Hur fort sjunker en cykel i pris?

asvanberg

Ny medlem
Hallå!

Jag är på jakt efter någon begagnad cykel men funderar lite på hur fort en cykel sjunker i pris. Säg att jag köper en ny för 20 000kr idag. Hur mycket säljs den för efter 1,2,3,4,5,6 år? Vad är rimligt? Jag förutsätter att det är en normalsliten märkeshoj och inget behöver bytas direkt efter köpet.

/Andreas

asvanberg skrev:
-------------------------------------------------------
> Hallå!
>
> Jag är på jakt efter någon begagnad cykel men funderar lite på hur fort en cykel sjunker i
> pris. Säg att jag köper en ny för 20 000kr idag. Hur mycket säljs den för efter 1,2,3,4,5,6
> år? Vad är rimligt? Jag förutsätter att det är en normalsliten märkeshoj och inget behöver
> bytas direkt efter köpet.
>
> /Andreas

Hej Andreas. Här kommer mina tankar om detta. Mina tankar och inget annat.

Med tanke på att man i många/vissa fall kan köpa föregående årsmoddel "ny" i affären för ca halva priset under höstrean, så kan man lätt förstå att de cyklar som är begagnade ett eller fler år har tok rasat i pris.

Ett exempel är när jag köpte min ram för tre år sedan. Ny pris ca 18000:- och jag gav knappt 9000:- för den på rea. En ny ram som stått i en affär i ett år. Samma sak för växlar mm. Så mitt tips för en cykel som du betalar 20000:- för får du kanske ca 10000:- ett år senare.

Varför skulle folk betala mer när de kan köpa samma modell av cykel fast då en ny för bara lite mer än dessa 10000:- kan man undra. Jag skulle inte göra det i alla fall.

Sen detta med att det inte behöver bytas ut saker direkt. Ja det beror allt på det. En cykel som är 6 år måste, som jag ser det, man byta ut slitdelar på, men det kan ju vara så att detta redan är gjort och ja då är det ju bra. Men som jag ser det är en cykel som är 6 år i princip inte värd många kronor i förhållande till nypriset.

EDIT: Ser visst att på sjunde dagen (året) återuppstår den visst som en fulcross och ja det är väl där den hamnar om den överlevt det 6 första åren;7)

Senast ändrad:
Halva priset efter användning, därefter fortsatt värdeminskning med 50%/användning tills den på den sjunde dagen återuppstår som en fulcross.

MTBiker skrev:
> En MTB faller snabbare än en racer.

inte i vakuum

Det beror ju även lite på utbud och modell. En heldämpad för 20 behåller troligen värdet bättre än en hardtail för samma pengar.

oxr skrev:
> Det beror ju även lite på utbud och modell. En
> heldämpad för 20 behåller troligen värdet
> bättre än en hardtail för samma pengar.

Det vete fasen, mer delar som slits tänker jag.

Vi kan göra en live-koll: Jag funderar på att skaffa en fin HT till skåneskogarna istället för min FS. Det är en Rocky Mountain ETSX 70 från 06 - utplockad 07, pris från Häggs: 43.000 Cykeln är "erkänt" välbyggd och välservad. Komponenter i dåvarande top line. Vad kan den vara värd nu?

filename=DSC00266.JPG

Senast ändrad:
Atlas/

En 26a som gått sex säsonger och har en massa länkar etc. Du har tur om du får 10K.

Att sälja en 26a just nu är riktigt knepigt. Men det går om man dumpar priset.

castrello skrev:
> Atlas/....
>
> Att sälja en 26a just nu är riktigt knepigt. Men
> det går om man dumpar priset.

Det avgör saken! Går det inte att sälja tjugosexor så får Epicen snuskigt fina 26" carbonhjul och gaffeln Brain.

Tack Atlas, du sparade mig just en massa pengar ;)

Pebben; det är väl ytterst få cyklar som reas till 50% på höstrean. Kan inte påminna mig att jag nånsin sett en attraktiv en cykel av fjolårets modell read med 50%, varken i lbs eller webshoppar. 20-30% kanske men inte mer, och är det mer är det nån modell ingen vill ha.

Annars är väl happyregeln att cykeln dyker halva priset när man rullar ut ur affären. Tittar man på andra länder verkar 50% regeln inte gälla, läser ibland annonserna i tour och det är höga begagnatpriser.

