Hundattack på Västerbron!

Hundar ska hållas kopplade i stan är min åsikt. Kan man inte hantera sin hund så får man göra något åt det.

Om ni cyklar i Spanien är just hundar ett speciellt kapitel. Många har hundar för att bevaka sin villa men ibland så lyckas de hoppa över staketet sen blir det jobbigt läge.
Satt som barn uppe i träd en halv skoldag på grund av en hund, några bett i vaden blev det. Sedan fick jag ta rabiessprutor ifall hunden hade rabies.

cykla lugnt //Allan

Jag har en engelsk staff, framadlad från börjar i spanien för att reta upp tjutar inför tjurfäktningar, dessa små envisa kraftpaket var mkt lämpliga för uppgiften då det ist för 4-5st andra hundar (varav hälften dog direkt eller skadades) bara krävdes 1-2st staffar som klarade uppgiften o sällan blev skadade pga snabbhet osv, Men dom kallas åxå "nannydog" i england då dom är mkt bra med små barn och en otroligt familjekär hund. Är det då verkligen bara rasen som styr vad hunden är kapabel till?
Har själv levt med många hundar, allt från stora as till Rottwelier, Bullmastiff, Taxar, Hamilton/shillerstövare(stavning?) Vorsteh mm..

Har blivit hundbiten många gånger då man gått imellan 2st bråkandes "kamphundar".. men det västa jag har varit med om e den lilla söta taxen (grythund) som bet mig i vaden och låste käkarna..
Men ALDRIG har jag skyllt på hunden. Utan snarare ägaren som kanske inte har varit tillräckligt uppmärkam oc hsatt hunden i en situation då dom inte vet vad dom ska göra förutom gå till försvar/attack..

Självklart finns det mängder med folk som inte klarar av att hantera sina hundar. Men det känns som så fort ngt kommer upp som har skadat/stört en cyklist så har man all rätt om att gapa om förgiftning och skjutvapen. Spelar ingen roll om det är hund, häst, joggare, Enduroförare, Mormor som går på fel sida vägen nästan.... Känns bra med hat va? För det ser man allt mer av på happy numera tycker jag.

Morfum skrev:
-------------------------------------------------------
>
> Spelar ingen roll om
> det är hund, häst, joggare, Enduroförare,
> Mormor som går på fel sida vägen nästan....
> Känns bra med hat va? För det ser man allt mer
> av på happy numera tycker jag.

Ja, empati är överskattat. Mer vi vs dem, heja heja! Jävla svampplockare!

Var spelar det för roll att 82 åriga farfar som knappt kan se kör hem från ögonläkaren med bibehållet körkort och kör på en cyklist?

är det farfars fel eller ögonläkaren?

Morfum skrev:
> Var spelar det för roll att 82 åriga farfar som
> knappt kan se kör hem från ögonläkaren med
> bibehållet körkort och kör på en cyklist?
>
> är det farfars fel eller ögonläkaren?

Det är bilens fel!

I farfars fall så drar man in körkortet. Case closed (såvida inget allvarligt har hänt).

I hundens fall vid upprepade tillfällen? Omplacering? Avlivning?

Så ögonläkeren som har rätt att ta ifrån någon körkortet men inte gör detta, trots han tydligt ser att denna gubbe inte ser ngt men inte vågar/vill vara snäll och låter farfar behålla körkortet är oskyldig trots att han uppmärksammat den dåliga synen?

Morfum skrev:
> Så ögonläkeren som har rätt att ta ifrån
> någon körkortet men inte gör detta, trots han
> tydligt ser att denna gubbe inte ser ngt men inte
> vågar/vill vara snäll och låter farfar behålla
> körkortet är oskyldig trots att han
> uppmärksammat den dåliga synen?

Dedär är ju helt vansinnigt i dagens läge. Det ska VÄLDIGT mycket till för att en läkare ska ta körkortet som det är nu. Förstår inte vad det ska vara för problem att bara rycka det när de anser att de är lämpligt. Sista året min farfar hade cancer så gick han på riktigt tunga piller men fick fortfarande köra bil. Inte helt trafiksäkert i min mening att köra runt hög som ett hus.

Morfum skrev:
> Så ögonläkeren som har rätt att ta ifrån
> någon körkortet men inte gör detta, trots han
> tydligt ser att denna gubbe inte ser ngt men inte
> vågar/vill vara snäll och låter farfar behålla
> körkortet är oskyldig trots att han
> uppmärksammat den dåliga synen?

