Hur är säfsen xc & dh?? eller bara i allmänhet.

• Trådstartare Trådstartare EST
  • Start datum Start datum

EST

Aktiv medlem
Undrar lite hur säfsen är både för dh & xc ligger rätt nära 2 timmar hemifrån & lätt att få med hela familjen ungar & allt. Vad jag fattar så är det rätt mycket rörelse där på somrarna eller har man missuppfattat det hela?? Ska väl vara bra för 5-6 åringar att åka skidor &så med eller??
Så tacksam för info om stället :)
De har ju stugor till salu med...

Mycket av deras xc spår är lättare grusvägsrace. Om man är mer intresserad av teknisk stig får man sy ihop rundor själv och blanda mellan deras svåraste rundor och lite vandringstigar. Men det finns en del av den varan också.

Jag vet inte mycket om DH. Men för mig som novis var backarna bra. Inte högre än att man kan cykla till toppen men ändå så att man kan trötta ut sig fullständigt på de 2 minuter det tar att rulla ner igen. För barnfamiljer tror jag nog att det är populärt. Vill man satsa på tävling tror jag däremot att backen är långt ifrån tillräcklig.

Med vänlig hälsning,
Magnus

Ja just det.....

Det finns bra fiske, trevliga vandrings stigar och bra restaurang. Det kanske inte är lika fullt som under vintern, men visst är det mycket aktivitet även på sommaren.

Med vänlig hälsning,
Magnus

Grymt fina stugor att hyra. Bodde där när vi simmade i Vansbro förra året. Tog en liten löptur på stigarna nära stugorna och det var kuperat och inte så värst tekniskt. På resturangen trängdes dh åkare på kvällen, så det bör vara bra dh..

Gillar också Säfsen, brukar vara där en vecka om vintern, perfekta backar att börja med för ungarna. Ankar- och sittlift. Korta men välpreppade backar. Skidcentret 2 km från stygorna men det finns gratisbuss.

Bra mat på restaurangen och bra ordnat för barnen även där. Barnbuffé, lekrum med personal, maskot i älgdräkt som hälsar på, knattedisco osv.

Bike-parken på sommaren var kul, hade bara 2 cykeldagar så ena dan blev XC (myscykling) och andra dan Bikepark. Ska åka igen för det fanns enkla och lite hårigare nedfarter.

Stugorna är kanon. Välj med bastu, de är generellt fräschast (6 bädd) 10bädd är heelt nya men har inte provat. Blev ett jävla inlägg, men ändå ///Lars

Hmm ja grusväg är ju knappast var jag kallar mtb men om det även finns vandringsleder så låter det bra de brukar ju vara lagom tekniska att cykla på :)
Låter som jag fattat det rätt att det händer lite under sommaren med låter ju trevligt.
Å MtbLars bara fint med långa svar. Så du tror att man skulle kunna ha lite kul med en HT i backarna med då :)För fullgung är ju ja inte vet jag vad det är men inte istället för iallafall men jag har ju inte en sån så det spelar mindre roll.
Tror ni det finns tekniska stigar i skogarna däromkring har ju aldrig varit där?
Ska försöka dra upp innan snön försvinner med ungarna lite så får vi se tjejen är ju inne på att man skulle ha en såndär stuga där & det kanske är bra vad vet jag. Men då vill man ju ha tillgång till teknisk & rolig cykling :)

Man kan hyra en DHsläde för rimlig peng. Finns också lite bra stigar på berget som skidanläggningen ligger på, med skapligt tekniska partier... Man får utgå från toppen och ner mot Fredriksberg //Lars

Visst finns det rena grusvägsrallyleder (långt ord...) för MTB, men också några som har fina tekniska stigar, fast blandat med grusvägspartier.

Har varit där två år och åker säkert tillbaka i höst igen. Backarna för DH räckte till att skicka en nybörjare, som gjorde bort sig, ordentligt i backen, men ambulansfärd till Falun som följd :) Jaja, nästa gång kör jag DH igen!

10-bäddsstugorna är fantastiskt fina, såg helt nya ut när vi var där och vi hade absolut inget att klaga på!

Tycker att det borde finnas mycket cykling därikring. Men du behöver väl ingen stig att cykla på? Du kan ju cykla var som helst, det har jag sett :) Ser ut på terrängkartan som det finns en hel del leder där, bla en som går ända till Nås eller Uppsälje. Jag är lite sugen på att testa den nån gång, men från Dala-Järna och ner.

Jag och frugan har tagit en långhelg där uppe tre år i rad och cyklat det mesta av deras leder.
För XC sugna är det ett eldorado. Mera MTB blir det först när man väljer de lite kortare svarta och röda cykelspåren, eller för all del även vandringslederna.
Stugor och mat är tipptopp och absolut prisvärt (mtb-paket). En extranatt rekommenderas.
Svampplockning funkar bra som avkoppling efter ett par tunga terrängpass.
DH har vi kört en dag och då hyrde vi cyklar och skydd. Klart värt det, och absolut värt med liftkort också.
Jag cyklade upp till toppen två gånger förra året och det var riktigt jobbigt.

