Hur finansiera ?

Hur finansiera ?
Jobbet erbjöd ett aktiesparprogram nu i vintras, så jag hoppade på och sätter av 3% av bruttolönen (dras netto) och det matchas till 50% av arbetsgivaren. Kan gå bra kan gå dålig, men tack vare matchning på 50% borde det gå ok iaf. Borde vara lagom att använda till ny cykel om tre år, även om jag hoppas att värdet är högre än vad jag köper cykel för.

Har du en tre års placeringshorisont ska pengarna överhuvudtaget inte ligga på börsen. Börssparande ska ligga med klart längre horisont än så imho. Kortsiktigt sparande ska ligga på säkrare ställen. Men självklart är det ändå smart att köra med aktiesparprogrammet, du ska bara se till att lägga någon/några femhundringar på ett speciellt cykelbanorna också.

Hur finansiera ?
Jobbar. Sparar pengar. Säljer en hoj, lägger emellan och köper en ny. Svårare än så är det ju inte. Inte när man väl kommit igång med byta hojar.

Hur finansiera ?
Har du en tre års placeringshorisont ska pengarna överhuvudtaget inte ligga på börsen. Börssparande ska ligga med klart längre horisont än så imho. Kortsiktigt sparande ska ligga på säkrare ställen. Men självklart är det ändå smart att köra med aktiesparprogrammet, du ska bara se till att lägga någon/några femhundringar på ett speciellt cykelbanorna också.

Det är ju givetvis inte mitt enda sparande, jag kan köpa en till ny cykel idag om jag vill. Köpte en gravel för några veckor sedan, har det gett bra avkastning om tre år ser jag inga problem med att sälja en del till en cykel. Har det inte gjort det köper jag en cykel för pengar jag har på kontot eller låter bli. Jag kan ju ha fått sparken om tre år och behöver sparpengarna till mat det var jag ju inte..

Hur finansiera ?
Jobbet erbjöd ett aktiesparprogram nu i vintras, så jag hoppade på och sätter av 3% av bruttolönen (dras netto) och det matchas till 50% av arbetsgivaren. Kan gå bra kan gå dålig, men tack vare matchning på 50% borde det gå ok iaf. Borde vara lagom att använda till ny cykel om tre år, även om jag hoppas att värdet är högre än vad jag köper cykel för.
Det där låter ju sjukt bra. Hur kommer man förbi förmånsbeskattning på kapitalet som arbetsgivaren skjuter till?

Hur finansiera ?
Det där låter ju sjukt bra. Hur kommer man förbi förmånsbeskattning på kapitalet som arbetsgivaren skjuter till?

Det gör du inte, men det uppvägs delvis av utdelningen. Jag jobbade på Ericsson förut och dom startade likadant program på 90-talet, kollegor som var med då tjänade rejält med pengar på det över tid. Skillnaden var att Ericsson matchade 100%, köpte du en aktie fick du en, vi behöver köpa två och får en.

Sen är ju en till nackdel att det hamnar på ett vp-konto, ISK är inte möjligt tyvärr. Så det blir ju mycket skatt.

Hur finansiera ?
Jag tror inte man kommer förbi förmånsbeskattningen. Så har det iaf varit för mig på två olika bolag (IT-branschen) där företaget på något sätt matchat insatt kapital. Båda aktie-programmen blev fö avbrutna, i ena fallet valde jag att sluta på bolaget innan matchningen skedde och i andra fallet köptes bolaget ut från börsen. I båda fallen gick jag dock ca 100% plus :-) När jag tänker på saken har nog detta finansierat mina cykelköp...

Risken man tar är ju så klart att värdet på aktierna går ner. Då hade det ju varit bättre att få lön. Men om man tror att det ska hända så borde man ju se sig om efter ett annat jobb..

Sen är ju en till nackdel att det hamnar på ett vp-konto, ISK är inte möjligt tyvärr. Så det blir ju mycket skatt.
Senaste programmet vi hade var också budet att ISK inte fungerade, men några kollegor angav sitt ISK-konto i formulären man fyllde i och aktierna kom in på det kontot.

