Hur bli mindre CHICKEN?

telle

Ny medlem
Hur bli mindre CHICKEN?
Hej happy, jag är en gubbe på 36½ jordsnurr.

Har haft min MTB i 2 år ungefär. Det jag inte har kommit över är att jag ÄR SÅ JÄVLA FEG.
Nerförsbranter "branta" med lite sten, små jävla fjutthopp, kanter på > 40cm gör att jag tvärstannar.

Idag var jag ute och hojade. Blir så JÄVLA ARG för jag inte vågar! (mm, RYCK I STYRET TÖNT, tänker jag i mitt huve när jag rullar mot ett hopp, men det hjälper tamefan inte)

Typ som arga-robban-i-den-där-youtube-mtb-rage-filmen, som inte kan cykla uppför, fast tvärtom. ;)

Vad ska jag göra? Snälla hjälp mig, annars smälter jag ner min cykel och sänker den i mälaren!

ps, det är inte killen i tråden som har skrivit brevet.

Hur bli mindre CHICKEN?
jadå, varje gång. brukar stanna o fälla ut armarna o blunda. |)
flyga.png

Hur bli mindre CHICKEN?
Cykla mer.
Med andra.
Ta 2 öl innan det brukar ju göra en mindre feg. Men får ju lite andra biverkningar på koordinationen.. :/

Hur bli mindre CHICKEN?
Jag är alltid modigare när jag cyklar bakom någon som är duktig. Då brukar jag göra likadant som hen framför och blunda. Det brukar funka, men ibland är det lite läskigt.

Hur bli mindre CHICKEN?
Öva löjligt små dropp/branter som du sedan byter ut mot större och större och STÖRRE.
Innan du avancerar ska du också prova att öka hastigheten.
Själv blev jag mycket modigare efter att jag botade (nåja nästan i allafall) min spångest genom att köra på planka på gräsmattan, som sedan byttes mot riktiga spänger.
Det gjorde konstigt nog i sin tur att jag vågade satsa mer i hopp o dyligt...
// Larsa

Hur bli mindre CHICKEN?
larsaw skrev:
-------------------------------------------------------
> Sen kan du ju allt rådfråga Jofahjalm han är ju
> t.o.m. modigare än sitt eget bästa ;D

jo jag läste om den där vurpan. ;)

blunda o veva!

Hur bli mindre CHICKEN?
Gör cykeln lite "snällare" med kort styrstam, bredare styre o ställbar sadelstolpe, så känns den betydligt mindre OTB-benägen o mer kontrollerbar.

/S

Hur bli mindre CHICKEN?
+1 på att cykla med andra/bättre cyklister
samt flackare gaffel vinkel

Om du inte redan har så kan knä/armbågsskydd kan också öka förtroendet.
C

Hur bli mindre CHICKEN?
Kör Tisdagsrajder!! alla är välkomna, även fegisar!

att cykla med andra är det bästa man kan göra för jävlar-vad-kul-det-är-jag-är-bäst-i-världen-känslan

Hur bli mindre CHICKEN?
"Ryck i styret tönt", kan du redan. En annan som hjälper mig rätt ofta är paradoxalt nog "trampa din slampa", högre fart kan göra det lättare att passera svårigheter.
Ett annat tips är att du ställer hojen och går det stökiga partiet och kollar åklinjer. Ett "hopp"kan se ganska svårt ut från ett håll men är egentligen fjuttigt från ett annat.

Hur bli mindre CHICKEN?
Glöm inte att det kan finnas lite finess med försiktighet också. Kör man hårt och är orädd så hamnar man förr eller senare i visa-din-missär. Ingen katastrof oftast kanske men kör du ensam så fundera igenom säkerheten innan du börjar satsa för hårt. I skogen hör ingen dig skrika...

Hur bli mindre CHICKEN?
Mitt tipps
Tycka att det är roligt som fan när det är brant å trixigt. Gör man inte det får man börja med nåt lättare tills det är roligt å sen utmana sig mer å mer :-)
Sen hjälper det att köra med nån som tycker att det är lätt för då ser man att det faktiskt går att köra på de ställena. Å då är det ju bara att ta & lära sig det.

Hur bli mindre CHICKEN?
EST skrev:
> Mitt tipps
> Tycka att det är roligt som fan när det är
> brant å trixigt. Gör man inte det får man
> börja med nåt lättare tills det är roligt å
> sen utmana sig mer å mer :-)
> Sen hjälper det att köra med nån som tycker att
> det är lätt för då ser man att det faktiskt
> går att köra på de ställena. Å då är det ju
> bara att ta & lära sig det.

Vi har sett det! Verkar som du är rätt bra på det också! ?

Hur bli mindre CHICKEN?
Trilla ofta. Acceptera att det gör ont.

Poängen är att om du inte har rutin på att falla av cykeln så leder bättre teknik och en cykel som är svårare att göra en OTB på bara till att du inte vet var gränsen går. Förr eller senare kommer du ändå att trilla av och har du inte rutin på det så kan det gå illa. Att trilla av cykeln är en del av att lära sig var gränsen går och hur man gör det bästa av situation när den gränsen passerats.

Hur bli mindre CHICKEN?
Man måste känna sina gränser för att kunna pusha dom!
Och för göra det mindre plågsamt, cykla gärna med full DH skydd i början tills att du får upp teknik och förtroende.

Hur bli mindre CHICKEN?
Träna grunder i teknik. Finns boktips och filmtips här på forumet.

Att kasta sig ut funkar för vissa men jag tror inte det är rätt sätt att skaffa sig teknik. :)

Börja med trottoarkanter så de sitter sen är det bara att öka på höjden och vips klipper du 50cm drops utan att tänka. Med en bra grund "kan" kroppen och sen är det bara att våga.

Hur bli mindre CHICKEN?
Fast det är aldrig dom svåra ställena man ramlar på för där är man tok-koncentrerad.
Mina otb-er kommer som en blixt från klar himmel på partier där man inte borde ramla
och det på grund av bristande koncentration.

Hur bli mindre CHICKEN?
Tänk mindre.
Cykla mer.
Oftast blir det bra om man bara gör det utan att fundera.
Ibland slår man sig men det är sällan så illa som man föreställer sig. Skaffa knäskydd om du tycker att det hjälper självförtroendet.

Hur bli mindre CHICKEN?
prova dh, hyr en cykel+skydd och kör!
200 mm fjädring på en dh-släde gjorde under för min teknikutveckling, kroppen lär sig och sen kör man samma saker hemma med vanliga cykeln!

Hur bli mindre CHICKEN?
Ja det är kul med teknik :-)
Dh å teknik tycker jag är motsatsen om ska lära sig för de är så förlåtande. Sen när man kör dh så är det ju tekniskt inget illa menat men att köra sig tror jag mera på att köpa en tail hoj för 2500 på blocket å leka utan fjädring skulle gärna ha en själv. Sen lär man sig att ramla men man kan ju köra där det inte är så vassa stenar som jag testade att ramla på sist :-) Även haft nytta av fall teknik bör det går åt helvete mc hoppade undan så jag slapp bli överkörd av en bil hade garanterat blivit om man inte ramlat så mycket på cykel.

Hur bli mindre CHICKEN?
DH med skydd tycker jag låter som helt fel upplägg. ;)

Nej, Per har en riktigt bra poäng. Den biten som sitter i huvudet tränar man utmärkt på det sättet!

Sen jag kört FS ett tag och upptäckt att det går att hoppa och bröta och åka massa nya linjer tog jag ut min budget-HT med Suntour och blåste utför kanterna utan att ens fundera över det. Det var först efteråt som jag insåg vad jag gjort!

I andra änden av skalan: BMX, cyklarnas gokart. Avslöjar obarmhärtigt alla misstag och ger automatiskt all möjlig träning.

Hur bli mindre CHICKEN?
Är det något du har svårt för så kör fram, kolla in stället och tänk ut en linje och så börjar du köra sakta över, nästan gångfart. Sedan går du tillbaka och tar mer fart så du flyter finare. Spärren kommer släppa när du kört två gånger och sedan undrar du varför du ens tvekade.

Hur bli mindre CHICKEN?
pontusolofsson skrev:
> Är det något du har svårt för så kör fram,
> kolla in stället och tänk ut en linje och så
> börjar du köra sakta över, nästan gångfart.
> Sedan går du tillbaka och tar mer fart så du
> flyter finare. Spärren kommer släppa när du
> kört två gånger och sedan undrar du varför du
> ens tvekade.

Du glömde att säga att det är kul som fan när man klarar något man tidigare fegat på!

Vintern är bra för teknikträningspass. Mycket kläder mycket snö och lätt att hitta svåra utmaningar. Säkert och svårt.

