Hur får jag bort detta vevlager?

Tejb54

Medlem
Hejsan jag behöver lite hjälp med att få bort detta vevlager, någon som vet vilket verktyg man ska använda och åt vilket håll den är gängad? Jag mätte avståndet mellan de två platta bitarna och det är 36mm så det kanske borde fungera med en 36mm blocknyckel eller en lite större skiftnyckel?

20220802_120550.jpg

Bilagor

• 20220802_120532.jpg
    20220802_120532.jpg
    504.1 KB · Besök: 111
Hejsan jag behöver lite hjälp med att få bort detta vevlager, någon som vet vilket verktyg man ska använda och åt vilket håll den är gängad? Jag mätte avståndet mellan de två platta bitarna och det är 36mm så det kanske borde fungera med en 36mm blocknyckel eller en lite större skiftnyckel?

Visa bilaga 571375
Vilket håll den skall lossas går inte att säga utan att veta cykel, de flesta cyklar har vänstergängade vevlager på höger sida (kedjesidan) och lossas medurs men inte alla.

Vilket håll den skall lossas går inte att säga utan att veta cykel, de flesta cyklar har vänstergängade vevlager på höger sida (kedjesidan) och lossas medurs men inte alla.
Den var högergängad på vänstersidan (ej kedjesidan) så min tanke är att den borde vara vänstergängad på högersidan (kedjesidan).

Tack för svaren

Har du hjul med däck tillgängliga så tycker jag att det är smidigare att lossa vevlagret med cykeln ståendes. En 18"-skiftnyckel duger bra till det där.

Efter att jag köpte en större skiftnyckel så gick det bra att få loss vevlagret, den var vänstergängad så den lossades medsols.

Här är en bild på vevlagret efter att jag plockat loss det:
20220802_193433.jpg

20220802_194518.jpg

Min plan är att försöka sätta dit en bafang-motor, vi får se hur det går ?.

Tack för hjälpen alla som svarat, har aldrig varit med om att få så här snabb hjälp på ett forum förut ♥️

Efter att jag köpte en större skiftnyckel så gick det bra att få loss vevlagret, den var vänstergängad så den lossades medsols.

Här är en bild på vevlagret efter att jag plockat loss det:
Visa bilaga 571467
Visa bilaga 571470
Min plan är att försöka sätta dit en bafang-motor, vi får se hur det går ?.

Tack för hjälpen alla som svarat, har aldrig varit med om att få så här snabb hjälp på ett forum förut ♥️

Då är det ett vanligt BSA. Du kan byta mot stort sett vilket vevlager som helst om du övervägar att byta vevpartiet.

Tillbaka
Topp