Hur finansiera ?
Jag tror inte man kommer förbi förmånsbeskattningen. Så har det iaf varit för mig på två olika bolag (IT-branschen) där företaget på något sätt matchat insatt kapital. Båda aktie-programmen blev fö avbrutna, i ena fallet valde jag att sluta på bolaget innan matchningen skedde och i andra fallet köptes bolaget ut från börsen. I båda fallen gick jag dock ca 100% plus :-) När jag tänker på saken har nog detta finansierat mina cykelköp...

Risken man tar är ju så klart att värdet på aktierna går ner. Då hade det ju varit bättre att få lön. Men om man tror att det ska hända så borde man ju se sig om efter ett annat jobb..

Senaste programmet vi hade var också budet att ISK inte fungerade, men några kollegor angav sitt ISK-konto i formulären man fyllde i och aktierna kom in på det kontot.

Okej det hade ju varit smutt, vi har dock en förvaltare som hanterar det åt oss och vi har fått egna konton hos dem där innehavet hamnar tills vi väljer att sälja. Så det har nog inte gått för oss, vi får det inte på den vanliga banken tyvärr.

Hur finansiera ?
När jag jobbat med ungdomar utan pengar har jag försökt lära ut att de ska lära sig att spara 10% av lönen. Väldigt svårt för de på soc, de får inte ha något sparat, men direkt det blir så mycket extraknäck så att de klarat sig på CSN+jobb så bör målet vara att stoppa undan 10%.

Ta med er det in i vuxenlivet, lägg 10-20% av lönen i två olika sparkonton, ett långsiktigt, ett "cykelkonto". Allt eftersom lönen stiger kommer summan öka, men man är ändå van att spara.

Den som sedan vill investera, studera, ha bästa jobbet, kommer kunna spara ännu mer, kanske. Men från början, för den som inget har, är det ett bra sätt att lära sig.

Hur finansiera ?
Är det inte bara att flytta aktierna direkt till ISK när de kommit in i den vanliga portföljen? Det utlöser iofs reavinstbeskattning, men den borde vara minimal om man är snabb med flytten.

Hur finansiera ?
Okej det hade ju varit smutt, vi har dock en förvaltare som hanterar det åt oss och vi har fått egna konton hos dem där innehavet hamnar tills vi väljer att sälja. Så det har nog inte gått för oss, vi får det inte på den vanliga banken tyvärr.
Ok, just det så var det i mitt första program också. Och det var riktigt besvärligt att flytta aktierna efter att jag slutat på bolaget trots att kontot i det fallet låg i min vanliga bank (där lönen kommer). Så jag såg aktierna när jag loggade in på internetbanken men hade inte rättighet att sälja eller flytta dom till mitt konto på Avanza. Fick ringa CFO:n så löste det sig.. :-)

Är det inte bara att flytta aktierna direkt till ISK när de kommit in i den vanliga portföljen? Det utlöser iofs reavinstbeskattning, men den borde vara minimal om man är snabb med flytten.
Det brukar ju finnas lite klausuler (tex om att man inte får sälja aktierna) så det är inte säkert att det fungerar. Det är fö enligt mig den största nackdelen med den här typen av program att pengarna är låsta under en period, typiskt 3 år. Men oftast blir ju avkastningen så pass bra att det är värt det.

Dock är ett aktiesparprogram inget jag rekommenderar som enda sparande utan bara något man kan ha som en krydda. De flesta riskerar ju också att få en väldigt stor andel av sitt sparande i det bolag man själv jobbar, och det bidrar ju inte direkt till riskspridning...

Senast ändrad:
Hur finansiera ?

Finns krav på viss tid innan vi får sälja etc. Jag har tänkt låta mina ligga minst tre år, så jag har inte undersökt det ska jag väl erkänna.

Vi har ganska nyligt förvärvat ett annat stort bolag så det finns förhoppningsvis utsikter för god utveckling framöver men även risk att programmet försvinner om det inte går ihop med det andra företaget. Det blir förmodligen en fusion av bolagen om ett år eller två.

