Hund påkörd av cyklist, smitning, på Säröbanan

h.g.j sa:
Ni som säger att man inte ska stanna pga "cyklisthatet" så tror jag faktiskt att ni bara bygger på det genom att inte stanna, om inte annat så har ni fått överen hel bunt till "andra sidan"....

Ledsamt oavsett vem som är vållande...

+1, vållande är dock hundägaren pga det strikta hundägaransvaret som finns.

Sen är det ju mest synd om valpen som har ont och naturligtvis inte kan hjälpa att den vill
"spralla" omkring ovetandes om andra medtrafikanter...

En majoritet av de som skrivit i tråden hittills tycker alltså att det var rätt av cyklisten att inte stanna. Som skäl till detta anges "det patologiska cyklisthatet".

Alltså, på riktigt nu: Ta några djupa andetag och fundera över hur detta ser ut i en utomstående persons ögon. Ni är alltså vuxna "män" som sitter bakom tangentbordet på ett anonymt internetforum och tar parti för en person som kör av benet på en hundvalp och därefter avviker från platsen.

Och så undrar ni varför relationerna är dåliga mellan livsstilscyklister och övriga trafikantgrupper.

Fredrik S sa:
En majoritet av de som skrivit i tråden hittills tycker alltså att det var rätt av cyklisten att inte stanna. Som skäl till detta anges "det patologiska cyklisthatet".

Alltså, på riktigt nu: Ta några djupa andetag och fundera över hur detta ser ut i en utomstående persons ögon. Ni är alltså vuxna "män" som sitter bakom tangentbordet på ett anonymt internetforum och tar parti för en person som kör av benet på en hundvalp och därefter avviker från platsen.

Och så undrar ni varför relationerna är dåliga mellan livsstilscyklister och övriga trafikantgrupper.

+1

Fredrik S sa:

+100

Hade cyklisten varit lite smartare så hade en tråkig och onödig olycka undvikits. Och lite fegt att bara dra, jag hade nog stannat. Visst visst.
Men, problemet - nu är _alla_ cyklister idioter, igen.
Fast en bilist-tok som prejar ner en oskyddad trafikant i diket. Eller som kör mot rött. Då ger dom bilisterna dåligt rykte. Då är _alla_ bilister idioter, eller hur. Not.
Det är skillnad på folk och folk.

patten sa:
geologen sa:
patten sa:
Att motionenera på säröbanan borde i sig vara straffbart. Mindre lämpligt motionsstråk får en leta efter, motorväg framstår i sammanhanget som ett mycket bättre alternativ.

Struntprat. 95 procent av tiden.är det glest eller ingen trafik alls där. Bara lediga dagar med fint väder är det ibland för tjockt för att rulla obehindrat. Även då har man oftast hundratals meter mellan "trafikstockningarna".

Spelar väl inte så stor roll att det inte är mycket folk eller inte, över hela sträckan. Det är korsande vägar till förbannelse och jag anser då att träning inte är lämpligt, kanske som transportsträcka i 20 km/h rullandes. Om det varit en lämplig sträcka att trampa på så hade folk inte blivit upprörda eller sett snett på cyklister...det är inte enbart denna incident som skapat de känslorna.

+1
Jag tillbringar 1-2 veckor varje sommar i Askim och har min vanliga träningsrunda ut mot Vallda och kör då Säröbanan ut mot Billdal. Många som cyklar där borde se den sträckan som en transportsträcka och inte en sträcka för fartträning. Häromdagen mötte jag nån som blåste på fullt med tempohoj. Känns ju rätt onödigt oavsett tid på året med tanke på alla in/utfarter och skymd sikt på många ställen.

ooms sa:
Fredrik S sa:

+100
*4^8

h.g.j sa:
Ni som säger att man inte ska stanna pga "cyklisthatet" så tror jag faktiskt att ni bara bygger på det genom att inte stanna, om inte annat så hjälper ni till att få över en hel bunt till "andra sidan"....
"Damned if you do, damned if you don't", är en härskarteknik som används vid mobbning.