Personligen tycker jag tekniksprång och "vad som är inne" har mer betydelse än åldern. En top of the line heldämpad AM med 71 graders gaffelvinkel är väl värd nada nuförtiden även om den bara skulle vara nåt år gammal. Eller som min gamla Bullit som jag lyckades sälja för några år sedan,prima skick men en vevlagerhöjd ingen vill ha nuförtiden - ytterst svårsåld.

Senast ändrad:
telle skrev:
> MTBiker skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > En MTB faller snabbare än en racer.
>
>
> inte i vakuum

Årets!

castrello skrev:
> Atlas/
>
> En 26a som gått sex säsonger och har en massa
> länkar etc. Du har tur om du får 10K.
>
> Att sälja en 26a just nu är riktigt knepigt. Men
> det går om man dumpar priset.

Jag tror du har helt rätt. Snarare tror jag att jag får runt 8-9.000, att jag får det och inte 7-8.000 beror på att det är en RM.

Så svaret på frågan: Det är inte för att vara ekonomisk man köper en ny cykel.

Gillar du din cykel och inte tänker byta för att du vill ha något helt annat, uppgradera det du har tills det du är nöjd istället.

Patrol skrev:

>
> Tack Atlas, du sparade mig just en massa pengar ;)

Happy to please :)

Räkna 50 % första året sen kan du addera 10% per år, ungefär så sjunker värdet på en hyfsad mtb. Blev tippsad att själv räkna så av en mek, när jag funderade på beggat. Jag räknar på en väl använd mtb, alla som säljer verkar vara "sparsamt" använda så man kanske inte kan dra av så mycket då..

Atlas skrev:
> Vi kan göra en live-koll: Jag funderar på att
> skaffa en fin HT till skåneskogarna istället
> för min FS. Det är en Rocky Mountain ETSX 70
> från 06 - utplockad 07, pris från Häggs: 43.000

Den skall du inte slumpa bort. Sista årsmodellen som byggdes till 100% i Kanada. Ett framtida samlarobjekt.

InlineOla skrev:
> Pebben; det är väl ytterst få cyklar som reas
> till 50% på höstrean. Kan inte påminna mig att
> jag nånsin sett en attraktiv en cykel av
> fjolårets modell read med 50%, varken i lbs eller
> webshoppar. 20-30% kanske men inte mer, och är
> det mer är det nån modell ingen vill ha.

Nu är det endast 40% på denna. Dock är det årets modell. Så nästa år kan man nog få den för 50% skulle jag kunna tänka mig.

http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=75527

Men visst har du rätt i det du skriver. Att de riktigt heta inte är helt lätta att hitta för ca 50%. De ligger väl där på ca 30%.

Sen får man leta lite. Jag köpte min Wilier för ca halva priset för drygt fem år seda. Så visst sjutton kan man hitta en om man bara letar.

...vad gäller corrateccykeln är det väl snarare orginalpriset på 28k som är något snett. Jag ser också ibland 40-50% rabatt men som sagt, det är cyklar ingen vill ha alternativt för högt prissatt från början.

Även om rabatten bara är 30-40% så är det dock priset för en NY hoj, en beggad )även om de alltid är i nyskick) är ff beggad.

Sen så hänvisar ofta säljare till nypriset eller vad en liknande kostar nu.
Jag undrar om de säljs för de priserna, när man ser cyklar begagnade som kostar samma som på rea så undrar jag om folk verkligen köper dessa överpris?

En 5 år gammal hoj år väldigt gammal i fråga om teknik och matrial utveckling även om den aldrig använts, som t.ex vinterdäck

InlineOla skrev:
> ...vad gäller corrateccykeln är det väl snarare
> orginalpriset på 28k som är något snett. Jag
> ser också ibland 40-50% rabatt men som sagt, det
> är cyklar ingen vill ha alternativt för högt
> prissatt från början.

Visst kanske det är så. Men om jag skulle vilja ha en tempohoj, vilket jag inte vill, så skulle jag lätt kunna tänka mig denna.

http://www.bikebuster.se/detaljer/120982.html

Och det är väl rätt nära "för ca halva priset" som jag skrev.

Men naturligtvis finns det fler "attraktiva" cyklar i segmentet 20-30% på rean. Konstigt vore väl annars.

Sen är frågan den som du påpekar. Vad är ordinarie priset på cyklarna? Det kan/bör man kanske ibland fundera över.