Nej, det är inte rätt. Jag nämnde bara att åtgärden är lätt att genomföra (om nu ögonläkaren har rättighet att agera). Det är inte säkert farfar ens har varit hos ögonläkaren.

Just när det gäller körkort så är det lite väl slappt. Det är rätt tufft att skaffa körkort, men har du väl fått det så verkar det gälla för alltid. Det händer ju saker när man blir äldre. Ett syn- och reaktionstest då och då hade nog inte skadat.

Brakastruten skrev:
> Får allt vara duktig på att knäa, ifall det
> skall ha avsedd verkan..

Jag skrev knäa på, inte bara knäa. Som "få ner hunden på marken, stå på knä den.

Brakastruten skrev:
> "Offra" en arm, och ta struptag med andra handen.

Jo det kan funka, men det beror mycket på om jycken spelar med. En hund som någon tränat med en vadderad ärm lär nog vilja hugga och hålla fast, men en hund som bara är allmänt störd och ostyrig kan lika gärna hålla på och bara hugga och släppa gång på gång. En sån är nog lättare att "ta på volley".

Brakastruten skrev:
> En granne till mig slog in pannbenet på sin
> stångande bagge, med näven. Det hjälpte på
> plats, men själv skulle jag inte ens pröva!

Har en bekant som kom till insikt efter att ha kollat vilka smällar djuren ger varandra när de ska reda ut rangordningen. Efter det hade han inga som helst skrupler att dänga till kreaturen i hagen med en redig träpåk om de inte höll sig i skinnet när de skulle hanteras.
Men näve mot skalle på ett djur gjort för stångning låter som en riskabel kombination! Mellanhandsben är mjuka, horn är hårda...

Fjärdebrunn skrev:
> Jag tycker verkligen att de agressiva/farliga
> hundraserna ska förbjudas (vilka de är har jag
> inte totalkoll på).

Men hur skulle det funka när uppfostran och individ väger så mycket tyngre än rasen? Min barndoms skräck när jag började cykla runt i kvarteren var periodarnas och alkisarnas labila och strykrädda hundar. Det var både schäfer, collie och irländsk setter(!)
Hur hårt de hade bitit vet jag förstås inte, men ilskan och intensiteten i utfallen var det helt klar inget fel på! Det "bästa" man möjligtvis skulle kunna göra på generella grunder är nån slags vikt/storleksrelaterad lagstiftning.

TBone skrev:
> Morfum skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Var spelar det för roll att 82 åriga farfar
> som
> > knappt kan se kör hem från ögonläkaren med
> > bibehållet körkort och kör på en cyklist?
> >
> > är det farfars fel eller ögonläkaren?
>
> Det är bilens fel!

Nej nej, det är solklart cyklistens fel i detta fall. Han körde mot rött.

>Timothy skrev:
>Han körde mot rött.

Ahh.. det var nog det tanten som blev biten gjorde med.
Bitpullen var bara en civilklädd polischäfer.

Det jag menar är att alla hundar är mer eller mindre potensiella "kamphundar".. den farligaste hunden jag har träffat var mormors pudel så.. Det hänger till 90% på ägaren och hur man sköter om sina djur. Jag får hellre en valfri arg hund mot mig än en riktigt förbannad katt kan jag säga... fyfan, bara tanken skrämmer mig.

Morfum skrev:
> ... Jag får hellre en valfri arg hund mot mig än en riktigt förbannad katt
> kan jag säga... fyfan, bara tanken skrämmer mig.

Hur tänker du där? Finns det förbannade katter?

Ja, förbannade katter som anfaller människor är ett stoooort problem. men allvarligt, det är ju löjligt. Skulle välkomna en attacklysten katt framför en lika attacklysten pittpull anyday.

Jag var ägare till Markus' "livsfarligt italiensk vakthund". Jag tåg mitt ansvar för den hund allvarligt ( det var inte jag som tränade eller uppväxt hund), han finns inte längre!

Alla hund kan vara farligt. Att har lag mot ett typ av hund funker inte. Ett lämplighets intyg för hundägare, med kurs, skulle hjälper mycket mot problem. Med direkt hårdare straff för båda hund och ägare om n'ånting går fel är också ett mölighet. Men krävs hundkunnig dömare att reda ut vad har hänt. Och straff skulle vara värre än indragna tillstånd och avlivning/omplacering av hund.
Att det skulle kostar mer att vara hundägare ser jag som bara positiv.

My 2 cents!

En kompis iller bet mig i stortån en gång, jag sparkade ut med benet och den flög tvärs över rummet. Jag anklagade naturligtvis inte kompisen för det inträffade. Hur fan uppfostrar man en iller?

Morfum skrev:
> En stackars katt som ngn tjackpundare har o testar grejjerna på kan bli ganska galen ja...
Jag skulle vara mer rädd för tjackpundarna...

Fast skall vi ta upp vilka farliga husdjur vi helst undviker så röstar nog jag på könsmogna, ranghävdande leguanhanar - där snackar vi piskande svans, klösande klor, låsta käkar + noll innanför pannbenet.
En rabiat chihuahua är inget mot en 1,5meters leguankille som får för sig att bita fast i nackskinnet på en, bara för att han vill bestämma....
iguana-big.jpg

Morfum skrev:
> En stackars katt som ngn tjackpundare har o testar
> grejjerna på kan bli ganska galen ja...

Tack för tippset, nu fick man en anledning att skaffa katt!

Nu har jab börjat kampgerbil-aveln.

Har korsat två riktiga stridisar. En av dom har svart bälte i ninjutsu och den andra har ett förflutet inom ultimate fighting. SKa bl ispännande att se hur avkomman blir.

Men hur mycket tryck har en ökenråtta i slaget, jag menar de har ju inte så mycket massa att lägga bakom precis.......

Komodovaran..... mmmmmm jag skall se om man inte kan importera en lite halvt om halvt illegalt verakr keliga som bara den.... om ine annat kanske man kan få liten respekt när man rastar den..... vem fan sticker upp när man kommer knatande med en drake i koppel?

Så har tråden havererat totalt..... sorry

cerberos: Må så vara, men tänk en grupp på 20 combattränade gerbiler som ger sig på dig när du sover. Dom jäklarna kan gnaga genom hårdplast, i'm telling you, det kan komma att göra ont!

Komodovaran i koppel vore galet ballt. Gulplätterad kätting som koppel då alltså. Bling-a-ling!

evosmos skrev:
> Varför har man en ilsken leguan?

För att han, Oskar, var snäll innan han blev pilsk.
Men det gick att leva med honom även efteråt, man lärde sig vad som gick bra och mindre bra.
Mindre bra var att sitta barfota när han var ute ur terrariet, då kom han som ett skott och ville bitas:-)
Tyvärr gick han bort för nästan 10 år sedan, har ersatts av 3 st bondattackkatter.

Min kisse har blivit kallad lömsk och farlig ett par gånger för att hon inte vill bli klappad hurfansomhelst av vemfansomhelst närfansomhelst.

Morfum skrev:

> Känns bra med hat va? För det ser man allt mer
> av på happy numera tycker jag.

Så mycket hat är det väl inte (förutom mot dåliga hundägare)? Vi har väl mest kommit fram till att hunden har rätt liten del i hur den uppför sig. Hata dåliga hundägare måste väl vara bra? Two wrongs (hata är ju dåligt om man jämför med kärlek) make a right, liksom.

Hahaha det var som *** Hyenor kommer snart att bli illegal importerade istället för knähundar. Hyena måste banne mig vara i klass med Komodovaran.... Babian är nog också rätt så respektingivande....

Jag hatar inte dåliga hundägare. Jag anser bara att vi inte ska riskera att de som inte kan hantera farliga hundar rätt inte ska ha en chans att ha dem/äga dem heller. Precis som det gäller med skjutvapen.

Att hävda att kamphundarna skulle få finnas kvar bara för att "alla" hundar kan bli farliga vid fel hantering är ett grumt dåligt argument IMHO.

Fjärdebrunn skrev:
> Att hävda att kamphundarna skulle få finnas kvar
> bara för att "alla" hundar kan bli farliga vid
> fel hantering är ett grumt dåligt argument IMHO.

Men HUR skulle du definera kamphund i lagboken på ett användbart sätt? Alla hundar kring knähöjd eller mer som är sträv/korthåriga och som har en gnutta terrier i sig?

Och hur lång tid tror du att det tar innan jönsarna som tycker att det är roligt att skrämmas via jycke ersätter sin konfiskerade Amstaff med en Rottweiler? (skadeförmåga hos de bägge verkar väl rätt jämförbar.)

Att på ett för lagen användbart sätt definera vad som är en kamphund är lika svårt som att definera lagom.

När vi äntligen kom in på katterna igen ;-) , så måste jag bara nämna mina grannkatter... De är utstuderat dj.....a! De två röda otygen samarbetar i sina attacker mot uppkopplade hundar, såväl som lösa.. En katt som ofrivillig pälsmössa, med alla klorna inborrade i skalleknopen och i ens ögon, det lockar inte. Då tar jag hellre ett bett i vaden.

Tillbaka
Topp