Hur brant går det att köra ?

Peter E

Aktiv medlem
Har fundrat på hur brant nedför man faktiskt kan köra utan att välta. Då menar jag när man har båda hjulen i kontakt med marken och med en MTB med 26” hjul

Det beror ju väldigt mycket på hur marken ser ut men låt oss förutsätta att den är rätt jämn.

På bilden med Leo så hjälper nog den häftiga blåsen att pressa fast honom vid berget :-b
Det är en bra bild att utgå ifrån då fotografen befinner sig hyggligt i vinkel med åkaren.

visaFullImage.asp

Cykeln och åkarens gemensamma tyngdpunkt måste ju ligga bakom dn lodräta linje som passerar genom framhjulets kontaktpunkt med marken, om man inta ska välta framåt. (Det är svårt att uppskatta var tyngpunkten ligger. Hör av er om ni tycker att jag placerat den galet.) Backen kan iså fall inte luta mer än 50°

anders_frank.jpg

Insteget på Frankenstein lutar aningens mer än 45°. Är det torrt tar man sig ner där kontrollerat och vågar till och med använda frambromsen en gnutta. (Här har Frost Tobias mästerligt fått det att se brantare ut än var det är, tror TnT har mer rättvisande bilder)

Är 55° möjligt? Vad tror/vet ni ? Buliten har ju inte världens lägsta vevpatri tex. Det kanske går att pessa bak tyngdunkten ytterligare något,

För er som tycker att 45-50° låter flackt kan nämnas amman med fördel placerar sig bakom sadeln redan vid 30° lutning och att backar som Branten och Laxtrappan i Hellas inte är i närheten av dessa vinklar. De är däremot inte dirrekt släta.

Vill inte försöka att få det att framstå som att det inte är brant i Verbier. Har inte cyklat där men väl i Chamonix och kan intyga att cykling i alperna bla karraktäriseras av att det just är brant. Brant satan. Brant hela tiden. Ett ständigt hängande bakom sadeln km efter km med fingrarna på bromsarna.

Mycket intressant diskussion!

Här är när jag rullar Frankenstein: http://thetnt.no-ip.org/2004/07-09/...scykling/html/pages/040822 1331 IMG_3724.HTML

Frankenstein von oben: http://thetnt.no-ip.org/2004/07-09/...scykling/html/pages/040822 1328 IMG_3721.HTML
Från andra sidan: http://thetnt.no-ip.org/2004/07-09/...scykling/html/pages/040822 1333 IMG_3735.HTML

Finns en backe i Åre i slutet av DH-banan som är så brant att båda hjulen lätt släpper kontakten, men det gör inte så mycket då den planar ut snällt och på så vis fångar upp cyklisten igen. Jag konstaterade att jag inte kunde gå utför den med cykeln så det fick bli en omväg. DET var brant!

>Cykeln och åkarens gemensamma tyngdpunkt måste ju ligga bakom dn lodräta linje som passerar >genom framhjulets kontaktpunkt med marken, om man inta ska välta framåt.

Jag tror du tänker fel här...Detta gäller om du bromsar med frambromsen.

Rent teoretiskt borde man kunna "falla" parallellt med en slät vägg. Detta med kontakt med båda hjulen mot väggen. Det är bara en fråga om balans.
Vid minsta lilla upphöjning från väggen skullen man dock studsa ut från väggen (och aldrig komma tillbaks).

Detta är dock rent teoretiskt och är inget jag rekommenderar någon att pröva:)

Hur brant någon kan cykla i praktiken har jag ingen aning om.

Dagens utmaning:
Vem vill cykla nedför fritt fall rutschbanan på skara sommarland?

Det förutsätter inte att man bromsar med framhjulet, bara att man bromsar med något hjul.

Tobbe, dina bilder får Frankestein att se löjlig ut.

Peter E Skrev:
-------------------------------------------------------
> Det förutsätter inte att man bromsar med
> framhjulet, bara att man bromsar med något hjul.

Svårt att slå runt framåt pga bakhjulssläpning

> Tobbe, dina bilder får Frankestein att se löjlig
> ut.

Det var 42Hz som höll i kameran, jag bara cyklade :)

Ärligt talat var den väl lite smålöjlig också, när man väl vågade prova :-D

the_TnT Skrev:
> Peter E Skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Det förutsätter inte att man bromsar med
> > framhjulet, bara att man bromsar med något
> hjul.
>
> Svårt att slå runt framåt pga bakhjulssläpning

Se till att komma överens om hur fysiklagarna fungerar, jag måste försöka jobba lite idag =).