Senast ändrad:
Det finns ju även ett lägsta-pris att ta hänsyn till. Prissättningen handlar inte bara om att räkna av uppifrån, utan även om att lägga på nerifrån. Jag skulle säga att lägsta-priset för en hardtail med hygglig dämpare och komponenter på instegsnivå är ca 3000.

Från detta pris får man även räkna upp.

Vissa märken står sig bättre än andra. Tex så upplever jag att Tyska märken, Scott mfl sjunker snabbare än Italienska och Amerikanska märken.

MTBiker skrev:
> Vissa märken står sig bättre än andra. Tex så upplever jag att Tyska märken, Scott mfl sjunker
> snabbare än Italienska och Amerikanska märken.

Så kan det naturligtvis vara. Är märket "het eller get" påverkar väl priset på begagnade marknaden/rea, här som på andra ställen. Getmärken = ca 50% och hetmärken = ca 30% på rean. Tja, kanske det;7 Och det lustiga är att hetmärken för mig kan var getmärken för någon annan och tvärt om förståss.

MTBiker skrev:
> Vissa märken står sig bättre än andra. Tex så
> upplever jag att Tyska märken, Scott mfl sjunker

Det handlar nog inte så mycket om ursprungsland, utan mer om hur stort utbudet är. Scott-hardtails finns det förmodligen fler av än det finns köpare, medan bra heldämpade har det omvända förhållandet. Många amerikanska märken finns det inte så stort utbud av. Tyskarna är så lågt prissatta från början så det är inte konstigt om de sjunker.

rickards skrev:
> oxr skrev:
> -----
> > Det beror ju även lite på utbud och modell.
> En
> > heldämpad för 20 behåller troligen värdet
> > bättre än en hardtail för samma pengar.
>
>
> Det vete fasen, mer delar som slits tänker jag.

Kan man tycka, men det är en större marknad och den jämförs med sig själv.

En HT för nypris 20k kommer troligen kosta 1000 kronor mer beggad än vad en HT för nypris 12k gjorde. Så prissättningen på den är inte relation till nypriset på den hojen utan i relation till en annan. Man kan också uttrycka det så här: är det värt att köpa en beggad HT för 10 när jag kan få en sprillans ny för 12 som har något sämre komponenter och något högre vikt?

När det gäller FS ser det lite annorlunda ut. Där börjar priserna på 17-18 men då är komponenterna ganska risiga. Först uppåt 23 börjar det bli vettiga grejer. Då kan det vara mer värt att köpa en fin beggad för 16, som kostade 23 ny, i stället för att köpa en dålig ny för 17.

oxr skrev:
> Kan man tycka, men det är en större marknad och
> den jämförs med sig själv.
>
> En HT för nypris 20k kommer troligen kosta 1000
> kronor mer beggad än vad en HT för nypris 12k
> gjorde. Så prissättningen på den är inte
> relation till nypriset på den hojen utan i
> relation till en annan. Man kan också uttrycka
> det så här: är det värt att köpa en beggad HT
> för 10 när jag kan få en sprillans ny för 12
> som har något sämre komponenter och något
> högre vikt?
>
> När det gäller FS ser det lite annorlunda ut.
> Där börjar priserna på 17-18 men då är
> komponenterna ganska risiga. Först uppåt 23
> börjar det bli vettiga grejer. Då kan det vara
> mer värt att köpa en fin beggad för 16, som
> kostade 23 ny, i stället för att köpa en dålig
> ny för 17.

+1, kloka ord.

Grymt mycket tack för alla svar!

Jag funderar på att köpa en Scale 30 men begagnatmarknaden erbjuder inte så mycket, vilket säkert överprisar en del. Egentligen är inte summan det viktigaste, jag vill ha en fin hoj. Skulle mer än gärna köpa en 2012 eller 2011 om jag kunde hitta någon vettig i medium. Den kommer bara köras på träning och så länge den funkar bra är inte årsmodell det viktigaste. Dock vill jag inte betala några överpriser på äldre hojar.

Har ni några tips eller funderingar kring detta? Kanske tips på butiker i Stockholmsområdet som har Scale 30 i butik?

Jag tycker man ska spara alla sina cyklar så här man något fint att hänga på väggen i garaget. Bara köpa nytt. INTE sälja! :)

Jag tror det beror på hur lik hojpan är en modell som finns idag. Säg att ramen finns kvar, samma geo, men 100 gram lättare? Nu menar jag mtb då, FS.

