som står på tvären och äger GC:n.

geologen sa:
Mike8 sa:

De realistiska alternativen är "innervägen" genom Askim, Hovås, Skintebo och ner till Billdal (stora vägen som löper hyfsat parallellt med 158:an). Eller efter Hovås in via Lyckhem och ner mot Årekärr och antingen förbi Letsegården eller söder förbi kyrkogården, så man kommer ut vid rondellen intill Lindåssmotet. Är man mer skogsbetonad i sin cykling finns det säkert småvägar, grusvägar och stigar för att forcera samma sträcka. Men alla nämnda alternativ ovan är längre, mer kuperade och tar normalt längre eller mycket längre tid (samt i fallet med stora vägen: är även kraftigt trafikerad under pendlingstider), även efter att man fått bromsa några gånger för skymda korsningar, lösspringande byrackor, irrande flanörer och brackor i jättesuvar.

Annars går det att cykla Mölndal, Kållered och Lindome, vidare mot Kungsbacka.

Tillbaka
Topp