Ps. Det ligger ett mysigt Strava-segment halvvägs in på Byrundan, biten ned mot myren. Jag har fortfarande KOM på den. *blink blink*

Jag har varit där och cyklat i bikeparken ett par tre gånger och det har varit någon som blivit nedplockad med fyrhjuling/ambulans varje gång, så lederna räcker nog till om man laddar hårt och inte har koll på läget... Cykling med HT funkar dock alldeles utmärkt, jag har haft sällskap med allt från min sexårige son på en 20" till jämnårig kamrat (gubbe) på en XC 29'a och båda klarade sig utmärkt. De grävda lederna är inte stökiga utan snarare flowiga och snabba om man står på lite.
Som prova-på-åkning i bikepark kan jag rekommendera det. Särskilt om man som du (vi) inte har mer än två timmars resa. XC-lederna vet jag dock inget om, men rimligtvis borde det gå att hitta fina stigar i området med tanke på terrängen.

Ja tack alla det låter ju helt klart som ett bra ställe att hänga på sålänge man håller sig borta från gruset. Men om du urtomas säger att det går hitta bra antistigar så bli det nog fint :-) låter som parken med duger att köra ht i. Jag har ju bara kört i sälen vilket ska vara rätt lätt & hängde man ju på de flesta som körde på sina dh slädar (jag vet att det inte är många duktiga där) med min 20 år gamla gt zaskar le;-) så nya med piken borde ju man kunna ha kul med i backen åxå annars får väl gt n hänga med.
Framförallt låter det bra att det händer mycket sen hörde jag att det är nära till bolaget ;-)

Jag var där sista helgen i sommras och åkte i bike parken, hyrde cykel som funkade utmärkt!
Jag har lite filmer som kanske kan vara av intresse? Kan lägga upp dem ikväll...

Nu var det 1 1/2 år sedan vi var där och cyklade och då var där mycket trevliga XC-spår. Där var även många DH-cyklister som cyklade deras DH-spår men dessa testade vi inte.

Finnmarksturen går ju där i krokarna så nog går det att hitta tekniska stigar runt det området.
Har själv aldrig varit dit men bor ju i grannkommunen så har planer på att göra det i sommar.

Hur är det med snö utanför backarna nu går det att cykla?? bokade en stuga till Lördag natt precis så man får kolla in stället :)

Hej, som Rompa skriver så var MTB Täby där förra året och hade som de senaste ca 10-12 åren sitt årliga träningsläger där på vårkanten(det kan t.o.m vara det 14e året nu i maj). Inriktningen när vi är där är långloppsträning, så det blir inte mycket utforskande av ev. DH banor etc. Däremot har vi funnit mängder med leder och stigar som tilsammans med en del grusväg blir fantastisk träning. Genom åren har vi även märkt att Säfsens egna markerade leder har blivit bättre, läs mer skog och teknisk terräng. Däremot kan det vara riskabelt att åka dit så här tidigt, det kan ligga en del snö kvar på höjderna och i norr-lägen och andra skuggiga partier. Vi har haft snö några år när vi åkt i maj. Om det inte är snöigt kan man räkna med ordentlig vattniga stigar fulla med vårflod. Vill inte vara negativ men det finns faktiskt en risk för det.

Boendet är bra (vanlig stuga)och maten ljuvlig.

Som sagt, vi har varit där många gånger för att det är bra cykling och bra boendepaket.

Jerker

Kanoon med kamera där går det lätt att cykla :) Huvudmålet är att åka lite skidor med ungarna i helgen å kolla stugorna. Men tar nog mrd hojen var ju inte mycket snö på backen bara i backen...Alla verkar bara ha gott att säga om stället känns ju bra:) Tack för all inputt.

Tar med hojen idag är rätt mör då jag gått nån självförsvarskurs vilket visst innefattade armhävningar & att jogga vilket jag nog inte gjort på 20 år :) Men är det nån som bor i krokarna & vill ut & cykla en sväng i eftermiddag??? Vet inte tid riktigt än svårt att planera med ungar osv..
Vill nån skulle det vara grymt kul ring gärna då 0704772754 Dan :)

Hade snöat massa inatt så det blir nog lite öl istället för cykel fick inte köra i backen tråkmongofasoner tycker jag men men..
Testade nya cykelstället iallafall så smidigt :-)
Rätt skönt faktiskt för man är mör...

Bilagor

• IMG_20140315_183804.JPG
    IMG_20140315_183804.JPG
    88.4 KB · Besök: 37
Haha! Det värderas för lite i öl nuförtiden. Synd på o-cykelbarhet, men det kanske är bra skidor för kidsen istället? \Lars

Blir skidor imorgon har utforskat idag badet å andra saker sen så hade det lätt gått att köra idag har varit mycket värre i vinter när jag varit ute å cyklat men stället känns väldigt bra. Nu ska jag utforska baren ;-)

Tillbaka
Topp