Hur bli mindre CHICKEN?
Ett tips är att lyfta blicken lite. Titta lite längre fram på stigen och inte precis framför hjulet och lita på att cykeln klarar brötet. Tyngdvikten kan du ju lägga överdrivet långt bak i början så minskar risken att du fastnar

Hur bli mindre CHICKEN?
Tycker DH låter som ett kanon tips(det har fungerat för mig)!
Att försöka lyfta blicken när man inte har tekniken är inte lönt... när säkerheten kommer så lyfter du blicken automatiskt.
Att träna på bakhjulscykling på gatan, hoppa över plankor, göra vändningar på framhjulet, träna på manuals, trackstand etc har hjälp mig otroligt mycket i skogen. Cykla samma sträcka om och om igen i skogen är också något som hjälper! Du ska inte vara rädd för att stanna, gå tillbaka och prova igen.
Det har tagit mig många år att våga och att få upp hastigheten i skogen(har ändå långt kvar till att vara så snabb som jag ser att andra är och jag själv vill vara).
Det bästa tipset jag kan ge är att cykla, cykla och cykla lite till.

Hur bli mindre CHICKEN?
fphotography skrev:
> Är det inte elakt att pusha folk utför branter
> fulla med stenar och rötter?
>
> /F

Nja.. sedlärande.

Hur bli mindre CHICKEN?
Jag har hört ett kall och tänkte komma med några enkla tips som har funkat för mig.

1) Drick! Inget ger mod som en shuttelbärs. Ibland kan det vara knepigt att framgångsrikt dricka tills man inte längre kan känna känslor samtidigt som man har kvar någon motorisk förmåga. Detta spelar ingen roll, även en vurpa som slutar i helikopter räknas som att man inte bangade. Var inte rädd för att testa andra droger om alkohol inte skulle vara din grej.

beer.jpg

2) Desensitering fungerar mot allt. Smärta, rädlsa och glädje, allt avtrubbas med tiden. Jag rekommenderar kampsport med få regler i udda länder samt mindre kirurgiska ingrepp av gör-det-själv-typ.

vald.jpg

operation.jpg

3) Lär dig acceptera människans ringa värde. Besök platser det inget är heligt och man lär småskoletjejer mörda med kniv. Tänk att det bästa som väntar dig vid eventuell överlevnad från ett dropp är att du får fortsätta gå till jobbet varje dag i drygt 30 år till.

ringavarde.jpg

Om inget av ovanstående funkar tycker jag du ska testa att cykla tillsammans med dom som är bättre än dig. När man ser någon annan klarar något som ser svårt ut blir det mycket lättare att försöka själv. Det ultimata är om du kan hitta lönfeta mähän som fortfarande är duktiga på att cykla, då kommer du känna dig tvingad till att lyckas med svåra saker.

Hur bli mindre CHICKEN?
alidhojd skrev:
> Tycker DH låter som ett kanon tips(det har
> fungerat för mig)!
> Att försöka lyfta blicken när man inte har
> tekniken är inte lönt... när säkerheten kommer
> så lyfter du blicken automatiskt.
>

Att lyfta på blicken ÄR en del av tekniken. På Lida Loop förra året hade jag mitt eget världskrig med rötter och gropar på andra loopen. Men vid ett ställe stod en gammal gubbe och titta och när jag kom förbi så hörde jag:

- Upp med blicken!

Jag lydde av ren förvåning och kläckte ur mig ett tack.

Det vart skillnad direkt och funkade tills jag börja fega och vart trött igen.

/Freddo

Hur bli mindre CHICKEN?
Jag är också chicken, men inte alltid. Min värsta fiende är dåligt humör, och det kan komma lite när som helst. Dock är det oundvikligt om man är ute och cyklar själv och går ut för hårt. Man kanske direkt ger sig på något halvsvårt som man "borde" klara, och så går det åt helvete.
En del människor blir sporrade av sånt och försöker igen. Inte jag. Istället blir jag ledsen, besviken och åker i värsta fall hem med svansen mellan benen.

Botemedlet är att bygga upp svårighetsgraden under cykelturen. Se till att vara ordentligt uppvärmd när du väl stöter på något knepigt. Jobba igenom kroppen först så att alla muskler är med på noterna när de verkligen behöver reagera efter ditt huvud. Då har du dessutom förhoppningsvis fått lite endorfiner i omlopp som får dig att må bättre och ta mindre hårt på misslyckanden. Kroppens egen drog:-)

Cykling i grupp är ett tvåeggat svärd. I bästa fall sporrar det en något enormt och man lär sig saker på nolltid. I värsta fall känner man sig som en komplett nolla och skäms för att man inte kan hålla ens halva tempot av vad övriga klarar. Så välj ditt sällskap. I alla fall om du känner igen dig i det jag skrivit hittills.

---------

Och så några rent tekniska tips, trots att jag inte är rätt man att tala om sånt.

Kolla tutorials på youtube! Det finns mycket skit, men också mycket som är väldigt bra. Enkla övningar i etapper, såsom att trycka (snarare än rycka) upp cykeln högt på bakhjulet utan att trampa runt, är ett fint exempel. Alltså början till en "manual", fast man inte behöver balansera mer än en bråkdels sekund innan framhjulet tar mark igen.