Nu har ju faktiskt ingen i tråden sagt att "man inte ska stanna", utan (bl a jag) pekat på att det finns goda skäl att inte göra det i vissa situationer och att det därför inte är rimligt att kalla cyklisten i fråga "kräk" och "ynklig människa", som vissa de facto gjort i tråden.
(Det är betecknande att du inte invänder mot det, utan mot halmgubben att att någon skulle sagt att "man inte ska stanna".)

I USA förekommer det att svarta inte stannar för polisen eftersom de är rädda för att bli lynchade eller bara trakasserade och misshandlade. Problemet var visserligen större och rädslan mer befogad för några tiotal år sedan, men naturligtvis användes det faktum att svarta inte rättade sig efter polisen som ett skäl att spä på hatet mot dem och legitimera trakasserier, misshandel och lynchningar från polisens sida.

Någon kommer säkert att anklaga mig för "olaga/osmaklig jämförelse" men det är principen jag är ute efter att belysa, som idag används mot cyklister, då de/vi är allmänt hatobjekt, som ska anpassa oss efter andra även när dessa begår lagbrott, och som då kan felaktigt och slentrianmässigt beskyllas för att ha cyklat för fort. När sådana här och liknande fall uppmärksammas i sociala medier, flödar alltid hatet mot cyklister och man blir lätt idiotförklarad om man reder ut begreppen och försvarar mobboffret från lynchstämningen. Det är även vanligt att man bland cyklister reflexmässigt angriper cyklisten, vilket är rätt bisarrt att se.

Det fanns förstås svarta i USA som lät sig underkuvas och tyckte att de som stod upp för svartas rättigheter bara orsakade problem, på samma sätt som det idag (på Happy) finns cyklister som vill distansera sig från de hatade cyklisterna istället för att stå upp för det som är rätt och protestera mot det reflexmässiga skuldbeläggandet av cyklister, när det är andra som felar.

Det är inte första gången det händer att cyklister på Happy går till angrepp på andra cyklister och kallar dem "kräk" och liknande i förhoppningen att de själva på det sättet kan komma undan hatet och mobbningen.
Jag tycker det är ynkligt – särskilt när ett "ska" vantolkas in där inget sådant har uttryckts.

Fredrik S sa:
En majoritet av de som skrivit i tråden hittills tycker alltså att det var rätt av cyklisten att inte stanna.
Kan jag få en sammanställning som visar att det här stämmer? :)

Och då vill jag förstås förklara att jag inte har uttryckt att det var rätt, utan pekat på att det kan finnas skäl att inte stanna, vilket gör det orimligt att kalla cyklisten "kräk" och "ynklig", som vissa gjort.

Hur har du vid uträkningen som slutar i "majoritet" tagit hänsyn till att du kan ha läst fel, missförstått och läst in saker i andras inlägg som inte står där? :)

Hade cyklisten hållit "normal" hastighet med hänsyn till omgivande miljö och använt ringklocka eller ropat på uppmärksamhet i god tid så kanske olyckan aldrig hade behövt ske.
Edit: Med reservation för att cyklisten faktiskt gjorde allt ovanstående, då är allt okej.

Senast ändrad:
staine sa:
Hade cyklisten varit lite smartare så hade en tråkig och onödig olycka undvikits. Och lite fegt att bara dra, jag hade nog stannat. Visst visst.
Men, problemet - nu är _alla_ cyklister idioter, igen.
Fast en bilist-tok som prejar ner en oskyddad trafikant i diket. Eller som kör mot rött. Då ger dom bilisterna dåligt rykte. Då är _alla_ bilister idioter, eller hur. Not.
Det är skillnad på folk och folk.