Jag tycker det verkar vara ungefär lika i alla fall i det högre segmentet på lite dyrare hojar.
Jag har fått ut ungefär ca 50% av nypriset på alla mina MTB:s jag sålt och det har varit både hardtails, heldämpat 26 och 29 tum av ca 10 olika märken genom åren.
Dock så verkar det vara lite lättare att sälja landsvägshojjar trots att de har några år på nacken.
Men landsvägshojjar slits inte lika mycket heller och det händer inte lika mycket där på utveckligsfrånten heller.
Skrev faktiskt lite om att sälja cyklar igår när jag fick min Scott såld http://per-kumlin.blogspot.se/2012/11/da-var-min-scott-spark-rc-sald.html

MTBiker skrev:
> Vissa märken står sig bättre än andra. Tex så
> upplever jag att Tyska märken, Scott mfl sjunker

Var precis och kollade på en Scale 30 2006 i fint skick. Märktes att ägaren inte var någon hårdkörare. Han vill ha 40% av nypris. Det kommer jag inte ge. Frågan är vad den är värd. Jag menar, det är ju en lika bra cykel som när den var ny. Problemet är att den inte är ny, och jag får bättre grejer för samma nypris idag än 2006.

asvanberg skrev:
> Grymt mycket tack för alla svar!
>
> Jag funderar på att köpa en Scale 30 men
> begagnatmarknaden erbjuder inte så mycket, vilket
> säkert överprisar en del. Egentligen är inte
> summan det viktigaste, jag vill ha en fin hoj.
> Skulle mer än gärna köpa en 2012 eller 2011 om
> jag kunde hitta någon vettig i medium. Den kommer
> bara köras på träning och så länge den funkar
> bra är inte årsmodell det viktigaste. Dock vill
> jag inte betala några överpriser på äldre
> hojar.
>
> Har ni några tips eller funderingar kring detta?
> Kanske tips på butiker i Stockholmsområdet som
> har Scale 30 i butik?

<Smygreklam>Hänger både scale 30 och 35 i kungens kurva</Smygreklam>

asvanberg skrev:
> oxr skrev:
> -----
> > Vad är det för hjul och gaffel?
>
> Insåg nu att det var en 2005:a tom. Mer info
> här:
> http://www.bikepedia.com/quickbike/BikeSpecs.aspx?
> Year=2005&Brand=Scott&Model=Scale+30&Type=bike#.UJ
> U4UGnuTl0
>
> Standard. En Fox F80FRL och Sun DS2 XC fälgar på
> LX-nav.
En cykel från 2005 är inte värd många kronor i mina ögon. Som du redan sagt får man mer cykel för pengarna idag än 2005, och specsen är ju ganska ordinära. Jag skulle ha kikat på nån fjolårsmodell om jag letade begagnat, redan där har priserna sjunkit massor.

Det är ju kolfiber. Är den fräsch, i stort sett nyskick, tänker jag att runt 7000 är rimligt. Är skicket sämre så 5.

Jag tror att den som kan mer om cyklar har lägre betalnngsvilja för beggat, medan den som kan mindre är beredd att betala mer (många cyklar verkar gå på tok för dyrt mot vad tex happy tyckercde är värda) personligen håller jag med pebben, bättre att leta fram ett fynd på rea än betala marginellt mindre för ngt beggat. Oavsett vad du tror är skicket (för du vet aldrig vad den gått igenom-räcker med en olycklig smäll)

Jag skulle säga att happypanelen generellt sett tycker att ganska rimliga priser är alldeles för höga. Tycker ofta att happy har ganska dålig koll på beggat priser överlag. (talar inte om mtb för de kan jag inget om)

båtbensbudet skrev:
> Jag skulle säga att happypanelen generellt sett
> tycker att ganska rimliga priser är alldeles för
> höga. Tycker ofta att happy har ganska dålig
> koll på beggat priser överlag. (talar inte om
> mtb för de kan jag inget om)

Jomenvisst. Det finns uppenbarligen folk som betalar för beggat.

oxr skrev:
> Det är ju kolfiber. Är den fräsch, i stort sett
> nyskick, tänker jag att runt 7000 är rimligt.
> Är skicket sämre så 5.

Åldras inte kolfiber, ungefär som glasfiber? Alltså blir sprödare och känsligare med åren?

Farsans gamla kanot sprack mitt itu förra året, den var visserligen från -79.

En köpt cykel är konsumerad. Sen står man där under västerbron och försöker byta bort den mot en varmkorv men det är för högt pris...

Tillbaka
Topp