Hur är föret i GBG?

Hur är föret i GBG?
Staffans runda nämnd ovan var ju riktigt kul. Trots att jag körde fel håll :)

Söderbloms nya sträckning till vattentornet var ju som sagt till och med bättre än innan, men dagens höjdpunkt var ju ändå den "nya blå" sträckan på Staffans störtlopp! Galet kul så fick bli ett par varv där. Klart att om de torkar upp lite så blir i te branten så dödslänktan-aktig ;)

Gissar att det är Staffan som gjort denna sträcka?

Nu skulle man kunna få till minst tre dh/am spår för en liten cup med startboch mål på samma plats men tre olika sträckningar på mitten. Skulle det kanske vara intressant?

Hur är föret i GBG?
Fässberg skrev:
-------------------------------------------------------
>> Nu skulle man kunna få till minst tre dh/am spår
> för en liten cup med startboch mål på samma
> plats men tre olika sträckningar på mitten.
> Skulle det kanske vara intressant?

Det skulle vara väldigt intressant :)

Hur är föret i GBG?
Kul att det var kul Fredrik!

"Den blå" antar jag är löpan halvvägs ner, som går lite på skrå nerför en berghäll o över en sten för att sedan gå ner till hoppet du hittade för hundra år sedan? Ungefär.

De blå snitslarna sitter ju lite "random" i en linje som korsar spåret, men det är inte jag som har satt upp dem. Man kan hitta små snitslar överallt här i skogarna, är det något slags markering i en skogsforskning?

Jag har oxå tänkt på att arra en Endurotävling i området med 3 sträckor ggr 2 åk. Kunde ingå i en enduroserie med ett par tävlingar till. En tekniskt lätt i mars, O:D i april o en "riktig" lång i maj.

/S

Hur är föret i GBG?
Du antar helt rätt angående "Den blå" Staffan. Jo noterade att det satt lite blå snitslar både här och där, undra vad det kan vara?

Hur som helst var ju den sträckningen galet rolig och svår nu när det var så blött. Var nog första gången jag verkligen saknade att kunna sänka sadeln i farten så att säga, kanske dags att fixa en sådan stolpe.

Enduro slingor finns det ju nästan hur många som helst i området, frågan vär väl bara hur svår/jobbiga man ska göra dom?

Hm kanske man skulle försöka få till en mini DH/AM cup till våren. Någon som känner sig manad att hjälpa till lite?

Hur är föret i GBG?
Låter ju skitkul, jag är gärna med och kör i en sån cup. För länge sen det var ett voltaren-rejs nu. :) Kan säkert hålla i en walkie talkie eller nåt också om det behövs lite hjälp på tävlingsdagarna, men kommer ha fullt upp med happy och hojtestande och sånt så vågar inte lova mer än så.

Hur är föret i GBG?
Jo alldeles för länge sedan.... Inte så mkt jobb utan mest att man hjälps åt att hålla walkisaarna :)
sen så behövs det kanske dras lite band på ett par ställen om man ska stänga tjyyyv vägar ;) men i det stora hela är det inte så mkt meck att arrangera ett litet svartrace :)

Hur är föret i GBG?
En tur i Skatås.

IMG_0056.jpg

IMG_0057.jpg

IMG_0058.jpg

IMG_0059.jpg

Hur är föret i GBG?
Kul att det börjar snackas om lite rejs i Göteborg igen! Synd bara att jag hunnit flytta från stan. Voltaren-tiden missade jag också då jag inte var aktiv på happy på den tiden. Läst trådarna i efterhand och det verkade vara ett riktigt kul koncept!

Jag saknar att ha 5 min transportcykling till Lackarebäck med alla roliga stigar och utförslöpor, även om Hellas är fint också så är det inte riktigt samma typ av terräng.

I bästa fall kanske det kan bli ett gästspel ner till västkusten från min sida om det blir något rejs till våren.

/Sebastian

Hur är föret i GBG?
Fässberg skrev:
> Jo alldeles för länge sedan.... Inte så mkt
> jobb utan mest att man hjälps åt att hålla
> walkisaarna :)
> sen så behövs det kanske dras lite band på ett
> par ställen om man ska stänga tjyyyv vägar ;)
> men i det stora hela är det inte så mkt meck att
> arrangera ett litet svartrace :)

Det här var också ett ställe att lägga ut om svartrejs. Jag kan hjälpa till, om det inte krockar med något annat.
Jag har tappat sugen i själva tävlandet. Känns som jag kör för långsamt. Men det är kul att uppmuntra till knuffcykling.

