Hur är HED:s nav???

Jag fick byta lager på mina Alps efter mindre än 1 år.
Inte särskilt bra tätade, men de fick utstå en hel del regnpass/blöta vägar....
Andra hjul jag har med maskinlager har gått mycket längre utan service.
Lätt att byta lagren dock - och standardstrl på Alps, kanske samma på JET?, 6901 6x12x24mm.

Jag har fått rikta framhjulet lite, men då har jag INTE varit snäll med hjulen, hoppat trottoarkanter/hål mm, väger runt 85kg. På Alps-hjulen är det platta titanekrar fram/nipplarna vid navet - lite bökiga att rikta imo, jag vet inte vad det är på Jet?

edit: Snabba och styva är de, vill inte låta alltför negativ. Jag gillar Alpsen helskarpt.

Senast redigerad av en moderator:
skum kan det ju vara, men bara för att det ä skum, betyder det ju inte att det är sådan som suger upp vatten. fogskum t.ex. är ju hårt o suger inte upp vatten

IMG_0665_skum.jpg

Jet = vanliga alufälger med kolfiber "fairing" för att vara mer aero, inte för att tillföra styrka. Ingen skumfyllning.

Alps = kolfiber fälg med bromsyta i aluminium. Jag tror att det är kolfiber över någon sorts skum precis som rätt många andra kolfiber strukturer.

Alps byggs i Spanien i samma fabrik som HED 3. Jet byggs i USA. Samma nav och ekrar (tror jag iaf). Låg friktion prioriteras, så deras maskinlagrar är inte lika bra tätade som t ex Phil Wood, men som sagt, är lätt att byta ut vid behov.

Påminner mig om bilen Alfa Sud. En sjuttiotalsmodell av Alfa Romeo där tillverkaren ville få ner ljudvolymen i karossen genom att fylla hålrum med "skum". Mycket bra idé om man kör i öknen.
Här i Sverige sög skummet åt sig fukt och bilarna började rosta bort redan efter ett halvår. Märket har inte hämtat sig än från det dåliga ryktet från den tiden.

Japp, jag har en alfasud sprint -78 i garaget, fint att de aldrig la nåt som helst rostskydd innan de fyllde balkarna med skum....SMART! Jävligt kul att svetsa i, känns som om man ska dö av ångorna som blir när skummet tar eld..hehe
Men alfasud var jävligt tysta som nya.... :-)

ALPS = Structural, high modulus carbon laid over a high strength foam core.

MAO ungefär samma teknik som rätt många kolfiber ramar.

Jag har svårt att motivera keramiska lager som tillvall. Vinsterna har visat sig vara mest teoretiska. Man vinner mer om man investera samma pengar i bättre mat, eller ett par extra dagar på Mallis på våren. Om man redan tränar och äter och sover precis som man ska för att uppnå högsta prestanda, har inga överflödiga gram på kroppen och har några extra tusenlappar som man vill bli av med, då kan det vara en bra investering.

MickeS skrev:
-------------------------------------------------------
> Då kanske det inte är skum - ihåliga är de iaf inte. Jag har inte haft problem med vatten i
> fälgarna heller.

Daner skrev:
> ALPS = Structural, high modulus carbon laid over a high strength foam core.

Då är det väl skum iaf :-)
Tur att det finns folk som sitter på fakta och inte bara fabulerar fritt ;-)

HED´s hjul håller rätt många år... har ett par Alps som jag har kört på några säsonger. Har också ett par Jet 50 som jag köpte förra året. Är riktigt nöjd!

UdoDirkschneider skrev:
> Japp, jag har en alfasud sprint -78 i garaget,
> fint att de aldrig la nåt som helst rostskydd
> innan de fyllde balkarna med skum....SMART!
> Jävligt kul att svetsa i, känns som om man ska
> dö av ångorna som blir när skummet tar
> eld..hehe
> Men alfasud var jävligt tysta som nya.... :-)

Kul lekbil med fina vägegenskaper annars vad jag förstår :) Jag har bara haft en 164:a och en 156 Sportwagon. Nog om det.... :)

Tillbaka
Topp