asvanberg skrev:
-------------------------------------------------------
> Hallå!
>
> Jag är på jakt efter någon begagnad cykel men funderar lite på hur fort en cykel sjunker i
> pris. Säg att jag köper en ny för 20 000kr idag. Hur mycket säljs den för efter 1,2,3,4,5,6
> år? Vad är rimligt? Jag förutsätter att det är en normalsliten märkeshoj och inget behöver
> bytas direkt efter köpet.
>
> /Andreas
Hej Andreas. Här kommer mina tankar om detta. Mina tankar och inget annat.
Med tanke på att man i många/vissa fall kan köpa föregående årsmoddel "ny" i affären för ca halva priset under höstrean, så kan man lätt förstå att de cyklar som är begagnade ett eller fler år har tok rasat i pris.
Ett exempel är när jag köpte min ram för tre år sedan. Ny pris ca 18000:- och jag gav knappt 9000:- för den på rea. En ny ram som stått i en affär i ett år. Samma sak för växlar mm. Så mitt tips för en cykel som du betalar 20000:- för får du kanske ca 10000:- ett år senare.
Varför skulle folk betala mer när de kan köpa samma modell av cykel fast då en ny för bara lite mer än dessa 10000:- kan man undra. Jag skulle inte göra det i alla fall.
Sen detta med att det inte behöver bytas ut saker direkt. Ja det beror allt på det. En cykel som är 6 år måste, som jag ser det, man byta ut slitdelar på, men det kan ju vara så att detta redan är gjort och ja då är det ju bra. Men som jag ser det är en cykel som är 6 år i princip inte värd många kronor i förhållande till nypriset.
EDIT: Ser visst att på sjunde dagen (året) återuppstår den visst som en fulcross och ja det är väl där den hamnar om den överlevt det 6 första åren;7)