Hur farligt är vägsalt?

Jonas

Aktiv medlem
Hur farligt är vägsalt?
Medveten om att vägsalt sliter en hel del på grejerna. Men vill gärna få lite mer kött på benen.

Hur mycket sliter det?
Vilka delar fast mest illa?
Bör man skaffa en vintercykel om man har en dyr 1:a cykel?
Vilka dämpare fungerar dåligt i minusgrader?

Hur farligt är vägsalt?
Vägsalt dödar alla rörliga delar det kommer in i, växlarna är särskilt utsatta, ta reda på var det saltas, det kommunala gatukontoret vet, och undvik de gatorna. Alla dämpare påverkas av stark kyla. Sannolikt påverkas coil and oil och elastomerbaserade dämpare minst.

Per

Hur farligt är vägsalt?
Det beror på. Cyklar du bara i skogen och inte på vägar så hamnar inget vägsalt på din cykel, då klarar du dig bra.

Fjäderdämpare fungerar bättre än luftdämpare vars tryck sjunker när det är kallt, endel läcker dessutom. Även fjäderdämpare kan bli lite "sega" men det är ett lite mindre problem.

Hur farligt är vägsalt?
Sitter lacken kvar fungerar det nog som tillräckligt korrisionsskydd på ram och annat, andra mer känsliga delar som lager och liknande beror mycket på kvalité av tätningar, vattnet sipprar ju in till skillnad från en kärcher som pressar in vatten.
Skaffa en vintercykel, det känns åtminstone bättre
Elastomerdämpare (om dom finns kvar?) är väl direkt dåliga.
Fjäder är väl opåverkad medans olja/luft kan väl bli kärvare (oljans viskositet)

Hur farligt är vägsalt?
Jag kör min cannondale året runt till/från jobbet. Som tur är mycket lite salt på den sträckan.
Cykelvägar är sällan saltade. Men dom håller på med ett experiment nu på en del av vägen och det
märks tydligt på kedjan som lätt börjar få ytrost.
Beroende på hur cykeln är gjord blir den nog angripen lite olika. Om du tvättar bort saltet och
ser till att smörja med typ 5-56 så ska du nog kunna åka på vintern med, men det blir lite högre
slitage och man får vara beredd på att byta grejer lite oftare.
Min gammla skrotdämpare hade inga problem med vintern. Oljan blir lite segare. Luftdämpare kanske
är lite mer känsliga?

Hur farligt är vägsalt?
Fjädergafflar är inte opåverkade - de har (förhoppningsvis) dämpning som då är beroende av olja. Min Psylo fick väldigt seg kompression och retur när det var neråt -10 under några av förra årets turer.

Om gaffeln har fjäder men ingen dämpning alls är den direkt farlig :-)

Hur farligt är vägsalt?
jomper Skrev:
-------------------------------------------------------

> Om gaffeln har fjäder men ingen dämpning alls är
> den direkt farlig :-)

T ex Judy TT och Manitous Spyder-gafflar har/hade väl fjäder utan dämpning (annan än friktionen i gaffelbenen)?

Fast de kanske är att klassa som farliga... :-)

Hur farligt är vägsalt?
> Spola av hojen efter varje tur, det är inte noga med tvättning, bara att man spolar av med sötvatten.

6012-stor.jpg

Tveksam till vatten i stora mängder, kommer det vatten in lagren förstör det inte bara infettningen vid nästa tur riskerar det att frysa med på följd att frihjulsmekanismen upphör att funka. Jag har råkat ut för det både med gamla hederliga STX nav och med Chris King. Det enda som återstod var att åka sparkcykel hem. Måttligt kul! Vi hojar mycket på vintern och använder i princip aldrig vatten. Istället har vi tagit reda på vilka gator som saltas och så undviker vi dem.

Per

Tillbaka
Topp