Hur finansiera ?
När jag jobbat med ungdomar utan pengar har jag försökt lära ut att de ska lära sig att spara 10% av lönen. Väldigt svårt för de på soc, de får inte ha något sparat, men direkt det blir så mycket extraknäck så att de klarat sig på CSN+jobb så bör målet vara att stoppa undan 10%.

Ta med er det in i vuxenlivet, lägg 10-20% av lönen i två olika sparkonton, ett långsiktigt, ett "cykelkonto". Allt eftersom lönen stiger kommer summan öka, men man är ändå van att spara.

Den som sedan vill investera, studera, ha bästa jobbet, kommer kunna spara ännu mer, kanske. Men från början, för den som inget har, är det ett bra sätt att lära sig.

Hade uppdrag som god man förut med förhoppning att också hjälpa folk med att hushålla sin ekonomi.
Efter den tredje huvudmannen så gav jag upp helt och hållet och tog inte upp god mansskapet igen.
För mycket tid gick åt till att bara försöka stämma träff med de....

Hur finansiera ?
Det gör du inte, men det uppvägs delvis av utdelningen. Jag jobbade på Ericsson förut och dom startade likadant program på 90-talet, kollegor som var med då tjänade rejält med pengar på det över tid. Skillnaden var att Ericsson matchade 100%, köpte du en aktie fick du en, vi behöver köpa två och får en.

De slantarna måste gått upp i rök vid milleniet.
graf.png

Hur finansiera ?
Mig stör det lite, men det är förmodligen främst bror-duktig-missunnsamhet. ”Varför är inte han med och betalar sin del av sverigekakan när jag betalar min?” typ. Även svarta pengar fyller dock genom konsumtion en viss samhällsnyttig funktion. Nu börjar vi tappa tråden :)

Hur finansiera ?
De slantarna måste gått upp i rök vid milleniet. Visa bilaga 429153

Klart många förlorade pengar kring den kraschen, men många tjänade pengar både före och efter också. Allt beror ju på när du var med, gick ju från typ 3:- till 70-80:- efter kraschen också. Väldigt många sålde ju av när den låg högt, min kollega var med under hela uppgången på 90-talet. Betalade av CSN, etc med pengar från programmet.

Jag hann få kicken innan det gav mig något då fabriken las ner 2013. Men jag fick avgångsvederlag iaf även fast jag inte ens hunnit mer än skriva på kontraktet när beskedet kom ?

Hur finansiera ?
Välavlönat isf, snarare än mängd! Jag jobbade hårdare, dvs mera, för ca 5 år sedan och minns när en polare föreslog att jag skulle komplettera löpningen med mtb då jag ju trivdes i skogen och även hade cyklat lite som tonåring. Jag stirrade hålögt på honom och frågade hur fan han tänkte att min tid skulle gå ihop. Nu jobbar jag istället 40-timmarsvecka och har därmed inga problem att få ihop familjeliv, cykling, surfing, styrketräning och löpning på en hushållsinkomst runt riksgenomsnittet. Löste enkelt genom att dra ner på annat.
En tråkig aspekt är att det ofta blir soloaktiviteter då många bekantas s k livspussel saknar wiggle room.

Hur finansiera ?
Tycker det bästa är att köpa kontant i kombination med en rimlig nivå på cykel eller vad det är man ska köpa. Försöka tänka var man får mest kul per krona. När jag var yngre så trodde jag att nirvana var att ha smala/coola prylar som tyvärr också var dyra. Nu tänker jag mer på vilken funktion som behövs för att njuta/ha kul. Har tex köpt både senaste cykeln och högtalare beg.

Hur finansiera ?
Tycker det bästa är att köpa kontant i kombination med en rimlig nivå på cykel eller vad det är man ska köpa. Försöka tänka var man får mest kul per krona. När jag var yngre så trodde jag att nirvana var att ha smala/coola prylar som tyvärr också var dyra. Nu tänker jag mer på vilken funktion som behövs för att njuta/ha kul. Har tex köpt både senaste cykeln och högtalare beg.
Ett annat tips, köpte ny systemkamera nyligen, men valde en som lanserades 2017, mycket mer värde för pengarna ibland.