+ 1

Att en hundvalp springer utan kontroll på en cykelbana och är ytterst nära att orsaka en olycka för en cyklist beror alltså på att cyklisten inte visar hänsyn? Hade cyklisten hållit lägre fart så hade valpen inte gjort något oberäkneligt?

Hundägaren hade inte kontroll på hunden och var nära att orsaka en olycka på en cyklist, punkt.
Om hundägaren hade skrivit:
"Du cyklist som var nära att vurpa p.g.a. att vi inte hade kontroll på våran hundvalp, hoppas att allt gick bra, vi ber så mycket om ursäkt. Det var inte så mycket du kunde göra, men det hade ändå varit trevligt om du stannat."
så hade jag haft full respekt för deras fb-inlägg.

Det har blivit en "lag" på GC-banor att man inte behöver hålla uppsikt alls som gående, många tittar dessutom surt om man på något sätt uppmanar dem att flytta på sig. Det är allas skyldighet att hålla uppsikt på medtrafikanter, samt att hålla koll på sina hundar/barn, trots att bondepraktikan säger att GC-banor är flanörstråk. Som jag skrev tidigare, när det gäller bilvägar är det inget snack, där vet folk att det gör ont om man inte har koll, det är inte precis någon vilja att följa lagen som gör att det inte lullas runt där.

Återigen, det verkar inte riktigt gå fram, detta innebär inte att jag anser att cyklisten inte borde stannat.

me.I.am sa:
Att en hundvalp springer utan kontroll på en cykelbana och är ytterst nära att orsaka en olycka för en cyklist beror alltså på att cyklisten inte visar hänsyn? Hade cyklisten hållit lägre fart så hade valpen inte gjort något oberäkneligt?

Nej, men då hade cyklisten kunnat ha en större chans att helt stanna, om nu valpen for omkring utan kontroll. Den kanske hade slitit sig och var lös utan ägarens vilja? När man som cyklist och fotgängare delar på en smal GC-bana så bör man vara beredd på oförutsedda händelser från båda håll. Och bjuda till åt båda håll. Själv brukar jag gå ner till 5 - 10 km/h om jag på cykel måste passera gående med "vilda" barn och hundar på några decimeters avstånd, men det är väl inte Happykorrekt att göra så. Men det är det som kallas sunt förnuft och god framförhållning.

Men helst borde delade GC-banor förbjudas, eller åtminstone avgränsas med mitträcke.

Senast ändrad:
Inte helt övertygad om att man ska stanna och låta den dåliga stämningen kulminera i alla lägen om det inte är risk för människas liv och lem och man själv är vållande..

Klippte en tjock tjej i sidan på götgatan vid ett rödljus (grönt för mig) att jag inte frontalade henne berodde på panikpromsning och gir så att även jag gick i backen. Blev rena lynchstämningen med folksamling direkt där jag "skulle lämna mina personuppgifter", "ta av min buff så man såg vem jag var", betala taxi till akuten för människan och andra orimligheter.

Började med att vara medgörlig och ojja mig lite för trots att hon klivit rakt ut i körbanan (undviker cykelbanan på gg just för att folk har en benägenhet att gena över den utan att titta i tid och otid) men till slut tröttnade jag på påhoppen, blev lätt aggro och bad sällskapet dra åt helvete samt cyklade iväg, inte helt 100 att jag stannat idag vid samma situation..

Cykelbanor och gångbanor skall inte vara gemensamma, det fungerar inte.
Där konfliktrisk föreligger cyklar jag alltid på "bilvägen", spolarvätska går bort
i tvätten.

Krama varandra i trafiken

Hur många är det som upplevt det här utbredda hatet mot cyklister i samhället? Jag själv måste säga att jag inte gjort det, trots åtskilliga mil på vägarna. Men så ser jag till att inte hamna i riskabla situationer heller, genom att undvika att cykla snabbt på GC-banor jag vet frekventeras av gående, tar det väldigt lugnt när jag rullar genom stan, cyklar inte i bredd på landsvägar, osv. Dvs undvika/minimera de situationer som ofta retar upp andra trafikanter och kan innebära incidenter. Däremot läser jag en hel del om det, och i de flesta fall verkar det bottna i olika incidenter av ovanstående slag.
Jag tror helt enkelt att genom att visa sunt förnuft och att inte alltid benhårt hålla på sin rätt så mår alla bättre!