Hur är föret i GBG?
Fässberg skrev:
> Jo alldeles för länge sedan.... Inte så mkt
> jobb utan mest att man hjälps åt att hålla
> walkisaarna :)
> sen så behövs det kanske dras lite band på ett
> par ställen om man ska stänga tjyyyv vägar ;)
> men i det stora hela är det inte så mkt meck att
> arrangera ett litet svartrace :)

som jag har trånat efter detta, sign me up :-)

/c

Hur är föret i GBG?
Sandsjöbacka är mestadels kanon men bitvis rätt blött just nu.
Blev både promenad å tretimmarstur på hojen i södra Sandsjöbacka i helgen.
Fantastiska stigar uppe på bräckan och nere vid stigarna vid Kyrkbyn.
Inte ens rötterna ställde till det.
I gengäld en del is men det funka ändå utan dubbdäck.
Norr om Sandsjön var det däremot totalt översvämmat samt bitvis även nere på dom låglänta stigarna i hela området.
//Micke

Hur är föret i GBG?
Tog ett varv runt N.Långvattnet ikväll och det funkar fint med grovmönstrade däck. De enda problemen var snöslask som frusit och djup snö på vissa öppna partier där det blev tungtrampat. Dvs inget där dubbdäck hade hjälpt. I övrigt fina förhållanden.

Hur är föret i GBG?
Passade på att ta en runda i Lackarebäck i eftermiddag och det finns absolut inget behov av dubbdäck. Minst lika fina förhållanden som i måndags. Körde lite längre österut än senast och det var lika bra där borta. Dubbdäcken får åka på när det börjar att töa och allt blir till is.

Hur är föret i GBG?
Robert och jag körde en tur runt Torrekullaleden i går kväll.
Var lite tveksamma vid starten vid Oxsjön och hade redan från början som plan B att vända och ta småstigarna vid sjöarna istället.
Till en början kämpigt innan vi hittade rytmen.
Men vilken tur det blev sen!
Helt underbart vinterföre hela sträckan!
Därmed inte sagt att det var lättcyklat.
Hela leden ändrade karaktär.
Där det normalt är svårcyklat for vi över snö och is med enkelhet.
Där det normalt är lättcyklat gränsande till tråkigt, fick vi putta cyklarna pga nerfallna och snötyngda träd och grenar.
I slutet av turen, kring golfbanorna (vi körde motsols) där inte så många gått var det riktigt mycket lössnö och nerför blev det mer åt "offpist" cykling.
Kan varmt rekommendera det
Varning för att några djuphål och bäckar fortfarande inte är riktigt frusna än dock.
//Michael

Hur är föret i GBG?
Jag körde delar av Torrekulla idag (för lite tid för utmaningen). Hade odubbat (Minion DHF) med lågt tryck, men skulle säga att 95% var åkbart utan dubb, och där det inte var åkbart fick man leda men det handlade om vattendrag, svall-is etc. Stenhårt i "spåret" tvärtrögt i snön bredvid stigen och i stigens kanter är det små pytte-berms. Kul!

Hur är föret i GBG?
Mycket fina förhållanden just nu. Hoppas att det håller sig ett tag framöver utan att det börjar töa och blir tungtrampat. Körde en sväng neråt Kållerado och Slickrocks idag och jag såg att jag inte var ensam om att ha njutit av de fina stigarna. Åttrampade stigar och igenfrusna lerhål gör att man kan hålla farten uppe där det annars går tungt.

Hur är föret i GBG?
soderblom skrev:
> Hoppas att det
> håller sig ett tag framöver utan att det börjar
> töa och blir tungtrampat.

Tyvärr inföll inte mina förhoppningar. Gårdagens snö och milda väder hade gjort stigarna riktigt tungtrampade. Om det inte var jobbigt nog med snön så blev det inte bättre av att batteriet till lampan dog (fel på batteriet, inte pga laddning) när jag var vid vattentornet i Lackarebäck. Som tur var är det mina "hemmastigar" och snön bidrog till att man kunde se hjälpligt i skogen. Dock var 'Hillsprint' lite halvlurig utan belysning...