Hur finansiera ?
Edit: det är rätt smart att ta studielån också. Åtminstone så länge som man läser något som ger ett kneg där man tjänar bättre än icke-högskoleutbildade.

Det går fint att skaffa sig en hygglig utbildning också utan studielån, jag pluggade utan. Hade billigt boende (inneboende) och åt vegetariskt och billigt, mycket ris, linser och bönor. Studiebidrag och jobb på loven plus lite helgjobb emellanåt räckte fint, trots rikt fritidsliv med mycket mtb och utförsåkning. :)

Jag skulle aldrig drömma om att köpa en cykel på kredit. Hobby går på sparkontot!

Hur finansiera ?

Tror du blandar ihop med Ericssons konvertibelprogram som startade på 90-talet. Det var sjukt bra för de som cashade in innan kraschen. Aktiesparprogrammet startade i början av 2000-talet, och var väl bra ett tag men sedan stod ju aktien och stampade på 70-strecket i flera år. Att då pynta in, och sedan efter tre år få lika många aktier (till ca 50% förmånsskatt) innebär ju en vinst på ca 25%. Det gick att få betydligt bättre avkastning på pengarna på annat håll under de åren.

Hur finansiera ?
Tror du blandar ihop med Ericssons konvertibelprogram som startade på 90-talet. Det var sjukt bra för de som cashade in innan kraschen. Aktiesparprogrammet startade i början av 2000-talet, och var väl bra ett tag men sedan stod ju aktien och stampade på 70-strecket i flera år. Att då pynta in, och sedan efter tre år få lika många aktier (till ca 50% förmånsskatt) innebär ju en vinst på ca 25%. Det gick att få betydligt bättre avkastning på pengarna på annat håll under de åren.

Nope, vet att det fanns båda men jag hade för mig att aktieprogrammet också kom till på 90-talet men kan ju givetvis ha fel. Farsan var med på konvertiblarna men inte aktieprogrammet, han torskade allt på IT-kraschen och gick back.

Edit: Kollade upp lite och friskade upp minnet, 2005 när aktien stod i 25:- Hade de som varit med från starten gjort 400%, gick den då sedan upp till 70:- var det ju en skaplig gratispeng till de anställda som var med. Finns säkert många som gjort bättre affärer men betydligt fler som gjort sämre också.

Senast ändrad:
Hur finansiera ?
Nope, vet att det fanns båda men jag hade för mig att aktieprogrammet också kom till på 90-talet men kan ju givetvis ha fel. Farsan var med på konvertiblarna men inte aktieprogrammet, han torskade allt på IT-kraschen och gick back.

Edit: Kollade upp lite och friskade upp minnet, 2005 när aktien stod i 25:- Hade de som varit med från starten gjort 400%, gick den då sedan upp till 70:- var det ju en skaplig gratispeng till de anställda som var med. Finns säkert många som gjort bättre affärer men betydligt fler som gjort sämre också.
Ja, jag minns att första året fick de avbryta aktiesparprogrammet eftersom aktien rasade ner i 5-7kr så man fick ju väldigt många vid första köpet så i princip alla matchningsaktier blev intecknade. Tre år senare hade den ju gått upp en del, så det blev en ordentlig skattesmäll (förmånsskatt) när matchningsaktierna delades ut.
Men ert program nu tolkar jag som att ni får matchningsaktier direkt fr bolaget? Typ att du köper två aktier men får tre?