+1 på ooms,
jag kan erkänna att jag faktiskt aldrig blivit bjuden på spolarvätska.

Men visst hamnar även jag i konflikter emellanåt,
men hade jag varje gång hävdat min rätt hade jag inte levt idag.

Nu när jag tänker efter har jag faktiskt blivit bjuden på spolarvätska en gång, vet dock inte om det var medvetet. Dessutom var det i sthlms-regionen, och där är ju folk inte kloka oavsett...?

JTF sa:
me.I.am sa:

Nej, men då hade cyklisten kunnat ha en större chans att helt stanna, om nu valpen for omkring utan kontroll. Den kanske hade slitit sig och var lös utan ägarens vilja? När man som cyklist och fotgängare delar på en smal GC-bana så bör man vara beredd på oförutsedda händelser från båda håll. Och bjuda till åt båda håll. Själv brukar jag gå ner till 5 - 10 km/h om jag på cykel måste passera gående med "vilda" barn och hundar på några decimeters avstånd, men det är väl inte Happykorrekt att göra så. Men det är det som kallas sunt förnuft och god framförhållning.

Men helst borde delade GC-banor förbjudas, eller åtminstone avgränsas med mitträcke.

Barn, ner till typ stillastående om det behövs, även om jag samtidigt blir irriterad över egoister upptagna med mobilen istället för att hålla koll så deras barn inte skadar sig. Ja där tar jag ansvar för att föräldrar inte alltid gör det.
Hundar och liknande, nej, minskar farten av ren självbevarelsedrift ner till vad som behövs för att undvika vurpa.

Om jag t.ex. möter en hundförare med långt koppel som inte gör någon ansats för att hålla in hunden så gör jag allt för att undvika vurpa, men jag tar inte något som helst ansvar för att hunden inte skall skada sig om den gör något oförutsett. Detta gäller alltså när hundföraren på långt håll kan se mig!.

Jag tycker faktiskt det är väldigt egoistiskt att inte göra någon ansats för att visa att man har koll på hunden. Hur ska jag som mötande cyklist veta att denna hundförare har stenkoll på hunden? Jag möter hundförare ganska ofta, är det rimligt att dom glatt promenerar vidare utan någon ansträngning medan jag måste ner till kryphastighet för att vara beredd på allt oförutsett? Jag tycker inte det.

Det rimliga är att hundföraren ser till att ha koll och ansvarar för att hunden inte orsakar olyckor, och jag som cyklist ser till att bedöma avstånd och hastighet på ett rimligt sätt, minska farten om det är nödvändigt. Jag anser inte att allt ansvar skall läggas på cyklisten (så ser det nämligen ut där jag bor), jag är för samarbete i trafiken, rent principiellt är det faktiskt hundägarens ansvar att ha koll.

JTF sa:
… om nu valpen for omkring utan kontroll. Den kanske hade slitit sig och var lös utan ägarens vilja?
När vi nu tydligen kan spekulera för att försvara ena sidan…

Cyklisten kanske efter incidenten saktade ned eller kanske t o m stannade en bit bort för att se hur det gick, varpå hundägaren kanske skrek "J-a lycra-idiot!" eller kanske hotade med att slå ihjäl honom i frustration över sin egen vårdslöshet, och cyklisten då förstod att det inte var läge att stanna och "prata" om saken eller lämna sina personuppgifter.
Jag menar, något sådant skulle ju inte hundägaren ta med i sin Facebook-post.

Lol Tolhurst sa:
Loftberg sa:
Lol Tolhurst sa:
Och det var viktigt att poängtera för att?