Tycker du att cykeln känns nervös och "hög"? Sänk sadeln. Det räcker med kanske 2 cm lägre än optimalt för att det ska göra stor skillnad i hanterbarhet. Är du stark nog att mestadels stå och trampa så kan du sänka den betydligt mer. Har du råd så köper du en sänkstolpe;-)
En kort styrstam och ett brett styre har hjälpt mig ganska mycket, och är också en relativt billig förändring av vilken befintlig cykel som helst.

Sen har vi det alltid lika heta ämnet pedaler! ;-) Ett par stooora plattformspedaler tillsammans med vettiga skor kan göra underverk om man som jag är rädd att inte klara av ett hinder, och dråsa fastklickad i backen. Andra anser motsatsen.

Åh! Jag höll på att glömma. Håll lågt däckstryck (förmodligen mycket lägre än du tror är möjligt), så att det inte hoppar och far så mycket. Då kan du koncentrera dig mer på linjeval än att krampaktigt försöka tämja cykeln som far hit och dit.

Hur bli mindre CHICKEN?
Det är ju oftast bäst att ångra det man gjorde än det man inte gjort. Det är nog inte så kul att ångra sig vid 100.

Finns en bok som heter mastering Mountainbike skills den tycker jag är mkt bra. Flera nyttiga detailer man kanske inte tänker på själv. Tror inte den var så dyr på adlibris heller.

Praktiska råd försök ha så låg tyngdpunkt som det går och bromsa inte med frambromsen.

Hur bli mindre CHICKEN?
jofahjalm skrev:
> Jag har hört ett kall och tänkte komma med
> några enkla tips som har funkat för mig.
>
> 1) Drick! Inget ger mod som en shuttelbärs.
> Ibland kan det vara knepigt att framgångsrikt
> dricka tills man inte längre kan känna känslor
> samtidigt som man har kvar någon motorisk
> förmåga. Detta spelar ingen roll, även en vurpa
> som slutar i helikopter räknas som att man inte
> bangade. Var inte rädd för att testa andra
> droger om alkohol inte skulle vara din grej.
>
>
>
> 2) Desensitering fungerar mot allt. Smärta,
> rädlsa och glädje, allt avtrubbas med tiden. Jag
> rekommenderar kampsport med få regler i udda
> länder samt mindre kirurgiska ingrepp av
> gör-det-själv-typ.
>
>
>
>
>
> 3) Lär dig acceptera människans ringa värde.
> Besök platser det inget är heligt och man lär
> småskoletjejer mörda med kniv. Tänk att det
> bästa som väntar dig vid eventuell överlevnad
> från ett dropp är att du får fortsätta gå
> till jobbet varje dag i drygt 30 år till.
>
>
>
> Om inget av ovanstående funkar tycker jag du ska
> testa att cykla tillsammans med dom som är
> bättre än dig. När man ser någon annan klarar
> något som ser svårt ut blir det mycket lättare
> att försöka själv. Det ultimata är om du kan
> hitta lönfeta mähän som fortfarande är duktiga
> på att cykla, då kommer du känna dig tvingad
> till att lyckas med svåra saker.

Som sagts, i mina ögon är du en hjälte! Om än ganska dumdristig, men fortfarande en hjälte!
Hoppas TS lärt sig hur hen ska övervinna sin rädsla...
//Larsa

Hur bli mindre CHICKEN?
I början när man ska köra nya saker man tycker är läskiga så tycker jag man får fundera innan på vad det är man ska köra, hur farligt det är, och sedan ta ställning till om det du får ut av det är värt risken. Om svaret är "ja" så är det helt enkelt bara att bestämma sig för att göra det, är faktiskt inte svårare än så.

Hur bli mindre CHICKEN?
Detta har hjälpt mig mest med att våga:

1. Cykla med folk som är bättre än dig (cyklar bättre tekniskt, kan terrängen bättre, modigare osv.). Då ser du vad som går att göra.

2. Cykla mycket. Helst varje dag. Då blir du van att stå på cykeln och lär dig hantera större pareringar utan att tänka på det.

3. Lär dig hoppa av cykeln _innan_ du ramlar. Det gör minst ont att landa på fötterna och du har ~35 års erfarenhet av att springa runt på fötterna och ramla från det tillståndet.

4. Håll alltid så hög fart du kan. Då kommer du över och förbi hinder innan du hunnit tänka på dem.

5. Cykla för att det är kul.

Nummer fem tätt följd av tre är viktigast. När du känner att det går hur bra som helst att cykla ner för mindre drop även fast det är 100% chans för att du inte klarar det så har du hittat rätt :)

Tillbaka
Topp