h.g.j sa:
Ni som säger att man inte ska stanna pga "cyklisthatet" så tror jag faktiskt att ni bara bygger på det genom att inte stanna, om inte annat så hjälper ni till att få över en hel bunt till "andra sidan"....
"Damned if you do, damned if you don't", är en härskarteknik som används vid mobbning.
Nu har ju faktiskt ingen i tråden sagt att "man inte
ska stanna", utan (bl a jag) pekat på att det finns goda skäl att inte göra det i vissa situationer och att det därför inte är rimligt att kalla cyklisten i fråga "kräk" och "ynklig människa", som vissa de facto gjort i tråden.
(Det är betecknande att du inte invänder mot det, utan mot halmgubben att att någon skulle sagt att "man inte
ska stanna".)
I USA förekommer det att svarta inte stannar för polisen eftersom de är rädda för att bli lynchade eller bara trakasserade och misshandlade. Problemet var visserligen större och rädslan mer befogad för några tiotal år sedan, men naturligtvis användes det faktum att svarta inte rättade sig efter polisen som ett skäl att spä på hatet mot dem och legitimera trakasserier, misshandel och lynchningar från polisens sida.
Någon kommer säkert att anklaga mig för "olaga/osmaklig jämförelse" men det är principen jag är ute efter att belysa, som idag används mot cyklister, då de/vi är allmänt hatobjekt, som ska anpassa oss efter andra även när dessa begår lagbrott, och som då kan felaktigt och slentrianmässigt beskyllas för att ha cyklat för fort. När sådana här och liknande fall uppmärksammas i sociala medier, flödar alltid hatet mot cyklister och man blir lätt idiotförklarad om man reder ut begreppen och försvarar mobboffret från lynchstämningen. Det är även vanligt att man bland cyklister reflexmässigt angriper cyklisten, vilket är rätt bisarrt att se.
Det fanns förstås svarta i USA som lät sig underkuvas och tyckte att de som stod upp för svartas rättigheter bara orsakade problem, på samma sätt som det idag (på Happy) finns cyklister som vill distansera sig från de hatade cyklisterna istället för att stå upp för det som är rätt och protestera mot det reflexmässiga skuldbeläggandet av cyklister, när det är andra som felar.
Det är inte första gången det händer att cyklister på Happy går till angrepp på andra cyklister och kallar dem "kräk" och liknande i förhoppningen att de själva på det sättet kan komma undan hatet och mobbningen.
Jag tycker det är ynkligt – särskilt när ett "
ska" vantolkas in där inget sådant har uttryckts.