För att betona hur självförvållat det var iom större träffyta
Ah, så är man 'tjock' får man skylla sig lite själv om man blir påcyklad helt enkelt! Hoppas det finns någon svårtydd ironi bakom det.

Observera att jag inte tar någons parti i nämnda specifika situation, undrade bara.

me.I.am sa:
Loftberg sa:
Lol Tolhurst sa:
Och det var viktigt att poängtera detta för att?
Ledsen, har ingen spade på mig för tillfället, annars hade jag gärna följt med och lekt i sandlådan jag med.

Loftberg sa:
Lol Tolhurst sa:
Loftberg sa:
Lol Tolhurst sa:

För att betona hur självförvållat det var iom större träffyta
Ah, så är man 'tjock' får man skylla sig lite själv om man blir påcyklad helt enkelt! Hoppas det finns någon svårtydd ironi bakom det.

Observera att jag inte tar någons parti i nämnda specifika situation, undrade bara.

me.I.am sa:
Loftberg sa:
Lol Tolhurst sa:
Och det var viktigt att poängtera detta för att?
Ledsen, har ingen spade på mig för tillfället, annars hade jag gärna följt med och lekt i sandlådan jag med.

Jag bara älskar internetfighters

Nu verkar inte hundägaren vara så upplyst om juridiken kring sitt husdjur så att försäkringar är självklarheter.
Jag läste för några dagar sedan om en stjärna som åkte utomlands och hade ingen reseförsäkring. Det blev en dyr läxa med ambulansflyg ifrån Turkiet.

Senast ändrad:
@ Miss Lycka

Som alla som åkte till Thailand utan reseförsäkring , råkade ut för en Tsunami och
ville att staten (jag o alla andra skattebetalare som inte har råd med Thailanresor)
skulle betala sjukvård o hemresa.

Vad det nu har med tråden att göra.

Senast ändrad:
1888 sa:
@ Miss Lycka

Som alla som åkte till Thailand utan reseförsäkring , råkade ut för en Tsunami och
ville att staten (jag o alla andra skattebetalare som inte har råd med Thailanresor)
skulle betala sjukvård o hemresa.

Vad det nu har med tråden att göra.

Var säkert nån som hade hund med sig?

Det var visst några amatörjurister tidigare i tråden som hävdade att man inte behövde anmäla om man kört på husdjur (och motiverade med att de inte listades i anmälningsplikten för vissa vilda djur) och därför inte kunde göra sig skyldig till smitning. Vad jag nu läst mig till, är att det visst råder anmälningsplikt när man kört på husdjur. Här är t.ex. polisens åsikt i frågan:
https://m.facebook.com/comment/repl...20852261522964&gfid=AQDZLbJfxkyPiVF8&__tn__=R

Om man inte får plats i flygstolen pga en "storväxt" i solen bredvid så är
det väl tjockisens fel?

en och inte ej skall det vara

Senast ändrad:
Cyklot B sa:
JTF sa:
… om nu valpen for omkring utan kontroll. Den kanske hade slitit sig och var lös utan ägarens vilja?
När vi nu tydligen kan spekulera för att försvara ena sidan…

Cyklisten kanske efter incidenten saktade ned eller kanske t o m stannade en bit bort för att se hur det gick, varpå hundägaren kanske skrek "J-a lycra-idiot!" eller kanske hotade med att slå ihjäl honom i frustration över sin egen vårdslöshet, och cyklisten då förstod att det inte var läge att stanna och "prata" om saken eller lämna sina personuppgifter.
Jag menar, något sådant skulle ju inte hundägaren ta med i sin Facebook-post.

Absolut, det är mycket möjligt. Inte meningen att försvara någon sida alls. Bara tog upp ett tänkbart scenario. Så det skulle vara ytterst intressant att få ta del av cyklistens version av händelsen också.

Tillbaka
Topp