Hur förvara vikbara däck som inte används?

Caan

Aktiv medlem
Hur ska man förvara vikbara däck när de inte används. Hopvikta, hängande, liggande eller nått sätt? Vad är bäst för däcken?

Kan ju inte vara vilken jävla källare som helst. Om det inte står ett Franskt Chateau ovanför är allt förlorat.

Caan sa:
Hur ska man förvara vikbara däck när de inte används. Hopvikta, hängande, liggande eller nått sätt? Vad är bäst för däcken?
Jag viker ihop mina på samma sätt som de levereras nya och lägger dem därefter i ett torrt, svalt källarförråd.
Om jag hade haft mer plats skulle jag förvara dem hängande, mest för att slippa vika dem.

C-dale sa:
Man undrar hur många däck som förvaras så innan man får dom...
(Däck man köper nya kan ju vara rätt gamla och ligger väl på samma upplysta lager fullt av eltruckar, lysrör och kopieringsmaskiner som alla andra grejor...)

De får bo hopvikta i cykelförrådet tillsammans med allt annat låter det som, det är hyffsat mörkt i alla fall! :)

Däck lagras inte - de åldras till fulländning :-)
https://www.cxmagazine.com/wout-van-aert-green-michelin-mud-dugast-cyclocross-tubulars-2017-worlds
(Givetvis äger man ett par dugast med grön michelin mud -bana : Även om det är i allra högsta grad pärlor för svin :-) )
Polymeriseringen i latex fortgår ju så med rätt lagring blir däcken bättre säger tubkonnässörerna.
(Fast det är väl lite OT med tanke på att vika hop ett par dubbade värme/svavel -vulkade däck över sommaren... :-) )

jag har hängt mina dubbdäck och extradäck på krokar i källaren. Den är hyfsat sval även på sommaren så hoppas att de håller längre.

Tillbaka
Topp