/r

Peter E skrev:
>Det förutsätter inte att man bromsar med framhjulet, bara att man bromsar med något hjul.
Nej, inte om framhjulet kan rotera kring sitt nav...

Nu kanske jag tänker fel men om man lyckas stå still på cykeln i en brant backe genom att ha låst bakbromsen borde man kunna ha tyngdpunkten framför framdäckets kontaktpunkt med marken utan att välta framåt.
Om man har tyngdpunkten framför framnavet blir det däremot problem...

Tobbe -

Jag vet precis vilken backe du pratar om i Åre. Om man tittar på slutdelen av Nordic Ride (while the credits are rolling) man kan se det sista delen av WC DH banan från David's bulletcam. Av någon anledning valde Victor att klippa filmen (för att matcha musiken) precis när David kom till denna branten. Han blev inte så glad åt det kan jag säga!

Mytomspunnen har rätt om tyngdpunkten. Så länge man inte bromsar är det OK att ha tyngdpunkten framför den lodrätta linjen. Så är det också med skidåkningen.

Påverkas cyklistens tyngdpunkt av var på cykeln han "stödjer sig"? Exempel: Ponera att man står på pedalerna, men ej håller i styret. Då är väl tyngdpunkten mitt i vevpartiet? Detta resonemang bygger på att cyklisten verkligen har sin balans så långt bak att det går att enbart stå på pedalerna, dvs inte är beroende av att stödja mot styret.

Om Leo inte stödde sig på styret i bild 1 utan bara nuddade styret för att styra så hade han kunnat köra ännu brantare än 58 grader. Rätt eller fel?

Sen vill jag bara säga att 55 grader är det brantaste jag gjort på skidor och då är det inte längre fråga om skidåkning faktiskt. Det är ta mig f-n närmare fritt fall. Man hoppsvänger och stannar i varje sväng. Faller man så finns det inget sätt att stoppa fallet. Därför känns 58 grader orimligt på cykel, min "feeling" säger mig att det inte går!

/Zeb

Jag upplever att man hänger i styret och inte stöder sig på det när man är bakom sadeln. Antar att gränsen för utförsåkning ligger där man slutar hänga i styret och börjar trycka på det istället?

Ju längre armar dessto brantare utförsåkning?

Zeb skrev:
>Påverkas cyklistens tyngdpunkt av var på cykeln han "stödjer sig"? Exempel: Ponera att man står >på pedalerna, men ej håller i styret. Då är väl tyngdpunkten mitt i vevpartiet?
Tyngdpunkten kommer att vara högre upp än vevpartiet!

the_TNT skrev:
>Jag upplever att man hänger i styret och inte stöder sig på det när man är bakom sadeln. Antar
>att gränsen för utförsåkning ligger där man slutar hänga i styret och börjar trycka på det
>istället?
Jag tror du sa något smart här!

>Ju längre armar dessto brantare utförsåkning?
Ja! oxr med sina aparmar borde således vara sjuk på att åka brant nedför:)

Senast redigerad av en moderator:
rekordet med skidor ligger väll någonstans runt 70 grader.

och om du har en slät backe som typ en skatebordramp eller liknande så kan du nog kör så brant om inte lite till.

Men i naturen så är ju inte yterna lika släta, så det försvåra nog ganska mycket.

Grymt bra illustration!
Tycker dock att tygndpunkten är placerad en smula skrytsamt ;-)

Zeb, vart tyngdpunkten är och vart kraften angriper har inget med varandra att göra. Jämför med om du tejpar fast en linjal på ett glas så att ena änden av linjalen ligger på glaset och andra änden hänger 30cm bort från glaset. Om du ställer en påse socker på glaset så välter inte glaset men om du ställer påsen på den fria änden av linjalen så välter glaset.
edit: Kraften på glaset är i båda fallen givetvis densamma, dvs en st påse socker

=)

Zeb Skrev:
> Därför känns 58 grader orimligt på cykel, min "feeling" säger mig att det inte går!

