Hur får man upp avbruten sadelstolpe?

johan_ö

Medlem
Jag bröt min sadelstolpe i kolfiber igår. Rakt av vid toppen av ramen.
Har du tips på hur jag får upp biten som sitter kvar i ramen? Det finns inget att greppa om.
Cykeln är en Planet X, XLS kolfiber cykelcross.

Stoppa in nåt med en krok i änden så att du kan haka tag i kanten nedtill?

Eller någon form av expander som kan klämma på den inifrån.

Jag tänker också på någon form av expander, men tänker att man måste bygga en del och vet inte riktigt vad man ska börja med.

En krok funkar nog inte, den sitter hårt.

Skruv med lång gänga. Skallen nedåt, bricka, passande gummibit, bricka, mutter och sedan två muttrar på sista delen av gängan, dessa muttrar låses mot varann. Håll fast den undre låsta muttern och dra ihop paketet med gummit tills det greppar i röret. Dra ut rörstumpen. Om detta är omöjligt, såga försiktigt spår i stumpen tills den lossnar. Det finns ett knep med rundstav för att inte såga för djupt. Vill minnas att "skitaning" är ett bra sökord.

Fila till ett kvastskaft som passar hjälpligt inuti stolpen och limma fast det med epoxi eller nåt liknande

kaxe skrev:
-------------------------------------------------------
> Fila till ett kvastskaft som passar hjälpligt
> inuti stolpen och limma fast det med epoxi eller
> nåt liknande

Ja och då slipper du köpa ny stolpe åsså!

Bilagor

• wood_seatpost.jpg
    wood_seatpost.jpg
    35.6 KB · Besök: 46
Bengt-re skrev:
-------------------------------------------------------
> kaxe skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Fila till ett kvastskaft som passar hjälpligt
> > inuti stolpen och limma fast det med epoxi
> eller
> > nåt liknande
>
>
> Ja och då slipper du köpa ny stolpe åsså!

En väg ut om stolpen med epoxylimmat kvastskaft tokvägrar lossna.
;)

Kaxe din lösning låter ju enklast, inte så mycket att bygga och fixa. Dessutom kan man vrida och lirka ur den vilket är precis så man jag annars när stolpen sitter hårt. Jag ska meka lite ikväll är på väg till Velodromen i Köpenhamn nu för 6-dagars.

Min expanderlösning lät kanske krånglig men har man bara standarddelarna för skruvförbandet där den långa gängan är det ovanligaste, så kan man linda en slang som komprimerbar gummibit i exakt lämplig diameter. Försöket är i alla fall utfört på fem minuter om man har tillgång till det man behöver.

Edit: Tappade kåt i exa(k)t

Senast ändrad:
Hasse#7 jag har nog inte alla grejorna men det låter som det kan funka. En gammal slang är ett bra tips. Det är lite lättare att gå vidare från denna lösning om det inte skulle funka än om jag har satt en trästolpe med epoxi och det inte funkar.

Zliper, den är för liten eller innerdiameter på röret är för stort.

Expander låter helt fel i min värld. Man vill ju att stolpen skall krympa, inte expandera.

Kroklösningen eller att limma in något känns som det rätta.
Man kan även prova att knacka ned stolpen något för att den skall lossna.
Att såga bort den lär också fungera bra.

Om det råkar passa i diameter : en styrstam med expanderfäste. Sådan som man hade innan A-headset, och fortfarande finns på många standardcyklar. Eller möjligen en sådan + lite shims av aluminium / eltejp / gammal slang / annat löst.

Det du behöver är tillgängligt på många ställen tex Biltema och Jula. Kör på gängstång för du kan låsa två muttrar i andra änden också. Vad har du för fri innerdiameter? Köper du en förpackning med brickor i lagom ytterdiameter så kan du stapla så att de både styr i röret och hindrar gummit från att krypa. En annan fördel är att du får ut nånting centrerat som bara sitter fast i det som skall kasseras och vill man prova glidhammare eller så har man en fästpunkt som inte alls är i närheten av cykeln. Helst skulle man ju vilja vrida medan man drar. Jag tror att det kan behövas M8-dimension för att det skall gå.

Edit: Jag är inte ute efter att sadelstolpen skall expandera, bara att gummit skall greppa.

Senast ändrad:
Är inte den vanligaste orsaken till brott som dessa att man har dragit fast stolpen med lite för högt moment & fått en brottanvisning. Oavsett märke & ursprung.

Om man filar av sidorna på en lagom stor bricka så den blir oval kan man föra ner den i röret på högkant och sen fälla ut den nedanför kanten på sadelstolpen

Jag tror på Hasses idé, minst risk att skada något. Vibrationsdämpare för MC har den typen av fastsättning (se bild), slang hittar du på en välsorterad bensinstation (standard bensin eller kylarslang på metervara).

Bilagor

• 10005354.jpg
    10005354.jpg
    23.7 KB · Besök: 30
Senast ändrad:
Hade ett liknande problem som jag löste med att såga ett antal skåror invärtes i sadelstolpen med bågfilsblad. Sågade upp ungefär 8-10 st skåror. Hade även bra lampor som lyste ner i ramen för att hela tiden se var jag befann mig med "bladet".

Var dock försiktig så att du inte sågar igenom stolpen och in i ramen. Med en liten tång så kunde jag allt eftersom dra ut små kolfiberbitar, som gjorde att stolpen till slut "släppte" helt och kunde dras ut i ett stycke.

I mitt fall var det även shims mellan ram och stolpe som gjorde att jag inte riskerade att såga direkt in i ramen. När jag hade fått ut hela stolpen, så såg jag även att jag aldrig var i närheten av att såga för djupt, men det räckte för att den skulle "släppa" från ramen.

Tillbaka
Topp