Hur får man tag på Merlincyklar ?

Daner har hand om Merlin Metalworks i Sverige, XLM-ramen kostar 26 000 kr. De är inte särskilt mycket billigare i andra europeiska länder heller. Moots Rigormootis är lite billigare, 23 500 kr i Sverige, men jag är ganska säker på att den ligger minst lika bra till i kvalitet och "feeling" som en XLM.

Om du åker på tull och moms hamnar du inte under 20 tkr. Den är dyr där också, runt 2600 $. Om du vill komma över en "billig" XLM får du leta på eBay och MTBR Classifieds. Där ligger de kring 1200-1500 $ beroende på årsmodell och skick. Men ifall du fyndar begagnat från USA är det mer värt att spana på en komplett cykel än ramset. Det finns ett företag som heter Preowned Bikes (USA) som säljer begagnade och rekonditionerade cyklar till ganska bra priser, men du lär åka på moms och tull ändå då paketet sänds från företag till privatperson.

<http://stores.ebay.com/preownedbikes_W0QQsspagenameZl2QQtZkm>

De har mest landsvägsscyklar inne men då och då kommer det in lite XLM, Oreas, Tanasis etc.

Söta ramar.
Det närmaste en Merlinram jag har kommit är min lila och blå tröja med "Merlin" och den stora jågeln, i svart och vitt, på bröstet och ryggen. "Titanium Merlin 3-2.5" på ärmen. Inköpt för 150 riksdaler på CykelCity en solig dag i april för ett antal år sedan.
Kanske hade de någon ram som hängde där i taket förresten...

/Pelle - Senil är bara förnamnet

Jomper: Ja men frågan är om jag har sett någon Merlin live. Ganska troligt iofs...

En Ibis Mojo hade man väl inte bangat om någon slängt den efter en.

Min XLM är från Cykel City. Årsmodell -95 men av någon orsak (för dyr kanske?) blev den inte såld förrän -00 och då till det facila priset av 10 000 kr. När jag var på MTB Festivalen -95 så fanns det många godbitar från Cykel City (de hade en marknadsplats där det fanns massa grejor). Ibis Saszbo, Mojo, Merlin Mountain mfl.

Köp inte en Merlin !

Jag har en och den har spruckit två gånger nu.
Merlins förslag var att jag skulle betala frakten till/från USA
och 50% av vad det kostade att laga den. De är totalt ointresserade
av mig som kund för att den Merlin jag har tillverkades innan
Litespeed köpte upp dem SO MUCH FOR LIFETIME WARRANTIES.

Och hur kul är Litespeed/Tomac/Merlin/QuintanaRoo ?
Det pratas mycket om dålig kvalitet på deras prylar nu.

Det senaste jag såg om nya XLM är att FattiesDontFitFine.

Nä sikta in dig på en Moots/Seven/Jones/IF/Titus istället.

Har en XLM där flaskställs-niten i ramen lossnade hela tiden. Cykel-city ville inte hjälpa mig, och Merlin svarade aldrig på mail från mig. Till slut postade jag ett surt inlägg på deras anslagstavla på hemsidan, men det blev borttaget snabbare än man hinner säga budgetunderskott. Fast det är ju en trefvlig jonne för övrigt.

Litespeed och AMP hänvisade till varandra när min baktriangel pajade för ett antal år sedan. Fick bygga om bakdämpningen istället.

Merlin gör fina ramar, men de är inte världens lättaste att göra affär med. Moots och Titus är betydligt lättare att jobba med och har minst lika fina HT MTB ramar.

Tror inte de säljs on-line. Merlin har tagits över av Litespeed, som skurit ned sortimentet, delvis p g a att efterfrågan förändrats. För fem år sedan när FS hojarna var tyngre o sämre o inte sålde så bra var Merlin en av de finaste ramarna man kunde få och de gick åt. Idag är det relativt få, mot då, som väljer en titan HT. Dock det är en urläcker ram som får det att vattnas i munnen på mig.

Per

Crossmax:

Jag har "sett" att det finns folk som har Rigormootis SL, dvs med Reynolds 6/4 titanrör och den bör motsvara XLM till vikten. Det är dock ett tillval så ramen lär bli dyrare än vanliga Rigormootis, kanske som en XLM. Får nog instämma i tidigare kommentarer. Skulle jag köpa en high end US titanram idag skulle Moots, IF, Seven, Jones eller Titus hamna före Merlin. Har mailat dem flera gånger för länge sedan angående köp av reservdekaler (och det var innan de började sälja sånt via hemsidan) men de svarade aldrig, kanske för att jag har en för gammal ram.

Hade inte DEAN en mycket snyggare och färggladare logotype innan? Är det borte så blir det ingen DEAN för mig i alla fall.

Eller det här DEAN-åket:

attachment.php

Pace-gaffeln vill jag, eller jag SKA ha den! Om den passar med 29"-hjul. Gör den det? Det ser ut som gott om plats på bilden i alla fall.

/ Robban

Newsboy Skrev:
-------------------------------------------------------
> Köp inte en Merlin !
> Det pratas mycket om dålig kvalitet på deras
> prylar nu.

Intressant, har noterat att Litespeed praktiskt taget lämnat custom-marknaden, i samma anda som Crescent vill de helst sälja kompletta hojar.

> Nä sikta in dig på en Moots/Seven/Jones/IF/Titus
> istället.

Instämmer i den rekommendationen, en firma med så dyra produkter borde stå för dem, kan tillägga, att grundaren av Seven, Rob Vandermark, tidigare var chefsdesigner på Merlin. Svårigheten med att köpa en Seven är att de vill sälja genom butik.

Per

Jag har haft kontakt med Seven, Serotta och IF men det som gör det lite svårt är att deras affärsmodell är byggd kring butiker, inte distributörer. Om jag hade en butik då kunde jag inte vara distributör för alla andra märken.

Just goes to show you that you can't please all of the people all of the time.

men custom ramar finns det ju fler tillverkare av titanramar som gör. visst inte lika kända märken, men minst lika fina rör och svetsar.

> Just goes to show you that you can't please all of the people all of the time.

Du får väl vara butik till dessa märken och distributör åt övriga? :)

Per,

När min Merlin sprack drog jag en rövare och mailade
Seven för att se om de vill fixa min Newsboy "For old
times sake", men sa vänligt att de reparerade "tyvärr"
inga "andra märken".

Haha det står ju till och med Rob Vandermark på min ram.

Bizniz iz bizniz iz bizniz.

I'll just do that in my spare time, with all my spare money - Right! [rolleyes]

(OBS: Inga låneord! Ren engelska!)

cal Skrev:
-------------------------------------------------------
> > Just goes to show you that you can't please
> all of the people all of the time.
>
> Du får väl vara butik till dessa märken och
> distributör åt övriga? :)
> Njut!
> Sponsor of Jomper VTR 2005

Hey Dane! Scccccccchhhhhhh!

Don't you know it's illegal to have spare money in Sweden?

I'd be careful with statements like that in the future.

Tillbaka
Topp