I varje fall om det är någon längre sträcka. En kort med fina möjligheter att rulla ut på plan mark o ta ned farten är en annan sak. För att sätta saken i perspektiv: Hörnligrat, som är den lättaste kammen på Matterhorn, har en genomsnittlig lutning a 45 grader

Film0807.jpg

45 grader

Per

Peter E, det är för många variabler..underlag, däck, hjulbas, styrstamslängd, möjlighet att komma så långt bakom sadeln utan att fastna i bakhjulet, hur tung cyklistens rumpa är i förhållande till mage osv. osv.

Där Leo cyklar blir det platt precis nedanför, goda möjligheter att ta ner farten.

Jag har fler bilder på samma brant när andra personer kör mer, med bättre ljus och inte lika beskurna. Tyvärr har jag inget program för att minska upplösningen på jobbdatorn, kanske fixar när jag kommer hem.

Nej, det var inga 58 grader där. Bilden på Leo lutar ganska mkt. Tror inte det var 45 grader ens.

Tungdpunkten på en människa brukar vara vid naveln ungefär brukar man säga.

Skall man räkna dynamiskt (ej statiskt) på problemet så blir det genast mycket svårare, folk verkar ha antagit att åkaren har en försumbar hastighet (statiska beräkningsmodeller). Jag tvivlar på att så är fallet ;-) Dock orkar jag inte filosofera mer kring detta just nu.

Kanske skulle räkna in jordens dragningskraft(=ner kommer man alltid).
Lodrät vägg är därmed kört eftersom man då obönhörligt kommer ner och förmodligen ganska smärtsamt.
Åkarens tyngdpunkt ligger framför lodlinjen om man inte har ett jävla rise.(aphängare)
En loop kräver väl ett visst gyro. Han lär inte stanna och peta näsa där han är på bilden.

Som sagt, för många faktorer att räkna med.
Var säger hjärnan till: Stopp det går inte???

Jonas:
>Det är utväxling i v-bromshandtagen, titta efter en "travelagent" hos cykelcity, dom gör att man kan köra >v-broms på canti-handtag. Men det funkar dåligt. =/
Det var precis poängen med min förra post...

Tror som flera andra att Peter Es modell bara gäller om cyklist och cykel står stilla.

Med fart kommer fartvinden och accelerationen (rör inte bromsen!) flytta tyngdpunkten bakåt. Alltså borde det gå att köra riktigt brant om man bara ser till att accelerera hela tiden. Men deet kommer den konstanta accelerationen som utgörs av jordens gravitation se till.

Det knepiga blir att hitta tyngdpunkten hos cykel och förare vid accelerationen nerför... Men det stämmer att den måste ligga bakom framhjulet.

nilebiker Skrev:
> Kanske skulle räkna in jordens dragningskraft(=ner
> kommer man alltid).

Utan dragningskraft finns ingen tyngd och därmed ingen tyngdpunkt...

> Lodrät vägg är därmed kört eftersom man då
> obönhörligt kommer ner och förmodligen ganska
> smärtsamt.
> Åkarens tyngdpunkt ligger framför lodlinjen om man
> inte har ett jävla rise.(aphängare)
> En loop kräver väl ett visst gyro. Han lär inte
> stanna och peta näsa där han är på bilden.
Inte gyro....Centripetalkraft osv...äh jag orkar inte..
>
> Som sagt, för många faktorer att räkna med.
> Var säger hjärnan till: Stopp det går inte???
>
> Nilebiker
> "att tänka fritt är stort, att tänka rätt är
> större"

Nu snackar vi intressant tråd!

Muerto Skrev:
> Tror som flera andra att Peter Es modell bara
> gäller om cyklist och cykel står stilla.

> Med fart kommer fartvinden och accelerationen (rör
> inte bromsen!) flytta tyngdpunkten bakåt. Alltså
> borde det gå att köra riktigt brant om man bara
> ser till att accelerera hela tiden. Men deet
> kommer den konstanta accelerationen som utgörs av
> jordens gravitation se till.

Mytomspunnen har en bra poäng med sitt exempel med att falla lodrätt. Är det inte såhär:

Om man står stilla eller inte spelar ingen roll egentligen. Det är hastigheten vinkelrätt mot marken (säg för tyngdpunkten - vi får räkna cykel och cyklist som en stel kropp, annars blir man tokig) som är väsentlig. Den kommer att vara noll så länge man inte fipplar med frambromsen (oavsett lutning! Så länge det inte är fritt fall kommer en komposant av tyngdkraften att tvinga dig in / "accelerera" dig mot marken). Bromsar man med frambromsen får man ta till en favoritekvation som behandlar rotation kring fix punkt (i detta fall framnavet). Om man nyper till tillräckligt så kommer momentet för tippning framåt att bli större än produkten av tyngdpunkten * avståndet till framnavet: man tippar framåt. Hur hårt man kan bromsa beror naturligtvis på: hastighet, vikt, tyngdpunkt osv. I de fina bilderna som Peter E har gjort kan man inse att du har ett moment som vill motverka tippning framåt sålänge du inte befinner dig med tyngdpunkten lodrätt ovanför framhjulet. Alltså typ oändligt nära lodrät vägg.

Eller har jag helt sumpat mina mekanikkunskaper?

Sorry om jag tråkar ut er.

Erik

Disskuterade detta med min kollega som är gammal klippklättrare och skidåkare. Han säger att 60 grader är den allmäna gränsen för att fortfarande kunna åka skidor, dvs. svänga. Vid 55 grader kan man stå med usträckt arm och luta mot branten ovanför sig, om man står med sidan mot branten.

Jag tror som Jonas skriver att det saknas den dynamiska biten i bilderna. Tror inte att tyngdpunkten
spelar roll alls så länge man inte petar på bromsen (vilket inte behövs i en kortare backe).
Cyklisten och cykeln kommer att beskriva en kastparabel med mycket liten fart frammåt (antar jag)
och g (ung. 10 m/s/s) i acceleration nedåt. 10 m/s/s blir väl ung. 10*3.6 = 36 km/h per sekund i
fartökning, alltså rätt rejält driv nedåt. Så länge bergets profil ligger "över" kastparabeln så
kommer berget hela tiden att möte upp. Annars blir det fritt fall.
Men så fort man bromsar så händer det andra saker och man riskerar att välta framåt precis som
andra redan skrivit.
Problemen kommer efter man kört ned, en rejäl fartökning som på nått sätt måste fås under kontroll.
Fusken för att ta branta backar borde alltså vara låg fart så långt det går, inte bromsa på vägen
ned, kortare sträcka i början brantast.
Eller har jag virrat bort mig :)

Fyra personer och en domkraft borde kunna kolla det här tämeligen enkelt.

1) Sätt en person på en cykel
2) Ställ bakhjulet på domkraften (av garagemodell)
3) Låt två personer stå på var sida och hjälpa till med sidobalansen
4) Den fjärde personen pumpar upp bakhjulet tills cykeln faller över framåt

Mäter man nu höjden på domkraften mot avståndet mellan domkraft och framhjul kan man beräkna vinkeln enkelt.

Fast det blir väldigt teoretiskt.

Fan va bra test TNT.

Spänn fast framaxeln i typ en trainer och spara två gubbar.
Pumpa sen upp domkraften tills cykeln o gubben tippar över.
Mät vinkeln.
Glöm inte ställa en våg med minne där ansiktet beräknas landa.
Då kan man även få ut hur mycket ansikte som demoleras vid ett visst
antal kilos tryck mot marken/vågen.
Det blir nog ändå 4st när ambulansen oftast har två gubbar.

Btw så verkar fortfarande inte dragningskraften mot lodväggen utan med.
Gyro tar jag gärna tillbaka till förmån för Centrwhatever....

För stillastånde får du ut den brantaste vinkeln man kan befinna sig i utan att tippa över.. Men inte om om man antar att man rullar nerför backen som man oftast gör när man cyklar.. :) Då är det som mytomspunnen säger. Man skulle i stort sett kunna cykla utför en lodrät väg(g) om den bara var slät..

En promenad senare

Först och främst. Vi antar att vi tar oss ner i måttlig och hyggligt konstant fart på ett slätt underlag.

Var ganska säker på min sak när jag startade tråden. Sen gjorde ni mig minnst sagt osäker. Var ute och drog barnvagn ett tag och funderade. Om mitt påstående skulle vara sant så spelar det ingen roll om man använder frambromsen eller bara bakbromsen. Man skulle faktiskt bara kunna använda sig av frambromsen och påståendet skulle fortfarande stämma. Det känndes lite fel och fick mig att tvivla. Men så tänkte jag på hur jag faktiskt gör när jag kör utför när det är riktigt brant. Jag använder absolut frambromsen och jag skulle nog tro att den står för nästan all bromskraft desutom och inte bara ”en gnutta” som jag först skrev. Jag tror nog att ni flesta andra åxå gör det fastän ni kanske inte är så medvetna om det. Leo skrev ”Det var inte läge att nudda frambromsen, om man säger så” Är rätt säker på att han hade ett finger där även om han inte tänkte på det. Kolla på bilderna från Verbier så ser ni att de har ett finger på frambromsen mest hela tiden, även när det är tok brant.

Sen när knodden sov satt jag och slötblädrade i en gammal MBA från dec 2002. När man talar om trollen. Ett reppotage om ”Surviving Steep Downhills, Stopp skidding and use the front brake” Scannar in en del av den åt er.

visaFullImage.asp

Plumsen, jag förstår ditt exempel, men det är svårt att jämföra en människas kropp med en linjal. Jag vill nog påstå att om min enda kontakt med cykeln är via pedalerna så kommer min tyngpunkt vara exakt ovanför vevlagret (ganska högt upp som mytis påpekade). Är min tyngpunkt framför eller bakom måste jag hålla i mig i något annars trillar jag. Har jag rätt i det där med tyngdpunkten så bör det också vara ganska uppenbart var kraften angriper...

Tobbe och Ville!

OT (som vanligt): Det är möjligt att 60 grader (eller rent av 70) är möjligt att åka skidor på, men det är inte många som fixar det vill jag lova. Inte i verkliga förhållanden, med den snökvalitén som normalt finns på sådana branter.

Här är bilder på ett åk <50 grader. Detta är svårt nog med stenhårt underlag som blankslipats av alla som fegat ned. Bild 1 visar guiden som vänta på att jag ska åka ned. Jag åkte vänster om honom, inte höger på haspartiet. Bild 2 visar mig underifrån innan jag fått ordning på skakningarna i knäna ;-) Rakt under mig i cirka 2 meter är det kanske 55 grader.

Bild 1:

Brant_2.JPG

Bild 2:

Brant.jpg

Ber om ursäkt för OT, men skidåkning är ju så roligt...offpist är faktiskt roligare än MTB. Blir jag utkickad nu?

/Zeb som längtar efter vintern.

Jag är fullt medveten i att om man skall stanna i en riktigt brant nedförsbacke måste man använda frambromsen.
Dock kommer risken att välta över styret vara otroligt mycket större än om man använder bakbromsen!
Oftast vill man dock inte stanna utan ta sig ned för det brantaste innan man stannar...
Jag tycker du misstolkar den inscannade texten något.

Ett väldigt lätt "praktiskt bevis" på att det är användandet av frambromsen som genererar vältningen över styret är helt enkelt att åka på plan mark och nypa frambromsen.
Du kommer flyga över styret men visserligen få stopp på cykeln väldigt fort!
Gör du samma sak med bakbromsen kommer du inte flyga över styret men istället sladda med bakhjulet och få stopp på cykeln relativt långsamt!

Sista dagen i Verbier körde vi en underbar stig som de kallar för "The Tobogan" eller något sådant.

Superbrant, löst underlag, hysteriska switchbacks. Om man bara bromsade med bakbromsen i den hände i stort sett ingenting. Bakhjulet surfade uppepå det lösa underlaget. Använde man frambromsen gick det dock att reglera hastigheten hyggligt, men att köra långsamt var inte möjligt, det var för brant och löst, då fick man kliva av isåfall.

När vi kom ner var Erik Hs kommentar:

- Det här måste vara det roligaste jag gjort i hela mitt liv. Jag har försökt komma på något annat som kan ha varit roligare, men jag kommer inte på något.

Peter E Skrev:
> Mytomspunnen
>
> Det gäller endast då du minskar farten. Håller du
> en konstant hastighet uppstår inte den kraften

Japp, däri tvistar icke de lärde:)

Jomper

Klart att det du säger stämmer, hade det dock lutar mer än 50° hade ni vält framåt oavsett vilken broms ni använde. Enda sättet att unvika det hade att vara att inte bromsa alls och det tror jag inte var ett alternativ i det fallet.

Håller med Peter E faktiskt... Om hastigheten hålls konstant sker ingen viktförskjutning. Däremot om hastigheten minskas så förskjuts vikten framåt oavsett vilken broms som används, skillnaden är att Bakbromsen tappar sin funktion när hjulet lättar och därför upphör inbromsningen tills hjulet kommer ner på marken igen, typ.