Hur är föret i GBG?
PeterA skrev:
> Svårt att säga, men det beror nog mycket på var
> i GBG du tänkte cykla.
> Jag kör med dubbdäck.
> /Peter

Jag har ingen aning om var jag tänkt cykla, är helt ny i stan. Jag funderade på om jag skulle lägga upp en fråga om någon vill visa mig lite stigar i morgon. Då ska ju vädret vara lite bättre. Men krävs dubbdäck så blir det nog till att skjuta upp provcyklingen av stigarna här en vecka.

Hur är föret i GBG?
Eric W skrev:
> Regnet tar bort snön men lämnar kvar blankisen.
>
> Lär vara halt så in i helvete även med dubb.

Dvs, man får hålla sig till stigar som inte trampats upp och som inte så många använder. Kan man hoppas på barmark till nästa vecka?

Hur är föret i GBG?
Frostic skrev:
> Freeskier skrev:
> > Jag har ingen aning om var jag tänkt cykla,
> är
> > helt ny i stan. Jag funderade på om jag skulle
> > lägga upp en fråga om någon vill visa mig
> lite
> > stigar i morgon. Då ska ju vädret vara lite
> > bättre. Men krävs dubbdäck så blir det nog
> > till att skjuta upp provcyklingen av stigarna
> här
> > en vecka.
>
>
> Var i Gbg utgår du ifrån? Har tänkt köra en
> sväng på Hisingen imorgon (liknande sträcka som
> i filmerna längre upp på sidan) och du är
> välkommen att hänga med. Är väl bara två
> stentrappor som eventuellt kan vara isiga, men det
> är väldigt begränsad sträcka.

Det vore skitkul att hojja lite!
Jag utgår från Linné men är bilburen. Skicka ett sms eller slå en signal, telfonnr står i min profil.

Hur är föret i GBG?
Jag och sambon skall antagligen ut och köra i området kring Skatås/Delsjön imorgon (söndag). Lite oklart exakt när vi sticker ut, men jag skulle gissa på att vi cyklar förbi Franssons (korsningen Delsjövägen/Virginsgatan, eller vad det nu är) ganska tidigt, antagligen senast 10.00. Det blir en väldigt lugn tur eftersom vi båda är nybörjare och dessutom saknar dubbdäck. Dessvärre är vi rätt så nya på terrängen, även om jag har koll på några av stigarna i området.

Inget är spikat, men skriv gärna här om ni tänkte hålla till i de trakterna så kan vi se om vi kan styra upp något!

Hur är föret i GBG?
Lämna gärna en israpport när ni kommer tillbaka. Saknar också dubbdäck men kan tänka mig att de stigar som det cyklas på regelbundet ändå kan vara hyfsat isfria.

Hur är föret i GBG?
Tvärt emot din gissning så är det de stigar som det regelbundet cyklas/promeneras på som är absolut värst. Snön har packats, smält lite och sedan frusit och var idag ren och skär isbana utan tillstymmelse till grepp. Jag tror ärligt talat inte att det hade hjälpt så mycket med dubbdäck på de värsta passagerna.

Vid sidan av stigarna går det att cykla relativt problemfritt eftersom snön inte är så djup, men det är tungt, så räkna inte med att det går fort! Det blir väldigt mycket trixa och knixa mellan träd och sly och väldigt lite "flow". Se också till att försöka hålla till i granskog, då det var väldigt mycket mer barmark där. Väderleksrapporterna säger plusgrader den närmsta veckan, så jag har faktiskt förhoppningar om att en del kan smälta bort så att nästa helg blir en trevligare upplevelse.

Hur är föret i GBG?
Varför är folk rädda för blankaste? Med dubbdäck är det inga som helst problem. Cyklade rakt över sjön på väg hem senast - där kan vi snacka is. :-)

Hur är föret i GBG?
Var riktigt fint i Änggården idag, man tackar sina lyckliga stjärnor när det är blankis och hårt så man har kontroll och kommer fram.

De ställen där det ligger sorbét/sufflé-snö får man fanimej bita i, inte jätteinspirerande när det blir tvärstopp i den skiten. Blodiga var sjukt snabb och fin + ANNAT.

Tillbaka
Topp