Hur finansiera ?
"Det var sjukt bra för de som cashade in innan kraschen"

Det brukar att heta så.
Enron, Telia-aktien 2000, Lehman Bro´s, tulpan-marknaden 1600-talet

Hur finansiera ?
Semesterprojekt: 100 x spontanansökan ?
Undrar hur många av tjänsterna som har 8-timmarsdagar i praktiken.
Man kan ju också fundera kring vilka tjänster som finns på dessa företag och hur lönestrukturen ser ut. Medellön behöver inte säga jättemycket om hur flertalet anställdas lön ser ut. Dessutom måste det väl vara en del fall av att företag(sgrupper) är uppdelade i olika bolag. För det kan väl knappast vara så att snittet för alla som Volvo-anställda ligger på över 100 kkr/månad!?

F.ö. är det ju click-bait-varning på rubriksättningen. Åtminstone jag tycker att frågan om huruvida ett företag betalar bra lön eller inte har att göra med vad det är för jobb människor gör. Om man t.ex. ponerar att en anställd på ICA med medellön skulle få sin lön höjd med 50% medan en framgångsrik professor i något ämne med stort kommersiellt värde fick sin lön sänkt till att vara 10000 kronor över den ICA-anställdas lön skulle jag säga att professorn har rätt kass lön medan den ICA-anställda har riktigt bra lön.

Dessutom är kostnaden för cyklar inte på sådan nivå att det på något sätt krävs speciellt hög lön för att ha råd med ganska fina cyklar givet att man prioriterar att lägga pengarna på cykling.

Hur finansiera ?
Semesterprojekt: 100 x spontanansökan ?
Undrar hur många av tjänsterna som har 8-timmarsdagar i praktiken.
Jag har 7.5-timmarsdag på pappret, och snittar väl nåt sånt också. Men naturligtvis är fokus mer på vad man åstadkommer, än hur många timmar man sitter av. Blev headhuntad, dubblade min lön, och jobbar mindre än vad jag gjorde på mitt förra jobb. Så jag är nöjd ?

Hur finansiera ?
Ja, jag minns att första året fick de avbryta aktiesparprogrammet eftersom aktien rasade ner i 5-7kr så man fick ju väldigt många vid första köpet så i princip alla matchningsaktier blev intecknade. Tre år senare hade den ju gått upp en del, så det blev en ordentlig skattesmäll (förmånsskatt) när matchningsaktierna delades ut.
Men ert program nu tolkar jag som att ni får matchningsaktier direkt fr bolaget? Typ att du köper två aktier men får tre?

Vi får matchningarna varje kvartal, osäker på när förmånsbeskattningen kommer har inte sett någon än. Jag missade infomötet då jag inte hade fått en inbjudan..

Ja vi köper 2 och får en av bolaget. Loggade in före semestern och kollade och då hade några matchningar ramlat in.

Hur finansiera ?
Jag menar att det är en illusion att försöka kamma hem en avkastning om 400% PRECIS innan kraschen.

Det är nog lättare att simma att simma med hajar när man har skärsår och överleva det.

Ja absolut är det så, det är inget jag räknar med att göra. Men jag hoppas det är bättre än att ha det på ett bankkonto utan ränta iaf. Min ISK låg inte extremt bra innan Corona heller, jag låg +30% pre corona så jag är ingen Warren B direkt utan kör rätt säkert.

Hur finansiera ?
Ja absolut är det så, det är inget jag räknar med att göra. Men jag hoppas det är bättre än att ha det på ett bankkonto utan ränta iaf. Min ISK låg inte extremt bra innan Corona heller, jag låg +30% pre corona så jag är ingen Warren B direkt utan kör rätt säkert.

Vilken ränta :giggle:

30% är väl ok. Borde vara tillbaks på den nivån nu dessutom. Rapporttiderna börja snart nu. Sälj om möjligt säger jag.

Hur finansiera ?
Yes. Så glad jag hoppade av den innan rapporten.

Teknik har gått sjukt bra och över pre-corona tiden sedan tror jag att det andra kortet ska stava Fastigheter.
Fastigheter klurar jag på. Kommersiella fastigheter för handel, nöje och logi har det ju tufft när alla sitter hemma, och återhämtningen lär ju även följas av ändrade beteendemönster. Vilka funktioner fyller fastigheter post-Corona?

Tillbaka
Topp