Men i en nerförsbacke blir det lite knepigare iofs... Gravitationen drar ju inte rakt mot normalen i det fallet utan drar snett framåt nedåt (cykeln rör sig ju!) och frågan är då om man hindrar den rörelsen med en kraft långt fram och nere som i fallet med frambromsen så kommer väl gravitationen fortsätta dra i överdelen av kroppen på cyklisten (allt ovanför hjulets kontaktpunkt med marken...) i samma rikting som förrut. Alltså tippar cyklisten med cykel med framhjulets kontaktpunkt som rotationscentrum. Eller?

Ökar hastigheten borde det motsatta ske, alltså vikten förskjuts bakåt. Fast inte i en nerförsbacke eftersom samma kraft drar i hela ekipaget.

Edit: Måste lära mig läsa!

m-1997_1~7.jpg

Personen på bilden står i isväggen som syns på vänstersidan av nästa foton:
nadelhorn_a1.jpg

Väggen har ca. 50-55 graders lutning och den kändes rätt brant.

Tror inte att det går att cykla mer än 45-50 grader. Med cykla mena jag att framföra cykeln med kontrollerad fart över en längre sträcka.

PS. Bildarna är lånad från AACZ hemsida och inte mina.

> OT (som vanligt): Det är möjligt att 60 grader
> (eller rent av 70) är möjligt att åka skidor på,
> men det är inte många som fixar det vill jag lova.
> Inte i verkliga förhållanden, med den snökvalitén
> som normalt finns på sådana branter.

Helt avgörande bortsett från åkarens teknik är underlaget, ju isigare desto svårare, och dessvärre ju mer friktion (djupsnö), desto farligare (laviner).

> Här är bilder på ett åk <50 grader.

Var är bilderna från? Chamonix?

Per

Det stämmer att branten inte är 58 grader, bilden är lite vriden för att förmedla känslan av hur brant det verkligen är. Alla som sett alpina tävlingar på tv vet att det inte går att få fram en rättvis bild av hur backarna verkligen är om man står där själv på plats. Att förmedla känslan kräver lite andra fotovinklar, precis som bilden på Anders. Branten är nog runt 50 grader på sina ställen, så som på Peter E:s vridna bild. Vi har massor av fler bilder på samma ställe och jag gissar att de kommer snart fram de med när bara fotograferna får tummen ur. De(PelleHå, ErikH, Tobias/Frost, jag, Jomper(körde du?)) som körde branten kan intyga att det "kändes" som på bilden, det var "rätt ner"! :-9

Som flera påpekat så bör nog det röda korset i bilden placeras i framaxeln istället för i marken under hjulet. Bromsar man inte med framhjulet så blir rotationspunkten(flyga över styret "vinkeln") istället framhjulsaxeln. Då kommer genomskärningspunkten på den röda vertikala linjen att hamna på exakt samma ställe på bild "58 grader" som på bild "50 grader" nu.

Åter till frågan; hur brant går det att köra? Det går köra väldigt brant i kortare branter, men det förutsätter att branten planar ut i slutet som en quarterpipe/skateramp. Man får helt enkelt hjälp av gravitationen för att hålla sig på cykeln, det går dessutom inte att fega sig ner utan man måste i de fallen släppa bromsarna och bromsa först när det är möjligt ur fysikens lagar sett. Körde förra året(i år missade vi det stället då vi hade lite bråttom) en quarterpipe formad liten ravin(se bild nedan), det läskigaste är att våga köra över kanten och bara följa med neråt. Man vet att det är brant(+60 grader?) en kort bit och att det inte går att göra något efter att man passerat "point of no return", men det är bara att lita på att naturkrafterna sköter sitt och hålla balansen... :-)

verbier.jpg

/Leo

Jag tror att ni har fel. För att cykeln ska rotera runt framaxeln krävs att hjulet sitter fast på något sätt tex om du kör ner med hjulet i ett dike, då kommer du att rotera framåt runt hjuaxeln. Kör du i konstant fart utför en brant är det vid däck-markkontakten rotationen kommer att ske. Faller du fritt utför en brant gäller andra faktorer men då blir det allderles för komplicerat.

Tillbaka
Topp