Hur få bort asfalt?

• Trådstartare Trådstartare pwr
  • Start datum Start datum
Hur få bort asfalt?
Det är ju samma grejer, Lacknafta, kallavfettning, lampolja och hederlig tändvätska är alla "nafta", dvs kolväten. Kör med det, mycket billigare än medicinsk bensin. Kallavfettning har även fördelen att det går att spola av med vatten och binder både till asfalten och vatten samtidigt med hjälp av lite lipider.

Terpentin funkar säkert men påtagligt sämre än lacknafta/kallavfettning/lampolja. Bio-lampolja är inte samma sak som lampolja.

Nafta är mycket närbesläktat med bensin. I vissa delar av världen så används ordet nafta och bensin samma sak.
Jag hade lite olika grejer i skåpet hemma. Lacknafta, alifatnafta och lampolja. Det var nog ingen bio-lampolja. Det stod "Kemetyl Festival...Innehåller: Ren n-paraffin" på flaskan. Jag körde iaf. på lacknaftan, mest för att det var den äldsta flaskan, att det bara var ett par dl kvar i den, samt att jag läste att alifatnaftan var mindre hälsovådlig än lacknaftan. Så jag tänkte att det är lika bra att göra slut på fulskiten först.

Hur som helst tycker jag lacknaftan gjorde jobbet bra. Mycket drygare än bensinen, som i princip dunstade omedelbart, men samtidigt mycket bättre på att lösa upp asfalten/tjäran än rapsoljan, som jag testade igår. Nu är ramen och gaffeln klara. Bara resten kvar. Funkade bra med att fukta trasan med lacknafta och sen torka/gnugga.

Smådelar, som bromsar och växlar, blir nog till att blötlägga i någon skål e.d. Antingen testa i rapsolja eller köra den snabbare vägen med nafta/lampolja.

Bensinen var mest ett experiment för att jag ville testa. Hade en gammal flaska ståendes i medicinskåpet sen flera decennier så jag tänkte att jag kan väl testa och göra slut på den.

IMG_3224.JPG

Senast ändrad:
Hur få bort asfalt?
Jag vet en gubbe som körde sin folkabus ner från Kullaberg på fotogen. Vanliga är/var väl att tanka flygplan med det,
Inte omöjligt. Farfar jobbade inom flyget, så jag har för mig att jag har hört några historier från farsan om att farsan och hans kompisar tankade flygfotogen i mopparna på den tiden det begav sig (slutet av 50-talet typ).

Hur få bort asfalt?
Bensin funkar som sagt, och är väl aningen snällare än diesel. Behövs ytterst litet på en trasa. Tvätta med något annat snart efteråt, och engångshandskar på. Några polish-sorter funkar, men det är väl något lacknafta-liknande i dem. Har inte provat på cykel eller bil, och det kanske blir för bra, men terpentin löser det mesta.

Hur få bort asfalt?
Operation smådelstvätt påbörjad. Upplösningsfasen. Nu ska all tjära/asfalt bort. Testar med lite smått och gott som jag hade hemma i skåpen. En blandning av alifatnafta, lacknafta och lite lampolja till vajrar, bromsar och framväxel. Rapsolja till kedja och bakväxel. Kallavfettning till vevparti. Man tager vad man haver. Flaskhållarna får vänta till senare. Har slut på lämpliga vätskor hemma nu, om jag inte ska gå lös på exempelvis spolarvätska, eller slösa en flaska prickbort eller finare matoljor på dem.

1715935221379.png

Addendum: Hittade ännu en flaska lacknafta bland bilvårdsgrejerna, så den fick gå till flaskhållarna. Sen åkte det i lite flera delar, som t.ex. kuggkransar, en bakaxel, hjullager mm. Det får ligga och dra över natten.

Senast ändrad:
Hur få bort asfalt?
Om kemiskt ren bensin i liten flaska känns för dyr finns det något snarlikt i enlitersflaska. Inte helt säker på att den är lika ren, men luktar snarlikt:

Hur få bort asfalt?
Använde biltemas clay bar på bilen i förrgår. Funkar fint men man ska ha någon sorts glidmedel också. Finns iofs i kittet ovan, men det funkar också bra med lite bilschampo blandat med vatten på en sprayflaska.
Först ska man väl ha tvättat ytan med kallavfettning och bilschampo innan det är dags för clay baren. Annars kanske man får med onödigt många repande partiklar in i leran när man gnuckar.
Polerade du efter? Clay bars repar laken då det är slipande. (Gammal bilvårdare) Jag skulle använda det på cykeln. Däremot kall avfettning, räcker inte tar jag en svamp och gnuggar lite försiktigt.

Hur få bort asfalt?
Polerade du efter? Clay bars repar laken då det är slipande. (Gammal bilvårdare) Jag skulle använda det på cykeln. Däremot kall avfettning, räcker inte tar jag en svamp och gnuggar lite försiktigt.
När jag gjorde det ordentligt i fjol så gjorde jag det, och vaxade efteråt. Nu skulle jag bara rensa litt innan 17. mai och resten kommer... Snart.

Bor alltså i Norge och det är nästan viktigare att ha ren bil än att ha flaggan ute på dagen.

Hur få bort asfalt?
Har det bränt in i lacken kan man ta en värmepistol och försiktigt värma. Då brukar det försvinna. Där använder man inte metoden ”lika löser lika” ??
Det räcker med att en mås-blaffa torkat i solen på nån timme så är den som cement. ? Värmepicka vågar jag definitivt inte. Borde finnas nåt lösningsmedel som funkar.

Hur få bort asfalt?
Det räcker med att en mås-blaffa torkat i solen på nån timme så är den som cement. ? Värmepicka vågar jag definitivt inte. Borde finnas nåt lösningsmedel som funkar.
Först tar du bort det ytliga, låt säg alkaliskt avfettning ligga på länge men det får absolut inte torka. Det ger också fläckar i lacken. Man kan också ta en helt vanlig handduk som är dyngsur och bara låta den ligga på. Det kommer också lösa upp det till slut och det avdunstar inte så snabbt. När det ytliga är borta kommer du ändå ha en fläck i många fall. Det sitter inbränt i lacken och det finns inget som kan suga ur det från lacken. Hårfön kan fungera också.

Hur få bort asfalt?
Först tar du bort det ytliga, låt säg alkaliskt avfettning ligga på länge men det får absolut inte torka. Det ger också fläckar i lacken. Man kan också ta en helt vanlig handduk som är dyngsur och bara låta den ligga på. Det kommer också lösa upp det till slut och det avdunstar inte så snabbt. När det ytliga är borta kommer du ändå ha en fläck i många fall. Det sitter inbränt i lacken och det finns inget som kan suga ur det från lacken. Hårfön kan fungera också.
Det har aldrig hittils "bränt in i lacken". Det är bara ett helvete att gno bort skiten.

Funkar inte att lämna blöta handdukar på bilen när man har gatuparkering.

Hur få bort asfalt?
Det har aldrig hittils "bränt in i lacken". Det är bara ett helvete att gno bort skiten.

Funkar inte att lämna blöta handdukar på bilen när man har gatuparkering.
Varför kan du inte sitta vid bilen och låta det lösa upp skiten? Tar ju inte jättelång tid. Undrar också varför du inte kan lämna en handduk på bilen och gå.
Jag har tvättat tusentals bilar och det brukar lösas upp under tiden man tvättar resten av bilen. Blöt trasan, spruta alkaliskt avfettning eller flugborttagning sen blöta handduken på det. Spola av med vatten sen. Då du inte verkar ha tillgång till högtryck kan du behöva svampa lite också.

Hur få bort asfalt?
Varför kan du inte sitta vid bilen och låta det lösa upp skiten? Tar ju inte jättelång tid. Undrar också varför du inte kan lämna en handduk på bilen och gå.
Jag har tvättat tusentals bilar och det brukar lösas upp under tiden man tvättar resten av bilen. Blöt trasan, spruta alkaliskt avfettning eller flugborttagning sen blöta handduken på det. Spola av med vatten sen. Då du inte verkar ha tillgång till högtryck kan du behöva svampa lite också.
Har ingen möjlighet att spola av bilen heller. Har du nånsin bott i lägenhet? ?

Hur få bort asfalt?
Har ingen möjlighet att spola av bilen heller. Har du nånsin bott i lägenhet? ?
Du har ingen spann? Du ska ju inte spola av hela bilen.
Allt verkar väldigt jobbigt för dig. Du kan inte lämna en blöt handduk på bilen. Är det försatt du är rädd för vad dina grannar ska tro? Du kan inte heller ta med en spann med vatten för att sedan skölja av det ?‍♂️?

Jag har gjort precis det jag säger. Bara för att man inte har en privat parkering stoppar det sig inte från att hälla lite vatten på din egna bil.

Hur få bort asfalt?
I värsta fall åker du till ett sådan där tvätt bås. Du spejar på alkaliskt så det löser upp, sedan pröjsar du 20:-? eller vad det nu kostar för att använda högtrycken.

Hur få bort asfalt?
Det brukar ju räcka att lägga på blött hushållspapper, oftast släpper skiten efter några sekunder, ibland får man massera lite försiktigt. Sedan lite blött hushållspapper igen.

Hur få bort asfalt?
Du har ingen spann? Du ska ju inte spola av hela bilen.
Allt verkar väldigt jobbigt för dig. Du kan inte lämna en blöt handduk på bilen. Är det försatt du är rädd för vad dina grannar ska tro? Du kan inte heller ta med en spann med vatten för att sedan skölja av det ?‍♂️?

Jag har gjort precis det jag säger. Bara för att man inte har en privat parkering stoppar det sig inte från att hälla lite vatten på din egna bil.
Klart det går, men det blir ju ett helt annat projekt när man ibland har några hundra meter till bilen. Jag är mest ute efter att veta vad som löser fågelskit.

Hur få bort asfalt?
Så där ja. Smådelstvätten klar. Det tog lite längre tid pga bristande energi att ta itu med grejerna. Vissa grejer fick ligga och dra i 2 dygn, andra i 3 dygn. Men det funkade hyfsat det med. Lägga kedjan i rapsolja var kanske det som funkade minst bra. Hade nog varit bättre att ha lagt den i kallavfetting eller nafta. Fick gno lite extra på den med mässingsborste och sen ändå doppa den i nafta emellanåt för att få den hyfsat ren.

Nu blir det återvinning av vätskorna mha. kaffefilter. Tänkte jag skulle använda dem fler gånger. Verkar funka bra, men jag vet inte om rapsoljan rinner igenom filtret ännu. Sen börjar nöjet med att sätta ihop pusslet igen. Nu har man så där lagom ont i huvudet av naftaångorna. Trots att jag står på balkongen så luktar det nafta i hela lägenheten. ? ?

IMG_3287.JPG

Vajrarna blev som nya. Inte en gnutta tjära på dem.
IMG_3288.JPG

IMG_3289.JPG

IMG_3290.JPG

IMG_3284.JPG

Hur få bort asfalt?
Kul! Var det verkligen asfalt? Kedjeoljan kan förvisso samla på sig både smått och gott.
Refererar du till kedjan? Nej, det var nog inte asfalt som var problemet där. Snarare ingrodd olja och smuts. Asfalten/tjäran var inga problem att få bort på någon av smådelarna efter att de fått ligga och dra. Det enda var att jag fick några missfärgningar av asfalten/tjäran på t.ex vevarna. Det var som om asfalten/tjäran bränt in i lacken och lämnat en mörkare skugga efter sig.

Addendum: Vete tusan vad som skulle vara nästa steg för att få kejdan som ny. Ultraljud kanske? Har aldrig testat, men många här på Happy har ju vittnat om dess förträfflighet. Känns dock inte värt att lägga ned det arbetet på kedjan. Den blir ju ändå skitig direkt.

Så här blev förresten slutresultatet på hojen då jag plockade ihop delarna.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp