Kalle Kula
Aktiv medlem
Hur få bort asfalt?
Jag hade lite olika grejer i skåpet hemma. Lacknafta, alifatnafta och lampolja. Det var nog ingen bio-lampolja. Det stod "Kemetyl Festival...Innehåller: Ren n-paraffin" på flaskan. Jag körde iaf. på lacknaftan, mest för att det var den äldsta flaskan, att det bara var ett par dl kvar i den, samt att jag läste att alifatnaftan var mindre hälsovådlig än lacknaftan. Så jag tänkte att det är lika bra att göra slut på fulskiten först.Det är ju samma grejer, Lacknafta, kallavfettning, lampolja och hederlig tändvätska är alla "nafta", dvs kolväten. Kör med det, mycket billigare än medicinsk bensin. Kallavfettning har även fördelen att det går att spola av med vatten och binder både till asfalten och vatten samtidigt med hjälp av lite lipider.
Terpentin funkar säkert men påtagligt sämre än lacknafta/kallavfettning/lampolja. Bio-lampolja är inte samma sak som lampolja.
Nafta är mycket närbesläktat med bensin. I vissa delar av världen så används ordet nafta och bensin samma sak.
Hur som helst tycker jag lacknaftan gjorde jobbet bra. Mycket drygare än bensinen, som i princip dunstade omedelbart, men samtidigt mycket bättre på att lösa upp asfalten/tjäran än rapsoljan, som jag testade igår. Nu är ramen och gaffeln klara. Bara resten kvar. Funkade bra med att fukta trasan med lacknafta och sen torka/gnugga.
Smådelar, som bromsar och växlar, blir nog till att blötlägga i någon skål e.d. Antingen testa i rapsolja eller köra den snabbare vägen med nafta/lampolja.
Bensinen var mest ett experiment för att jag ville testa. Hade en gammal flaska ståendes i medicinskåpet sen flera decennier så jag tänkte att jag kan väl testa och göra slut på den.
Senast ändrad: